Viljatuuli

Vieraat sairaalassa

116 posts in this topic

Tuli vielä mieleen tosta vieraiden määrästä, että onneksi mulle sattui sellaiset huonekaverit (2 kpl) joilla ei myöskään rampannut juurikaan vieraita, miehet vaan ja toisella vauvan sisarus. Huone oli kuitenkin niin pieni että siinä olis voinu palaa kiinni kaiken väsyn ja tunnekuohun keskellä jos olis kaiken maailman kumminkaimat ym käyneet (tai edes ne isovanhemmat, mut silleen että olisvat olleet paikalla koko vierailuajan voivottelemassa ja ihastelemassa verhon toisella puolen samaan aikaan kun itse koitat saada jotain tolkkua omaan tilanteeseen)...

 

Siis toki on ihanaa jos/kun joku haluaa näitä vieraita käymään huoneeseen saakka, mut musta on kohteliasta kertoa siitä tai ehkä jopa kysyä asiaa myös huonetovereilta jos sellaisia on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuossa taitaa olla sairaalakohtaisia eroja. Meidän sairaalassa ei pystynyt aamupalan jälkeen juurikaan lepäämään hiljaisuudessa. Oli näytteiden ottoa, imetyksen harjoittelua jne, Lisäksi käytävältä kuului niin paljon ääniä ettei huoneessa juurikaan pystynyt rauhassa nukkumaan ilman korvatulppia. Meillä lisäksi huonetoverit vaihtuivat niin tiheästi viikon aikana (paitsi se yksi häiritsevä oli monta päivää) että väkisinkin niitä vieraita tuli joka päivä. Kun sitten kuitekin ihmiset olivat kipeitä synnytyksen tai sektion takia niin huoneessa kaikki ottivat vieraat vastaan. Onneksi vierailuaika oli vain tunnin, sillä huoneet olivat tosi ahtaita ja potilaita osasto täynnä. Mutta sen kesti kun tiesi vierailuaan olevan vain tunnin. Se oli tavallaan jokaisen oikeus johon ei ketään kysynyt eikä tarvinnut kysyä muiden huonelaisten lupaa. Enemmän tosiaan häiritse se yksi, joka mm. puolen yön jälkeen vastasi hänelle tuleviin puheluihin ja puhui sitten pitkiä maratooneja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Totta, sairaalakohtaisia eroja on. Meillä vierailuaika oli 3 h ( :blink: ) ja sen ajan jos joku olisi ollut koko ajan huoneessa niin olisi palanut kiinni. Meillä puolestaan sektiolla synnyttäneet oli pääosin yhden hengen huoneissa (mikäli mahdollista) just sen levon takia, ja alakautta synnyttäneitä laitettiin yhteishuoneisiin. Tämä oli mun mielestä hyvä ratkaisu, yleensä kai sektion jälkeen on kipeämpi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sitten taas osastolla oli hiljasta kun huopatossutehtaalla...Mulla oli välillä niiiiiiiiiiiiiiiiin pitkästyttävää kun vaan voi *huhoh* Eka yö mun huoneessa oli

nainen jolla vastasyntyneellä oli kova flunssa ja se hiukan valvotti...Seuraavana

aamuna nainen pääsi kotiin ja mä jäin yksin huoneeseen...Olin sitten 4 yötä yksin

huoneessa :) Käytävillä oli hiljaista kun kaikki oleskelivat huoneissaan jne...

Ainut kerta kun oli hälinää oli ruoka aikaan :D Meillä anoppi ja appiukko

vierailivat muutaman kerran osastolla ja mies joka päivä :) Kotiin päästyäni

äiti ja siskon tyttö tuli heti kyläilemään ja toivat sitten muiden lähettämiä

ahjoja ja ISON kassillisen ruokaa :) Ei tarvinnut heti itse lähteä

ruokakauppaan jne...Kyllä siinä varmaan viikko meni ennen kuin

muutama vieras tuli kyläilemään :)

Edited by Emppu78

Share this post


Link to post
Share on other sites
PAITSI mun mummo on kyllä pahin, joka on kamala hössöttäjä ja jota en tod. halua sairaalaan. Ja hän ei kuuntele mitään kieltoja tms. Olenkin jo sopinut miehen kanssa, että mummolle ilmoitetaan sitten, kun olemme kotona, ja kertonut tästä myös vanhemmilleni, jotta he osaavat sitten tarvittaessa olla hiljaa.

 

Meillä menis just näin, jos mummo vaan asuis yhtään lähempänä. Olen kyllä isälleni sanonut, että hän voi tulla ensimmäistä lastenlastaan katsomaan, mutta äitinsä saa kyllä jättää kotiin tai sitten ei ole kummallakaan asiaa sairaalaan. En vain kestä.

 

Tällä hetkellä ehkä toivoisin, että saisimme viettä ehkä enemmän aikaa ihan vain minä, mies ja vauva, mutta ehkä sitä ne lähimmät ystävät ja sukulaiset on pakko kestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen katkera että muualla saa käydä vieraita. Kyllä mäkin oisin vaikka isovanhemmille lastani näytellyt ihan kunnolla enkä mistään oven raosta tai lasin takaa niinkuin täällä on tapana. Äiti saa kyllä poistua osaston oven taakse, mutta vauva ei. Ainoastaan isä ja sisarukset saavat käydä vapaasti, muilla ei ole vierailuaikoja kun vierailut osastolla on kielletty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isät saivat olla osastolla aamusta iltaan, mutta muuten vierastunnit oli 17:30-19 ja silloinkin mielummin

vain isovanhemmat. Meillä kävi molempien vanhemmat ja sitten miehen neljä sisarusta perheineen. Joten

porukkaa riittii.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulen ainakin tassa vaiheessa, etta en jaksaisi/haluaisi esitella vauvaa edes isovanhemmille ennenkuin olemme kotiutuneet ja toisiimme tottuneet. Minua on alkanut ahdistaa miehen perheen suunnittelu, kuinka he sitten odottavat synnytyssalin ulkopuolella etta paasevat heti nakemaan tuoreen vauvan etta nyt vahan arvelen ettemme laheta minkaanlaista viestia synnytyksen kaynnistymisesta vaan ilmoitamme vasta sitten, kun kollottelemme rauhassa omassa kodissa ja ensimmaiset teekupposet on saatu miehen kanssa juotua. Ja silloinkin meille saa vain tulla kylaan jos tuo kakkua. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin kun esikko syntyi TYKSissä oli vielä hyvin vapaat ajat. Nyt sielläkin on sitten erittäin rajattua ketä saa tulla ja koska.

 

Itse tylsistyin esikon aikaan sairaalassa, ja nyt meinaankin kärräytyä vauvoineni käytävään tai kanttiiniin ja ottaa siellä vastaan ihan niin paljon sakkia kun vaan haluaa tulla meitä moikkaamaan, ja toivottavasti ei tarvitse sairaalassa kauaa olla, ja kotiinkin tervetuloa vaan :) Omat pullat mukaan!

 

Hoitajat tulevat takuulla laittamaan vastaan tässä vauvan poisviennistä osastolta, siihen on varauduttu.

 

Ymmärrän myös sen että moni haluaa olla ihan vaan perheen kesken (puoliso ja vauva) ja rauhoittua tähän uuteen asiaan. Siksi pidän vierailuaikoja hyvänä. Rauha heille, jotka sitä kaipaavat <3

Edited by flaming

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ainoastaan isä ja sisarukset saavat käydä vapaasti, muilla ei ole vierailuaikoja kun vierailut osastolla on kielletty.

 

Oho. Onpa tiukat säännöt. Jotenkin surkea tilanne kun ajattelee esim. onnellisia isovanhempia :( Meillä sai vierailuajan lisäksi viedä vauva käytävään heti osaston viereen muttei muualle sairaalaan kuten kanttiiniin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoitajat tulevat takuulla laittamaan vastaan tässä vauvan poisviennistä osastolta, siihen on varauduttu.

 

Oikeesti? Kai ny oman vauvansa saa kanttiiniin viedä jos haluaa? Onko niillä hoitajilla edes aikaa kytätä kuka mihinkin vauvansa kanssa menee? Miten ne sen estää? :mellow:

 

Toisaalta, onko se sairaalan kanttiini nyt "terveellisin" paikka vastasyntyneen kannalta. Eikö sitä nyt millään pärjää paria päivää ilman vieraita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyse ei ole välttämättä vain vanhemmista ;) Mä en tiedä mikä siinä on mutta minustakin on aivan ihanaa käydä katsomassa vauvoja sairaalassa. He kun ovat niin pieniä. Ja jotenkin vastasyntyneet ovat niin lutuisia. Viikon päästä he ovat jo niin isoja :D Niin tuntuu ajattelen monimuukin. Moni jota ei ollut edes ajatellut halusi tulla vauvaa katsomaan sairaalaan. Siis sellaiset jotka eivät ole käyneet meillä kotona ikinä eikä me heidän luona vierailulla :D Toisaalta ei kaikki äidit ole sairaalassa vain pari päivää. Me oltiin viikko ja kyllä jo siinä ajassa kaipasi nähdä tuttuja. Jos oltaisiin oltu kauemmin, niin oltaisiin jätetty vauva hoitajille hoitoon ja menty miehen kanssa pitsalle. Hoitajat sitä itse ehdottivat :) Ymmärrän että jos joku ei halua vieraita niin silloin olisi kiva kuunnella vanhempien toivetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin jo aiemmin päätetty miehen kanssa, että sairaalaan ei haluta muita vierailemaan kuin sisarukset perheineen ja vanhemmat. Ja ajateltiin tietty että sairaalassa oltais oltu joku 2-3 pvää, se vierähtikin sitten viikoksi.

 

Hätäsektion jälkeen olin tosi kipeä ja vauva oli teholla. Laitoin lapsen synnyttyä(ja itse toivuttuani) viestin vauvan syntymästä jossa totesin vielä että äiskä on vähän kipeä mutta kunnossa ollaan, vähän myös kuin vinkiksi että ei sitten kantsi lähetellä niitä viestejä että millon voi tulla katsomaan sairaalaan. Synnytin ma-ti vastaisena yönä ja sain nähdä lapsen itse ekan kerran torstaina jolloin olin kunnossa että pääsin pyörätuoliin ja minut kuskattiin teholle katsomaan tyttöä- vierihoitoon sain tytön vasta perjantaina illalla. Perjantaina kävivät meitä katsomassa sitten äitini ja siskoni, lauantaina miehen vanhemmat ja miehen sisko nuorimmaisensa kanssa. Olin vielä aika poikki mutta onneksi sukulaisille ei tarvinnut näyttää tekopirteätä naamaakaan...

 

Jotkut työkaverit kyselivät voisko tulla katsomaan mutta sanoin että parempi sitten kun ollaan kotona.

 

Minulla ehti olla kolme huonekaveria. Ekan kanssa synkkasi hyvin;hänellä ei rampannut vieraita lainkaan. Hänen lähdettyään seuraavalla(joka oli sairaalan oma kätilö) kävi perhe, kaverit lapsineen, kaikki synnärin työntekijät enkä minä saanut hetken rauhaa... Hirveää mökää ja kovaäänistä naurua, lapset kiskoivat meidän välistä suojaverhoa ja kurkkivat mua ja vauvaa... Oisin vaan halunnut olla rauhassa. Kolmannen huonekaverin mies ja esikoinen olivat oikeastaan lähes koko sen ajan sairaalassa jonka saivat olla... Mutta he kysyivät että saavatko olla samassa huoneessa ja häiritseekö se minua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsen isähän oli lähes kokoajan vierellä, mutta muuten kävi miehen vanhemmat ja hyvä kaverini, sekä osastolla töissä ollut tuttava :D

 

Meilläkään ei saanut kuin perhe ja sisarukset käydä, mutta kaveri tuli vähän omin luvin, ja niin kävin minäkin osaston ulkopuolella katselemassa aiemmin samassa sairaalassa olevaa kaveriani ja vauvaa :)

 

Itse olin osastolla neljän muun naisen kanssa, vierustoverilla kävi vieraana mies ja lapset, jotka kävivät kokoajan kurkkimassa meidän verhojen taakse ja kiljuivat viimeistä päivää. Kyllä huokaistiin vierustoverin kanssa molemmat kun perhe aina lähti :D

Eniten katkeroittaa se, kun oltais haluttu kotiutua rauhassa. Mies innoissaan kutsui porukkaa meille (lapsen kummit ja samaiset appivanhemmat) ja nämä kieltäytyivät kohteliaasti, mutta mies taivutteli heidät tulemaan. Oli tosi kivaa olla babybluesissa näyttelemässä onnellista äitiä yhden päivän kotiutumisen jälkeen. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaaloissa on tosiaan eroja. Itse synnytin pohjois-karjalan keskusairaalassa, enkä muista että mitään virallisia vierailuaikoja olisi ollut. Tosin huoneisiin ei saanut tulla kuin isä ja mahdolliset sisarukset. Isovanhemmat saivat vierailla osaston aulassa. Sen pidemmälle ei päästetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin ensimmäisen lapsen kohdalla tyytyväinen, että synnytin sairaalassa, jossa vierailijoita on rajoitettu. Vain lapsen sisarukset ja isovanhemmat sai vierailla. Olin koko sairaala-ajan niin pihalla ja kipeä, että en todellakaan kaivannut ketään siihen sänkyni viereen pällistelemään. Ja kun se imetyksen alkuunlähtökään ei ole ihan helppoa, niin oli hyvä että sai ihan rauhassa opetella sitä..jos sairaalan toimesta ei olisi vierailijoita rajoitettu, niin todennäköisesti olisin yrittänyt ilmaista, että en toivo vieraita sairaalaan, mutta kotiin kaikki ovat tervetulleita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin vielä tässä vaihessa kun vauva on masussa ajattelisin, että ois tosi mukavaa jos vieraita tulis käymään vaikka joka päivä :) Mä ehdottomasti toivon, että tulevat vauvaa katsomaan...paitsi jos nyt satun olemaan ihan kerta kaikkisen puhki, jos on vaikka erityisen vaikea synnytys takana...muutoin mä uskon, että vieraat piristäisivät! Ja tottakai sitä on niin ylpeä siitä vauvasta, että ihan senkin takia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin etukäteen suunnitellut, että vain mies ja ehkä sisko ja omat vanhemmat. Kun tytöt sitten syntyivät keskosina, kävijät olivat juuri nuo kyseiset ja he tulivatkin katsomaan MUA eikä vauvoja. Paitsi mies tietty kävi vauvojen luona mun kanssa ja sisko silloin, kun mies ei päässyt. Seuraavalla kerralla saattaa olla, etten silti halua sairaalaan kuin ihan läheisimmät ja aion sanoa sen ihan suoraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oikeesti? Kai ny oman vauvansa saa kanttiiniin viedä jos haluaa? Onko niillä hoitajilla edes aikaa kytätä kuka mihinkin vauvansa kanssa menee? Miten ne sen estää? :mellow:

 

Toisaalta, onko se sairaalan kanttiini nyt "terveellisin" paikka vastasyntyneen kannalta. Eikö sitä nyt millään pärjää paria päivää ilman vieraita...

 

 

Tähän haluaisin sanoa että olisko kyse siitä että kanttiinissa on kuitenkin vastasyntyneelle niin paljon vieraita pöpöjä ym. niin ei oo kiva jos niitä sitten tuodaan vauvan mukana osastolle jossa ne voi tarttua muihin vauvoihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ajatellu alusta asti etten halua sairaalaan muita ku mieheni. Haluan miehen kans ensin itse tutustua vauvaan ja sitten vasta tavata muita ihmisiä ku siltä tuntuu. Tulevat isovanhemmat asuu kaikki toisella paikkakunnalla ja minusta siinä ei oo mitään järkeä, että ajaisivat sieltä asti ihan vaan sen takia, että näkevät vilaukselta vauvan ja ehkä minut. Mulla ei oikeasti oo mitään intressejä ottaa vieraita vastaan jos oon vähänki kipeä, niin siksiki parempi että tulevat vasta kotiin sitten ku pyydetään. Vähän hirvittää, että anoppi ottaa nokkiinsa, mutta sitten ottaa. Omille vanhemmilleni asia on täysin ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ei oo kiva jos niitä sitten tuodaan vauvan mukana osastolle jossa ne voi tarttua muihin vauvoihin...

 

 

Täähän siinä on taustalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huippujuttu sillon ku synnytin esikoisen (TYKS).

Tyttö synty 12:00 ja sitten tietty ilmoteltiin kaikille et nyt hän o tääl. Mun isä oli just tullu maahan joltain reissulta ja oli hesassa ku sai viesti.

Se ajo niin hirveetä kyytiä Turkuun ja suoraan tyksiin et oli ensinnäki meinannu saada sakot matkalla, mut poliisit armahti tuoretta pappaa =)

Sit se ryntää sinne osastolle, olisko kello jotain kolme-neljä iltäpäivällä ja vierailuaika muille kuin vastasyntyneen iseille tai sisaruksille vasta kuudelta.

No Pappa rynnii osastolle takki auki ja kysyy missä on TiiTaa. Hoitsu kysy että "Oletko isä?" ja pappahan vastas valehtelematta että "Olen."

Olis kantsinu sen hoitsun tarkistaa että ookko sää sen tuoreen vauvan vai tuoreen äidin isä... hih... :D

 

Nyt kun tässä kohtsillee meen pyöräyttämään tän boitsun niin oon ajatellu et sairaalaan saa tulla vierailuaikojen puitteissa periaatteessa kuka vaan mut kuhan ymmärtävät katsoa että vähän menisivät lomittain, ettei ne ekana tulleet oo koko tuntia jos muitakin alkaa tulemaan paikalle.

Mutta yhtäkään vierasta en ota vastaan ennen kun esikoinen on käynyt ja oon saanu viettää hänen, vauvan ja iskän kanssa aikaa rauhassa. Vaikka siihen tuhrautuis eka vierailuaika niin muut tulkoot sitten seuraavana päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä tämä poitsu täällä mahassa viihtyy, mutta kun synnytys nyt kuitenkin lähestyy jo kovaa vauhtia, niin tätäkin on tullut mietittyä.

Me aateltiin asia niin, että sairaalaan saa tulla rauhassa katsomaan (vierailuaika 1½h/pv) mutta kotona halutaan sitten rauhassa kotiutua ja opetella olemaan perhe...ilmoitellaan sitten ihmisille kun saa tulla. Mies jo tämän onkin vanhemmilleen ilmoittanut, minä kun en ihan oikeasti kaipaa anoppia häsläämään tänne. Hyvä kun muutenkaan aina jaksan hänen hössötystään, niin saati sitten. Sairaalassa on helppo sitten ilmoittaa että nyt mua väsyttää, haluan levätä ja häätää vieraat pois, jos siltä tuntuu.

Ystäväni hetki sitten synnytti esikoisensa ja heillä tuntui ravaavan ensimmäisten viikkojen aikana joka päivä vieraita kotona..ja voi luoja, että hän oli väsynyt kun ei ehtinyt sitten kunnolla levätä, vaikka olikin mies kotona keittelemässä kahvit jne. Mutta en vaan ymmärtänyt, mikseivät suoraan sanoneet, että älkää nyt tulko, ei jaksa (useasti kehoitin näin tekemään). Oli meinaan aika kauheaa katsoa sivusta miten ystävä kärsi väsymyksestä... Mutta jokainen toki taaplaa tyylillään aj hoitaa nämä asiat erilailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun vauva oli syntynyt, mun kaveri ilmoitti että on just eilen parantunut oksennustaudista ja vois tulla kattomaan :o Sanoin kyllä ihan suoraan että älä nyt hullu tänne tuu, kiitos. Sanoi vaan että "Joo kyllä mä vähän itekin mietin." Ekan vrk:n jälkeen vauva joutui lastenosastolle, joten suurin osa vieraista tuli vasta kotiin. Ne jotka ehti käydä sairaalassa, kuiskivat vaan ja katselivat vauvaa. Meillä kävi varmaan ekan kk:n aikana joka päivä joku, mutta musta se oli vaan mukavaa. Heti ekana iltana tuli kavereita, tosin ne ei tienneet että oltiin just päästy kotiin. En stressannut yhtään mistään siivoamisesta tai tarjoilusta. Eipä kukaan tainnut kauan viipyäkään. Olin oikeastaan kaikesta niin kauhuissani alkuun, että kaipasinkin seuraa, vaikken toki kenen tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ekalla kerralla (ja tällä toisellakin) paljon lähipiirin ihmisiä, jotka vain ilmoittavat, että "me tullaan sitten katsomaan vauvaa heti sairaalaan" tai "IHANAA, me tullaan sitten sairaalaan heti katsomaan uutta vauvaa!" - mutta käytännössä ainakin viimeksi homma meni niin, että yksikään ei tullut ohi mun miehen B) Eli soittivat tai laittoivat viestiä ja kysyivät, voiko tulla ja jos voi, milloin. Mä yllätyin ihmisten fiksuudesta :D

 

Tällä kertaa olen harkinnut vielä tiukempaa vierailijoiden rajaamista. On se vauva tuore tulokas vielä kotonakin... Pitää katsoa, missä kunnossa olen. Viimeksi vierailijoita oli sopivasti ja olisin jaksanut enemmänkin, mutta eihän sitä tiedä, miten tällä kertaa :) Ja aion sanoa ihan suoraan, että tulkaa mieluummin sitten kotiin. Ei ole edes kovin kaukaa haettu syy sekään, että kotona on kivempi kestitä vieraita kuin sairaalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now