Mintsu

Terveystarkastus ennen raskautumista?

72 posts in this topic

Mietin tässä että onko jonkinlainen terveystarkastus tai vastaava aiheellinen ennen raskautumista? Onko jotain sellaista mitä olisi hyvä tarkastuttaa ennen yrityksen alkua, esim. veriarvot tai jotain muuta? Onko joku käynyt esim. gynellä juttelemassa vauvahaaveista ja siihen liittyvistä asioista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä mainitsin yrityksestä gynelle, samalla kun siellä muutenkin kävin. Jostakin olen kuitenkin lukenut, että käynti ei olisi mitenkään välttämätön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi mikä tulee mieleen on papa-kokeen otattaminen ennen raskautta, jos edellisestä on jo aikaa - raskauden aikana sitä ei oteta ilman hyvää syytä, ja heti synnytyksen jälkeen se näyttää helposti väärin eli silloinkaan sitä ei mielellään oteta. Näin saattaisi tulla aika pitkä väli ilman papaa.

 

Rokotukset (esim. A-hepatiitti mun mielestä järkevä jos tulee lähes mikä tahansa matka, tai influenssa- jos on se aika, tai tosi tärkeänä vesirokko- jos ei ole sitä sairastanut) on myös syytä ottaa ennen raskautta, kun niitäkään ei sitten raskaana oleville mielellään anneta.

 

Oon kuullut, että jotkut käy hammastarkastuksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hemoglobiini olisi ehkä hyvä testata ennen raskautta, ettei ainakaan valmiiksi aneemisena ala yrittämään. Toisaalta Hb ei kerro mitään elimistön rautavarastoista (onko ns. ylimääräistä), joten siltä kannalta siitä ei ole hyötyä.

 

Papa-koetta kannatan minäkin :)

 

Jos on syntynyt ennen vuotta -80-luvun alussa tai ennen, kannattaa tarkistaa, onko saanut vihurirokkorokotuksen. MPR-rokotukset aloitettiin -82 ja sitä ennen syntyneet tytöt on rokotettu n. 12-vuotiaina, mutta jos on vaikka sattunut jostain syystä jäämään väliin. Vihurirokkoa ei Suomessa ole, mutta jos sattuu reissaamaan ulkomailla niin sekin kannattaa huomioida. (Nuoremmassa polvessa tuo MPR-rokote on voinut myös jäädä ottamatta, kun siitä oli jossain vaiheessa se autismikohu. Ei ehkä sen ikäiset vielä lisäänny, mutta voivat tartuttaa kuitenkin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä on ihmisiä kuunnellut niin aika moni käy lääkärissä kun alkaa yrittää lasta tai ainakin mainitsee asiasta lääkärikäynnin yhteydessä. Jos syö jotain lääkkeitä säännöllisesti, niin silloin ainakin kannattaa mielestäni varmistaa,että lääkkeet ja raskaus on ok keskenään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en käynyt lääkärillä silloin, kun alettiin perheenlisäystä yrittämään. Olen perusterve enkä syönyt mitään lääkkeitä, joten en tullut edes ajatelleeksi terveystarkastuksessa käyntiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin vain ihan perus-gynekäynnillä.

Sanoin, että raskaus on toivottu ja mahdollinen ja halusin tarkastuttaa, että kaikki on itseni puolesta hyvin.

Otettiin sitten papa-koe ja ultrattiin sisuskalut. Joskus on todettu kohtulihaksessa myoomia ja näitä lähinnä

halusin tarkastuttaa. Ihme kyllä, ne on jostain kumman syystä kadonneet jäljettömiin. Hyvä niin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin gynellä ihan perustarkastuksessa, osui juuri siihen aikaan kun oltiin aloitettu vauvan yritys. Ei tehnyt mitään tavallisesta poikkeavaa tai kehottanut menemään muihin tutkimuksiin.

 

Tuota hammaslääkärissä käyntiä "jos et ole vähään aikaan käynyt" suositeltiin sitten neuvolassa heti ekalla käynnillä. Se ois varmaan ihan hyvä hoitaan ennen raskautumista. Itse kävin vajaa vuosi sitten ja se oli kuulemma ihan ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuota hammaslääkärissä käyntiä "jos et ole vähään aikaan käynyt" suositeltiin sitten neuvolassa heti ekalla käynnillä. Se ois varmaan ihan hyvä hoitaan ennen raskautumista. Itse kävin vajaa vuosi sitten ja se oli kuulemma ihan ok.

 

 

Mä olen ravannut nyt hammaslääkärillä juuri tästä syystä. Vaikka olenkin säännöllisesti käynyt hammaslääkärissä, niin nyt ajattelin pistää suun kuntoon kerralla. Ei pelkästään tulevan mahdollisen raskauden takia, vaan myös muutenkin.

 

Ja toi papa-koe täytyy muistaa, kun edellisestä on jo kaksi ja puoli vuotta. Kolme vuottahan taitaa nykyää olla se suositus, mutta taidan vähän varastaa tuosta ajasta ja mennä aikaisemmin, niin on sekin puoli sitten hoidossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tohon pitää vielä lisätä se, että vesirokkoasia mun pitää ottaa selville. Kukaan ei muista olenko mä sen sairastanut, joten verikokeisiin on mentävä. Tosin viimeksi kun sitä mahdollisuutta ko. kokeeseen kyselin, sanottiin, että mitään turhia kokeita ei tehdä. Tiedä sitten kuinka turha se on...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavallaan lapsentekohomma sai alkunsa lääkärikäynnistä. Olin epäillyt itse jo vuosia endometrioosia ja sitten gynekologi löysi merkkejä endometrioosista ja PCOS:sta. Sanoi ihan suoraan, että jos aikoo lapsia hankkia, kannattaa aloittaa samantien tai sitten syödä ensin pillereitä tautien tilan tasaamiseksi. Koska en enää ikinä halua koskeakaan pillereihin, yritys alkoi siitä.

 

Tuon käynnin lisäksi otin viimeisen tehosterokotteen yhdestä ylimääräisestä rokotteesta ja otin selvää lääkityksestäni. Soitin teratologiseen tietopalveluun ja kysyin, mitkä lääkkeet pitää jättää pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen ensimmäistä raskautta sattumalta kävin juuri ennen otattamassa papa-kokeen, joten se puoli oli hoidossa sitten raskausajan. Muuten en lääkärissä käynyt (gynelle toki lapsenteosta mainitsin), sillä mulla ei ole vaivoja tahi lääkityksiä, jotka pitäisi erityisemmin huomioida ennen lapsentekoyritystä.

 

Nyt ennen toista mahdollista lasta aion käydä gynellä ihan sen takia, etteivät sitten raskausaikana ala papaa romplailemaan. Ja jos gyne suostuu, niin voisin mä ton ultrauksenkin ottaa - kaiken varalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en käynyt erityisesti missään tarkastuksissa ennen yritystä. Matkan varrella sisuskalut kuitenkin ultrattiin kunnolla ihan vaan varmistuakseni, että kaikki on ok. :) Hampaat hoidatin kuntoon ennen yritystä, mutta nyt pitäisi mennä taas, kun pari vuotta on viime käynnistä. Mitkään verikokeet eivät käyneet oikein edes mielessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kovasti tarkoitus lääkärillä käydä, kun on ollut laskimotukos ja sitä mietin kovasti, että miten raskauteen vaikuttaa. Sitten olinkin jo yhtäkkiä raskaana, joten neuvolaan sitten vaan ja siellä lääkärintarkastukset. Oli sitten raskausaikana lääkärikäyntejä, ultria ym. enemmän, kun oli se laskimotukos ollut. Hampaat tuli tarkistettua alkuraskaudessa, kun lohkesi pala hampaasta ja oli pakko mennä. Loppuraskaudesta ei hammaslääkärin tuoliin yleensä kannatakaan mennä, kun sitten on masu tiellä ja huono olo tulee siinä makaillessa helposti. Sitten kävin vielä hammashoitajalla juttelemassa erityisesti vauvaan ja hampaisiin liittyvistä asioista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juttelin gynen kanssa raskautumistoiveista vuosikäynnin aikana. Sen kummempaa tarkastusta en kokenut tarpeelliseksi, koska kaikki perusasiat olivat kunnossa. Migreenilääkkeitä kehotti välttämään, ei oikeastaan muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelin käydä otattamassa papan, ennen varsinaista yritystä. Ja hampaita hoidatan kovasti, mulla kun on huonot hampaat, paljon reiän alkuja ja aina tulee uusia paikattavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun uusin viimeistä pillerireseptiäni, taisin mainita gynelle, että aloitellaan vuoden sisällä vauvan yritystä. No, siinä samalla sitten tehtiin muutenkin normaali gynetutkimus. En varmaan erityisesti olisi mennyt terveystarkastukseen, mutta tuli tossa samalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yksi mikä tulee mieleen on papa-kokeen otattaminen ennen raskautta, jos edellisestä on jo aikaa - raskauden aikana sitä ei oteta ilman hyvää syytä, ja heti synnytyksen jälkeen se näyttää helposti väärin eli silloinkaan sitä ei mielellään oteta. Näin saattaisi tulla aika pitkä väli ilman papaa.

 

 

Itseltäni otettiin PAPA alkuraskauden ultran yhteydessä kun edellisestä oli jo yli viisi vuotta :unsure: Silloin oli rv 7+4 ja gynekologi sanoi että ihan hyvin voi ottaa. Suositteli että kävisin sitten uudestaan vauvan syntymän jälkeen kunnan tarjoamassa PAPAssa uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin papassa ja tarkastuttamassa paikat silloin, kun päätettiin aloittaa yritys. Ultrassa näkyikin sitten endoa. Sain käskyn yrittää raskautta kolme kuukautta, sitten uudestaan kontrolliin. Raskaus ei alkanut ja sain lähetteen laparoskopiaan. Lähes vuosi ekasta gynekäynnistä skopia vihdoin tehtiin (ja nyt eletään ekaa kiertoa skopian jälkeen). Olen todella tyytyväinen, että menin lääkäriin ennen yrityksen aloitusta, sillä silloin endo paljastui. Mulla kun ei ollut mitään oireita, joita yleensä endottarilla on. Nyt sitten päästiin heti vaivaa hoitamaan, kun muuten oltais yritetty ainakin se vuosi, ennenkuin mitään ois edes tutkittu ja sitten vasta oltais ruvettu odottamaan leikkausta. Toivon kovasti, että se raskaus nyt sitten vihdoin alkaisi kun paikat on putsattu.

 

Mutta siis, ilman sitä lääkärikäyntiä vieläkin miettisin, että johan on kumma kun ei tärppää. Nyt ollaankin jo askel pitemmällä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin gynellä endo-operaation jälkitarkastuksessa ja sain terveen paperit. Endon takia tutkittiin ehkä hieman normaalia perusteellisemmin (esim. ultra, papa oli otettu jo hieman aikaisemmin). Itse asiassa se oli lääkäri, joka ehdotti, että josko olis nyt sitten lasten aika :rolleyes: Toki oltiin miehenkin kanssa asiasta jo päätetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskaaksituloa olin käynyt otattamassa papa-kokeen, mutta se nyt olisi otettu jokatapauksessa. Muuten tunsin itseni perusterveeksi, etten kokenut aihetta sen kummempiin tutkimuksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun aloitettiin yrittäminen vähän yli vuosi sitten, edellisestä papasta ja gynetarkastuksesta oli jo hyvän aikaa, joten kävin tarkastuksessa ja ultrasivat siinä sitten + tutkivat sisuskalut. Verenpaineita, hemoglobiinia ym. ei samassa yhteydessä tarkistettu, joten en katso käyneeni erityisesti raskautta varten lääkärillä. Olisivat kyllä arvot ehtineet tällä välin vanhetakin. Ilmeisesti Jenkeissä suositellaan varsin perusteellista tarkastusta ennen yritystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ottamassa papa-kokeen normaalia aikaisemmassa vaiheessa kun suunnittelin raskaaksituloa. Muuta ei tarkastettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jouduin muutenkin tutkimuksiin ennen yrityksen aloittamista, joten melkein kaikki tulee tarkistettua (papa, sisätutkimus, verikokeet joissa mm. pvk, kilpirauhashormonit, prolaktiini, crp) sekä virtsanäyte. Jos ei mitään ongelmia olisi niin tuskin olisin käynyt mitään tarkistuttamassa, papaa lukuunottamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now