Sign in to follow this  
Followers 0
Ella

VKS

23 posts in this topic

Kuulisin mieluusti kokemuksia Vaasan keskussairaalasta. Olen lähes koko odotusaikani Helsingissä, mutta synnytys taitaa lopulta tapahtua Vaasassa.

Edited by Ella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen synnyttäny molemmat lapseni Vaasassa, eikä mulla ole pahaa sanottavaa. Mun toiveita on molemmissa synnytyksissä kyllä kuunneltu, toisella kerralla olinkin jo kirjoittanu toiveet sinne esitietolappuun.

 

Ekalla kerralla olin ainoa synnyttäjä sinä yönä ja hoitaja kävi usein katsomassa miten etenee ja haluanko jotain kivunlievitystä. Tokalla kerralla synnytysosastolla olikin vähän enempi ruuhkaa, mutta hyvin sujui silloinkin.

 

Perhehuoneitahan tuolla ei ole, vaan äidit vauvoineen ovat osastolla kahden hengen huoneissa. Imetykseen saa kyllä opastusta, mulla on molemmilla kerroilla opastaneet otteessa ja auttaneet. Toki opastusta kannattaa pyyttää jos eivät sitä muuten anna. Hoitajista sen verran että niitä on vähän laidasta laitaan, niitä ihania ja sitten niitä vähemmän ihania (niin taitaa olla kaikkialla).

 

Ekalla kerralla mulle sattui ensin semmoinen huonekaveri että sillä ravas iso kasa sukulaisia siellä huoneessa, vaikka nuo sukulaiset pitäs ottaa vastaan käytävällä. Mä olin synnyttäny yöllä enkä nukkunu yli vuorokauteen yhtään, kaikki oli uutta, yritä siinä imettää vieraitten silmien alla. Väsymys ja kaikki se uutuus purkautui sitten illalla itkuna, onneks yövuoroon tuli ihana hoitaja joka järjesti mulle sitten yöksi oman huoneen (silloin siellä oli remontti just menossa ja pääsin yhteen vastaanottohuoneeseen mikä oli menossa remppaan) nähtyään mun tilan ja seuraavana päivänä sain siirron toiseen huoneeseen.

 

Jos äiti on kovin väsynyt ottavat kyllä vauvan kansliaan hoitoon, että äiti saa nukuttua hetken.

 

Ella, kysele toki, mä yritän vastailla :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos anki vastauksestasi!

 

Vielä en varmaankaan osaa sen tarkemmin kysellä. Tuntuu vain helpottavalta kuulla sairaalasta edes jotain ennen kuin sinne itse menee :) Täällä Helsingissä sairaalakäytänteet ovat tulleet tutuiksi ensin opintojen ja sitten työelämän ja synnyttäneiden ystävien kautta. Vaasan osalta kaikki tuntuu niin vieraalle, että otan kaikki kokemukset ilolla vastaan. Eniten mua varmaan huolestuttaa se, että onko siellä kellonajasta riippumatta tarpeeks asiansa osaavaa väkeä paikalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin VKS:ssä v. 2002 eli ei ihan tuoreita kokemuksia sieltä ole... silloin siellä kyllä oli yksi vai kaksi perhehuonettakin, jotka sai jos sattuivat olemaan vapaina. Mutta nyt ilmeisesti niitä ei enää ole (?)

Itse sain kaksosten ansiosta yhden hengen huoneen omalla kylppärillä ja se oli tosi luksusta! Mieskin vietti siellä paljon aikaa joten oli vähän kun "perhehuone". Hän ei kyllä yötä silloin siellä ollut vaikka kuulemma niinkin olisi voinut halutessaan tehdä.

Lääkäreitä siellä ainakin silloin oli monia erilaisia persoonia ja suuri osa taitaa vieläkin talossa olla. Jos sattuu hyvin niin saat oikein mukava lääkärin :)

 

Se mikä mua eniten siellä touhussa ihmetytti oli sovittu synnytyksen käynnistäminen perjantaina (siis sovittiin jo pari viikkoa etukäteen). Yleensä kun mitään synnytyksiä ei suunnitellusti käynnistellä viikonloppua vasten niin miksi sitten suurempi riskinen kaksosten alatiesynnytys sovittiin semmoiselle päivälle. Kaksossynnytyksissä pitäisi olla kaksi kaikkia; kätilöä, lastenhoitajaa ja lääkäriä mutta kun mulla sitten synnytys perjantain käynnistys-rumban ansiosta alkoi lauantaina (ihan odotettavaa varmasti) niin yksi lääkäri siellä oli, onneksi ehti mukaan ja muutenkin vajaa miehitys henkilökunnassa. Onneksi kaikki meni hyvin eikä tullut esim. tarvetta kiireelliseen hätäsektioon tms. Ja hyvin tunsin että minut otettiin huomioon vaikka heillä varmasti oli kiire.

 

Sinne "rantahotelliin" sitten matka taas käy muutaman kuukauden kuluttua (jos kaikki menee hyvin) joten mielenkiinnolla jään odottemaan jos tänne ketjuun löytyy lisääkin tuoreempia kokemuksia Ankin lisäksi :)

Edited by Mimmu76

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimmu76 Kiitos, että tulit myös kertomaan kokemuksistasi! Mulla on la 25.5, joten tulen viimeistään Kesäkuussa kertomaan tuoreempia kuulumisia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin mielelläni kuulen kokemuksia VKS:n synnäristä, meillä vasta aloitellaan kohta yritystä mutta jos kaikki hyvin menee niin tuolla sitten ensi vuonna käyn nyytin hakemassa :D . Olen kyllä "rantahotellissa" itsekin töissä mutta tuo synnäripuoli on ihan tuntematon :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä en ole ennättänyt niitä varsinaisia synnytyskokemuksia hankkimaan Vaasan keskussairaalasta, mutta tänään oli tutustumiskäynti sairaalan synnytysosastoon ja mulle jäi kyllä erittäin positiivinen olo paikasta. Osastoa esitellyt kätilö oli äärimmäisen mukava ja asiantuntevan oloinen. Paikat vaikuttivat viihtyisiltä ja nyt uskallan mennä tuonne ihan hyvillä mielin. Lapsivuodeosastolla huoneet ovat tosiaan kahden hengen huoneita, mutta oikein kodikkaan ja viihtyisän oloista tuolla oli...ainakin jos vertaan moniin muihin näkemiini sairaaloiden osastoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on minullakin kokemusta Vaasan keskussairaalasta ja mitään huonoa en voi kyllä sanoa. Synnytysosastolla homma toimi ja tulevien vanhempien toiveita kuunneltiin. Synnytyksen jälkeen saimme olla rauhassa useamman tunnin synnytyssalissa.

 

Lapsivuodeosastolla henkilökunnalta sai aina pyytäessä apua ja tulivathan he sitä ihan omatoimisestikin tarjoamaan. Ensimmäisenä yönä hoitajat ottivat vauvan kansliaan nukkumaan kun olin itse valvonut siinä vaiheessa jo yli 30 tuntia. Yöllä toivat vauvan kuitenkin rinnalle koska se oli toiveeni. Vierihoitoon kannustettiin ja ohjattiin hyvin. Huone oli tosiaan kahden hengen huone, mutta onnekseni huonetoverini kotiutui ensimmäisen yön jälkeen ja seuraavat kaksi yötä ennen kotiutumista olinkin huoneessa aivan yksin.

 

Loppuun täytyy vielä kehua ruokaa mikä oli mielestäni sairaalaruoaksi erinomaista!

Voisin siis synnyttää Vaasassa uudestaankin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin synnyttämässä Vaasassa marraskuussa 07 ja olen menossa jälleen marraskuussa 09. Eka kerrasta jäi todella positiivinen ja hyvä mieli. Henkilökunta oli todella mukavaa ja palvelua sai omalla äidinkielellä koko ajan. Henkilökuntaakin oli kyllä riittämiin ja ruoka oli hyvää :) Odotan innolla pääsyä sinne jälleen :) Jos nyt jotain huonoa täytyy sanoa niin tuo perhehuoneen puuttuminen on todella iso miinus! Sitä kaipaisi kyllä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin nostelemaan ketjua, kun olisi taas kiva kuulla hieman ajantasaisempaa tietoa synnäristä :)

Ensimmäinen "kokeilukerta" jäi ainakin ihan positiivisena mieleen, joten positiivisin mielin olen menossa syksylläkin, jos vaan sinne saakka päästään kunnialla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi kiva kuulla minkälaista nykyään on tuolla synnyttäneiden osastolla. Itse olen vieraillut sielä viimeksi yli viisi vuotta sitten ja silloin oli 7 henkeä samassa huoneessa ja käytävillä osa synnyttäneistä. Myös kätilöillä oli silloin todella kiire eivätkä ehtineet opastamaan ensi synnyttäjää.

 

Onkohan asiat muuttuneet parempaan tästä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu ihan siitä sattuuko olla ruuhka :)

 

Mä olin toukokuussa 2009 aikamoiseen ruuhka-aikaan, osa joutui odottaa käytävillä huoneisiin pääsyä ja mäkin olin kahden hengen huoneessa kolmantena. Ahdasta oli ja huono sänky.

Muuten mulla on positiiviset kokemukset, ruuhkillehan ei oikein mitään voi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo on tosiaankin niin tuurista kiinni. Meitä peloteltiin kans, että toukokuu 2009 on ruuhainen, mutta ite satuin tuurilla synnyttämään hyvään väliin. Synnärillä tuli täyttä heti sen jälkeen kun me päästiin siirtymään vuodeosastolle ja vuodeosastolta kotiutettiin kymmenen perhettä heti sinä mun ensimmäisenä osastopäivänä, eli tuuria oli matkassa. Juttelin yhden tuttavan kanssa joka oli synnyttänyt vain päivää ennen mua ja se taas oli joutunu nukkumaan jossain lääkärinkansliassa tai vastaavassa kun oli ollut niin täyttä. Kotiutui tosin just heti seuraavana päivänä kun oli uudelleensynnyttäjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnyttelin VKS:ssa vuonna 2006 ja silloin sattui olemaan osasto rempassa.Eli ei jäänyt mitkään ihan parhaimmat muistot.Olin kahden hengen huoneessa ja mulla oli vauva keskolassa.Ei ollut mitään päiväsalia joten oli kurja kyyhöttää käytävällä kun halusi välillä "pois tieltä" kun viereisellä äidillä ja vauvalla kävi vieraita ja sukulaisia.. Henkilökunta oli kyllä mukavaa ja osaavaa,siinä ei moittimista. Mielenkiinnolla odotan millaista meininki on nyt kun paikat siellä kondiksessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuoreempia kokemuksia VKS:n synnyttäneiden osastolta? Itse olin siellä 2008, ja tämän jälkeen kuulemma toiminta saanut vähän uutta suuntaa, mm. imetysmyönteisyys ja vierihoitoon kannustaminen. Pitääkö paikkaansa, vai onko vain kaunista sanahelinää ja sama kiireisyys ja kätilöiden vähyys/korvaaminen opiskelijoilla jatkuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin Vaasassa synnyttämässä 2010 tammikuussa ja nyt olis taas suunta sitä kohti kesäkuussa. :) Hyvät fiilikset jäi kyllä ja osastollakin oli vain ekana yönä huonekaveri ja seuraavat 3 yötä sainkin olla yksin mikä oli ihan mahtavaa koska en ole mikään kovin sosiaalinen tapaus vieraiden ihmisten seurassa. :D Toivottavasti kävisi yhtä hyvä tuuri nytkin. :D Kiireellisellä sektiolla syntyi tyttö loppujenlopuksi. Hoitajat olivat osastolla mukavia ja synnytyksessäkin oli kaikki mukavia jotka kohdalle osui, ainoastaan yksi kätilö meinasi käydä loppu vaiheessa hermoille, mutta siitäkin selvittiin. :D Kauheissa tuskissaan kun yrität siinä selviytyä ja joku tulee sanomaan että hyvä hyvä, kipu on vaan hyvä juttu, niin teki mieli kyllä sanoa pari valittua sanaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin joulukuussa 2011 synnyttäneiden osastolla ja kiireellisellä sektiolla synnytin, poika joutui vastasyntyneiden teholle. Muuten mukava kokemus ja henkilökunta oli todella mukavaa yhtä vanhaa kärttyä lukuunottamatta.

 

Ainut ei niin mukava kokemus oli, että joulukuu oli ruuhka aikaa ja ensin sain olla yhden yön yksin kahdenhengen huoneessa, sitten sinne tuli toinen jonka mies oli aamu 9 ilta 9 hänen kanssaan. Huoneet on niin pieniä, että ei ole omaa yksityisyyttä ollenkaan ja ensimmäisessä sängyssä lavuaarin vieressä ei saa edes mitään verhoa suojaksi. No siinä sitten pumppailet rintoja ja itkeskelet kun vieressä toisen äijä vaihtaa vaippaa yms...

 

Lisäksi kun lääkäri tarkisti minun sektio haavaa ja puhui synnytys asioita ja muita henkilökohtaisia asioita oli tuo naapurin mies siinä 20cm päässä vaihtamassa vaippaa. Laitoin täsät kyllä palautetta sinne eil ole kiva, että vieraat ihmiset näkevät sinun sektiohaavan ja tietävät vaginasi tilanteen taikka näkevät kun pukeudut tai pumppaan rintoja.

 

Muutenkin sektiosta toipuminen oli hieman erilaista kuin oli kytkettynä kaiken maailman letkuilla sänkyyn ja hoitajat vaihtoivat suojia ja vaateita kun ei itse kykenyt. Minulla lisäksi tulehdusarvot nousivat 200 ja oli muutenkin heikko olo ja huoli pojasta jolla kanssa arvot 150, pieni yksityisyys ei olisi ollut pahitteksi. No siitä selvittiin ja haluan kyllä sinne uudestaan, mutta en toivottavasti sektiolla synnyttämään.

 

Lääkärit muuten olivat pääasiassa Virolaisia tai Venäläisiä naisia joiden puheesta ei välttämättä saanut ihan selvää, mutta olivat todella asiantuntevia ja hyviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ite olin toukokuussa 2011 synnyttämässä. mulla oli käynnistys edessä. perjantai aamuna menin ja lauantai aamuna lähti vasta kunnolla synnytys käyntiin. tykkäsin olla synnytyssalin puolella. siellä oli kätilöt oikein ihania, mutta synnyttäneiden osastolla en viihtynyt yhtään. olin ensisynnyttäjä ja tunsin oloni jotenkin ahdituneeksi. juurikin tuo ettei yksityisyyttä ollut juuri ollenkaan. itse pääsin ensimmäisenä kolmen hengen huoneeseen ja seuraavana päivänä tuli 2 lisää. ja henk.koht asioista tultiin puhumaan siihen vaan kaikkien kuullen. imetykseen myös lähes tulkoon pakotettiin. tisseistä ei maitoa herunut ollenkaan, niin laitettiin vauva lutkuttamaan tyhjää rintaa, vaikka lisämaitoa pyytelin. myös se, että hoitaja rynnisti huoneeseen "ohjaamaan" imetyksessä oli inhottavaa, koska samantien tarrasi rintoihin kiinni ja tunki sitä vauvan suuhun. huoh -.- hoitajat osastolla olivat lähinnä vanhoja ruotsalaisia kurppia ja opiskelijoita. en tykännyt. mutta synnytyssalin puolelta annan pelkkää plussaa!! osaavaa henkilökuntaa, kuuntelee toiveita ja yrittivät parhaansa mukaan tehdä oloni mukavaksi. suuret kiitokset ihanalle kätilölleni vielä kerran! :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

En minäkään tykännyt henkilökunnasta (v.2007) synnyttäneiden osastolla. Ärsytti juuri ne vanhat "ruotsinkieliset kurpat". Anteeksi. :grin: Toinen sanoi toista ja toinen toista. En saanut kunnolla opastusta imetykseen. Onneksi sain olla huoneessa yksin. En tykännyt myöskään mut leikanneesta lääkäristä. Oli virolainen tai joitain. Suhtautui jotenkin huonosti kun ilmoitin, että en halua alatiesynnyttää perätilavauvaa. Sain lisäksi kasvohalvauksen sairaalassa sektion jälkeen. Pääsen onneksi pelkopolille puhumaan huonoista kokemuksistani, kun marraskuussa sinne pitäis uudelleen. :rolleyes:

 

Mulla ei siis mennyt muutenkaan kaikki niin kuin piti synnytyksen suhteen, joten olin ehkä vähän herkkis muutenkin kaikelle.

Edited by Viivilinnea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on lopputalvesta 2012 kokemus VKS:stä. Ikinä, en IKINÄ enää huoli yhtäkään opiskelijaa tekemään mun alakerrassani yhtään mitään. Vaasan sairaala on siitä paska, että siellä on tajuton määrä opiskelijoita sekaamassa. Mulla oli harjoittelijakätilö joka sitten ronklaili ja epävarmasti tutki ja aina sen päälle kutsui vielä virallisen kätilön tekeen saman jutun. Pistän myös täysin harjoittelijan piikkiin mun 4. asteen repeämän ja traumat. Ei leikannut välilihaa vaikka aikaa oliskin ollut, lupaili vain tukea käsin. Joo just. Niin ja tää "kätilö" oli ruotsinkielinen, ei sitten kaikkea sanomaani edes tajunnut, eikä millään olisi antanut kipulääkkeitä, kun olin tuskissani ollut jo yöllä kahdesta aamukymmeneen, sanoi vaan että kun oon niin hyvin pärjännyt ilman tähänkin asti. Epiduraali olis ehkä ollut poikaa.

 

Kirurgi joka tuli tutkimaan mun riekaleisen perseeni, sai myös multa negatiivisen palautteen, tää oli just sellanen vanha ruotsinkielinen kurppa, joka vain äkäili ja mumisi itsekseen, sekä OPISKELIJALLE joka oli hänen mukanaan. Arvatkaa miltä tuntuu kun alakerta on repeytynyt sulkijalihaksiin asti (kyllä, molemmat katki) ja sitten sinne avohaavaan laitetaan kämmen, vitkutetaan sormia ja heilutetaan kämmentä, ja vielä KAKSI kertaa?? Muthan sitten sattuneesta syystä korjattiin leikkaussalissa, sinne menee plussat, porukka osasi hommansa ja sen pari minuuttia mitä olin hereillä sinne mennessä, voin kehua että siellä henkilökunta oli tosi kivan tuntuista. En tiedä oliko sielä opiskelijoita paikalla :)

 

Mä en kyllä kokenut ensisynnyttäjänä että itse synntystilanne olis ollut mitenkään eteerinen tai rauhallinen, saati että henkilökunta olis ollut asiansaosaavaa. Synnyttäneiden vuodeosastoltakin jäi vain paskan maku suuhun, se oli just sellasta pakollista imettämistä ja vierihoitoa. Ruoka oli kyllä hyvää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse menossa synnyttämään Vaasan keskussairaalaan ensi vuoden puolella. Kävin tutustumussa sairaalan kotisivuihin (http://www.vaasankeskussairaala.fi/Suomeksi/Potilaat__asiakkaat___omaiset/Synnytys), ja siellä oli mielestäni hyvin tietoa kaikesta laidasta laitaan. Sairaalaa kerrotaan toimivan Baby Friendly hospital-ohjelman mukaisesti, ja tämä kuulosti hyvältä (löytyy täältä: http://www.vaasankeskussairaala.fi/Suomeksi/Potilaat__asiakkaat___omaiset/Synnytys/Synnytyssali/Ensimmaiset_tunnit_vauvan_kanssa).

 

Vierailuaikoja kun on moitittu täällä (jos huonetoverilla käy vieraita paljon) niin voin ilmoittaa että nykyään ainoastaan puoliso saa vierailla vuodeosastolla, eivät muut sukulaiset. Neuvolassa kerrottiin että synnyttäneiden vuodeosastoa remontoidaan myös parhaillaan, joten toivottavasti tuohon yksityisyyteen on tullut parannusta. Itsellä ei kuitenkaan ole henkilökohtaista kokemusta, voin tulla kommentoimaan sitten kun kokemusta löytyy. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

VKS sai WHO:n sertifikaatin vauvamyönteisyydestä (sairaalan nettisivuilla lisää). Pohjalaisessa kerrottiin eilen, että Vaasa on kuudes suomalainen sairaala, joka tämän sertifikaatin saa, ja Helsingin kätilöopiston lisäksi toinen, jolla sertifikaatti on voimassa.

Hyvät kokemukset kyllä jäi Vaasasta syyskuun alusta. Kätilö oli mukava, samoin synnyttäneiden vuodeosaston hoitajat. Tyhmiäkin uskalsi kysyä ja pyytää (terveisin nimimerkki ensisynnyttäjä, joka ei uskaltanut liikuttaa muutaman tunnin ikäistä vauvaansa vaan soitti hoitajan nostamaan vauvan toiselle puolelle sänkyä että sai käännettyä kylkeä :D). Pakollista imettämistä ja vierihoitoa juu, mutta se ehkä olikin mun mielestä niin hyvä. Imettämiseen sai myös mukavasti apua ja neuvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0