Ren

Millaisia soseita valmistat vauvalle?

204 posts in this topic

Voisiko puuroa pakastaa? Haluan itse keitellä puurot vaaville, mutta toistaiseksi menee kerralla niin mikroskooppinen määrä, että hermo menee kun yrittää valmistaa jotain 0,5dl puuroa kerralla (josta sitten vauva syö ehkä 0,2dl hyvänä päivänä) <_< Jos keitän puuron veteen, niin voinko pakastaa sen pieniin annoksiin samoin kuin muunkin ruuan? En keksi hyvää syytä miksi en, mutta ajattelin varmistaa :lol:

 

 

Ainakin veteen keitetyn riisihiutalepuuron pakastaminen onnistui ok jääpalamuotissa. Sulatan ja lämmitän mikrossa ja soseen kanssa sekoitan tasaiseksi puuroksi, hyvin uppoaa :) Tosiaan kun annokset on pieniä, niin 0,5 dl:n valmistaminen on aikas hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pakastan myös puurot annoksiin ja hyvin ne elpyvät mikrossa. Otan aina annoksen edellisillalla jääkaappiin sulamaan ja lämmitän aamulla mikrossa. Syy, miksi teen puurot valmiiksi, on se etten tykkää käyttää mitään pikahiutaleita vaan haudutan puuron oikeista hiutaleista/suurimoista pitkän kaavan kautta. Tämän vuoksi on järkevää tehdä isompi kattilallinen kerralla ja pakastaa se annoksiin. Tällä hetkellä repertuaarissa on kaura-, riisi- ja hirssipuurot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos käyttää oikeita hiutaleita puurossa, niin sekoitatteko puuron sauvasekoittimella? Vai oletteko antaneet sinänsä tai ekaks sekoittaneet sauvasekoittimella hiutaleet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen tehnyt puuron pikakaurahiutaleista enkä sen kummemmin enää hienontanut. Jotkut kai silppuaa puurohiutaleet sauvasekoittimella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kokeiltiin kaurapuuroa niin, että silputtiin leseet ensin tehosekottimella ja keitettiin niistä puuroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos käyttää oikeita hiutaleita puurossa, niin sekoitatteko puuron sauvasekoittimella? Vai oletteko antaneet sinänsä tai ekaks sekoittaneet sauvasekoittimella hiutaleet?

Me silputtiin puurohiutaleet sauvasekoittimella silloin ihan alussa, kun puuroja ruvettiin maistelemaan, mutta aika äkkiä huomasi kuitenkin että hyvin se puuro menee hienontamattakin, joten lopetettiin ja nykyään annetaan puuro ihan sellaisenaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oletteko tehneet päärynästä sosetta keittämällä päärynää ensin vai sosouttaneet sitä mitenkään lämmittelemättä/pehmentelemättä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en ole vielä tehnyt päärynäsosetta, mutta ajatuksena olisi kokeilla ensin höyryttää päärynöitä kerroskattilassa ja sitten soseuttaa. Ihan ekoille maisteluille siis. Isommalle vauvalle soseuttaisin/raastaisin kypsentämättä.

 

Muakin kiinnostaisi, miten muut ovat tämän tehneet. Päärynä varmaan menee kypsentäessä aika helposti muussiksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä onki ihanan paljon vinkkejä ja ruokaohjeita!

 

Olis kiva kuulla, kuinka paljon omissa soseissa säästää? Periaattessahan vauva syö aika vähän, että kukaan tuskin kaupan soseilla vararikkoon menee, mutta kyllähän ne ihan kivoissa hinnoissa on.

 

Onko muita mainittavia syitä, miksi kannattaa tehdä itse? Mä olen ainakin ehdottomasti sitä mieltä, että en halua meille yhtäkään pilttipurkkia viemään kaappitilaa! Itsellä on kuusi nuorempaa sisarusta ja yksi vahvimmista lapsuusmuistoista on se, että tyhjiä pilttipurkkeja oli kaapit täynnä. Sai aina kaappeja aukoessa varoa, ettei niitä tuu niskaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itseasiassa kaupan soseet ovat halpoja jos vertaa vihannesten ja etenkin hedelmien kilohintoihin. Lidl:istä ja prismasta saa halvimmilaan ainakin noita 4-6 kk soseita alle 2 euron kilohintaan. Meillä vihannessoseet tehdään/tullaan tekemään pääsääntöisesti itse, mutta hedelmät aion ostaa valmiina soseena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hedelmäsoseissa saattaa olla alle puolet sitä hedelmää, loput vettä, sokeria ja vähän jotain tärkkelystä rakennetta antamassa. Edullinen kilohinta on siis suhteellista :)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti maistoi juuri tänään ensimmäistä kertaa itsetehtyä päärynä-banaanisosetta ja päärynä oli niin hyvin kypsynyt, että kuorin sen vain ja muussasin haarukalla hienoksi banaanin kanssa. Tosi hyvin maistui. Mulle ei edes välähtänyt, että päärynää olisi voinut höyryttää tai keittää :lol:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan itse tekemät soseet aivan erinmakuisia kuin kaupan valmiit soseet.

 

Meillä on tehty kaikki liha-kasvissoseet itse ja joitakin hedelmäsoseita. Reissussa on pilttejä mukana, jos ei jääkaappia ole.

 

Olen pakastanut kaikki soseet erikseen, niin saa sitten oman mielen mukaan laittaa mitä haluaa.

 

mm. perunaa, bataattia, porkkanaa, parsakaalia, maissia, kukkakaalia, broileria, jauhelihaa, possua, kalaa. Noi liha-kala jutut ovat pieninä kuutioina, helppo sitten haarukalla kuumentamisen jälkeen muussata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tällä hetkellä pakastimessa "jääpalakuutioina":

 

peruna-maissia

bataattia

porkkanaa

kesäkurpitsaa

maustekuutio, jossa on bataattiin sekoitettuna sipulia, persiljaa ja herne-maissi-paprikaa

 

Lisäksi on kanasuikaleita (valmiita suikaleita pannulla kypsennettynä). Niitä on helppo poimia muutama suikale kerrallaan. Marjoista on vadelma- ja mustikkasosetta.

 

Noita kasvissoseita sitten yhdistelen fiiliksen mukaan ja laitan maustekuution ja pari kanasuikaletta sekaan. Kalaakin pitäisi kypsentää, että sen saisi mukaan repertuaariin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teen itse kaikki kasvis-,liha- ja kalasoseet itse. Hedelmäsoseet ostetaan kaupasta ja reissuun yleensä kaupan soseita. Hyvin menee kaikki alas, mitään inhokkia ei olla vielä löydetty.

 

Pojan lempparisose "lihoista" oli kananmunasose kun sai tuoreena, mutta pakkasen kautta sulatettuna ei oikeen toiminu se.

 

Eka kun opeteltiin soseiden syöntiä, pakastin silikonisissa jääpalamuoteissa. Sit kun suurennettiin annosta niin otin pienet piltti-purkit käyttöön ja nyt kun syödään isompia määriä vielä niin pakastan isommissa piltti-purkeissa.

Joka ruoalla on oman värinen kansi. Vihreä- tai omenakuvio- kansi on kasvista, keltanen kana ja kananmuna, punanen liha, sininen kala. Jääkaapin ovessa lunttilappu, niin ei tartte miehenkään huudella missä on liha tai kasvis :lol:

 

Ja tuo puuro homma. Niin me ei olla koskaan hiutaleita pienennetty. Välillä keitän kattilassa puuron ja välillä mikrossa. Ollaan kokeiltu kaikki peruspuurot ja tarkotus olis kokeilla tuota hirssiä jossain vaiheessa. Puurot kyllä on maistunut aina. Alussa tein puuron veteen ja laimensin hedelmäsoseella ja korvikkeella. Nyt edelleen puurossa on hedelmää, mutta korviketta ei juuri ollenkaan eli nykyään paksumpaa puuroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milläs lihalla olette aloittaneet lihoihin tutustumisen?

Meillä olisi viikonloppuna edessä lihojen aloittaminen, ja nyt kovasti mietin mitä lihaa sitä ostaisi?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me aloitettiin kanalla, kun oma järki sanoi, että se olisi kaikista miedoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni aloitettiin keitetyllä broilerin jauhelihalla. Pakkaseen laitoin pieniä nokareita aluksi, joita sekoitettiin kasvisten kanssa. Pikkupaketillisella jauhelihaa pääsee aika pitkälle :) . Seuraavaksi tuli possu ja viimeisenä nauta. Riistaa ei ole meillä ollut vielä missään "livenä" tarjolla, se on kai myös hyvin siedettyä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin kanssa kanalla, kun muun maustamattoman lihan tarjonta oli lähikaupassa heikko kyseisenä päivänä. Ostin rintapaloja ja keitin ne, sen jälkeen sauvasekoittimen hienonnusosalla pieniksi paloiksi ja pakastin jääpalamuotteihin. Niistä on helppo sitten ottaa aina yksi jääpalallinen kasvisten sekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä ainakin on masu kestänyt riistaa hyvinkin. Meillä oli kanssa eka broisku ja sitten possua. Riistaa ja nautaa viimeisimpinä lihoina. Nykyään ei ole ruokaa mikä ei maistuisi herralle, ollaan maistettu broiskusta poroon ja hirveen ja kerran myös strutsia :)

 

Vaikkakaan enään ei soseita tehdäkkään eikä syödä. Pieninä paloina menee meidän ruoka alas.

Edited by OltsunÄippä

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sitä broilerii itekin mietein, eli ehkäpä sitä sitten täytyy ostaa viikonloppuna kaupasta :)

Kiitos vaan kaikille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä löytyy tällä hetkellä pakastimsesta seuraavanlaisia soseita:

 

-kukkakaalia ja kesäkurpitsaa (kesäkurpitsa ei oikein kestänyt pakastamista, joten täytyi sekoittaa jotain joukkoon)

-bataattia ja porkkanaa

-maissia

 

-possua ja pastaa

-kanaa ja riisiä

 

-luumua ja omenaa

-viinirypälettä ja päärynää

 

Näiden lisäksi yleensä meillä on banaania/päärynää, jota muussataan hedelmäsoseisiin tuomaan rakennetta. Joskus saatan myös lisätä hedelmäsoseisiin (kotimaisia) vadelmia tai muita marjoja, jos niitä pakastimesta löytyy.

 

Alussa kasvissoseet pakastettiin silikonisiin jääpalamuotteihin, nykyisin isoihin pilttipurkkeihin. Lihat pakastetaan vieläkin silikonimuoteissa tai pakastusrasioissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pakastimessa jääpalamuoteissa mm. kukkakaalia, bataattia, kesäkurpitsaa, porkkanaa ja pehmeää tofua. Ihan ekoille maisteluille höyrytin myös päärynää ja omenaa pakastimeen. Nykyään hedelmät raastetaan ja marjat muussataan tuoreeltaan esim. puuron sekaan.

 

Nyt kun poika tuntuu kaipaavan ruokiin enemmän makua, on kokeiltu mm. näitä:

 

-kasvissosekeitto: perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, paprikaa, sipulia, persiljaa, pippuria

-kasvis-linssisose: perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, sipulia, punaisia linssejä, basilikaa

-kastike: tuoretta tomaattia, soijarouhetta, sipulia, valkosipulia, pippuria

-seitä, kukkakaalia, tilliä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkä valmista 6kk ikäiselle jotain ruokaa, jossa on riisiä tai pastaa? liha erikseen ja sitten söössätään keitetyn pastan kanssa?

entä kalaruoat, antaa ihan valmistusohjeita ihmiselle, joka ei itse syö kalaa ja ei näin ollen osaa sitä kokatakkaan :rolleyes: mitä kalaa, miten tehdään, ruodot??? voiko höyryttää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now