Ren

Millaisia soseita valmistat vauvalle?

204 posts in this topic

Mä oon kanssa nyt maistelun ohella aloittanut tekemään itse soseita. Ihan perusmauissa vielä mennään, joten yhtä tai kahta makua kerrallaan.

Ajattelin ainakin toistaseks osaks noi hedelmä marjasoseet ostaa kaupasta, mutta kun omia marjoja alkaa tulemaan niin heti testiin.

Täältä sain lisää vinkkejä!

 

Heidille iso kiitos ohjeista :) ja muille myös!

 

Ostatteko/valitsetteko vihannekset, hedelmät, marjat luomuna, suomalaisena vai ostatteko tyylin halvimman mukaan, mitkä asiat vaikuttavat valintaasi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päästiin soseiden makuun pari viikkoa sitten. Tähän mennessä kaikki kasvissoseet (peruna, bataatti, porkkana, parsakaali, kukkakaali) olen tehnyt itse, banaaniakin saa helposti muussattua mutta hedelmäsoseet muuten ostan kaupasta. Esim. omenaa on helpompi antaa purkista kuin koittaa itse muussata.

 

Toistaiseksi olen pakastanut soseet jääpalamuotissa, on helppo koota erilaisia "aterioita" kun voi vaihdellen ottaa vaikka kuution porkkanaa ja kaksi bataattia tmv. Täytyykin kokeilla kaapin pohjalle jäänyttä muffarivuokaa annoskokojen kasvaessa!

 

Ostatteko/valitsetteko vihannekset, hedelmät, marjat luomuna, suomalaisena vai ostatteko tyylin halvimman mukaan, mitkä asiat vaikuttavat valintaasi?

Kotimaista käytetään niin paljon kuin mahdollista ja kun kesällä saadaan toivottavasti omalta kasvimaalta jotain, niin tulee luomuakin käytettyä :lol: Ruokamäärät on toistaiseksi vielä niin pieniä, että hintalappuja ei kauheasti tule tuijoteltua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tämän tänne tuolta 'miten huolehdit lapsesi terveydestä' -ketjusta:

 

Hyvä muistaa kuitenkin, että et tiedä veljelytaustoja (esim. lannoitteet), paitsi jos kasvatat kasvikset itse. Toinen asia mikä helposti menee pieleen, kun tekee itse sapuskat, on että kasvikset keitetään ylikypsiksi jolloin vitamiinit tuhoutuvat.

 

Ootko kenties Nestlen leivissä tai jotain :grin:

 

Tuo on kyllä totta että helposti tulee keitettyä kunnolla kypsäks kun on sit niin helppo haarukalla muussata.. Höyrykattila onkin hankintalistalla niin poistuupa sekin ongelma. ;) Itsekin syön kotimaisia kasviksia (ja ulkolaisiakin) joiden viljelytaustoista ei oo tietoa.. Lapselleni uskallan kyllä luomua ja muutenkin kotimaista syöttää. Ja syötänpä myös bataattia joka tulee jostain mistälie indokiinasta. (Kotimaiseen en ainakaan oo törmännyt..)

 

Sitäpaitsi aivan varmasti noissa valmisruoissa on ainakin säilöntäaineita, joilta itse tehden vältyn. Annan kyllä valmisruokiakin jos ollaan vaikka reissussa, ja luotan siihen ettei nekään nyt suorastaan lapsen terveyttä vaaranna, mutta eipä ne yleensä hyvälle maistu.. Peruna-porkkanakin oli aivan hirveetä mautonta lirua, ite kun tekee niin saa rakenteen sopivaks ja kummasti se porkkanakin vaan on oranssimpaa ja oikeesti maistuu jollekin, mistä lie johtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ostetaan kasvikset sen mukaan mitä kaupassa on tarjolla. Ja yleensä kyllä valitsen ne halvimmat. Mä olen aikakin sillä linjalla, että mitä nopeammin tyttö oppii syömään ihan samaa ruokaan kuin itsekin syödään niin sitä parempi. Ja ei niissä kasviksissa nyt niin kauheita myrkkyjä voi olla sen enempää kotimaisissa kuin ulkomaisissakaan.

 

Meillä menee perunaa, maissia, porkkanaa, bataattia, paprikaa, sipulia, palsternakkaa, pastaa, ja sit lihoina on pakkasessa tällä hetkellä possua, nautaa, broileria ja lohta. Soseet oon pakastanut minigrip:in mini-kokoisiisn pusseihin joihin mahtuu sopivasti aina yksi annos. Ja lihat on pakasterasioissa hienonnettuina. Rasioista sitten otan pari teelusikallista lihaa kasvisten joukkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiselle tein oikeastaan kaikki soseet itse. Tällä lailla musta olikin sitten helppo pikku hiljaa siirtyä samoihin ruokiin meidän kanssa. En tiedä johtuiko tuosta että tottui alusta saakka "oikeisiin" makuihin, mutta valmisruoka ei vielä tänäkään päivänä pojalle oikein maistu. Muuten on kyllä kaikkiruokainen :)

 

KIITOS Heidi vinkeistä, keräilen niitä nyt jo talteen kuopusta varten. Aattelin tällä kertaa aloitella pakastuksen jo hyvissä ajoin. Eli keittelen jemmaan kun aikaa riittää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tehnyt lämpimät kasvis- ja lihasoset itse. Kanaa, possua, perunaa, kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa. Pitäisi vielä kokeilla kalaa ja naudanlihaa. Kaupan lämpimiä ruokia tyttö ei ole maistanut ollenkaan. Hedelmäsoseet ja puuroaineet ostamme kaupasta.

 

Kaikki lihat ja suurin osa kasviksista on ollut kotimaista. Mitä nyt näin talviaikaan on ollut saatavilla. Käytämme itsekin kotimaista, aina kun on mahdollista.

 

Toivon, että siirtyminen perheen normaaleihin ruokiin olisi suht helppoa, koska on jo tottunut makuihin, joita meillä syödään.

 

Muoks. ja olen pakastanut ruuat jääpalamuotteihin. Tupperwaren jääpalamuotti on minusta maailman paras. Palan saa siitä irti ilman isompaa vääntöä. Joskus hätätilanteessa kokeilin muffinssivuokaa, josta en kyllä tykännyt. Ruokaan tahtoi aina jäää paperia kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä teen kasvis- ja lihasoseet itse, pakastan joko jääpalamuotteihin tai minigrip-pusseihin, joista saa tosi helposti sopivia annoksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otan tytölle meidän ruoasta erikseen ennen, kuin maustan. Tyttö saa kyllä hitusen pippuria yrttejä jne, muttei suolapitoisia mausteita joita meillä käytetään jauhelihaan. Eli Grillausmausteet, perunamausteen yrttisuola jne jää tytöltä saamatta.

 

Eilen tein jauhelihakeittoa josta otin annokset eiliselle ja tälle päivälle sivuun. Siinä on wokkia, mut enpä mä niitä "erikoisia vihanneksia" poistanut. Kyllä noi ulkomaanlapset tuntuis ihan hyvin elävän vaikka saakin erillaisia vihanneksia. Mut sen verran kyllä katson, ettei saa kauheasti mitään herneitä, sipulia tms, kun tuntuis pierettävän muutenkin ihan riittämiin.

 

Hyvin maistuu neitille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikolle tein "ruokasoseet" pääsääntöisesti itse, laiskottaessa ja reissuilla korkkasimme tunnontuskitta kaupan soseita. Tein isoja satseja ja pakastin, omista ruoista alettiin ottamaan satunnaisesti sivuun vasta kun poika oli kai 11 kk:n ikäinen. 1-vuotiaana sitten söi sekä hoidossa että kotona sitä samaa kuin muutkin, jos vain tuntui maistuvan tai jos ruoka oli koostumukseltaan sellaista mitä pystyi syömään (siis jos meillä oli kokolihapihvit, poika edelleen korkkasi purkin).

 

Tytölle sitten tarjosinkin käytännössä pelkästään kaupan soseita. En oikein tiedä miksi, mulla oli uus hieno soseutin ja kaikkea, tein vissiin liian hienoja pöperöitä jotka sitten ei meinannut maistua. Tytölle myös tuli hampaita vasta tosi myöhään, 1-vuotiaana oli vasta 1 ja hän aloitteli syömään 8-kk:n ruokaa (niitä purkkeja siis). Neuvolassa sanoivat että nythän saa antaa mitä itsekin syötte, miksi vielä purkkeja ja kovasti itseäkin harmitti että neiti oli purkkeihin niin tottunut, että varmaan kestää kauan ennen kuin kotiruoka alkaa maistumaan. Eikä mitä, viikon päästä neidille ei Piltit taikka Bonat kelvanneet, vaan veteli sillä lähes hampaattomalla suullaan makaronilaatikot ym. ihan sujuvasti ja hyvällä ruokahalulla.

 

Tähän vielä hienoisesti liittyen: en myöskään alle 1-vuotiaana antanut tytölle omaa lusikkaa käteen, kun tuntui nuo ruokailut ihan tarpeeksi stressaavilta ilman ylimääräisiä sotkujakin. Ja taas: 1-vuotiaasta lähtien hän on syönyt omalla lusikalla itse, auttaa ei saa, mutta onneksi lusikointi onnistuu hyvin ja ruokaa menee masuun enemmän kuin lattialle.

 

Että sanoisin jotta meillä ainakin kävi niin, että se omatekoiseen ruokaan tottunut lapsi totutteli tavan ruokaan paljon pidempään, häntä myös syötettiin pidempään vaikka oli saanut oman lusikan kanssa harjoitella aika pienestä, ja se kaupan soseillä elänyt lapsi siirtyi suunnilleen yhdessä yössä syömään itse kotiruokaa.

 

Otetaan nyt vielä kuitenkin huomioon se, että tietysti pienemmällä on ollut sitä syömisen mallia paljon enemmän, lisäksi muun perheen ruokavalio on esikoisen takia lapsiystävällisempää (lue: paljon makaronia ja keittoruokia :P ) kuin aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei peruna pakastamisesta pilalle mene, mutta koostumus muuttuu, joten kannattaa pakastaa aina jonkun seassa.

Kesällä tuli käytettyä tuoreita kasviksia, mutta talvella käytin pakastevihanneksia. Niissä on paljon käteviä sekoituksia mm. kk.kaali-parsakaali-porkkana ja sitten vaan perunaa sekaan. Itse pakastin pilttipurkeissa.

 

Mausteita käytin käytännössä koko ajan, valkosipuli on tosi herkkua ja sillä huijaan edelleen syömään ruokaa, joka ei muuten maistu :lol: Itse en käytä maustesekoituksia, kun niissä on käytännössä aina suolaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos käyttää pakastekasviksia, niin kannattaa tsekata, ettei pakasteessa ole suolaa. Ainakin Classic Wok- sekoituksessa, jota olin aikeissa käyttää, sitä olikin 0,5 %. En tiedä onko se paljon tässä tapauksessa, mutta en uskaltanut käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitäpaitsi aivan varmasti noissa valmisruoissa on ainakin säilöntäaineita, joilta itse tehden vältyn. Annan kyllä valmisruokiakin jos ollaan vaikka reissussa, ja luotan siihen ettei nekään nyt suorastaan lapsen terveyttä vaaranna, mutta eipä ne yleensä hyvälle maistu.. Peruna-porkkanakin oli aivan hirveetä mautonta lirua, ite kun tekee niin saa rakenteen sopivaks ja kummasti se porkkanakin vaan on oranssimpaa ja oikeesti maistuu jollekin, mistä lie johtuu.

 

Valmisruoissa (ainakaan Suomessa myytävissä: Piltti, Bona yms. ) ei muuten ole säilöntäaineita. ;) Ja ei en ole Nestlen leivissä, meidän lapsi ei itse asiassa ole saanut ainuttakaan valmisruoka-ateriaa. Syynä ei ole periaate vaan äidin niiden koostumusta ja tuoksua kohtaan tuntema ennakkoluulo. :P

 

Valmisruokien säilymisestä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, olin väärässä tuossa säilöntäainejutussa, mikä onkin ihan hyvä juttu!

 

Varmasti ovat ihan terveellisiä ja syötäviä, mutta tosiaan lähinnä maun takia on kivempi tehdä itse. Samanlainen ero siinä on kuin esimerkiksi kaupan makaronilaatikolla tai itse tehdyllä, siis maussa. Ja tuo rakenne tökkii ihan selvästi, meillä kun tuo on tottunut haarukalla muussattuihin sapuskoihin niin vellimäiset kaupan pöperöt saa aikaan yökkörefleksin. (Hedelmät ja marjat kylläkin maistuu!) Tottumuskysymys varmasti.. Ja lapset on niin yksilöitä, jotkut ei niitä kökköjä siedä vaikka kuinka koittais totuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niinpä. En myöskään viitsi antaa lapselle sellaista, mitä en itsekään pystyisi syömään. Itse tehdyt soseet, silloin alussa kun niissä ei ollut mausteitakaan, maistuivat aina kuitenkin ihan niille raaka-aineille. Mutta jokainen tavallaan! :lol: Reissuissa vähän harmittaa, ettei poika ole yhtään tottunut valmisruokiin. Toisaalta lyhyillä reissuilla jääpalakuutiot kestää hyvin muutaman tunnin lämpimässäkin ja mummolassa yms. muussaantuu potut ja porkkanat samalla lailla kuin kotonakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valmisruoissa (ainakaan Suomessa myytävissä: Piltti, Bona yms. ) ei muuten ole säilöntäaineita.

 

No se vähän riippuu mitä pitää säilöntäaineina. Periaatteessa noissa purkkiruoissa apuaineina käytetyt askorbiinihappo (C-vitamiini), sitruunahappo, kalsiumsitraatti jne. on luokiteltu E-aineiksi, kuten täältä näkee. Okei okei, ovat luonnon omia aineita, totta, mutta on ihan hyvä tiedostaa että ovat kuitenkin virallisesti lisäaineita.

 

Niin ja siis annan minäkin purkkisoseita typylle, siitä ei nyt ole kyse ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarviin pikaista vastausta. Keittelen meille seikeittoa, josta ajattelin ottaa pojalle sivuun oman satsin. Mutta huomasin, että Prisman Xtra seissä on 1 % suolaa. Onko muissa seissä ja uskaltaisiko tuota antaa?

 

Lisäys: Netistä löysin Finduksen kotisivuilta tiedon, että heidän sei ei sisällä suolaa. Pitää näemmä lueskella pakkaukset kaupassa tarkkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tähän asti syöty vain itse tehtyjä sapuskoja. Teen pojalle soseet päivittäin vähän riippuen siitä mitä jääkaapista löytyy. Useimmiten soseesta löytyvät erilaisina yhdistelminä peruna, porkkana, kesäkurpitsa, parsakaali ja selleri. Lihaa en anna joka aterialla, mutta jos annan niin se on tässä vaiheessa kaniinia, kanaa tai kalkkunaa. Lisäksi joskus joukkoon jotain viljaa: tattaria, riisiä, maissia jne. Annoksen kruunaa loraus neitsytoliiviöljyä ja lusikallinen parmesaaniraastetta :P

 

Hedelmäsoseet on maailman helpoimpia: banaani muussiksi, omena tai päärynä raasteeksi. Välillä joukkoon jugurttia.

 

Poika syö vihanneksia joita mekin syömme, en osta esim. bataattia tai mangoa häntä varten, koska meidän taloudessa niitä ei syödä muutenkaan. Normaalia kotiruokaa siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaunis Heidille! Ohjeen pantu täälläkin ylös. Itse olen minigrippeihin pakastanut laattoina sopivan kokoisia annoksia. Kasviksista vasta olen tehnyt, jonkin ajan kuluttua voisi lihapuoltakin alkaa harkitsemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin kotitalousneuvonnan vauvanruokakurssilla (2 h), ohessa sieltä saatuja reseptejä

 

Liha-kasvissoseen perusohje (2-4 annosta)

30-50 g lihaa tai kanaa

n. 250 g perunaa ja muita kasviksia

n. 2,5 dl vettä

Kiehauta vesi, lisää paloiteltu liha/kana. Keitä hiljaisella lämmöllä n. 15 min. Lisää kuoritut ja paloitellut kasvikset; porkkana ensin (keitä n. 10 min), sitten muut (keitä vielä toiset 10 min). Nosta perunat pois, soseuta muut ainekset, lisää loppuun perunat.

 

Kinkku-kasvissose (2-4 annosta)

30-50 g rasvatonta kinkkua

3 perunaa

1 porkkana

n. 2,5 dl vettä

Kiehauta vesi, lisää kuutioitu kinkku. Keitä hiljaisella lämmöllä n. 15 min. Lisää pestyt, kuoritut ja paloitellut kasvikset; porkkana ensin (keitä n. 10 min), sitten perunapalat (keitä vielä toiset 10 min). Nosta perunat pois, soseuta muut ainekset, lisää loppuun perunat.

 

Jauheliha-kasvissose (2-4 annosta)

30-50 g vähärasvaista jauhelihaa

2 perunaa

n. ½ pss pakastevihanneksia

n. 2,5 dl vettä

Kiehauta vesi, lisää pestyt, kuoritut ja paloitellut perunat, keitä n. 10 min. Lisää pakastevihannekset ja anna niiden kuumentua. Lisää jauheliha murusina joukkoon ja anna kiehua hiljalleen muutama minuutti kannen alla. Soseuta.

 

Kana-kasvissose (n. 2 litraa)

2-3 broilerin rintalihapalaa (=200-300 g)

1 l vettä

10 perunaa (=n. 800 g)

1 pss herne-maissi-paprikaa

Poista broilerista mahdolliset luut ja nahka. Paloittele liha ja laita kiehuvaan veteen. Pese kädet, leikkuualusta ja veitsi hyvin. Pese, kuori ja lohko perunat, lisää ne lihan joukkoon 15 min. kuluttua. Kypsennä 10 min. Lisää pakastevihannekset ja kuumenna kiehuvaksi. Soseuta nopeasti kaikki kerrallaan.

 

Kala-kasvispata (2-4 annosta)

30-50 g pakastekalaa

1 porkkana

2 perunaa

pieni pala purjoa

n. 2,5 dl vettä

tilliä

Kuori ja kuutioi kasvikset, halkaise ja huuhdo purjo hyvin, leikkaa ohuiksi suikaleiksi. Kiehauta vesi ja keitä porkkanoita n. 10 min. Lisää perunat ja purjo ja keitä vielä n. 6 min. Lisää paloiteltu kala ja tilli, jatka keittämistä vielä n. 5 min. Soseuta.

 

Broileria ja kasviksia riisin kera (2-4 annosta)

n. 100 g broilerin maustamattomia suikaleita

1 dl pitkäjyväistä riisiä

8 dl vettä

200 g porkkanoita

½ dl herneitä

1 paprika

Kiehauta vesi, lisää broilerinliha, riisi ja kuoritut, kuutioidut porkkanat. Keitä 10-15 min kannen alla. Poista paprikasta kanta, siemenet ja vaaleat kalvot ja leikkaa pieniksi kuutioiksi. Lisää ne yhdessä herneiden kanssa kattilaan ja anna kypsyä muutama minuutti. Lisää tarvittaessa vettä. Soseuta.

 

Lihakeitto (6-8 annosta)

100-200 g luutonta naudan lapaa tai paistia

8 dl vettä

150 g porkkanoita

100 g palsternakkaa

50 g juuriselleriä

½ dl purjosuikaleita

300 g perunoita

1 persiljanoksa

Poista lihasta kalvot ja leikkaa se 2x2 cm kuutioiksi. Laita ne kiehuvaan veteen ja keitä hiljalleen n. 40 min. Pese, kuori ja kuutioi porkkanat, palsternakka, selleri ja perunat. Halkaise ja huuhdo purjo ja leikkaa ohuiksi suikaleiksi. Silppua persilja. Lisää kattilaan ensin porkkanat, palsternakka ja selleri, keitä n. 10 min. Lisää perunapalat, purjo ja persilja. Keitä vielä n. 10 min. Nosta perunat erilleen, sitten kasvikset ja n. ½ dl lientä. Soseuta lihapalat lopussa liemessä. Soseuta kasvikset ½ dl lientä, nosta päälle perunapalat ja soseuta nopeasti. Yhdistä kasvissose lihasoseeseen.

 

Marjasorbetti (jäätelöä vastaavaa herkkua kesäksi, voi antaa kananmunaan totuttelun jälkeen)

2 dl pakastemarjoja (oltava ehdottomasti jäässä ja kotimaisia!)

2 kananmunan valkuaista

Pane jäiset marjat tehosekoittimeen ja käynnistä kone suurella nopeudella (leikkuuterät). Lisää valkuaiset koneen käydessä marjojen sekaan pikkuhiljaa, vatkaa hyvin. Tarjoa heti.

 

Vatkattu aprikoosipuuro

1 l vettä

100 g aprikooseja (kuiv.)

1,5 dl alkiomannasuurimoita

2 rkl hedelmäsokeria

Huuhdo aprikoosit ja leikkaa ne saksilla suikaleiksi. Kiehauta vesi, lisää sinne aprikoosit ja keitä n. 10 min (kunnes aprikoosit alkavat pehmetä). Vatkaa mannasuurimot joukkoon, keitä hiljaisella lämmöllä n. 10 min. Vatkaa jäähtynyt puuro kuohkeaksi ja makeuta. Voit käyttää aprikoosien sijaan myös kivettömiä luumuja.

 

Kalapata

150 g kirjolohifilettä tai pakastekalaa

4 porkkanaa

4 dl vettä

nippu tilliä

5-6 perunaa

Kuori kasvikset. Paloittele porkkanat kiehuvaan veteen, keitä 10 min. Lisää halkaistut perunat ja kalapalat. Keitä 10-15 min. Ota perunat liemestä ja soseuta muut ainekset. Lisää soseutuksen loppuvaiheessa perunat.

 

Porkkanaherkku

3 dl vettä

3-4 porkkanaa

(pieni pala purjoa)

1-2 omenaa

Kuori ja paloittele porkkanat. Pane kiehuvaan veteen ja keitä n. 10 min. Huuhdo purjopala huolella, poista omenista kuoret ja siemenkota. Lisää porkkanoiden joukkoon, keitä 10 min ja soseuta.

 

Possupata toim.huom. Tää oli muutes supernamia, kolmea viimeistä päästiin maistelemaan ja vertaamaan purkkiruokiin...

100-150 g possun filettä, kinkkua, kyljyslihaa tai lapaa

4 dl vettä

4 porkkanaa

pala selleriä

½ palsternakkaa

pieni pala purjoa

5 kuivattua luumua

4-5 perunaa

Pane liha kiehuvaan veteen, keitä n. 15 min. Lisää luumut, kuoritut paloitellut juurekset ja kokonaiset perunat. Keitä n. 20 min. Hienonna lihanpala, nosta perunat liemestä ja soseuta muut ainekset. Lisää perunat ja soseuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuhannet kiitokset resepteistä! Meillä maistellaan kiinteistä vasta toista päivää ja olen näissä asioissa ihan untuvikko :rolleyes:

Edited by suskin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kun tein ykköselle soseita, pakasti kuten niin moni muukin eri makuaineita jääpalamuotteihin ja myöhemmin kasoina uunipellille ja kasat sitten pussiin. Kaikki lihat keitin kypsäksi ja soseutin / hakkasin muruksi. Kalaa jos olisi tarvinnut, nihn olisin ostanut pussilliset lohta ja seitä kuutioina ja käyttänyt sitten niitä.

Perunaa en pakastanut, vaan käytin Oolannin perunasosepakastetta. On siis ihan pelkkää perunaa ilman mitän lisäaineita tms. Koin tuon pakasteen huomattavasti helpommaksi kuin itse kuoritun, keitetyn, soseutetun pakastetun ja sulatetun perunan käytön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huolehtiiko missään perheessä vauvojen ruokapolitiikasta mies???? Siis tämä soseshow, pakastushommat ja muut. Varmaan johtuu siitä, että naiset on kotona, mutta ei minusta ole vain naisen harteilla tämä juttu. Ajattelin meillä antaa miehen vastuulle ruokapuolen ja ite hoidan vaateasiat. Ei se tietenkään voi olla kovin tiukasti rajattu asia , mutta ei mee kyllä niinkään, että miehelle sanon ruokintaohjeeksi pakkasesta pari palasta jääpalamuotista sitä ja tuota

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä tuo puuha on yhteistä kotityötä, joten se tekee, kumpi ehtii ja muistaa. Meillä oli mies kolmisen kuukautta vanhempainvapaalla, jolloin pojan muonitus oli hänen vastuullaan päivisin. Samoin huolehtiminen siitä, onko kotona pojalle ruokaa, soseita, maitoa ja ruokatarpeita.

 

Meillä syödään sekä kaupan soseita että omia soseita. Pääpaino omissa, mutta täytyy myöntää, että kaupan purnukoista saa mukavasti (ja helposti) vaihtelua! Myös reissussa ollessa emme ota mukaan omia soseita, vaan silloin syödään joko kyläpaikan ruokaa tai purkkiruokaa, jos ei ole kotiruokamahdollisuutta.

 

Meillä tehdään ruuat isoina satseina. Yleensä pilkon pariin isoon kattilaan perunaa, bataattia, porkkanaa, lanttua ja sipulia + mausteet, joista keitetään yleissoseen. Pakastan sosetta 5 desin pakasterasioissa. Sosetta syödään päivittäin, mutta eri lisukkeilla / mauilla pelaten: jääpalamuotteihin pakastettuina on possua, jauhelihaa, kanaa, seitä.

 

Olen tehnyt myös ison kattilallisen lihakeittoa, jonka pakastan - joskus taas jauhelihakastiketta, joka sopii hyvin myös spagetin kanssa.

 

Hiljalleen ollaan annettu pojan maistella tavallisia ruokia, esimerkiksi lapsiperheissä kyläillessä ollaan syöty koko porukkaa samaa, nakkikeittoa tai kanakastiketta. Nakkeja taisin antaa vain pari pientä palaa, sen verran, että tuli vähän makua ruokaan.

 

Nyt tarviin pikaista vastausta. Keittelen meille seikeittoa, josta ajattelin ottaa pojalle sivuun oman satsin. Mutta huomasin, että Prisman Xtra seissä on 1 % suolaa. Onko muissa seissä ja uskaltaisiko tuota antaa?

 

Lisäys: Netistä löysin Finduksen kotisivuilta tiedon, että heidän sei ei sisällä suolaa. Pitää näemmä lueskella pakkaukset kaupassa tarkkaan.

 

Marika - mie en ole edes hoksannut lukea tuoteselostetta noin tarkkaaan. Hmm, tai itseasiassa mies on tähän mennessä tehnyt meidän seisoseet. Uskaltaisin varmaan antaa tuota. Eikös se suolapitoisuus laimene, kun kalan sekoittaa muuhun soseeseen - tai jotain? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tulevaisuutta varten kurkkimassa-tyhmiä kysymyksiä varmaan, mutta millä soseutatte ruuat. Mietin, että onko järkevää ostaa joku laite tätä varten vai....

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sauvasekoitin on monilla (meilläkin) käytössä, kätevä laite tähän tarkoitukseen eikä vielä paljoa tilaakaan :)

Edited by Regina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now