Nadda

Paljonko kertyi raskauskiloja?


603 posts in this topic

+14 kg, 2 viikkoa synnytyksestä jäljellä oli 4 kg ja kuukausi synnytyksestä jäljellä 3 kg. Neuvolassa painonnousua pidettiin oikein sopivana kun olin ennen raskautta jo niin hoikka. Painoa tuli välillä ihan hurjan nopeasti ja välillä ei yhtään eli "nykäyksittäin". Masua sanottiin koko ajan tosi siron malliseksi ja tutut päivittelivät miten kiloja voi olla niin paljon kun eivät ne näy. Synnytyksen jälkeen imetys on pitänyt huolen hoikistumisesta, lastenneuvolassa oltiin jo jopa hiukan huolissaan siitä laihdunko liikaa kun tosiaan nuo muutamat jäljellejääneetkään kilot eivät pahemmin näy. Periaatteessa minulla ei olisi edes tarvetta saada painoa enää tästä alemmas kun olen aiemmin ollut vähän turhan hoikka, mutta kiinteytyä pitäisi masun kohdalta jotta housut menisivät taas kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

Vähän reilu 18kg. Olin lopussa aika turvoksissa, oli alkukesä.

 

Lähtöpaino 60kg, BMI 22

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Olin aika maassa. Olin jostain syystä ottanut tavoitteeksi sen, että paino nousisi vain 8-12kg

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

Sanomalla, että näytän ihan hyvältä. Ja että paino näkyy oikeastaan vain mahassa.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Yksi sijais-th kettuili kun rv12 mennessä paino oli noussut kolme kiloa yhteensä, että ei tässä kohtaa saisi tulla yhtään painoa. Muuten oltiin kivoja ja painoa tarkkailtiin vain turvotusten vuoksi lopussa tarkemmin.

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Ekan kahden kuukauden aikana putosi 15kg. Suurin osa oli nestettä, ja vauvaa oli 3910, istukkaa 500g ja muuta oheismateriaalia kilon verran. Vauva piti kiireisenä. Mulla ei ole korttia, joten vaunuteltiin jonkin verran.

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Asiaankuuluvaa, mutta kamalaa omalla kohdalla. Ehkä seuraavalla kierroksella osaan suhtautua "paremmin".

 

Miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain viheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

Painoa kertyi melko tasaiseen tahtiin. Puolen välin jälkeen tuli isompi nousu, sitten taas rauhoittui. Ja viimeisillä viikoilla tuli turvotustenkin vuoksi paljon, välillä 1500g/vk.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeisessä neuvolassa kiloja oli tullut 10,1kg. Neuvola oli 4 päivää ennen synnytystä. Laitokselle jäi 5-6kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloja tuli +11,5, joista synnärille jäi 5 kg. Nyt puolentoista viikon jälkeen on jäljellä 2,7 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joka kerta (3) tullut 24 kiloa. Se on melkein kuin merkki lähteä laitokselle, kun puntari näyttää tuollaista lisäystä grin.gif . Laitokselle jo jäänyt n. 10kg (varmasti paljon nestettä), 16kg hävinnyt parissa viikossa. Loput kahdeksan kiloa lähtenyt imetyksen ohessa hitaasti mutta varmasti.

 

Neuvolassa ei oltu moksiskaan.

 

-E-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa tuli noin 20kg. nyt synnytyksestä on vasta 3 viikkoa enkä ole uskaltanut vielä mennä vaaàlle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa tuli 14 kiloa. Synnytyksestä on nyt kolme viikkoa ja jäljellä vajaa kaksi kiloa, taitavat siis hävitä itsestään. Sitten alkaakin ne ennen raskautta kertyneiden ylimääräisten kilojen karistaminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ensimmäinen raskaus: +13kg, joista 10kg oli mennyt jo 10 päivää synnytyksen jälkeen.

toinen raskaus: vain +4kg, ja viikko synnytyksen jälkeen olin 10kg kevyempi kuin synnytyksen alussa.

 

Lähtöpaino oli todella liian paljon, eli oli kiva etten lisänyt mitään rauskauksen takia. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiselta kiloja tuli kahdeksan ja viikko synnytyksestä oltiin takas lähtöpainossa. Kakkoselta kiloja kertyi kaksitoista ja nyt kaksi kuukautta synnytyksestä ylimääräistä vielä neljä kiloa. Tarttis vissiin kattoa mitä suuhun laittaa..girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä toisesta kiloja tuli 14, synnärille jäi 4kg ja nyt kolme viikkoa synnytyksestä jäljellä olisi vielä 4,5kg. Toivon mukaan nekin lähtisi suht ripeään, jollei niin sitten täytyy ruveta tosissaan pistään ihralle kyytiä! :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 kg taisi tulla. Mulla paino seilasi ylös ja alas viimeisillä viikoilla, mutta tuo 11 kg taitaa olla sellanen keskiarvio.

 

Synnytyksestä on nyt vajaa viikko, enkä ole vielä muistanut käydä vaa'alla.

Edited by Keskiyön aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

35kg tulla tupsahti tänne. Painoa tuli viikossa pahimmillaan raskausmyrkytyksen takia melkein 3kg. Synnytyksestä 2 viikkoa ja nesteet on lähteny ihanasti jo pois, vielä en oo tosin uskaltanu puntarille astua ettei tule ressiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

kiloja ehti tulla 10, lapsi syntyi rv 38

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

olin itse yllättynyt, että kiloja ei tullut enempää. ja tyytyväinen tietysti. :)

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

hyvin; kaikilta sain kuulla, että kiloja ei ole tullut muualle kuin mahaan ja monet ihmettelivät vähäistä painonnousua.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

terkkari oli tyytyäinen, että kiloja ei tullut enempää. missään vaiheessa en saanut yhtään negatiivista kommenttia.

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

lapsi on nyt kaksi viikkoa ja yhden päivän vanha ja kiloja on jäljellä kaksi. luulen siis pääseväni kaikista eroon varsin nopeasti.

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

bmi:ni oli ennen raskautta jotain 23 eli olen normaalipainoinen. koska en ole ylipainoinen, niin kiloja tuli väistämättä. olin asettanut itselleni (salaiseksi) tavoitteeksi, että kiloja saa tulla 15. en tiedä, olisiko tuo tullut täyteen jos lapsi olisi syntynyt rv40, koska rv38 mennessä minkäänlaisia turvotuksia ei ollut tullut.

Miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain viheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

muistaakseni viikkoja oli kasassa 15 kun paino alkoi nousta, siihen asti ei tullut mitään. siitä lähtien paino nousi tasaisesti, loppua kohden tietenkin enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

11,8kg eli se maaginen 12kg :) Lähtöpaino oli 59kg ja BMI ihan normaali. Tyttö syntyi viikolla 38.

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Alussa paino tippui pahoinvoinnin vuoksi ja palasi lähtölukemiin vasta viikon 20 jälkeen. Vähän ahdisti kun se 12kg tuli lopussa niin rytinällä.

Entä miten ympäristö suhtautui?

Mulla oli tosi pieni maha, eli lähinnä paino johtui törkeestä turvotuksesta. Aika paljon sain kuulla vaan sitä miten pieni oon, kun maha ei kasvanut jättisuureksi ja oon muutenkin aika lyhyt.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Ihan neutraalisti. Mua vähän ärsytti se kun terkka laski painonnousun ekasta neuvolakäynnistä, vaikka kerroin painon tippuneen jo kolme kiloa pahoinvoinnin vuoksi. Todellinen lähtöpainokin merkattiin neuvolakorttiin, mutta sitä ei huomioitu mitenkään (jälkitarkastuksessa olin lähtöpainossa, mutta terkan mielestä mulla oli yhä se 3kg ylimääräistä, eli olis pitänyt tiputtaa paino rakas siihen ekan neuvolan painoon dry.gif).

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Jälkitarkastukseen mennessä tosiaan. Nyt paino on tuosta vielä -4kg, mikä on ihan hyvä koska meille on kakkonen tulossa enkä haluaisi painon nousevan lopussa ihan edellisen raskauden lukemiin.

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Asiaankuuluvaa, mutta en minä silti siitä tykännyt yhtään. Kyllä synnytyksen jälkeen oli kova motivaatio päästä heti noihin vanhoihin mittoihin.

Miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain viheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

Alussa putosi ja joskus viikon 20 jälkeen oltiin lähtölukemissa. Sen jälkeen nousi aika hitaasti, kunnes kelien lämmetessä hyppäsi (vanhaan tahtiin nähden) yhtäkkiä pilviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

+12,5 kg oli neuvolassa viikkoa ennen synnytystä. Lähtöpainoksi laitettiin se, minkä itse arvioin sen olleen ennen raskautta. BMI oli 21.3 raskauden alussa ja poika syntyi rv 38+3.

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Painoa tuli kutakuinkin sen verran kuin arvelinkin (ja toivoin) tulevan, joten ihan asiaankuuluvalta tuntui. En kyllä muutenkaan tuijottele painoani, enkä hyppää vaa'alla (en edes omistanut sellaista, ennen kuin mies toi mukanaan). Ensimmäinen kymmenylitys (siis kun lukema alkoi kutosella vitosen sijaan) tuntui tietysti pikkuisen hurjalta ja mietin, että ehtiikö toinenkin kymppi mennä rikki ennen loppua - ei ehtinyt.

Entä miten ympäristö suhtautui?

Ei painosta juuri kyselty tai sitä kommentoitu; yksi kaveri ihasteli vähäistä painonnousua, kun rv 27+5 oli tullut vasta 4 kg.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Ihan neutraalisti. Muistaakseni sitä ei kommentoitu missään vaiheessa mitenkään.

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Yhtä vaille kaikki katosivat nopeasti. Se yksi sinnikkäästi roikkui mukana useamman kuukauden, mutta nyt on sekin kadonnut. Mitään en erityisesti yrittänyt asialle tehdä eli löysää on edelleen...

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Asiaankuuluvaa tietyssä määrin. En uskonutkaan kiloja ylenmäärin kertyvän, kun en sortunut herkuttelemaan raskauden varjolla. Turvotus nosti painoa lopussa varmasti jonkin verran, sellaisellehan ei kauheasti mitään voi.

Miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain viheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

Alussa nousi hitaasti: rv 22+2 oli +2kg, rv 27+5 oli sen +4 kg. Sen jälkeen tuli melkein kilon viikossa, niin että rv 31+6 oli +8 kg ja rv 36+3 oli +12,5 kg. Seuraavan viikon aikana ei noussut yhtään ja viimeisestä viikosta en tosiaan tiedä. Turvotusta alkoi olla tuolta rv 31+6 asti.

Pahoinvointia mulla oli rv 17 asti. En oksentanut montaa kertaa, mutta etova olo oli jatkuvaa, eikä ruoka hirveästi maistunut. Ihan lopussa alkoi tehdä mieli makeaa, mutta aika hyvin sain hillittyä himoni sokerilla lihotetun vauvan pelossa.girl_wink.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

 

Viimeisessä neuvolassa viikkoa ennen vauvan syntymää oli tullut + 4 kg. Tämä siis tässä toisessa raskaudessa.

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

 

Olen tyytyväinen, ettei tullut enempää, vaikka tiedänkin kilojen kertymisen olevan asiaankuuluvaa.

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

 

Eipä kai mitenkään erikoisesti.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

 

Ei sanottu mitään erityistä suuntaan eikä toiseen.

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

 

Kävin tänään vaa'alla ja nyt viikko vauvan syntymästä on lähtenyt -11 kg. Raskaus siis laihdutti.

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

 

Pakkohan niitä on tulla, ei siinä mitään. Olen silti ihan iloinen, että tuli noinkin vähän.

 

Miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain viheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

 

Alun kovan pahoinvoinnin vuoksi laihduin lähtöpainosta - 6 kg. Sieltä paino lähti hiljalleen raskauden puolivälin jälkeen kipuamaan ylöspäin aika tasaisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

7 kg tuli ja laitokselle jäi nuo kaikki tulleet kilot ja 8 muuta kiloa, mutta mulla onkin reilusti ylipainoa. Olen tyytyväinen. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

 

9,5 kg. Poika (4200g) syntyi rv. 41+4.

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

 

En kovinkaan hyvin ja olen tyytyväinen ettei tullut enempää. Mulla on ennestään n. 10 kiloa yli sen mitä pitäisi ja niistä en ole jaksanut huolehtia, mutta jostain syystä nämä kilot huolettivat.

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

 

Kukaan ei kommentoinut sanallakaan.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

 

Ei juuri mitenkään, koska oli ns. "normaalin" mukaista .

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

 

Kolmen päivän jälkeen oli lähtenyt 6 kiloa. Lopuista en vielä osaa sanoa.

 

Miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain viheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

 

Ihan alussa lähti pahoinvoinnin takia 2 kiloa, puoliväliin mennessä tainnut tulla 2 kiloa lisää alkupainoon, loput 7,5 tulivat puolivälin jälkeen. Joinain viikkoina ei tullut yhtään, yhtenä parin viikon punnitusvälinä muistaakseni 1700 g eli vähän vaihtelevasti mutta suht tasaisesti tuosta tulee jaettuna sen puoli kiloa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vikaksi jääneen neuvolan punnitus 40+0 +6.6 kg lähtöpainosta ennen raskautta.

 

Synnärille päästyämme 41+0 painoa ei otettu.

 

3 päivää synnytyksen (41+2) jälkeen kotiinlähtöpäivänä +0.9 kg lähtöpainosta ennen raskautta.

 

Paino tänään 10 päivää synnytyksestä -4.5 kg lähtöpainosta ennen raskautta. Ja 17 pv synnytyksestä paino -6 kg lähtöpainosta ennen raskautta :)

 

Mulla siis BMI ennen raskautta 31, eli varaa on lähteäkin :)

Edited by Grenada

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

 

+15kg. Synnärille jäi 6 kiloa ku poika tuli masusta ulos ja turvotukset lähti.

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

 

Ei se mukavaa ollut ku musta tuntu, että noita kiloja vaan tuli ja tuli. Tietenki niiden tulo kuuluu asiaan.

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

 

Eipä minun mielestä mitenkään erikoisemmin.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

 

Terkkari jaksoi joka kerta mainita siitä että niitä kiloja tuli.

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Synnärille jäi 6kg ja liikunnalla olen saanut n. 4kg. n.5 kiloa on vielä jäljellä.

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

 

Nehän kuuluu asiaan, mut vähempiki olis riittänyt.

 

 

 

 

 

Edited by Rexona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloja kertyi yhteensä 15...

9kg jäi sairaalaan ja loput lähti synnytystä seuraavan 2 viikon aikana! :)

turvotusta siis taisi suurimmaksi osaksi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloja tuli melko tarkasti 10 ja ne tulivat varsin tasaisesti koko raskauden ajan. Terkkari sanoi neuvolassa, että painonnousu on ihanteellista :) Mua kilot ei haitanneet, kyllähän niitä joka tapauksessa tulee, kun vaaveli kasvaa mahan sisällä. Kaikki kilot jäivät sairaalaan ja olin ihan tyytyväinen siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

Noin 11 kg, lähtö-BMI oli 25.

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Kilot oli pelkästään mahassa eikä painonnousu juurikaan näkynyt muualla kehossa. Olin tästä tosi tyytyväinen, koska rasvakudosta oli omasta takaa jo ennen raskauttakin.

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

Monet sanoivat minun jopa hoikistuneen, paitsi mahasta grin.gif.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Joillain viikoilla painoa karttui enemmän, toisilla viikoilla oli tasaisempaa tai paino jopa putosi. Terveydenhoitaja piti painonnousua normaalina, tosin raskauden loppuvaiheeseen osunut joulu ja sen tuomat kilot taisivat saada ansaitusti vähän negatiivista palautetta. Minun mielestäni kyse oli ennemminkin turvotuksesta ;)

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Sairaalaan jäi nelisen kiloa, parin viikon kuluttua synnytyksestä olin jo lähes lähtöpainossa. Nyt, pojan ollessa kuukauden ikäinen, paino on lähtölukemissa.

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Ikuisena laihduttajana suurempi kilojen kertyminen (esim. lisääntyneellä herkuttelulla aikaansaatu) olisi ollut kauhea asia, mutta näin hyvin aisoissa pysynyt painonnousu oli ehdottomasti asiaankuuluvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tämän nyt tähän osastoon, vaikka sopisi toisaalta odotuspuolellekin.

 

--

 

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin? Entä miten ympäristö suhtautui? Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Miten pian pääsit kiloista eroon? Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

 

Monivalinta monisynnyttäjille.

 

Aloituspaino oli 74,5 kg ja viimeisellä viikolla ennen synnytystä painoin 87,3kg. Kilot olivat pelkästään vatsan alueella.

Sairaalasta päästyäni (6 pv yöpyminen) painoin kotipuntarissa 79 kg.

Neuvolassa oltiin alussa huolissaan liian nopeasta painonnoususta.

En ole vielä aloittanut varsinaista liikkumista, vaikka vauva on jo 1,5kk. Huomenna jälkitarkastus ja sen jälkeen alan liikkumaan lenkkeilemällä vauvan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now