Ren

Millaisia soseita valmistat vauvalle?

204 posts in this topic

Hei. Omenaa olisi nyt paljon tarjolla mutta, pitääkö omenat keittää ennen soseuttamista ja lisätäänkö joukkoon jotain? Kiitos jos joku kerkee vastaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ei kai ne muuten soseeksi mene ellei keitä ensin. ;) Mä keittelin (kirpeistä talviomenoista) viime syksynä erilaisia soseita, osaan laitoin mausteeksi kanelia tai vaniljaa, ja sokeriakin täytyi laittaa hapokkuuden vuoksi. Osaan laitoin myös ruusunmarjasosetta sekaan. Omenahan menee keitettäessä ihan pehmeäksi, en juurikaan niitä edes soseuttanut (paitsi jos keittää kuorineen niin kannattaa soseuttaa, jotta kuoret menevät myös silpuksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia määriä olette ensimmäisillä kiinteän ruoan syöttökerroilla antaneet? Me aloitimme tänään bataatilla johon sekoitettu äidinmaitoa ja tuntui maistuvan. Ei uskallettu kuitenkaan antaa kuin pari lusikallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on annettu ensin juuri muutama vauvalusikallinen ja seuraavana päivänä vähän enemmän. Jos mitään ei tuu, niin sit on annettu niin paljon, kun poika on halunni syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitatteko te itse tehtyihin soseisiin mukaan öljyä? Joitakin kavereita on neuvottu antamaan vauvalle öljylisää, vaikka vauva on kasvanut ihan normaalisti. Mulle ei siitä neuvolassa ole puhuttu mitään. Kaupan soseisiinhan on lisätty öljyä, mutta pitäisikö sitä itsekin lisätä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rasvalisää tarttee mun mielestä vasta vuoden iässä, jos muuten kasvu on normaalia. Ei ole ohjatta laittamaan, en laita eikä neuvolan ohjelappusessakaan ohjattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öljyä kannattaisi laittaa kyllä omatekoisiin soseisiin (vaikka vauva kasvaisikin hyvin), jotta vauva saa tarvitsemiaan terveellisiä rasvahappoja. Tärkeitä mm. aivojen kehitykselle.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitatteko te itse tehtyihin soseisiin mukaan öljyä? Joitakin kavereita on neuvottu antamaan vauvalle öljylisää, vaikka vauva on kasvanut ihan normaalisti. Mulle ei siitä neuvolassa ole puhuttu mitään. Kaupan soseisiinhan on lisätty öljyä, mutta pitäisikö sitä itsekin lisätä?

 

 

En oo kyllä laittanut,mutta ajattelin kysyä mitä mieltä neuvolassa ovat..asia jäi nyt niin vaivaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on hoikka, joten öljylisä on ohjeistetty lisäämään omatekoisiin soseisiin th:n puolesta. Saatiin kuitenkin noita ravitsemusterapeuttien tekemiä ohjelappusia ja niissäkin lukee omatekoisten soseiden resepteissä suluissa rypsiöljy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makin sain neuvolasta (hki) ravitsemusterapeuttien tekeman ohjelappusen alle 1v lapsen ruokailusta ja siina lukee kasvissoseen kohdalla, etta; lisaa joukkoon hieman oljya. Perunasoseen teko-ohjeen lopuksi lukee "lisaa nesteeksi keitettya vetta ja hieman oljya tai aidinmaidonkorviketta".

Edited by tupasvilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin nyt terkalta ja sano, että kasvun takia ei tartte, mutta jos haluaa, niin voi laittaa omiin soseisiin 2-3tl öljyä tai vähitellen ruisleivän päälle rasiamargariinia. Ollaan nyt päivästä riippuen tehty jompi kumpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos laimentaisit sosetta rintamaidolla, niin laittaisitko tuoreen maidon soseen joukkoon ja pakastaisit koko höskän, vai sekoittaisitko vasta sulattaessa ja tarjottaessa? Kuinka löysiä niistä ensisoseista olisi hyvä tehdä, kun mielestäni pelkkä porkkanasose oli jo yksin melko löysää.

 

Mitäköhän luokkaa on soseiden säilyvyys pakkasessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sekoittaisin vasta sulattaessa, vaikka toinen vaihtoehto vähän yksinkertaisemmalta toisaalta kuulostaakin. Tuo siksi, että rintamaidon sulatusta mikrossa ei suositella, niin sen saisi sulatettua muuten ja kasviksen mikrossa. Ja voisi sulattaa soseen oikeasti kuumaksi ja tosi nopeasti viilentää sen maidolla, jota ei tarvisi kuin nimenomaan sulattaa. Ja siksi, että sen soseen löysyys musta vähän vaihteli vauvan kasvaessa. Aluksi löysempää ja myöhemmin paksumpaa. Ja kun ei sitä sosetta tehdessään vielä ole oppinut, kuinka löysää sosetta vauva syö, niin ei mene koko satsi hukkaan, jos meneekin väärin. Mutta tosiaan helpommalta tuo ensin sekoittaminen kuulostaa (muuten paitsi sen lämpötila-asian osalta) niin tuskin siinäkään mitenkään vikaan menee.

 

Se löysyys riippuu musta siis ikävaiheesta, mutta ihan varmasti myös vauvasta. Joku on tarkempi, toiselle ei taas ole oikein väliä. Mä tein sen verran löysiä, että pysyi hyvin lusikassa, mutta aluksi ainakin oli aika keittomaista (muistaakseni). Vähän kuin oma kasvissosekeitto. Ja kasviksestakin riippuen. Välillä vaan sattui tulemaan löysempää, välillä sitten tein tarkoituksella paksumpaa. Jos molemmat uppoavat, vaihtelu on varmaan hyvästä niin ei pääse nirsoutumaan ja suukin saa vähän erilaista harjoitusta. 

 

Säilyvyyden mä laskisin kuukausissa. Itse ajattelen, että ei niitä soseita yli vuoden ikäisenä kauheasti tarjota, eli kunhan vaan ennen sitä kuluvat, eiköhän ne ihan hyvänä pysy.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Kärpänen, suunnilleen noilla linjoilla itsekin ajattelin, mutta enpä ollut tajunnut tuota mikropointtia! Jatkan siis pelkkien soseiden valmistusta valmiiksi pakkaseen ja laimentelen sitten tilanteen mukaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos RouvaH, vähän olenkin ihmetellyt mielessäni noiden tekemistä. Nyt on mustikkaa ja päärynää ihan vaan purkissa odottamassa, mutta luumua ainakin meinaan tehdä itse noiden kasvissoseiden lisäksi.

 

Mun soseet on varmaan ihan liian kiinteitä, katsotaan miten kelpaa neidille. Ihan vielä ei lähdet tarjoamaan kun on rokotuksista sen verran kipeä ja väsynyt. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä kuumentanutkin rintamaitoa mikrossa, keittelen puurot siihen. Lähinnä kai siinä on se kun vasta-aineet tuhoutuu. Mutta kun tuo nyt tissiä saa vielä pääasiassa muutenkin niin olen ajatellut että ihan sama jos ruuanlaitossa maidon kuumentaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi suosikki on ollut bataatti+munakoiso -sose. Tai bataatti+palsternakka. Joskus olen lisännyt hieman rypsiöljyä, mutta olen jostain neuvolan lappusesta saanut sellaisen kuvan, että se olisi tarpeetonta, jos vauva on kasvanut normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lisäillään rypsiöljyä ihan neuvolan suosituksesta kun paino-pituus-käyrä huitelee -13% tuntumassa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te ootte tehneet noiden nitraattipitoisten kasvisten kanssa? Kokonaan ei-ei vai pienet määrät sallittu? 

Oon vaan enemmän hämmentynyt googleteltuani aihetta ja esimerkiksi vau.fi -sivustolla asia esitellään näin

 

 

Pinaatti, punajuuri ja nakit 

Toiset ruoka-aineet sisältävät nitraatteja. Sana nitraatti kuulostaa hyönteismyrkyltä, joten vanhemmat saattavat säikähtää jo pelkkää punajuuripurkkia keittiön kaapissa. Nitraatti ei kuitenkaan ole sinällään vaarallista. 

”Nitraatteja muodostuu omassa aineenvaihdunnassamme suuria määriä. Ravinnossa saatu määrä on suhteessa kehon tuottamiin nitraatteihin pieni. Nykytiedon mukaan runsaskaan nitraattien tai nitriittien nauttiminen ei aiheuta myrkyllisiä vaikutuksia”, Savilahti sanoo. 

Nitraatin liiallisen nauttimisen ajateltiin aiheuttavan vauvoille methemoglobinemiaa eli hemoglobiinin kaltaisten mutta happea kantamattomien solujen määrän kasvamista veressä. Tieto on nyttemmin osoitettu vääräksi. 

”Vauvalle voi hyvin antaa kerran kuukaudessa nakkeja”, Savilahti huomauttaa.

 

Samoin nitraattipitoisten ruokien lista tuntuu vaihtelevan maasta toiseen, tosi monessa englanninkielisessä sivussa porkkana kuuluu samaan kategoriaan kuin muutkin juurekset (tosin ilmeisesti enkkulan maissa nitraattikielto on vaan alle 3kk vauvoille tai ainakin yhdellä vauvasivulla luki näin, hämmentävää jo sinänsä että alle 3kk vauvat söisivät sitten kovasti ei-nitraattikasviksia). "Tuoreet yrtit" oli myös listattu voimakkaan nitraattipitoisiksi. 

 

Haluaisin järkeillä, että esim. yrttejä kun kuitenkin pieniä määriä saa käyttää maustamiseen, niin jotain punajuurtakin saisi olla silloin tällöin vähäsen. Neuvolan lapukkeissa kuitenkin käsketään välttää. Nyt kiinnostaisi, että miten teillä on tehty?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvolassa kehoitettiin välttämään nitriittipitoisia juureksia ja kasviksia 1 vuotiaaksi saakka. En ole siis niitä nyt vauvalle tarjonnut. Yrttien kanssa en ole niin tiukkis, koska määrät niissä on todella alhaiset. Mitä tuohon vau.fi:n lainaukseen tulee, niin vasta hetki sitten uutisoitiin uudesta suosituksesta makkaroiden, nakkien ja leikkeleiden yms. antamisesta pienille lapsille. Vauvoille ei ollenkaan ja 1-2 vuotaillekin vain vähän.

Edited by taiqa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostais millaisia ne on ne nitraatin määrät eri kasveissa. Esim Eviran tällä sivulla on suositus että imeväisikäisten ruuissa 200 mg per kilo ruokaa ja pakastepinaatissa ois 2000mg; okei, siis ei pelkkää pinaattia :PTässä tutkimuksessa on että perunassa sallittu enimmäismäärä ois just toi 200 mg. Tällä sivulla jostain ravitsemuskirjasta lainatussa taulukossa taas porkkana ja palsternakka on listattu yli 350 mg per kilon pitoisuuksiin. Jos kerta porkkanasössö on turvallista, niin samalla logiikalla kai pitäisi olla ihan jees syödä vaikkapa pinaatti-perunamuusia jossa on 9 osaa perunaa ja 1 osa pinaattia ((9*200 + 2000)/ 10 = 380 mg/kg). Selleriäkin on vauvanruuissa vaikka se oli tuolla hurjien yli 1000mg pitoisuuksien listassa (nojoo, varmaan mausteena lähinnä).

 

Tää mua tässä eniten risoo, kun haluisin tietää mitä luokkaa ne erot näiden nitraattipitoisten kasvisten välillä on; ei mulla oo mitään tarvetta syöttää vauvaa pelkällä punajuurella, lantulla ja pinaatilla mutta jos ei oo mitään olennaista syytä olla käyttämättä niitäkin joskus soseissa osana, niin totta kai voitaisiin niitäkin maistella. Vaikkapa laittaa karjalanpaistiin porkkanaa ja lanttua kuten mulla ois muuten tapana tehdä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, tää on loistava ketju! Tosi hyviä vinkkejä ja reseptejä! :)

Meillä aloitetaan kiinteiden maistelut kuukauden kuluttua. Meille neuvolasta suositeltiin lisäämään öljyä soseisiin, koska poika on niin hoikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kanssa kysyin neuvolassa että tartteeko lisätä öljyä, ja sieltä suositeltiin jos itse tekee soseet, kun kerta teollisiinkin soseisiin sitä lisätään.

Enemmän meidän neuvolassa pidettiin tärkeänä että sillä taataan hyvien rasvojen ja omegoiden saanti.

Mä lisäilen aina välillä kylmäpuristettua rypsiöljyä (en joka ateriaan), jota neuvolan täti piti hyvänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now