Viljatuuli

Vieraat sairaalassa

116 posts in this topic

KYS:ssä tosiaan on tuo käytäntö, että isä ja sisarukset saa tulla katsomaan äitiä ja vauvaa, mutta muiden vierailut on kielletty. Vauvaa toki saa näyttää esim. isovanhemmille osaston ovella ikkunan läpi... Näin olen meillä isovanhemmat ja muut tutut ja sukulaiset näkivät tytön ekan kerran vasta kotosalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen tätä asiaa miettinyt, vaikka h-hetkeen olisi vielä noin kuukausi. Miehen mielestä on liian aikaista pohtia asiaa...

 

Ajattelin ottavani vieraita vastaan sen mukaan mikä on oma ja vauvan vointi, mutta omien vanhempieni toivoisin käyvän meitä katsomassa jo sairaalassa. Veljenikin saa tulla, jos haluaa. Ja jos kotiutumisen jälkeen olo on ok, niin saa niitä vieraita käydä heti piipahtamassa sitten meillä kotonakin. Toivon kuitenkin, ettei kysymättä kukaan rynni sen paremmin kotiimme kuin sairaalaankaan ja toivon, että mies kunnioittaisi ensisijaisesti minun toiveitani vierailuista eikä esim. innokkaiden vanhempiensa.

 

Käsittääkseni TAYS:ssa ei ole rajoitettu sitä, ketkä saavat vierailla, mutta vierailuaika on tietysti määritelty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö syntyi lauantaina ilta seiskalta, sunnuntaina kävi sit sisko miehensä kans, isä vaimonsa kans ja appivanhemmat. Viikolla kävi muutama kaveri jotka halusin nähdä, tulivat jo aamupäivällä vaikkei sillon vierailuaika ollutkaan. Ja sit tietty kaikki tuoreet isovanhemmat toisenkin kerran. Anoppi joka on töissä samassa talossa kävi kattomas joka saatanan päivä ruokkiksellansa meitä, tökki tyttöä hereille ku ei sillon saa nukkua ku mummu tuloo kattomaan :angry: Vipana iltana miehen kans ilmoitettiin kaikille ettei tänään oteta vieraita vastaan vaan halutaan olla kolmistaan vaan ..eiköhän appivanhemmat tullu siltikin :angry:

 

Ehdottomasti oon kuitenkin sitä mieltä että haluan kaikkien tulevan sairaalaan että saadaan ensimmäiset päivät kotona rauhoitettua meidän perheelle vaan.

 

Synnytys on taas edessä ja ollaan jo miehen kanssa puhuttu että ensimmäiset vieraat sairaalassa on kun mies tulee tytön kanssa mua ja vauvaa kattomaan. Ja muutenkin aion kyllä olla tiukempi tuossa asiassa, tällä kerralla uskallan käännyttää porukkaa ovelta pois jos ollaan selvästi ilmoitettu että nyt ei oo sopiva aika tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jo aiemmin päättänyt että toivon tuoreiden isovanhempien tulevan sairaalaan katsomaan ja että kotiin pääsyn jälkeen ensimmäiset noin 2 vk on vain meidän uuden perheen keskinäistä aikaa, tutustutaan toisiimme ja opetellaan olemaan perhe. Omat vanhempani tuskin tulevat vauvaa katsomaan, asuvat kaukana eikä heillä ole varaa lähteä ajelemaan. Appivanhemmat luultavasti tulevat mut tiedä sitten niistäkään koskaan. Sairaassa muiden vierailut on kielletty, kaverit voi sitten viikon tai kahden päästä tulla kotiin katsomaan. Yleisestihän vastasyntynyttä tulisi pitää kotona ensimmäiset 2 vk ja rajoittaa vieraiden määrää myös tänä aikana jotta vauva ei saa liikaa vieraita bakteereja ja vastustuskyky ehtii kehittyä hieman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti syntyi klo 8:30 ja saman päivän iltapäivällä molempien vanhemmat ja yksi kaverini kävivät sairaalassa vierailulla. Seuraavana päivänä sitten oli kolmen siskoni ja yhden kaverini vuoro. Kivalta tuntui ottaa vieraita vastaa, mutta myös se oli kivaa, että kukin vieras ymmärsi viipyä vain suht lyhyen ajan. Ei oikeen jaksanut siinä vaiheessa pidempiä aikoja jutustella. Oi sitä tuoreen äidin ylpeyttä kun sai esitellä täydellista pikkuprinsessaansa vieraille! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAYS:issa synnyttäneiden osastolla isä ja vauvan sisarukset voivat vierailla vapaasti klo 10 - 20. Muille vieraille vierailuaika on joka päivä klo 17.00 - 18.30 eikä tuossa tietääkseni ole mitään rajoituksia siitä että kuka saa käydä tai kuka ei. Huonekaverilla ainakin lappasi vieraita koko ajan jos jonkinmoista. :D Noi vierailutiedot on TAYS:n nettisivuilta vielä tarkistettu kun en luottanut harvaan päähäni. :D

 

Meitä kävi katsomassa vain miehen vanhemmat. Omat vanhemmat asuvat 400 km:n päässä, joten eivät matkan vuoksi päässeet osastolle katsomaan, ja itse toivoin ettei sairaalaan tulisi muita kuin korkeintaan isovanhemmat. Olin aluksi sen verta heikossa kunnossakin, etten olisi jaksanut vieraiden kanssa seurustella. Mies oli joka päivä n. klo yhdestä suurinpiirtein seitsemään saakka illalla meidän kanssa osastolla. :)

Edited by Lehmus28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä täällä ei sairaalaan saa osastolle/huoneisiin tulla kun vauvan sisarukset ja isä. Ja musta oli aivan ihanaa kun ehdittiin isän ja vauvan kanssa olla yhdessä ne 3 päivää kun sairaalassa oltiin. Mahdollisen seuraavan kanssa ei varmaan onnistu kun ei eka lapsi jaksa vaan olla ja nauttia siitä uudesta tulokkaasta.

 

Musta oli kiva et molempien perheet tuli sit aika pian käymään kotona katsomassa uutta tulokasta, kyllähän sitä mielellään näyttää kuinka ihanan ihmeen on saanut :wub: . Meillä kun kukaan ei olettanut, että mun pitää jaksaa heitä kestitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etukäteen olin varma, etten halua synnärille ketään paitsi ehkä isovanhemmat vierailemaan, ja että kotiinkin saa tulla vasta parin viikon päästä. Synnytys olikin kuitenkin tietyllä tapaa helpompi kokemus kuin mitä pelkäsin ja toivuin nopeammin kuin odotin. Toivotettiin sitten joitain vieraita tervetulleiksi.

 

Kättärillä vierailuajat olivat 17-19. Vauva syntyi aamupäivällä, ekana iltana kävivät mun vanhemmat, tokana appivanhemmat, mummi ja mun kaksi sisarusta. Kolmantena päivänä kävi vielä miehen sisko perheineen. Olin yllättynyt kuinka jaksoin olla tosi iloinen kaikista vieraista :) Kukaan ei viipynyt yliaikaa vaan kaikki olivat muutenkin tosi huomaavaisia. Miehen kanssa oltiin perhehuoneessa koko aika ja muuten päivät oli rauhoitettu vain meidän uudelle perheelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku onko jossain sairaalassa näitä vierailuja rajattu jo possunuhariskin vuoksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi ei ainakaan pääkaupunkiseudulla ole mitään ohjeistusta asiasta, eli vierailut toimii normaalisti. Mahdollisen sairastuneen kohdalla on asia tietysti erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan sairaalassa on rajoitettu vieraat kahteen henkeen (juurikin siis sikainfluenssan takia) - kasittaakseni ei siis kerrallaan, vaan ylipaataan: vain kaksi ennaltamaarattya ihmista saa kayda kylailemassa. Mutta vaikka vierailuja ei omassa sairaalassa olisikaan rajoitettu, niin mikapa sita estaa toisin vaittamaan...

Edited by hattuhirmu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, mä olen tottunut pitämään niin itsestäänselvyytenä sitä että vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset ja parhaat kaverit tulevat katsomaan vauvaa sairaalaan, että hämmästyin tajutessani tätä ketjua lukiessani, miten monelle se on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys. Itse olen käynyt heti ekana päivänä katsomassa kaikkia sisarusteni lapsia ja parhaan ystäväni lasta (toista en päässyt katsomaan kun olin muualla).

 

Samoin olen ajatellut että totta kai kummankin meistä suku ja bestikset tulee heti katsomaan meidän (vielä syntymätöntä) vauvaa, mutta vasta nyt ajattelin että jos on itse puhki, se ei ehkä olekaan niin kivaa... Hmmm... Toisaalta vieraiden kestittäminen kotona kuulostaa vieläkin rankemmalta -- pieneen sairaalahuoneeseen (tai kahvihuoneeseen) jengi ei ehkä jäisi notkumaan yhtä helposti kuin kotiin. No, täytyy ihmetellä asiaa uusiksi sitten kun ollaan oikeasti selvitty synnytyksestä. Mutta kiitos ketjun aloittaneelle ja kaikille siihen vastanneille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isovanhemmat kävivät sairaalassa, samoin lapsen tulevat kummit. Tässä oli ihan tarpeeksi vieraita minulle, en olisi enempää jaksanut ottaa vastaan, kun huoneisiin vieraat eivät saaneet tulla ja kovin kauaa en jaksanut käytävällä notkua seisaaltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies kävi tietysti joka päivä ja anoppi piipahti yhtenä päivänä (alle tunnin) ku sattu oleen maisemissa. Aiemmin ajattelin etten todellakaan halua sairaalaan ketään muuta ku mieheni, mutta olinki niin hyvissä voimissa ettei yks anoppi sit juuri haitannukkaan. Se vaan etten oikeesti olis siltikkään halunnu muuta ku olla miehen ja vauvan kans.

 

Toipuminen otti takapakkia ku kotiuduttiin ja kotona meillä ei oo edelleenkään käyny muita ku molempien vanhemmat ja yks sukulaisperhe, jossa on yks lapsen tulevista kummeista. Tytöllä on kohta ikää 3viikkoa. Ei vaan huvita ottaa vieraita vastaan enkä ota ennen ku huvittaa. Sanon vaan kaikille, että oon nukkunu niin huonosti etten jaksa vielä ja että toipuminen ottaa aikansa. Aika paljon tuota jengiä on kyllä tunkemassa kylään, minusta voisivat oottaa, että kutsutaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tietääkö joku onko jossain sairaalassa näitä vierailuja rajattu jo possunuhariskin vuoksi?

 

Taysissa on, vain isä ja sisarukset saavat tulla vierailemaan. Näin siis ohjeistus, en sitten tiedä käytännöstä, kuinka tiukkaa tuo on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun veli kävi vielä samana iltana, anoppi ja mun vanhemmat sitten seuraavana päivänä. Muita ei käynyt ja varmuuden vuoksi olimme kieltäneet tietojen luovuttamisen kysyjille, sillä epätoivottujen vieraiden mahdollisuus oli olemassa. Halusimme itse päättää siitä, ketä tulee käymään ja ketä ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei varmaankaan päästetä ketään katsomaan sairaalaan. Meillä on sen verran pölvästejä sukulaisia, että selkeämpi tehdä kaikille sama ja tiukka linja että ei sairaalaan. ja tämä onkin jo sanottu, vaikka vielä vauva on mahassa. Sitähän voi sitten muuttaa kun tietää miten voi.

 

Mua kiinnostaa että kun meilläkin täällä sairaalassa saa mies olla vaikka koko päivän siellä, että mitä siellä miehet on tehneet? tietysti varmasti avustaneet vaipan vaihdoissa tms. Mutta jos siellä 4 hlön huoneessa on kaikki isät koko päivän, niin ovatko ne vaan istuskelleet vai..? mäkin haluan siis että mies on paikalla mahd. paljon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytän Tayssissa ja kyllä mua vähän harmittaa ettei sinne saa tulla vieraita. Varsinkin kun viimeksikään ei voinut tulla kun poika oli lastenosastolla. Hyvähän se tietenkin on jos tuolla pystytään välttämään sikainfluenssan tarttumisen pienille vauvoille.

 

^ Mies piti seuraa mulle ja ihmetteli vauvaa, sekä söi mun ruuat koska oon niin nirso ettei kaikki kelvannut :rolleyes: muoks. Me ei kyllä siinä huoneessa paljoa oltu, kun ei vauvakaan ollut siellä, joten kuljeskeltiin kahdestaan pitkin sairaalaa ja oltiin vauvan luona.

Edited by Annika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tälläisen bongasin PHKSn sivuilta tänään

 

VIERAILURAJOITUS SYNNYTTÄNEIDEN VUODEOSASTOLLA RS-EPIDEMIAN VUOKSI

 

RS-virusepidemian vuoksi on päätetty toistaiseksi kieltää kaikkien muiden paitsi terveiden vastasyntyneiden lasten isien tai nimetyn tukihenkilön ja sisarusten vierailut Päijät-Hämeen keskussairaalan synnyttäneiden vuodeosastolla 64.

 

 

tää ratkaisee meillä kaiken tulevan synnytyksen suhteen jos se nyt tässä lähipäivinä tulisi, siitäs saatte isovanhemmat ja muut jotka ei kuuntele meidän toiveita, virallista kieltoa eivät voi vastustaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin lauantaina ja sunnuntaina äitini tuli käymään, viihtyikin koko vierailuajan (17-19). Maanantaina sairaalassa tuli käymään yksi tytön kummeista, miehen vanhemmat, miehen neljä sisarusta ja äitini, viihtyivät koko vierailuajan. Mä sanoin miehelle jo etukäteen, että sairaalaan saa tulla moikkaamaan mutta kun kotiin päästään niin rauhoitellaan vierailuja ensimmäiseksi pariksi viikoksi. Sairaalassa kun oli muutenkin niin ahdistavaa ja tylsää, oli mukavaa nähdä tuttuja naamoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tätä miettinyt synnytyksen lähestyessä enemmän ja enemmän. Kaikille ollaan sanottu, että ilmoitellaan sitten, kun voi tulla katsomaan, joko sairaalaan tai sitten kotiin. Ja kaikki muut on ymmärtäneet tosi hyvin, paitsi mun äiti, joka on ihan sitä mieltä, että "tottakai me tullaan sinne sairaalaan katsomaan!"… Hänellä on selvästi sellainen ajatus, että kun on kyseessä ensimmäinen lapsenlapsi, niin hänellä on oikeus nähdä se heti. Ihan sama, mitä muut (esimerkiksi juuri synnyttänyt äiti) on asiasta mieltä.

 

Oon yrittänyt selittää, että kun ei voi tietää, millainen jaksaminen on, tai miten sen vauvan kanssa lähtee hommat liikkeelle, tai muuta, niin ei pystytä lupaamaan, että saatte tulla. "No kyllä teitäkin siskosi kanssa tuli katsomaan se ja tämä ihan heti syntymän jälkeen…"  :rolleyes: Tai kun sanoin, että vierailulle tulee maksimissaan isovanhemmat ja ehkä vastasyntyneen kummeiksi pyydetyt, niin "kyllähän isovanhemmat on kuitenkin kaikkein läheisimmät" (No itseasiassa ei kyllä ole, ja kun ei voi tietää, ketä haluaa nähdä…). *huoh* Kyllä mun isä tästä ekaa kertaa keskustellessa sanoi, että joo, tullaan sitten kun saadaan lupa. Ärsyttää vaan, kun olis tietysti kiva kertoa heti tulokkaasta, mutta kun ei voi luottaa siihen, ettei ne sitten pamahtais sinne synnärille kutsumatta. Onneksi on sentään vierailuajat. Saa nähdä, miten lopulta käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en muista, että olenko vastannut, joten teen sen uudelleen, ehkä hieman muokkaantunein ajatuksin?

 

Esikoisen aikana sairaalassa vierailivat isovanhemmat ja nämä saavat riittää toisellakin kerralla.

Toisilla kävi koko suku, ystävät ja kumminkaimat ja mun on pakko sanoa, että vitutti ja lujaa se ramppaaminen. Vaikka tietysti änkesivätkin sinne pienenpieneen vierailutilaan (toisena päivänä, kun hoitajat kävivät huomauttamassa) niin varmaan olisi ollut muidenkin vieraiden kiva mahtua paikalle?

 

Ja kun oli vielä tosi täyttä, kaikille ei heti löytynyt vuodepaikkoja= äidit imettivät ja toipuivat synnytyksestä käytävällä, niin olis ollut pikkusen peliliike mennä alakerran kahvioon juoruamaan, kun se vauvakin tuntui välillä unohtuvan huoneeseen.

 

Musta ne rajoitukset sairaaloissa on ihan syystä ja niitä tulisi kunnioitaa ilman, että oma ydinperhekoko kasvaa yllättäen muutamalla bestiksellä, eikä ketään toki haittaa jos mun vieraat tulee parituntia ajoissa ja lähtee kun ajetaan.

Edited by Macilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sanoin suoraan kaikille kavereille etten halua sinne ketään heistä käymään. Yhdelle se ei mennyt jakeluun ja luovutin hänen ja tyttönsä kohdalla. Muuten meillä kävi isäni kaksi kertaa, äitini ja veljeni kerran. Miehen suku asuu 400km päässä joten heistä ei tullut ketään synnärille, kotiin vasta tulivat erillisestä kutsusta. Se oli oikein hyvä määrä. Muut tulivat sitten kun pyysimme, pikku hiljaa seuraavan kuukauden sisään.

 

Jos joskus lisää siunautuu niin aijon pitää saman linjan, vain lähisukulaiset saavat tulla käymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now