masu

Hoikat, pienet ja sirot vauvat

212 posts in this topic

Heipsin :)

 

Minun mielestä noi memminkäisen tyllerön mitat eivät kuulosta edes mitenkään huolestuttaville. Tarkoitan että siis ihan normaalikokoiseksi itse ajattelen nuo mitat.. :) Mutta toki jos neuvolassa ihmettelevät niin sitten niin. Minä en usko että 8kg menee meidän tytöllä rikki vuodenvanhana, mutta ei se haittaa ei ole mennyt aikanaan itselläkään ;)

Voiskohan sinun, memminkäinen, tytöllä olla joku imeytymishäiriö esim. laktoosi-intoleranssi? Sehän on helppo testata ihan kotonakin kun jättää maitotuotteet pois muutamaksi päiväksi /tai vaihtaa laktoosittomaan versioon. Meillä on paljon suvussa tuota ja omallakohdalla puhkesi vasta teini-iässä.

 

Tuntuu että on kyllä neuvoloista kiinni mikä on vauvaikäisen kehityksessä ja kasvussa normaalia ja mikä ei. :D Kävin lukemassa että jossain laittavat lapset 5kk iässä jumpparille jos ei ylävartalo nouse käsien varaan. TäH? miksi? Ihan normaali aikuinen minäkin olen vaikka vasta 11kk ikäisenä olen noussut (huom noussut) konttausasentoon, 1 1/2vanhana vasta varovaiset ensiaskeleet.. ja pikkuinen ja siro.. ihan ihme juttuja, rupee vaan tuntuu että jätän koko neuvolan pois kun ei saa kun pahaa mieltä TURHAAN. Työkaverin lapsi joutui lääkärin juttusille koska ei sanoa äitiään äidiksi vaan etunimellä.. Ihan älytöntä :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, ei ne mustakaan mitenkään huolestuttavat ole, tarkalleen ottaen on neuvolan mukaan -13% käyrällä noilla mitoilla. Mutta lastenlääkäri, joka on tytön refluksia hoitanut, halusi, että seurataan. Ja mä kun olen sitä mieltä, ettei vara venettä kaada ja neuvola on 5 minuutin kävelymatkan päässä, niin eipä tuo iso vaiva ole. Ilmeisesti just siksi lääkäri haluaa seurata, että painoa alkoi ensin tulla taas hyvin (tai todennäköisesti tyttö otti vaan kiinni sitä, mitä jäi jälkeen sen mahanportin ahtauman takia), mutta sitten se nyt taas notkahti ja sitten tosiaan tuon kakkaamistiheyden ja kakan koostumuksen vuoksi. Lääkäri kyllä mullekin sanoi, ettei hänestä varsinaisesti ole syytä huoleen, mutta hänen tehtävänsä lääkärinä on seurata tilannetta, jos siihen on vähänkään syytä.

 

Mä vaan aloin tässä miettiä (ei pitäisi, tiedän), että kun tytöllä jo oli se mahanportin ahtauma, joka leikattiin ja sitten myöhemmin todettiin refluksi, että onko sillä jotain vielä lisää vikaa ruoansulatuselimistössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieras-A: ylävartalon nostaminen käsien varaan on eri asia kuin konttausasento. Tuo tarkoittaa siis sitä että vauva kohottaa päätään ja rintalastaansa irti alustasta kyynärvarsiinsa nojaten, joka on välttämätön opittava ennen kuin lapsi voi esim. kääntyä. Konttausasennossahan lapsi nousee kämmeniensä ja polviensa varaan joka on jo huomattavasti edistyneempi liike joka vaatii mm. keskivartalon hyvää hallintaa.

 

EDIT: lisäyksenä vielä että jos siis 5 kk ikäinen lapsi ei vielä tähän pysty niin silloin on ehdottomasti syytä fysioterapeutin selvittää, onko lapsella jokin ongelma esimerkiksi nivelissä tai lihaksistossa mikä estää häntä tätä taitoa oppimasta. Kyseessä ei siis ole mikään äitien kiusaksi keskitty normi vaan tapa seuloa pikaista puuttumista vaativia sairauksia ja ongelmia.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipsan taasen :)

 

semmoisen ihmettelyn arvelin teillekin jakaa, että onko noi kasvukäyrät muuttuneet 20-30vuodena aikana?

 

Jep, kasvukäyrät on päivitetty vastaamaan nykypäivää, tässä yksi linkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieras-A: ylävartalon nostaminen käsien varaan on eri asia kuin konttausasento. Tuo tarkoittaa siis sitä että vauva kohottaa päätään ja rintalastaansa irti alustasta kyynärvarsiinsa nojaten, joka on välttämätön opittava ennen kuin lapsi voi esim. kääntyä. Konttausasennossahan lapsi nousee kämmeniensä ja polviensa varaan joka on jo huomattavasti edistyneempi liike joka vaatii mm. keskivartalon hyvää hallintaa.

 

EDIT: lisäyksenä vielä että jos siis 5 kk ikäinen lapsi ei vielä tähän pysty niin silloin on ehdottomasti syytä fysioterapeutin selvittää, onko lapsella jokin ongelma esimerkiksi nivelissä tai lihaksistossa mikä estää häntä tätä taitoa oppimasta. Kyseessä ei siis ole mikään äitien kiusaksi keskitty normi vaan tapa seuloa pikaista puuttumista vaativia sairauksia ja ongelmia.

 

Joo kyllä minä tiedän että eriasia on ylävartalon nostaminen ja konttausasento :) Ja höpö höpö sanon minä, kyllä ne raajojen toiminnat näkyvät muutenkin kun vaan juuri tietyissä asennoissa/liikkeissä. Ei täälläpäin tollaisen takia oo yhtäkään naperoa viety jumpparille, enkä edes veisi omaa lastani jos joku töttöröö terkkari niin päättäisi. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Josko mä vähän päivittelisin meidän tilannetta.. Elikäs tänään oli 1,5v neuvola, josta nyt sitten lähti lähete Taysiin, kun neidin paino oli laskenut 50g 3kk takaisesta käynnistä. :girl_to_take_umbrage2: Saatiin jo viime keväänä lähete Taysiin, mutta se tuli bumerangina takasin, kun siellä oli ruuhkaa ja toimintaohjeet, milloin neuvolan seuranta ei enää riitä ja täytyy laittaa lähete uudelleen.. Noh, tosiaan nyt ne sitten täyttyi, kun ohjeessa oli, että mikäli paino laskee alle -20 käyrän tai pituus -3,5. Pituus menee -2 tällähetkellä, mutta tuon paino taas laski nyt jo -26, kun aiemmin tyty on mennyt -19. Mä oon jotenkin henkisesti ihan rikki, kun ehdin jo ajatella, että asiaa ei tarvi enää ressata, mutta nyt sitten tän päivän käynti veti jotenkin maton jalkojen alta. :girl_cry: Kyllä nyt mun järki sanoo, että kun tyttö on liikkuvainen, iloinen ja sanallisestikin kehittynyt hienosti, ei tarvi huolestua, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Ei siis auta kuin toivoa, että aika saataisiin pian ja sitä kautta tämä asia päätepisteeseen.

 

Tässä meidän mittoja:

 

synt. 3060g ja 47cm

1vko: 3000g

2vko: 3150g ja 48cm

1kk: 3505g ja 50,2cm

1.5kk: 3810g ja 52,5cm

2kk: 3980g ja 53,8cm

3kk: 4385g ja 55,8cm

4kk 4795g ja 57,8cm

5kk: 5075g ja 59,6cm

6kk: 5370g ja 61,4cm

8kk: 5825g ja 64,3cm

10kk: 6365g ja 66,7cm

1v : 6930 ja 69,4cm

1v3kk: 7355g ja 72,2cm

1v6kk:7305g ja 75,2cm

 

Ja tuo tieto pituuskasvun kehityksestä poissulkevana tekijänä aliravitsemukselle, on mulle se oljenkorsi mihin olen turvautunut. Se helpottaa mieltä aika paljon!

Edited by strawberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli eilen se kasvukontrolli. Tai painon tuloahan meillä katsottiin, pituutta Tyllerö on kasvanut vallan erinomaisesti.

 

Nyt 14 kk iässä tytöllä on pituutta 82,2 cm ja painoa 9770 g. Pituus-paino% käyrä on laskusuunnassa edelleen, mutta ei mitenkään jyrkästi. Lähinnä huolta aiheuttaa tämä yhdistettynä siihen, että tyttö kakkaa 5 - 6 kertaa päivässä, "parhaina" päivinä 7 kertaa. Eikä ne ole mitään pieniä kikkareita. Lisäksi sieltä ihan selvästi tulee aika lailla sulamattomana läpi edellinen ruoka. Jotain nyt kuitenkin täytyy imeytyäkin, kun kerran noin hienosti pituutta kasvaa.

Joka tapauksessa terkka oli sitä mieltä, että kun laskusuhde ei tämän jyrkempi ole, niin katsotaan tilannetta sitten 1,5 -vuotisneuvolassa, kun on lääkärikin paikalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makin tuun mukaan vaikka onkin taaperosta kyse. Eli sankari oli 3880 syntyessaan mutta siita eteenpain paino onkin sitten ollut kevyen puoleinen. Parin ekan kuun aikana painoa seurattiin viikottain ja saatiin lahete ravintoterapeutillekin, mutta se tuli sairaalasta takaisin tarpeettomana. Kaytiin jossain vaiheessa sairaalassa antamassa virtsanayte epaillyn virtsiksen takia, mutta nayte oli puhdas, ja sairaalalaakari sanoi etta GP:t (ikaan kuin terveyskeskuslaakarit) laittavat herkasti lahetteita ja hanen mielestaan ei ollut syyta huoleen.

 

Musta jotenkin tuntui imetysaikana, etta sankari ei ehka saanut tarpeeksi maitoa kun paino ei nossut, mutta pituus oli kuitenkin aina jollain 75. kayralla (eli olisiko suomalaisittain +25?). Itse paateltiin etta energia menee huimaan pituuskasvuun ja muutenkin ollaan miehen kanssa hoikkia, mies lisaksi noin 185 cm. Taalla on kuitenkin terveydenhuollossa sellainen paine imetykseen etta kukaan ei edes uskaltanut ehdottaa korviketta lisamaitona ja vaan sanoivat etta pumppaa lisaa. Joten sitten kaytin kaiken liikenevan ajan pumppaamiseen ennen kuin jossain 4 kk kohdalla itse paatin alkaa antaa korviketta lisana, eika se mitenkaan vaikuttanut mun maitooni (ps. lopettelen vasta nyt imetysta!! siis aamuyo-imetysta).

 

6 kk:n jalkeen painoseuranta paattyi ja viimeinen health visitor check oli 9 kk jolloin paino oli jo melkein keskikayralla, ja meille sanottiin etta seuraava kaytin 2-3 vuotiaana, jos tulee jotain niin voi menna laakariin. Se oli tavallaan helpotus ja en enaa stressannut syomisesta. Siina valissa kiinteiden kanssa meille oli jo kehittynyt syomisesta kamala leikkitilanne, jossa poydalla piti olla jos jonkinmoista viidyketta, etta suu edes vahan aukesi.

 

Sankari on ollut koko ajan tosi aktiivinen ja liikkunut kovasti ja nykysin (1v 9 kk) on tosiaan tekemassa jotain koko ajan. Syominen helpottui syksylla kun oppi itse syomaan ja kaikki viihdykkeet jai pois. Aamupalaa menee nykyisin 3 weetabixia, ja pasta ja perunat on herkkua. Kun kerran itse paattaa mita menee suuhun, syo paaasiassa siis pastaa ja perunoita ja muroja. Lisaksi tykkaa paarynoista. Yritan kylla tarjota kaikenlaista ja nyt on taas vaihteeksi ruvennut syomaan myos lihapullia. Kalapuikot on myoskin herkku. Valilla mietin saako tarpeeksi ja riittavan ravitsevaa. Mutta kun seurannat ja neuvolat loppuivat niin itsekin stressasin vahemman.

 

Talvella punnitsin sankarin kotivaa'assa ja muistaakseni oli jotain 11 kg. Mutta nyt kun kaytiin muun asian tiimoilta laakarissa, niin olikin mukamas vain 10 kg ja laakari alkoi kysella kuinka en olekaan kaynnyt health visitorilla ja paino pitaisi olla kirjassa merkittyna kayralle. Ho-hoijaa.

 

No, summa summarium, ajan mittaan olen koittanut stressata vahemman syomisesta ja painosta ja uskoa siihen etta nalkainen lapsi ei jata ruokaa lautaselle. Lisaksi jos jokin ei maita niin otan pois enka tee numeroa. Syo minka syo!

 

Toisaalta huomaan kylla etta suosin sankarin herkkuja eli esim pastaa, ja jos on jokin ateria etta ei halua syoda niin huomaan tarjoavani banaania yms eli en pysty olemaan etta syo sitten seuraavalla aterialla...

 

Tsemppia kaikille neuvoloiden yms kanssa painiskeleville!! Musta on ihan hullua etta hoikkien lasten aiteja syyllistetaan vaikka lasten ja nuorten ylipaino onkin suuri ongelma ainakin taalla Englannissa tana paivana. Sanoisin etta luottakaa omaan vaistoonne ja koittakaa jattaa tylyt kommentit omaan arvoonsa vaikka se vaikeaa onkin :give_heart:

 

Sen verran paivitysta, etta saatiin nyt tuoreet mitat ja paino vajaa 12 kg osui keskikayralle - jippiii vihdoinkin :dancegirl:

Edited by Annick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös pieni poika. Syntyessään oli ihan normaalikokoinen, 3170 g ja 50 cm. Ensimmäisen kuukauden jälkeen alkoi pulauttelemaan kovasti, ja samalla alkoi myös painokäyrä olla siellä -1 ja -2 välissä (vaikka maitoa on kyllä tullut ja saanut hyvinkin runsaasti). 8 kk neuvolassa sitten pituus olikin alle -2 (66,5cm) ja paino toisaalta ihan ok (7130). Pituuskäyrä on siis tasaisesti laskenut, ja tuo 8 kk neuvolan oli vielä jyrkempi lasku. Meillä oli juuri kasvukontrolli neuvolassa, tuosta 8kk käynnistä on siis kulunut 3 viikkoa. Nyt pituutta oli 68 cm ja painoa 7490g. Meillä siis tuo pituus on tällä hetkellä ongelmana, ja yritetään kovasti syöttää 5x päivässä kiinteitä, kahdesti niistä lihaa ja kahteen ruokaan lisätään öljyä. Pulauttelu on onneksi vähentynyt mutta edelleen sitä on. Meilläkään poika ei ole kovin halukas syömään. Aamulla ja lounaalla syö ihan hyvin, mutta iltaa kohti syöminen kiinnostaa yhä vähemmän. Rintamaito kyllä kelpaisi. Seuraavan kerran on kontrolli vähän yli 9 kk ikäisenä, toivon kovasti että alkaisi kasvaa paremmin siihen mennessä. Muuten poika on tosi energinen, hyvinvoiva ja iloinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Macadamia: Onko teillä refluksi poissuljettu? Sopisi meinaan siihen tuo runsas pulauttelu.

 

Pulauttelu ei ole kivuliasta, mikä ymmärtääkseni on usein refluksin oire. Kävimme lääkärillä 6,5 kk ikäisenä ja silloin poika sai Losecia kahden viikon ajan, mutta se ei tehonnut ollenkaan. Nyt onneksi kiinteiden myötä pulauttelua on vähemmän.

 

Meillä on nykyään vain mennyt tuo syöminen todella huonoksi - heti kun laittaa toisen syöttötuoliin niin alkaa kauhea parku. Valitinkin tästä jo tuolla huonostisyövien lasten ketjussa. On aika stressaava yhtälö kun poika ei suostuisi syömään ja ruokaa pitäisi kuitenkin saada menemään jotta kasvaisi. Ollaan koetettu jo vaikka mitä mutta toistaiseksi ei tehoa. Rintamaito kyllä kelpaisi, mutta sillä pelkästään ei taida kasvaa :girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan maito paljon ravinteikkaampaa kuin perinteiset lastenruuat (soseet), joten kyllä silläkin muksut kasvaa. Tietenkin, kun ikää tulee lisää pitää saada muutakin ravintoa, mutta kyllä meillä oli alle 12 kk ikäisinä vielä päiviä, ettei mikään muu kunnolla maistunut kuin satunnaiset naposteltavat ja rintamaito. Etenkin ennen hampaiden tuloa saattoi olla päivä tai pari, että pelkkä rintamaito meni. Ja joskus jääkaappikylmät appelsiininlohkot.

 

Yleensä kyllä kannattaa suosia säännöllisiä ruoka-aikoja ja -ympäristöä, mutta ei ruokailusta pitäisi tehdä mitenkään vastenmielistä kokemusta. Itse hyödynsin bussi- ja automatkoja ja tarjosin silloin pientä purtavaa, kun piti olla jotain viihdykettä että vilkas poika jaksaisi olla paikallaan. Alle vuoden ikäisenä ei samalla tavalla jaksanut istua pöydän ääressä, kun oli niin kiire päästä tutkimaan muuta maailmaa :girl_sigh: ja lämpiminä kesäpäivinä ei aina jaksanut innostua kuin hedelmien tai marjojen syömisestä (+ tietenkin maidosta). Meillä oli usein mukana mm. Talk-muruja, kastanjanäkkäreitä (ruohonjuuresta) ja pussisoseita (purkkisoseista ei ole oikein ikinä kiinnostunut). Lämpimällä ilmalla välipalaksi saattoi kelvata pelkät Talk-murut ja pakkasesta otetut jäiset tai kohmeiset marjat. Illalla kyllä yleensä söi puuroa tai Yosapurkin, kun sai lusikoida niitä itse.

 

Aina yhteisten ruokailujen aikaan poika kyllä oli pöydän ääressä ja sai jotain ruokaa eteensä. Sitten kiinnostuksen mukaan välillä söi enemmän ja välillä vähemmän, joskus ei ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä tiedä onko nyt oikea aihe tätä rustailla, mutta josko täältä jonkinlaista vertaistukea sais...

 

Eli meidän neiti oli pikkasenlainen jo syntyessään. Mitat oli 2890g ja 47cm.

Sairaalassa sai jo lisämaitoa, koska sokerit oli alhaalla eikä mulla ollut maito vielä noussut. Kotona alkuunsa sai jonkin verran lisämaitoa rintamaidon lisäks, kun odoteltiin maidon nousua.

No maito on nyt noussut ja reilu viikko on menty täysin ilman lisiä ja maitoa tursuaa neidin poskista ja rintakumista. En siis jaksa epäillä maidon riittämättömyyttä syyksi, miksi neidin paino ei oikein lähde nousuun.

 

Neiti viettää tissillä jonkin verran aikaa enkä tiedä tekeekö tyhjäimuakin aina välillä, kun on siinä tarpeeks kauan ja usein eikä ihan samalla tahdilla maitoa tuu lisää. Tissin vaihto yleensä kyllä auttaa ja taas mennään vauhdilla.

 

Kotona on käynyt imetystukihenkilö, terkasta passitettiin viime torstaina Naistenklinikalle ja sielläkin juteltiin imetyshenkilön kanssa.

On käyty läpi, että lapsen ehdoilla voidaan mennä eikä tarvii herätellä syömään. Joku vaan siis mättää.

 

Me on tehty kotipunnituksia neidille ja selkeesti näkyy, että paino nousee. Kotipunnitus on testattu, että näyttää samaa ku neuvolan yleisövaaka.

Eilen oli +74g viime torstaihin, tänään neuvolan vaa´alla +70g eli -5g eiliseen ja liian vähän plussaa torstaihin nähden.

Imetystukihenkilöltä saatiin minimirajaksi +125g/vko, neuvolassa tämä hyväksyttiin ehdottomaksi minimiksi. Tällä +70g/4vrk tahdilla mentäis tahtia +122,5/vko. Tasan viikko sitten maanantaista on vaan +104g.

 

Ollaan ravattu viime ja sitä edellisen viikon aikana yhteensä neljä kertaa neuvolassa, mä oon itkeny hormoni-itkuja sillon sun tällön ja huoli on tietysti kova. Stressi on suuri, lepoa liian vähän.

Neidin joka vaipassa on enemmän tai vähemmän pissaa, kakka tulee 1-2 kertaa päivässä. Neiti on hyväntuulinen eikä kiukuttele rinnalla eikä muutenkaan.

Onko mitään neuvoja kellään millä tehostan painnonousua? Korviketta en halua antaa, pumpata voin ku tietäsin, että millon se täytyy tehdä...

Neidin kehitys näyttää nyt tältä:

 

100512 / 2890g / 47cm / myssy 33cm (syntymä)

130512 / 2836g (kotiutuspaino)

150512 / 2810g (kontrolli)

180512 / 2840g / 49cm / 33,7cm

210512 / 2916g (oma punnitus neuvolan yleisövaa´alla)

220512 / 2965g / 50cm

240512 / 2950g / 50,3cm

280512 / 3020g (oma punnitus neuvolan yleisövaa´alla)

 

En koko ketjua lukenut läpi, mutta kaikenlaiset kokemukset asiaan liittyen on tervetulleita.

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Edited by Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika tutun kuuloinen tarina. Meillä poitsun painonnousu oli ensimmäisen kuukauden negatiivista vaikka sai korviketta ja rintaa juurikin niin usein kuin kehtasi pyytää (eli oikeastaan jatkuvasti). Siltikin kakkasi pari kertaa päivässä, pissasi jatkuvasti ja oli iloinen pikkumies.

 

Syntyi 3570 g painoisena, sairaalasta lähdettiin 3390 grammaisena ja kuukauden neuvolassa paino oli 3570 grammaa.

 

Meillä kyse oli ilmeisesti siitä, ettei poika oikein osannut tulkita sitä nälkäänsä noin nuorena eli syödä riittävästi syötöillä ja vaatia lisää aina kun rinnoista loppui maito kesken. Kuukauden neuvolaa edeltävänä päivänä jätkä sitten alkoi syömään aivan järkyttäviä määriä (ennen n. 60 ml/ vrk ja päivässä nousi sinne 200 milliin) ja viikon päästä painokontrollissa olikin sitten painoa alkanut viimenään kasaantumaan. Nyt painonnousu on normaalia vaikka poika syö kuin hevonen (parhaimmillaan 2½ k iässä 1500 ml/ vrk, nuorempanakin mennyt paljon kesimääräistä enemmän), pääosin korviketta koska oma maitoni ei fysiologisista syistä riitä, eli kaiken lisäksi on kova kuluttamaan energiaa.

 

Teilläkin näyttäisi olevan pituuskasvu aika hyvää kuitenkin, meillä tuli 7 cm ensimmäisten 3½ viikon aikana ja 2 kuukauden kohdalla oli kokonaispituus +11,5 cm (ja lähtöpituus sama kuin teilläkin). Eli ehkä (toivottavasti) teidän neidillä nyt kuluu sitä energiaa enemmän siihen pituuden kartuttamiseen kuin massan.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Chiamaka, kertomuksestasi. :girl_smile:

Mä tuossa soitin Naistenklinikan imetyskoordinaatille, jolla torstaina käytiin, ja hän mietiskeli, että meillä on neidillä tuota samaa; ei osaa oikein vaatia ruokaa sitä mitä todellisuudessa painonnousua varten tarvitsis. Ja koska on hyväntuulinen, niin suurta huolta ei hänestä ole ollut. Sanoi tosin, että kuulostaa hyvältä ihan ja neuvoi tehostamaan imetystä esim. vaihtamalla muutamaankin kertaan rintaa imetyksen aikana. Vaikka se rasvasempi maito tuleekin vasta myöhemmin, niin meidän neiti ei vaan vielä pääse sinne saakka. Sitä ootellaan sit.

Kehui kyllä kovasti, että ollaan oikealla tiellä ja että ei ole syytä huoleen. Neuvolassa vaan tuppaavat kattomaan niin kovasti käyriä ja tilastoja että unohtavat todellisuuden. Meillä neiti ei vaadi tissiä kun unien jälkeen ja valveilla sitten tarjoan suhteellisen usein.

Me nyt koitetaan tota tehostettua imetystä ja katotaan kuin sen kanssa käy... Perjantaina seuraava neuvola. :girl_sigh:

 

Vatsahaavahan tämmösestä vielä tulee. Hmph.

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä onneksi neuvolassa ei heti vedetty hirveää hepnaadia vaan lääkäri soitti sairaalaan lastenlääkärille varmuuden vuoksi, joka sanoi, että katsotaan ensin viikko kun poika oli niin paljon saanut pituutta niin lyhyessä ajassa. (Asia olisi voinut olla toisinkin koska heti mietittiin sitä mahdollisuutta, että pojalla on äidiltänsä peritty kilpirauhasen vajaatoiminta.)

Sittenhän meillä olikin paino noussut 224g/ vko kun kontrolliin mentiin ja viimeisimmässä neuvolassa (2kk) oli viikkonousu jo 460 grammaa. :grin:

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anerina: onko syöttöpunnituksia tehty? Niillä saa aika hyvän käsityksen siitä, paljonko maitoa oikeasti menee mahaan asti. Joskus lapsella voi vain olla vaikeuksia imemisessä ja nielemisessä vaikka maitoa sinänsä tuntuisi tulevan riittävästi ja "tursuvan ohikin". Siskonpojalla oli tällainen tilanne, paino ei noussut millään vaikka miten tarkistettiin imetysasentoa tms. ja syöttöpunnitus sitten paljasti ettei mahaan asti vain mennyt juurikaan mitään. Kun siirryttiin pulloon niin paino lähti heti nousuun vaikka kova paikkahan se äidille oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä muuten sanottiin neuvolassa Mimmin ollessa ihan pikkainen, että 100g painonnousu / viikko on riittävä. Ja sillä mentiin, mahanportinahtauman leikkauksen jälkeen. Paino nousi pitkään suunnilleen sitä 100 g viikkotahtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiamaka, ihan hyvä, että neuvolassa suhtauduttiin noin mukavasti asiaan. Meillä tosiaan on ollu kontrolleja ihan turhankin kanssa mikä vaan lisää stressiä ja ahdistusta ja kahdella eri terkallakin on ravattu... Kummallisintahan on, vauva voi hyvin, imetystyypit on sitä mieltä, että seuraillaan ja vauva on hyväntuulinen. Neuvola vaan saa kaiken kauheen mustaks ja negatiiviseks ja ahdistavaks. Huoh.

 

Angervo, on tehty ja kyllä sinne hetkessä holahtaa maitoa ja nielemisäänetkin on todella selkeitä ja kuuluvia. Ja tosiaan pissaa tulee joka vaippaan, kakka nyt päivittäin ja pukluakin on saatu aikaan, ni mun on vaikee uskoa, ettei sinne menis sisään mitään.

Tokikaan en tiedä kunka paljon pitäis mennä yhdellä syötöllä. Ja tietystihän se, minkä verran aikaa lapsi viettää tissillä, on yksilöllistä. Neiti vaan lopettaa syömisen hirmu aikasin.

Nyt on kokeilu Naistenklinikan imetyskoordinaattorin vinkkiä vaihtaa tissiä imetyskerralla. Normaalistikin tätä tapahtuu kyllä, mutta ei ehkä niin aktiivisesti kuin nyt.

Täytyypi seurailla ja selvitellä tuotakin, että sinne masuun asti menis tarpeeks...

 

Memminkäinen, tuossa rajassa tais vaan olla sitten syynä tai ajatuksena juurikin tuo mahanportinahtauman leikkaus..? Että siks on alhasempi raja.

 

Mutta huomenna siis mennään varmuuden vuoksi neuvolan puntarille, jotta osaan henkisesti valmistautua perjantain varsinaiseen käyntiin... Jos paino ei oo noussu tai kenties tippunutkin, ni tarvii sit taasen konsultoida imetystyyppiä. Tai keksiä muita tehostuskeinoja; imetyskertoja lisäämällä 1-2 tai pumppaaminen.

Tää on ihan hirmu stressaavaa ja vaikka kuinka tietää että se tekee niin mulle, lapselle kuin imetyksellekin huonoa, ni ei siitä niin vaan eroon pääse. :girl_sigh:

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tuli aikalailla toi 100g/vko tahdilla neidille vauvana painoa, eikä neuvolassa oltu siitä ollenkaan huolissaan, vaan sanottiin, että on ihan riittävää.

 

Niin ja sitä mä kanssa ajattelin, että kauhea stressi sulle saatu asiasta, kun kumminkin se aika tehokkaasti vaikuttaa negatiivisesti siihen maidontuloon ( nimim. esikoisen kanssa kokemusta omaava).. Että yritä nyt olla mahdollisimman huoletta asian suhteen, toiset vaan on niin paljon hitaampia kasvamaan ja tosiaan, kun muutaman kuukauden päästä teilläkin voi olla jo tilanne ihan eri ja lapsi kasvaa yli minimien.

Edited by strawberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauva oli myös pieni, 38+5 syntyi, 2400g ja 47cm. Nyt viiden viikon iässä mitat ovat 3240g ja 50cm. Kuudessa viimeisessä päivässä painoa tullut vain 100g. Sanoin terkalle, että syö tiheästi ja paljon, mutta viime aikoina pulautellut todella paljon ja isoja määriä. Sanoi vaan, että maidonsakeuttajaa voisi kokeilla. Ja määräsi painokontrolliin. Mä en jaksa tätä, että ravaan kontrolleissa ja nyt vielä sanoi, että olisi hyvä yölläkin herättää 3h välein...teki mieli nirvasta sitä. Just oma terkka sanoi, että ei täydy yöllä ja tiedetään itsekin, että yöllä on turha herättää ja vauvalla ei ole nälkä, sillä ei syö. Oi kuinka odotan, että kasvaisija tätä painoa ei tarttisi kytätä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anerina: Kyllä se oli ihan yleinen raja täällä, ainakin viime keväänä. Jostain papereista terkka sen katsoi, enkä usko, että niillä on valmiina suosituksia tällaista erityistapausta varten. Noita kun on Suomessa n. 6 vuodessa. Ei mahanportinahtauma sitä paitsi enää leikkauksen jälkeen vaikuta siihen, miten painoa tulee. Tai sen ei pitäisi vaikuttaa, jos vaikuttaa niin pitää katsoa, ettei ole uudelleen alkanut kuroutua umpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti kasvaa! :girl_dance:

Arvatkaa vaan millanen stressi ja ahdistus suorastaan suli pois tänään neuvolassa, kun vaaka näytti 3090g ja tää tarkottaa +140g/8pv. Siitä tulee toki "vaan" 122,5g/vko, mutta se riittää.

Terkka vähän vielä nihkeili ja piti sitä 150g/vko rajana ja soitti sit vielä Naistenklinikan imetyskoordinaattorille ja kysyi mielipidettä. Noh, hän on nähnyt meidät ja tietää miten toimimme ja sanoi, että tää riittää. Ei tarvii pumpata maitoa (varuiks ehkä aattelin pakkaseen) eikä antaa pullosta. :girl_dance:

Täällä on aika ilonen äiti tällä hetkellä. Ja tyytyväinen lapsi.

 

Viime yönä nukuttiin 5h+3h+1,5h (ois jatkanu, mutta oli herätys neuvolaan). Välissä 1-1,5h valveilla olot tissitellen, killittelen (eli katellen ja muuten valvoen), torkahdellen, sisältää kyllä 20min. sylissä nukkumisen ennen siirtoa kehtoon.

 

Hurjan suuri möykky vierähti sydämestä ja vatsasta pois. Jatkamme samaan malliin ja toivomme painonnousun jatkuvan jatkossakin. Seuraavaks on lääkärineuvola vkon päästä.

Terkka ois kovasti halunnu vielä alkuviikosta meidät sinne ja esim. syöttöpunnituksen tekemään, mutta imetyskoordinaattori oli vahvasti sitä mieltä, että ei tarvii. Eikä tarvii mennä enää ite tekemään punnituksia omin päin.

 

Huh. Nyt meillä nukkuu neiti raittiissa ulkoilmassa hyvin topattuna! :lipsrsealed:

 

Kovasti tsemppiä ja jaksamista tupasvillalle! :lipsrsealed: Voin niin samaistua tuohon, että kasvais pian ja ois vähän isompi sit...

 

Kiitos kovasti kaikille vertaistuesta ja tsempistä! :girl_in_love:

strawberry, mä luulen, ettei nuo terkat oikein tajunneet minkälaisen stressin saivat aikaan. Onneks se kuitenkaan ei oo nyt vielä vaikuttanut imettämiseen. Neiti selkeesti viihtyy tissillä ja sieltä tuntuu saavan ruokaakin. Huh.

 

Memminkäinen, musta on ihana kuulla, että jossain suhtaudutaan tuolla lailla. Meillä tuijotetaan kauheesti käyriä ja nimenomaan tuota painonnousua. Jännää on se, että Vantaan kaupungin sivuilla on nettineuvolassa äidinmaidon riittävyyden yhtenä kriteerinä, että paino nousee vähintään 125-150g/vko, mutta neuvolassa tuijotetaan tuota 150g/vko.

Noh, kaikkiaan kaikki ihan mainiosti nyt.

 

Jatkamme vauva-arjesta nauttimista siitä mihin ennen tätä stressiä ja ahdistusta jäimme! :lipsrsealed:

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Anerina! Ja kiva kuulla, että oot paremmilla mielillä. Ihan syystäkin, Nelli kasvaa hyvää vauhtia. Ja tosiaan, tyytyväinen äiti auttaa lastakin olemaan tyytyväinen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi! Rekisteröidyin vartavasten tätä keskustelua varten. Luin monta sivullista tarinoita ja olin tosi huojentunut. Kiitokset siitä!

 

Meillä tyttövauva 50 cm, 3080 grammaa oli nyt 5 kk neuvolassa 5,5 kg ja pituutta 61 cm. Täysimetyksellä on ja tuossa 4 kk iässä oli melkoinen lasku painokäyrässä (oli tullut kuukaudessa vain 230 grammaa) kun aikaisemmin mentiin n. puoli kiloa/kk painossa. Nyt olen saanut painoa imetyksen tehostamisella yms. nostettua mutta seuraavaksi onkin valitettu pituudesta (tipahtanut jo -2.3 käyrälle)

 

Lyhythän tyttö on, ei siinä. Veljensä, joka oli myös pieni ja hoikka, oli kuitenkin jo 65 cm pitkä samassa iässä (sai toki maidon lisäksi korviketta joten täysimetykseen liittyvääkäyrän sukeltamista ei tullut). Vuoronperään olen huolissani, ja vakuuttunut että kaikki on kunnossa. Murunen ryömii ny 5,5 kk ikäisenä joten kai ne energiat sinne menee? Niin ja mä olen ite 161 cm (mies kylläkin 191) et jos pimu tulee vaan minuun?

 

Anerina, meidän lasten kohdalla olen pitänyt painossa riittävänä jos on tullut 100-120 grammaa/viikko. Suositukset on suosituksia mutta lapset erilaisia. Meillä on oma terkkari ihana ja sanoo aina että lapsi hakee omaa käyräänsä ekan vuoden, mutta heti kun on lääkäri tai sijainen niin ollaan tunkemassa kitaan kiinteitä vähintään 4 ateriaa jne. Minä kun aion imettää vielä pitkään, niin olen tosi varovainen kiinteiden aloittamisen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now