Sign in to follow this  
Followers 0
Rhia

Mahallaan nukkuminen?

22 posts in this topic

Onko mahallaan nukkuminen OK alkuraskaudessa? Eikai se pieni paase siella jotenkin litistymaan :huh: ? Sori tama sarjassamme tosi tyhma kysymys, mutta olen ihan noviisi... Joillain ulkomaisilla sivustoilla sanottiin, ettei pitaisi nukkua mahallaan eika selallaan alkuraskaudesta lahtien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ymmärtääkseni saa nukkua ihan miten päin hyvänsä niin kauan kuin se tuntuu hyvältä.

Eihän sitä voi edes hallita, miten päin öisin kierii ja pyörii. Luin Vauva-lehdestä, että sikiölle haitalliset asennot tuntuvat äidistä epämukavilta, ja niitä osaa siksi välttää luonnostaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kovasti vielä yritän nukkua mahallani, tosin ehkä vähän enemmän vinottain jo (18+0)..ja kovasti hirvittelen sitä aikaa kun ei tähän enää pysty..saankohaa unta enää ollenkaa sitte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin vauva ilmoitti, kun alkoi "litistymään", hirveä sytke ja potkiminen, kun ei puolittain mahallaan oleva asento enää sopinut (olisko ollut rv. 23-24). Nyt pystyy nukkumaan vain kyljellään, ja tuntuu, että asentoa pitää vaihtaa koko ajan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olen miettinyt tätä kun tykkään eniten nukkua mahallani. Olen yrittänyt nukkua lähinnä selälläni...voiko sekin olla jotenkin pahasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mahaa alkoi ahdistamaan jo ennen plussaa... Ei ole ollut hyvä olla mahallaan, tosin osasyy on ollut myös aristavat rinnat, kun tuntuu, että painuvat liikaa mahallan ollessa..

 

Nukkuminen mietityttää minua kovasti, kun en oikein muussa asennossa osaa nukkua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuolla tyhmät kysymyset odotuksesta -ketjussa on pitkät keskustelut nukkumisesta mahallaan/selällään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mua ainakin auttoi kun näin tämän aiheen omassa ketjussaan kun en yleensä jaksa noita pitkiä ketjuja kahlata läpi vaikka sielta varmaan löytyisikin paljon hyödyllisiä vinkkejä. mulla on ollut jo parin viikon ajan pieni paniikki siitä kun yölla käännyn usein vahingossa mahalleni kun olen tähän asti aina nukkunut niin. kylla yritän jaksaa kääntyä takaisin kyljelle mutta mulla rupeaa selkaan koskemaan tosi herkasti muissa asennoissa (ei raskauteen liittyen). ehkä uskallan siis "hemmotella" itseäni viela vähän aikaa kun maha ei viela ulospäin kovin suuri ole :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin jo np-ultrassa, että jos mahallaan nukkuu, niin ainakin sillain toinen jalka koukussa tai tyyny mahan alla, ettei ihan täysin mahallaan. (ja sillon ei ollu mahaakaan vielä juurikaan) Sen jälkeen olen opetellut nukkumaan kyljellään. Otappa nuistakin sitten selvää, kun ohjeita on niin paljon.

 

Lisäksi selällään ei saa nukkua ainakaan enää loppuvaiheessa, koska kohtu/istukka painaa äitin ääreisverenkiertoa selässä ja näin ollen se heikentää niin äidin kuin myös vauvan hapen saantia. Vahingossa selälle kääntymisestä ei kuitenkaan ole haittaa, sillä äitille tulee usein ensin pahaolo, joka kehottaa kääntymään, ennen kuin se alkaa vaikuttaa sikiöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullekkin sanottiin että voin nukkua miten päin haluan jos vauva vaan antaa. Kokonaan mahallaan ei pitkään pysty nukkumaan MUTTA jos toisen jalan alle laittaa tyynyn tai peittoa mytyksi kun se on koukussa, voi hyvinkin nukkua lähes kokonaan mahallaan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm voi ahistus tata kun on niin ristiriitaisia kokemuksia ja yleensakin tahan liittyva info. Eli ei aavistustakaan, onko mahallaan nukkuminen oikeasti turvallista mutta sen verran se nayttaa vaivaavan, etta olen huomannut yolla valilla havahtuvani miettimaan nukkuma-asentoa... On taa...

Edited by Rhia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nukun yleensä mahallani, ja raskausaikana ehkä kamalinta olikin se kun viimeisinä aikoina tuosta tavasta piti luopua! Mulla oli aivan käsittämättömiä tyynyvirityksiä tukenani, jotta sain nojattua mahapuolta johonkin niin ettei ihan kyljellään kuitenkaan tarvinnut olla, ja tuolta ajalta vakituiseen käyttöön jäikin viehättävästi jalkovälityynyksi kutsuttu kapistus. :lol: Tilasin myös jostain sellaisen puolitoista metriä pitkän tyynyn, jota halailin öisin. Haaveilin patjasta, jossa olisi mahan mentävä aukko.. :rolleyes:

 

Mutta siis suosittelen noita tyynysysteemejä, ne auttaa siihen ettei maha ole ihan litassa patjaa vasten, ja puolittain mahallaan niiden kanssa voi ainakin olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nukuin niin pitkään kun hyvältä tuntui, taisi olla noin rv20 asti. Sen jälkeen sitten kyljellä, erilaiset tyynyt ja pehmusteet ovat tosiaan hyviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä niin kaipaan mahallani nukkumista... Nykyään välillä kyljelläkin nukkuessa vauva alkaa potkia kovasti patjaa vasten olevaa kylkeä kohti, mutta onneksi vain nukahtamisvaiheessa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin vannoutunut mahallaan nukkuja, taisin myös siirtyä kylkiasentoon rv 20 tienoilla kun maha alkoi kasvaa. Voi kun sitä mahallaan nukkumista kaipaakin.. Nukkumisasennot rajoittuvat nykyään niihin kahteen kylkeen ja kädetkin tuntuu puutuvan. Mutta onneksi silti unettomuus ei ole vaivannut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen nukkunut koko alkuraskauden mahallani ja nyt lopullaan sillain puoliksi mahallaan, toinen jalka koukussa. Lääkäri sanoi että mahallaan saa nukkua niin kauan kuin hyvältä tuntuu ja sama koskee selällään nukkumistakin. Ihminen kuulemma automaattisesti vaihtaa asentoaan kun alkaa olla epämukava olo.

Tyynyjä vain avuksi jalkojen väliin ja mahan alle niin löytyy asentoja eikä tartte pelätä nukkumista "väärin" :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon nyt viikolla 26 ja nukun vieläkin mahallani. Illalla nukkumaan mennessä maha on usein aika turvoksissa ja isoimmillaan, niin pitää olla enemmän vinottain. Mutta sitten aamua kohden maha yleensä on lässähtänyt niin paljon ettei mahalla nukkuminen oo ongelma. Saas nähdä kuinka kauan tää vielä onnistuu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi kohtalaisen varhain esikoista odottaessa tuntua kova greippi häpyluun yläpuolella ja se teki mahallaan nukkumisesta mahdotonta. Nyt tosikoisesta 20+0 ja ei kyllä oikein kärsi edes hetkellisesti mennä mahalleen, tekee niin häijyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä 22+5 nukun vielä lähes koko ajan mahalleen, mutta niin että toinen jalka on koukussa. Muistelen, että aiemmissa raskauksissakin oon nukkunut mahallaan tosi pitkällekin. Itse ajattelen niin, että on varmaan turvallista niin pitkään kuin tuntuu hyvältä. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nukuin esikoisesta 41+1 viikoille mahallaan, sillon poika syntyi. Ja sama meno nyt tästä tokasta. Ja juurikin että toinen jalka on koukussa. Enkä osaa kyllä olla huolissaan asiasta. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0