Nadda

Paljonko kertyi raskauskiloja?


603 posts in this topic

tasan 16kg tuli, vauva syntyi rv 38+3. Sairaalasta tullessa oli hävinnyt 5kg, nyt 13pv synnytyksestä on hävinnyt 9kg. Loputkin saisi lähteä pikapuoliin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloja kertyi vajaa 10 raskauden aikana ja samassa suhteessa mahan kasvun kanssa, joka lähempänä 30. raskausviikkoa pompsahti kunnolla esiin. Suurin osa jäi synnärille ja nyt on yksi kilo lähtöpainoon matkaa. Helpolla on päästy, kun ei syömisiä ole tarvinnut tarkkailla tai liikuntaa lisätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloja tuli vähän vajaa 10. Painonnousu alkoi rv 20+ ja lopussa tuli reilu 500g/vko. Synnärille jäi 5kg ja nyt 2vkoa synnytyksestä jäljellä on 2kg lähtöpainoon (BMI 21).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä toisessa raskaudessa kiloja tuli n. 15, joista synnärille jäi n. 9 kg. Nyt kun typy on kaksi viikkoa vanha, kiloja on vielä jäljellä 3... :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausaikana paino nousi 22kg. Sairaalaan jäi noin 10kg ja nyt kolme viikkoa synnytyksestä on kiloja jäljellä vielä 8. Suurin osa painonnoususta oli turvotusta, sitä olikin sitten ihan kaikkialla, käsissä, jaloissa, naamassa. Maha ei ollut järin suuri.

 

Kukaan ei kauhistellut painonnousuani. Itseäni ei häirinnyt nouseva paino vaan elämää hankaloittava turvotus. Nyt on suurin osa nesteistä hävinnyt. Vielä ei mahdu sormukset kunnolla, mutta muuten kroppa on inhimillisen näköinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

Kiloja kertyi about 18.

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Raskauden aikana en varmaan niitä olisi miettinyt melkein ollenkaan, ellei th olisi alkanut niitä kyttäilemään. Koin kuitenkin että alle 20 lähtö-BMI vaatii niitä kiloja, ja mitenkään "holtittomasti" en todellakaan syönyt.

Entä miten ympäristö suhtautui?

Kaikki hoki syömiseen liittyen sitä "Sunhan pitää syödä kahden edestä" ja mä hoin takaisin tosiasioita grin.gif Ympäristöstä tuli kovasti kommentteja siitä miten kaikki on mennyt mahaan eikä muuten muutosta näy. Näin koin tilanteen itsekin, paitsi ihan lopussa, turvotus varmasti silloin omassa roolissaan.

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Kuten sanottu, th kyllä rupesi mun mielestä tarpeettoman tarkkaan niitä grammoja syynäämään. Pidin sitä syynäämistä todella rasittavana, vaikka tottakai ymmärrän että siinä on terveydelliset seikat syynä. Kyseiset kilot tulivat vaikka syöminen jatkui melko samanlaisena kuin ennen raskautta, varmasti jokunen herkku tuli lisää.

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Suuri osa jäi synnärille ja nyt kun 6kk on mennyt synnytyksestä, taitaa olla aika lailla kilot poissa. En ole laihduttanut, vaan kilot on lähteneet vähitellen. Tämä varsinkin kun rupesi saamaan jonkunsortin rytmiä päivään ja säännöllisempää ruokailua. Uskon myös että täysimetys on hoitanut tehtävänsä, siksi niitä kiloja varmasti myös tarvittiin...

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Ei se minusta kauhea asia ole! Asiaankuuluvaa kyllä, toisilla enemmän - toisilla vähemmän.

edit. lyhensin vähän

Edited by limelime

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

11-12kg

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

 

Mielestäni ihan ymmärrettävää että oma kroppa muuttuu raskauden aikana.

Entä miten ympäristö suhtautui?

 

Ei juuri mitenkään. Ihmettelivät vain kun en juuri näyttänyt siltä että olis kiloja kertynyt, kun ei turvotusta ollut ollenkaan.

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

 

Ihan normaalina ja hyvänä määränä pidettiin.

 

Miten pian pääsit kiloista eroon? Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Laitokselle jäi 8kg, synnytyksestä nyt vasta neljä päivää grin.gif enää about 4kg niin ollaan lähtöpainossa. girl_smile.gif Ihan asiaan kuuluvaa että kiloja tulee ja eipä se paljon haittaisi vaikka eivät heti pois lähtisikään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

n. 19 kg

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

 

Se on selvää että kiloja tulee, eipä hetkauttanut juurikaan.

Entä miten ympäristö suhtautui?

 

Eipä hetkauttanut heitäkään :D

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

 

Oli normaalin rajoissa, ei tullut mussutusta vaikka ylipainoa aika reippaasti on jo muutenkin.

 

Miten pian pääsit kiloista eroon? Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Viikko synnytyksen jälkeen oli kiloja tippunut 14. Loput lähtee kun lähtee. Aion aloittaa painonpudotuksen joka tapauksessa sitten joskus kun imetys loppuu, joten muutama lisäkilo siinä urakassa ei tunnu missään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

n. 15kg synnärillä mitattuna

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

vähän pelotti, palaudunko koskaan entisiin mittoihin, huoli oli onneksi turha. Yritin syödä terveellisesti ja liikkua läpi raskauden. Imetysvaraa jäi 1,5kg synnytyksen jälkeen, jotka suli pois aika nopeasti.

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

Ei mitenkään.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Ihan oli ok. Pari kertaa paino pomppasi lähemmäs kilon viikossa, jota vähän ihmeteltiin :)

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

7 viikossa oli raskauskilot pois, nyt olen laihtunut siitä vielä 3 kiloa (imetys ja liikunta)

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Kauheaa girl_smile.gif

 

Miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain viheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

Alkuraskaudessa paino ei pahemmin noussut. Suurin osa kiloista tuli vikalla kolmanneksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

17kg

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Painonnousu ei muuten vaivannut, mutta se turvotus ja sen tuomat lisävaivat kyllä!

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

"Kyllähän sitä painoa kuuluukin tulla"

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Seurailtiin, että tuli suht tasaisesti. Painonnousuun ei (onneksi) suhtauduttu missään vaiheessa negatiivisesti :)

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

En tiedä vielä girl_sigh.gif 9 päivää synnytyksestä ja vielä 6kg lähtöpainoon, tippuu tosi nopeasti (imetän ja vauva kasvanut sellaset 100g/pvä synäriltä päästyään et kai se sitten imee multa niitä kiloja rolleyes.gif )

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Asiaankuuluvaa, mutta kyllähän se muuttunut ulkomuoto ajoittain masensi. Ja se turvotus..

 

Paino nousi rv 20 mennessä 5kg, sen jälkeen tuli oikein kunnon spurtti (kilo per viikko) ja sitten taas tasottui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

18 kg

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Turvotus oli syvältä, muuten ei haitannut.

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

Ei kukaan edes huomannut?

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Ei mitenkään.

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Synnärille jäi 10 kiloa, jälkitarkastuksessa olin jo omassa painossa. Meillä ei ole vaakaa, joten en tiedä tippumisen vauhtia.

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

No en mä mitenkään kahden edestä halunnut syödä. Turvotus oli hurjaa, voisikohan sitä jotenkin vähentää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähtöpaino 58kg, loppupaino himpun yli 80kg eli 22kg tuli yhteensä. Joka raskaudessa mennyt samalla tavalla paitsi esikoisesta lähtöpaino oli 10kg enemmän, silti loppupaino tuon noin 80kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kertyi vain jotain 8kiloa. Alussa mulla putos paino nelisen kiloa, koska oksentelin aika paljon, mutta jos se painon nousu lasketaan siitä painosta mikä on ollu ennen raskautta niin silloin tuo 8kg, mut jos siitä ku mulla putos tuo paino sen 4kg, niin silloin tuli sit n. 12kg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli 25 kg, joista 4 kg jäi sairaalaan. Nyt pieni on jo kohta 11 kk ja kiloja lienee n. 7 kg vielä jäljellä... Aivan vielä en ole kuitenkaan luopunut toivosta ja heittänyt kaikkia raskautta edeltäneitä vaatteitani menemään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

20 kg.

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

No pakko myöntää, että loppuraskaudessa hieman hirvitti että miten niistä mahtaa ollenkaan päästä eroon. Turvotus jaloissa ja sormissa oli ikävää ja epämukavaa. Kasvaneeseen vatsaan suhtauduin kyllä ihan luontevasti.

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

Vaihtelevasti. Aika moni kommentoi, että maha on iso (sf-mitta viikkoa ennen synnytystä oli 37 cm). Hassua oli minusta se, että aina kun kerroin paljonko kiloja oli siihen mennessä tullut, näyttivät ihmiset todella yllättyneiltä ja moni sanoi, että "sen täytyy kaiken olla tuossa mahassa, muualta et ole levinnyt". Liekö kohteliaisuutta, itse olin ja olen edelleen hieman toista mieltä. :grin: Mutta ihan oikeasti olen sitä mieltä, että kunhan äidin ja vauvan terveydentila on ok, niin ei se nyt kovin vaarallista ole jos näyttää vähän sotanorsulta. Joka tapauksessahan raskausaikana ulkonäkö muuttuu melko oleellisesti!

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Muutamalla kerralla huomautettiin, että voi hieman syynätä syömisiä tarkemmin ja yrittää sisällyttää päiviin edes jonkin verran liikuntaa. En loukkaantunut, asia esitettiin minusta ihan fiksusti.

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Sairaalaan jäi 12 kg, joten turvotuksen osuus oli ehkä suurempikin, mitä kuvittelin. Nyt kun poika on puolivuotias, on minulla taistelu parin viimeisen raskauden tuoman kilon kanssa ja ne onkin kaikkein tiukimmassa näköjään.

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Nyt jälkeenpäin on helppo sanoa, että asiaankuuluvaa, kun on suurin osa jo lähtenyt. Jos oikein rehellisiä ollaan, niin toivon, että mahdollisessa seuraavassa raskaudessa kiloja ei tulisi niin paljon. Tietysti on hyvä muistaa yksi syy, mitä varten niitä tulee: luonto yrittää turvata vauvan ravinnonsaannin sen synnyttyäkin ja muodostaa vararavintoa imetystä varten. Se on minusta hienoa ja luonnollista. Sen sijaan itse väärin syömällä ja liikkumattomuudella hankitut extrakilot ovat niitä, joita olisi mahdollisuuksien mukaan hyvä yrittää vältellä.

Muoks. Boldaukset päin honkia.

Edited by Maria Corona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkiaan n. 16 kg. Minulle se oli kyllä pienoinen kriisi, sillä olin ennen raskautumista onnistunut laihduttamaan 18 kg. Synnytyksestä melkein kaksi vuotta ja vielä olisi kyllä jokunen kilo pudotettavana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, 29 kg rolleyes.gif

 

tyttö on nyt 5 kk ja oon pudottanut kaikki ja itseasiassa painan 3 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Tuntu tosi pahalta, kun kiloja vaan tuli ja tuli. Loppuraskaudesta ihan itkin aina neuvolapunnituksen jälkeen.

Terkka oli kyllä tosi ihana ja kannusti vaan, että kyllä ne lähtee kun päätät niin!

 

Sairaalaan jäi 7 kg, eli kotona tiputettavaksi jäi 22 kg. Ekat 10 lähti helposti ja loput 12 kg tein aika paljon töitä.

 

Lähipiiri kannusti ja mies lohdutti. Ehkä kuitenkin tutut ja kaverit luuli, etten pystyisi sellasesta määrästä pääsemään eroon. Ainakin muutama "ai lähtee" kommentti tuli, kun kerroin että kilot lähtee heti, kun olen siihen kykenevä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa tuli yhteensä noin 10 kg. Viikko synnytyksestä paino oli tippunut takaisin lähtöpainoon. Nopea palautuminen oli itselle iso ja tietty positiivinen yllätys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa kertyi lähes 18 kg ja vajaan vuoden sisällä tuo kaikki ja vähän enemmänkin oli lähtenyt ilman sen kummempia laihdutuksia. Kyllähän se vähän hirvitti, kun painoa vain tuli ja tuli, mutta toisaalta minulla lähtöpaino oli sen verran matala, että ehkä tuo kaikki oli tarpeen. Lähipiiri oli yllättynyt, kun kuuli kilot, sillä ei kuulemma näkynyt päällepäin. Minusta kyllä näkyi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertyi 19 kiloa. Neljä vielä jäljellä!

 

Kyllä sit loppuraskaudessa tuntui ettei koskaan enää näyttäydy julkisesti kun ketutti kertyneet kilot mutta hyvin ne sulivat pois. Synnärille jäi 10 kiloa!

 

Musta tuntuu että itse niistä kiloista otti ongelman, ei ympärisö siihen kiinnittänyt pahemmin huomiota. Kyllä sitä raskausaikana mielestäni vähän saa olla huolettomasti jos nyt ihan piittaamaton ei kannata olla, mitä syömiseen tulee :) Olipas huonosti jäsennelty lause :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiloja tuli 20 ja niistä on vielä jäljellä todella paljon... Nyt pitäisi saada motivoidutta ja lähdettyä taaperon kanssa ulkoilemaan ja vauvajumppaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

N. 18 kiloa tuli, joista nyt n. parissa viikossa sulanut 14. Nelisen kiloa vielä tiputettavaa ja toivottavasti vähän ekstraakin pidemmällä aikavälillä. Mä varmaan itse myös otin suurimmat paineet kertyneistä kiloista, kun esim. neuvolassa suhtauduttiin ihan ongelmitta asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden aikana ensin paino putosi ja sitten palasi pikkuhiljaa lähtöpainoon. Synnytyksen jälkeen painoa tippui viikossa 16 kiloa tällaiselle ylipainoiselle raskaus oli hyvä dieettigirl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now