Rozie

Mihin rahasi sijoitat?

26 posts in this topic

Siitä on jo paljonkin keskustelua, mitkä tarvikkeet ovat kenellekin tarpeen, mutta enpäs löytänyt ketjua siitä, mistä tuotteista olet valmis tinkimään hinnasta ja/tai laadusta. Jotkut ovat (ainakin esikoisen kohdalla) sitä mieltä, että vain paras (kallein?) kelpaa, toisille kelpaa halvin mahdollinen.

 

Eli mihin vauvatarvikkeisiin Sinä olet valmis sijoittamaan enemmän rahaa, onko jotain ihan pakko saada uutena? Onko tarvikkeita joiden kohdalla tyydyt halvempaan, otat vastaan siskonkumminkaiman kolmen lapsen käyttämän? :)

 

Itse halusin ehdottomasti uutena autokaukalon sekä vaunut. Kaukalon turvallisuudesta en halunnut tinkiä, joten siksi en halunnut ostaa käytettyä. (Turvaistuinkin tulee olemaan uusi.) Vaunut taas halusin nimenomaan omaan käyttöön sopivat, koska niitä käytetään paljon. Sen verran "tingittiin" vaunujen kohdalla, että tilattiin ne Saksasta. Myös syöttötuoliin aiomme satsata vähän enemmän (hankinnassa TrippTrapp) koska sekin tulee olemaan kovalla käytöllä, on pitkäikäinen ja käyttäjäkokemukset tuolista loistavia. (Kopion saisi halvemmalla mutta haluamme aidon takuun vuoksi.)

 

Käytettyä tavaraa meillä onkin paljon! Olemme saaneet Siskon poikien "perintönä" kaikkea mahdollista tuttipulloista vaatteisiin ja leluihin, pinnis on perintötavaraa (vm. 74 Isoveljeni oli ensimmäinen nukkuja :)), kestoja on ostettu käytettynä (myös uutena), kantoliina on käytettynä hankittu... Eli voisin sanoa, että noiden edellisessä kappaleessa mainittujen lisäksi kaikesta muusta voin tinkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli mihin vauvatarvikkeisiin Sinä olet valmis sijoittamaan enemmän rahaa, onko jotain ihan pakko saada uutena? Onko tarvikkeita joiden kohdalla tyydyt halvempaan, otat vastaan siskonkumminkaiman kolmen lapsen käyttämän? :)

 

Meille tulee melkein kaikki uutena. Yksi syy on se, että en vain pidä käytetyistä tavaroista ja toinen syy, että lähipiirissä

ei ole oikein samassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä, joilta olisi voinut edes lainata asioita. Mutta ammeen, itkuhälyttimen ja

joitakin vaatteita (tiukan karsinnan jälkeen.. :P ) olemme saaneet lainaan ja kaikki muu sitten tutista yhdistelmävaunuihin

on uusia.

 

Tosin nämä kaikki uudet asiat eivät ole aina sieltä kalleimmasta päästä. Oikeastaan yhdistelmävaunut oli sellaiset, johon päätimme

panostaa, koska emme omista autoa, niin vaunut tulevat kovaan käyttöön ja niiden pitää olla hyvät ja kestävät ja sopia pitkälle

muihin ikävuosiin.

 

Turvakaukaloon emme kovasti halua paljoa laittaa rahaa, koska sitä tulemme käyttämään todella todella harvoin, koska lähisuku asuu myös

keskustassa niin kuin me, niin kävellen rattaiden kanssa vierailut hoidamme.. Ensin ajattelimme lainata aina silloin tällöin joltain turvakaukalo, mutta

päädyimme silti siihen, että hankimme sen itselle, koska jos joskus tulisikin yllätyslähtö jonnekin, niin emme pakosti saisi juuri silloin turvakaukaloa

lainaan. Joten turvallinen, mutta silti edullinen turvakaukalo hakusessa...

 

Hoitopöytään jouduimme jonkin verran enemmän laittamaan rahaa mitä ajattelimme, koska sen piti sopia muuhun sisustukseen ja

pähkinän värinen maksaa aina hieman enemmän kuin esim. pelkkä koivun värinen huonekalu. Joten löysin tasan yhden sopivan hoitopöydän,

joten ei jäänyt muita vaihtoehtoja kuin ostaa se. Mietimme myös vaihtoehtoa, että emme ostaisi koko pöytää, mutta silloin vaipanvaihto

olisi jäänyt täysin lattian varaan ja se ei oikein innostanut...

 

Vauvan vaatteissa olen tarkka. En halua mitään nuhjuisen näköisiä vaatteita, joten melkeinpä kaikki ostetaan uusina ja ne mitkä olen ottanut

käytettynä ovat näyttäneet melkein uusilta. Mutta en silti suostu niistä maksamaan paljoa. Esim. Espiritin vauvan body, joka maksaa 22€ on aivan

liian kallis! Vaatealan ammattilaisena nuo hinnat vain kauhistuttavat. Saat halvemmalla kun katot kaupassa saumat ja teet kotona samanlaisen

puolet halvemmalla.. Jostain vauvan vaatteista pyydetään aivan liikaa pelkän merkin avulla. Itselle nuo vaatemerkit ei merkkaa mitään...

Ihan sama minkä merkkinen vaate on, jos se on hyvännäköinen ja se vastaa hintalaatu-suhteeltaan sitä mitä haen... :rolleyes:

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi paljon meillä on käytettynä tullutta/saatua/ostettua tavaraa, mutta uusina halusin nämä:

- vauvan patja

- rintapumppu, tuttipullot

- turvakaukalo

- kestovaipat.

 

Käytettynä taas ihan hyvillä mielin on hankittu esim.

- pinnasänky

- vaunut

- sitteri

- syöttötuoli (ei tosin vielä saatu, tuttavaperheeltä Stokke tulossa)

- vaatteet

- amme.

 

Kotiutumisvaatteiksi tyypille halusin ihoa vasten tulevat vaatteet uusina, samoin ekan yökkäriksi ajatellun vaatteen. Muuten vaatteet on saatu kavereilta tai olen ostanut huuto.netistä. Mulle kierrätys on tärkeä juttu, ja siksi tykkään käytetyn tavaran käyttämisestä, mutta vaipat ja pumppu tuntuvat hygienian takia kivemmilta uusina, turvakaukalo turvallisuuden ja patja vähän kummastakin syystä.

Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ostettu melkein kaikki uutena kummallekin lapselle. Mä en vaan tykkää käytetystä. Käytettynä on saatu vauva-amme, esikolle vaatteita (joista suurinta osaa en käyttänyt), sitteri ja turvaistuin. Turvaistuin meillä on harvakseltaan käytössä, kun omaa autoa ei ole. Siksi veljenpojalla käytössä ollut kaukalo käy meille ihan hyvin. Kaikki vaunut ja rattaat on ostettu uusina, samoin pinnasängyt. Kuopukselle on toki periytynyt hoitotasoa, lakanoita, leluja, vaatteita isoveljeltä, mutta paljon ollaan ostettu myös uutta.

 

Esikoisen aikana olin pihimpi lastenvaatteiden suhteen, mutta nyt kakkosen kanssa on ihan karannut mopo käsistä. Tykkään retrovaatteista ja laadukkaista merkeistä, niin niistä saa myös maksaa. Puolustelen itselleni sillä, että en varmaan enää koskaan ostele vauvanvaatteita, niin nyt täytyy vielä nauttia :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli mihin vauvatarvikkeisiin Sinä olet valmis sijoittamaan enemmän rahaa, onko jotain ihan pakko saada uutena? Onko tarvikkeita joiden kohdalla tyydyt halvempaan, otat vastaan siskonkumminkaiman kolmen lapsen käyttämän?

 

Uutena oli ehdottomasti saatava:

- turvakaukalo

- vaunut

- rintapumppu

- tuttipullot

 

Lainassa meillä ei ole ollut kuin ammeteline :rolleyes: Ystäväpiiristä olisi löytynyt sitteriä jne. omaksi/lainaan, mutta halusin tietynlaisen ( sitteriksi bb 1-2-3, syöttötuoliksi tt). Siskoltani olen saanut vaatteita lainaan, tosin viimeisimmästä erästä en kelpuuttanut enää kaikkia käyttöön :rolleyes: Käytettynä olen ostanut ystävältä yhdet vauvakengät, joita ei tosin ole vielä käytetty :rolleyes: Vaatteet haluan ostaa uusina. Esim. kirpputoreilla yritän kyllä tosissani etsiä ja katsoa vaatteita, mutta ne ovat yleensä turhan nuhjuisia ts. käytettyjä sen lisäksi että harvoin ovat juuri mieleisiä. Omapahan on asiani jos haluan "tuhlata rahani" vauvatavaraan :lol:

Edited by Nappula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uutena ollaan hankittu turvakaukalo ja yhdistelmävaunut. Turvakaukalo oli ehdoton saada uutena, mutta ei silti oltu valmiita maksamaan montaa sataa siitä. Yhdistelmät olis kelvannu mulle käytettynäkin, mutta kun Mosmot sai edullisesti ja päälle vielä kasan tarvikkeita, niin siksi tuli ne ostettua uutena. Ja koska käytettyjä yhdistelmiä on tosiaan myynnissä tuolla Mosmon hinnalla (300e)! Upouutena tulen ostamaan myös kaikki kengät, tuttipullot, tutit ja astiat.

 

Myös joitain vaatteita olen ostanut uutena, mutta noin 90% on ostettu käytettyinä tai saatu. Tykkään kierrättää ja kun on valppaana netti- ja taviskirppareilla, niin voi saada uuden vaatteen ihan pikkurahalla! Olen myös itse ommellut muutaman vaatteen ja lakanoita. Lakanat, pyyhkeet, kestot ja lelut ovat myöskin uusia tai käytettyjä.

 

Käytettynä olemme ostaneet Brio Moon Lux hoitopöydän ja vanhan pinnasängyn. Pinnis on nyt purettuna ja pestynä alakerrassa odottamassa maalausta. Keittiön kaapissa on parit tuttipullot ja nokkamukit käytettyjä, mutta en aio käyttää niitä kuin äärimäisessä hädässä (jota tuskin tulee).

 

Vielä on auki, ostanko rintapumpun ja kantovälineen uutena vai käytettynä, riippuu hinnasta ja kunnosta. Nuo eivät onneksi ole niin akuutteja hankintoja, niin ehtii miettiä ja katella.

 

Lainata en halua mitään keltään, koska se pitäisi sit muistaa myös palauttaa!  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raha ei ratkaise hankinnoissa. Voisimme ostaa kaiken uutena, mutta kierrätämme ja säästämme ympäristöä mieluummin. Siksi otamme ilolla vastaan kaikki tutuilta ja sukulaisilta tulevat käytetyt tavarat ja teemme tarpeellisia hankintoja kierrätyskeskuksessa ja kirpputorilla.

 

En pidä käytetyn ostamista myönnytyksenä, vaan pikemminkin järkevänä valintana. Jos tavara on ollut käytössä ja on silti edelleen ehjä ja hyväkuntoinen, voin olla varmempi siitä, että se kestää käyttöä edelleen. Liian usein on saanut huomata, että esimerkiksi uutena ostettu vaate ei parin pesun jälkeen enää olekaan kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaunut hankitaan uutena, kaikki muut varmaankin saadaan käytettynä. Meillä on ystäväpariskunta, jonka vauva kasvaa sopivasti ulos turvakaukalosta meidän muksun syntymään mennessä, joten sekin tulee sieltä. Jos en tietäisi tasan tarkkaan, millaisessa käytössä kaukalo on ollut, sekin hankittaisiin uutena, nyt otan sen käytetyn ilolla vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me emme ole saaneet tutuilta oikein mitään. Toisaalta se ei kyllä haittaa, vaikka rahaa on mennytkin, sillä tykkään itse valita kaikkein mieleisemmät tuotteet. Olisi ikävä kierrellä kuin kissa kuumaa puuroa, kun joku tuo jotain itselle kelpaamatonta hyväähyvyyttään lainaksi. (tästä oppineena en tyrkytä mitään tuleville äideille, vaan sanon että saavat tulla katsomaan, jos meiltä löytyy jotain mikä kelpaa)

 

Hygieniaan ja turvallisuuteen liittyvät jutut oli kyllä ennakkoon sovittu ostettaviksi. En halua käytettyä esim. patjaa. Myös naapurustoa seuranneena, alkoi ahdistamaan ihmisten tapa säilyttää rattaitaan :unsure: . Joten päätimme, että käytettynä ostamme vain sellaiselta henkilöltä, joka tunnemme.

Mies omatoimisesti tilasi meille yhdistelmärattaat ja kaukalon saksasta. Olen ihan tyytyväinen hänen valintaansa. Nyt hän suunnittelee tekevänsä itse sängyn vauvalle. Myös "pihakehto" on hänen to-do listalla. Se onko itsetehty sitte ostettua halvempi, on aina vähän siinnä ja siinnä. Mutta yleensä hän tekee huonekaluja tms. kunnon puusta, ja pääsemme sellaiseen hintaan, kun kaupassa maksaa vastaava lastulevy/vaneri tms materiaalista tehty tuote.

 

Äidiltäni saan minun vanhoja vauvalelujani, ne olivat ihania. :wub: Äiti myös huolsi ne uuden veroiseen kuntoon. Miehen äiti lahjoitti meille kastemekon. Tällainen nostalginen kierrätys on meille ollut parasta.

 

Jostain mistä "pihistämme" on sitten esim. sitteri. Pihistämme sillä tavalla ettemme aijo sellaista edes hankkia. Kaikki tällaiset vekottimet hankitaan, vain jos tarve ilmenee. (niin ja mistä edes etukäteen tietäisimme, haluaisiko vauva hytkyä, täristä vai keninua...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me sijoitettiin vaunuihin, niilla toivottavasti tosin potkitaan sitten monet vuodet ja useampi lapsi.

Joitakin vaatteita ostin uutena, kun olivat niin ihania etta en voinut vastustaa. Suurin osa vaatteista on kuitenkin kaytettyna ostettuja tai tutuilta saatuja. En nae mitaan syyta ostaa uutta kun ne menevat niin nopeasti pieniksi. Parempia vaatteita tietysti saastetaan sitten tuleville lapsille jos sellaisia siunaantuu.

Olemme yrittaneet ostaa mahdollisimman vahan yleensakaan mitaan, kun ei oikein osaa viela ajatella mita kaikkea tarvii. Kaydaan sitten hakemassa kaupasta vasta tarpeen tullen lisaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole oikeastaan mitään sellaista, mikä mun pitäisi saada ehdottomasti uutena. JA suurin osa romppeista taitaakin olla käytettyä. Mutta silti mieleistäni. Suosin vauvatarvikkeissa Huutonettiä ja sen täsmäostoksia. Aloin jo esikoista odottaessa varsin aikaisessa vaiheessa metsästää sieltä jotain juttuja ja kun silmää miellyttävä tuote löytyi, niin se huudettin pois. Ja euroja säästyi kivasti.

 

Paljon saatiin käytettynä kaveriperheeltä, mm. vaatteita (ei ihan pienimpiä, läjässä mm. parit Reimatecin haalarit),useempi kassillinen kenkiä, kuomurattaat (jotka sittemmin pyytyivät mummolavaunuiksi, kun eivät käytössä olleet ihan sitä mitä halusin ja ostettiin uudet yhdistelmät), kylpyamme, kasapäin leluja.

 

Huutiksesta meille on kotiutunut mm. hoitopöytä, pinnis patjoineen ja reunapehmusteineen, hoitoalusta, mobile, sitteri, isompi kylpyamme, rintapumppu jne. Eilen huusin tulokkaalle ihanan kehdon.

 

En oikeestaan tiedä, mikä meillä on sellainen asia, johon mieluusti panostan. Ulkovaatteet tykkään, että saavat olla hyviä ja asianmukaisia, mutta tällöinkään ei ole väliä, onko uusi vai käytetty. Syöttis, TT, meillä on uutena hankittu, mutta se saatiinkin ristiäislahjaksi.

 

Kestovaippoja löytyy niin uutena kuin käytettyinäkin ostettuja.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uutena on ostettu:

 

- Pinnasängyt tarvikkeineen

- Hoitopöytä

- Yhdistelmärattaat

- Turvakaukalo

- Matkarattaat x2

- Jotain vaatetta

- Turvaistuimet

- Amme, hoitoalustat yms. vauvatarviketta

- Leluja

- Syöttötuolit

 

Käytettynä ostettu/lainattu/saatu:

 

- Turvakaukalo (oli veljeni tytöltä lainassa)

- Itkuhälytin (mieheni siskolta lainassa)

- vaatteita (uusia ja lainaksi vanhoja)

- Vuodevaatteita

- Leluja (uusia ja lainaksi vanhoja)

- kestovaippoja (kaikki ostettu käytettyinä)

 

 

Syynä uusiin hankintoihin on ollut se, ettei tuttavissamme/sukulaisissamme ollut ketään, jolla olisi ollut antaa lainaksi esim. pinnasänkyä juuri silloin, kun sitä olisimme tarvinneet. Lisäksi kun saimme kaksoset, niin tavaraa tietysti tarvitaan tuplasti.

 

Päätimme satsata ainakin vaunuihin ja ostimme käytetyn sijaan uudet. Vaatteita on paljon lainassa ja ostan paljon myös käytettyinä esim. huuto.netistä. Toki silloin tällöin tekee mieli ostaa ihan uuttakin vaatetta, mutta enempi johonkin "juhlatarkoitukseen" tai kyläilyvaatteeksi. Arkikäytössä menee nuhjuisempikin. ;) Syöttötuolit halusin ostaa uutena, sillä ne olisi kiva säilyttää "perintökaluina" lapsille.

 

Kestovaipat ovat uutena turhan hintavia, joten ne olen ostanut kaikki käytettyinä. Käytetty kestovaippa on ihan yhtä hyvä (ellei joskus jopa parempi), kuin tuliterä. Jos vain osaisin, niin ompelisin vaippoja itsekin.

 

Matkarattaat ovat tällä erää uusin ostoksemme ja ne ostimme siis uutena kaupasta. Halusin juuri aivan tietynlaiset ja -väriset, joten tässä tapauksessa en löytänyt niitä käytettyinä.

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta kierrättäminen ei todellakaan ole "vanhaan tyytymistä", eikä meille myöskään raha-asia. Kuten askel sanoikin ylempänä, se että tavara on käytetty ei automaattisesti tee siitä huonompaa. Uutena meille hankittiin yhdistelmärattaat, koska autottomina käytämme niitä paljon. Halusin myös tietyn merkin tietyn mallin, mutta jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut nekin ostaa käytettyinä jos olisin löytänyt haluamani. Pinnis ja hoitopöytä ostettiin Ikeasta koska sinne on meiltä lyhyt matka, eikä autottomana ole hirveän helppo ostaa isoja tavaroita käytettynä.

 

Käytän myös huuto.nettiä josta aloin bongaamaan tarvikkeita (leikkimatto, sitteri, imetystyyny (ompelin uuden päällisen), pehmeä kantokoppa, rintapumppu jne) raskauden puolestavälistä. Lähes kaikki meidän vauvanvaatteet on ostettu käytettyinä, ne kun ei pahemmin kulu tässä vaiheessa, kun vauvat eivät vielä liiku. Bonuksena käytetyissä vaatteissa on huima valikoima verrattuna uusiin (ainakin jos haluaa pysytellä kohtuullisissa hinnoissa), ostapa jotain H&Msta, Lindexistä tms ja joka toisella vastaantulevalla vauvalla on samat vaatteet päällä. Kestovaipat olen ostanut uutena, koska olen löytänyt ne samaan hintaan kuin mitä käytetyistä pyydetään.

 

Kierrätys ja turhan kuluttamisen välttäminen on meille elämäntapa. Minulle ei siis ole ehdottomia asioita jotka on pakko saada uutena, mutta käytetyn tavaran kunto ja laatu ovat ratkaisevia. Se mitä en taas ymmärrä lainkaan on vauvan ruuan laadussa pihtaaminen, tyyliin "ostan vaihtelevasti sitä merkkiä joka on halvinta", purkkiruuissa kun on selkeitä laatu- ja makueroja jotka vaikuttavat olennaisesti vauvan syömiselämykseen. Ja tuskin nämä vanhemmat valitsevat omat ruokansa vain hinnan perusteella?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minusta kierrättäminen ei todellakaan ole "vanhaan tyytymistä", eikä meille myöskään raha-asia. Kuten askel sanoikin ylempänä, se että tavara on käytetty ei automaattisesti tee siitä huonompaa.

***

Kierrätys ja turhan kuluttamisen välttäminen on meille elämäntapa. Minulle ei siis ole ehdottomia asioita jotka on pakko saada uutena, mutta käytetyn tavaran kunto ja laatu ovat ratkaisevia. Se mitä en taas ymmärrä lainkaan on vauvan ruuan laadussa pihtaaminen, tyyliin "ostan vaihtelevasti sitä merkkiä joka on halvinta", purkkiruuissa kun on selkeitä laatu- ja makueroja jotka vaikuttavat olennaisesti vauvan syömiselämykseen. Ja tuskin nämä vanhemmat valitsevat omat ruokansa vain hinnan perusteella?

Vaikka tämä Elainen viesti ei kenties koske juuri minua/aloitusviestiä, niin voisin painottaa, että vaikka aloitusviestini sanamuodosta ("tyydyt halvempaan") voisi päätellä, että käytetty olisi mielestäni huonompaa, en ole sitä mieltä. Onhan meilläkin paljon hyvää tavaraa, joka on jo ollut parhaimmillaan viidelläkin käyttäjällä ennen meidän poikaa. :) Kierrätys ja vanhan käyttö on varmasti parempi ratkaisu, kuin uuden haaliminen. Vanha voi olla paljonkin parempi, esim. itse en varmasti luopuisi perintöpinniksestä, yhtä hyviä käyttöominaisuuksia (pohjan ja sivulaidan säädöt) en ole yhdestäkään uudesta pinniksestä löytänyt! Ja kuten Elaine sanoikin, "kunto ja laatu ovat ratkaisevia" kun käytettyä tavaraa miettii.

 

Minäkin olen tuota ruoka-asiaa miettinyt. Itsellenikään en osta halvinta ruokaa, miksi hinta olisi sitten ainoa valintaperuste lapseni ruualle? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en muksun ruokapurkkeja hamstratessani yleensä katso hintaa. Tosin kalleimmat Hippit ovat monesti jääneet hyllyyn... Koitan silti tasapuolisesti ostella eri merkkejä, jotta saisi vaihtelua, ettei aina ole samoja pöperöitä. Useimmiten ne vaan ovat suht samoja, kun enimmäkseen ostetaan niitä isompia 250g purkkeja. Koitetaan kyllä syöttää pojalle mahdollisimman paljon samaa ruokaa kuin mitä itsekin syödään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeastaan kaikki isommat jutut (vaunut, turvakaukalo) on ostettu uutena. Esim vaunut on sellaiset että niitä tullaan käyttämään paljon ja pitkään, todennäköisesti kaikilla meidän tulevillakin lapsilla, joten haluttiin laadukkaat ja meidän tarpeita vastaavat kiesit. Turvakaukalo hommattiin uutena turvallisuussyistä. Pienempää tavaraa, esim amme ja sitteri on ostettu uutena ihan siitä syystä, että kukaan ei ole sellaisia meille tarjonnut käytettynä, ja kirpparilla ei ole tullut vastaan.

 

Tuttipullot ja rintapumppu on hygieniasyistä hommattu uutena, samaten pinnasängyn patja.

 

Käytettynä on kelpuutettu lähes kaikki mitä on tarjottu, ja lisäksi olen kirppareilta ostanut vaatteita ja kestovaippoja. Meillä on iso kasa vauvanvaatteita, petivaatteita, pisulakanoita ja huppupyyhkeitä, jotka on ollut käytössä minun vauva-aikanani. Äitini on niitä hillonnut ja nyt ne pääsevät taas käyttöön. Myös pinnasänky on perintökalu, siinä on alunperin nukkunut mieheni. Kastemekoksi tulee anopin miehelleni virkkaama ihana retrounelma. Enemmänkin käytettyä olisi varmasti huolittu, mutta me ollaan ensimmäinen lapsia saava pari molempien sisaruksista ja kaveripiireistä. Kauheasti ei käytettyä tavaraa siis meille edes ole tarjottu, ja sitä en osta kuin hyväkuntoisena ja järkevästi hinnoiteltuna.

 

Paljon on tullut myös tehtyä itse. Olen ommellut ja kutonut vaatteita, tehnyt kestovaippoja, pussilakanoita, pinnasängyn pehmusteita, vaunuhuovan, hoitoalustan... Itse tekemällä saa juuri sellaista mistä itse tykkää, ja monesti vielä halvemmalla kuin käytettynä, saati sitten uutena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa, onkohan niin, että pinniksen patja ja rintapumppu on uutena ostettu. Ja joitain vaatteita ja kestovaippoja myös, mutta aika vähän. Kaikki muu onkin sitten käytettyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on varmaan suurin osa ostettu uutena... Ensisänky ostettiin tutuilta käytettynä kuten myös Ergo kantoreppu. Amme saatiin anopilta lainaksi ja olikin vm. 77. Vaunut ostimme uutena ja mietimme kuten monet, että nyt käytetään näitä usealla lapsella. Noh myytiin kuitenkin vaunut pois puoli vuotta sitten ja ostamme sitten aikanaan toiselle lapselle uudet. Matkarattailla ollaan pärjätty vallanmainiosti.

 

Suurin syy ostaa uutena oli se, ettei lähipiirissä ollut tarjota tarvikkeita ja huuto.nettiin tutustuin kunnolla vasta mammalomalla, kun oli aikaa. Käytettynä olisi voinut joitain juttuja ehkä ostaakin... Toisaalta tietyt asiat halusin uutena kuten vaunut ja turvakaukalon/istuimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytettynä hankittu:

-vaatteet

-yhdistelmät

-kantoliina

 

Muut tavarat on ostettu uutena, koska ajateltiin, että esim. kaukaloa tulee käyttämään myös tulevat lapset. Vaunuissa ja vaatteissa tuo hinnan alennus on huima, joten ostaminen tuntuu järkevältä. Sitten taas esim. kaukaloissa tuo hinta tulee niin vähän alaspäin, että mieluummin ostaa sellaista, minkä tietää olevan taatusti turvallista.

 

Kestovaipat, pehmolelut ja -kirjat sekä tutit on ostettu uutena hygienia syistä. Jotenkin vaan tuntuu kivemmalta ostaa uutena. En ostaisi itselleni käytettyjä alushousuja, joten en halunnut lapsen vaippojenkaan kiertäneen monen vauvan kautta. Halvemmaksi tuo vaippailu noilla tulee kuitenkin!

 

Ajattelen myös, että yhdistelmissä säästettiin niin paljon, että tuollaisissa pikkutavaroissa voi sitten ostaa uutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun esikoinen on kyseessä niin sitä halusi kaikki uutena mutta nyt olen todennut, että käytettykin toimii yhtä hyvin kuin uusikin ellei paremmin.

 

Uutena ostettiin:

 

Vaunut

Hoitopöytä

patja

Tuttipullot

tutit

 

Noista olisin voinut yhtähyvin ostaa käytettynä kaikki paitsi tuttiosat.

 

Ja käytettynä saatiin/ostettiin:

 

Vaatteita: Nykyään vaatteet on oltava aina uutena, koska harvemmin enää löytyy ei nukkaantuneita/omaa makua vastaavia vaatteita.

 

Kahdet yhdistelmät: Myin uutena ostetut vaunut ja ostin aina käytettyjä ja nykyisistä vaunuistani en luovu!

 

Pinnasänky joka oli käyttämätön ja ostettiin halvalla

 

Turvakaukalo: Käytetään sitä niin harvoin mutta turvaistuin on pakko ostaa uutena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me haluttiin vaunut ostaa uutena, että varmasti saadaan itselle sopivat. Muuten on kelvanneet käytetytkin, mutta joissain jutuissa (esim. turvakaukalo ja kestovaipat) ollaan otettu vastaan käytettynä vain tutuilta ihmisiltä. Eli ihan kaikkea en kirpputorilta lähtisi hakemaan, vaikka kannatankin kierrätystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on saatu aika paljon tavaraa käytettynä ku mun siskolla on 3v napero ja toista ei oo tulossa.

 

Siskolta saatiin pinnasänky ja patja yms., Teutonian yhdistelmävaunut, leikkimatto, vaatteita ja pientä tarpeellista tavaraa laatikko kaupalla.

 

Uutena ostettu/ostetaan: hoitopöytä, vauvan vaatteille ja tavaroille oma kaappi (ei oo oikein tilaa muuten), auton istuin, sitteri, matkarattaat, hoitoalusta, yms. mitä tuosta nyt puuttuukaan. Vaatteitaki ostetaan sit uutena mitä puuttuu.

 

Oon tosi huono osteleen kirpparilta mitään ku en vaan löydä, niin meille olis varmaan kaikki tullu uutena ellei siskolta olis sopivasti joutanu. Mutta tosi mielellään otin käytetyt tavarat vastaan, koska on säästetty todella pitkä penni sen ansiosta. Mutta keneltä tahansa en olis ottanu käytettyä tavaraa vastaan.

Edited by iines26

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa kaiken paitsi vauvan patjan, vuodevaatteet ja uniasut sekä ehkä ihoa vasten tulevat sisävaipat voisin ostaa käytettynä, turvakaukalon tietysti vain tutuilta joihin ehdottomasti luottaa. Tää sisävaippajuttu on vielä hakusessa, en tiedä miten suhtaudun käytettyihin. Kuorivaippoja voi kyllä käyttää useampikin vauva.

 

Käytännössä vauvan sänky-hoitopöytäyhdistelmä ostettiin uutena, koska se oli meistä niin kätevänoloinen kapistus eikä sellaisia ole vielä käytettynä tarjolla. Yhdistelmävaunutkin ostettiin uusina, koska vastaavista käytetyistä pyydettiin niin korkeita hintoja että tuntui järkevämmältä ostaa käyttämättömät ja saada täydet takuut. Varsinkin kun meillä ei ole autoa ja siis varmaan vaunuillaan aika paljon.

 

Maailmassa on muutenkin liikaa roinaa, joten tosi mielelläni otan vastaan/ostan käytettyä. Vauvatavaroita liikkuu käytettynä niin paljon, että monesti on löytynyt käytettynä juuri sellaista, mitä on jo kaupassa uutena katsellut sillä silmällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella moni tuntuu ostavan vaunut uusina. Lisäksi vaunuja on käytettynä myynnissä hirmuiset määrät, mm. huuto.netissä on älyttömästi vaunuja, joita kukaan ei huuda.

Mihin kaikki nämä vaunut päätyy? Onko jossain jättimäinen "vaunukaatopaikka"? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli mihin vauvatarvikkeisiin Sinä olet valmis sijoittamaan enemmän rahaa, onko jotain ihan pakko saada uutena? Onko tarvikkeita joiden kohdalla tyydyt halvempaan, otat vastaan siskonkumminkaiman kolmen lapsen käyttämän?

 

Mä olen valmis sijoittamaan vaunuihin, koska ne tulee olemaan päivittäisessä käytössä, ja toivottavasti sitten kestävät mahdolliselle pikkusisaruksellekin. Meillä on tarkat kriteerit vaunuille jo ihan käytännön syistäkin, lisäksi haluan sellaiset, jotka ovat mielestäni kauniit. Eli haluan valita kivan värin jne.

 

Turvakaukalo ostetaan joko ystäviltä vähän käytettynä, tai sitten haetaan ihan uusi. Tuntemattomalta en mäkään turvakaukaloa ostaisi, ystävillä vaan sattuu olemaan tarpeettomana juuri se kaukalo, jota ollaan ajateltu.

 

Pinnasänky ja hoitopöytä saadaan toiselta ystävältä, kehto on sukukehto ja useamman kerran siis käytetty :) . Siihen tosin haluan hankkia uuden patjan ja kankaat, vanhoja on käytetty viimeksi 80-luvulla... Vaatteita olen ostanut sekä uutena että käytettynä. Tuttipulloja ym. päivittäistavaraa ostetaan sitten tarpeen mukaan uutena, mutta etukäteen ei ajateltu paljoa hankkia, esim. rintapumppua ei välttämättä tulla tarvitsemaan ja jos tarvitaan, sen saa kaupasta alle vartissa. Kestovaippoja on ostettu uutena. Lapsen kasvaessa ainakin kengät ostetaan aina ehdottomasti uutena, muuten varmaan vaatepuolta löytää kivasti kirppariltakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now