Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Noose

EKKS

68 posts in this topic

Mulla on vaan hyviä kokemuksia sieltä. Tai no rehellisesti jos puhutaan, niin yksi tai kaksi huonoakin löytyy.

 

Mun synnytys alkoi aamuyöstä 4:40 vesien menolla. Soitin sairaalaan, josta sanoivat, että ei kiirettä, koska ei ole supistuksia. Puhelusta meni ehkä 15min kun säännölliset, koko ajan voimistuvat supistukset alkoivat. Sairaalan ovella oltiin noin klo 6. Soitettiin summeria, soitettiin summeria ja soitettiin summeria... Kukaan ei tullut avaan ovea. :blink: Ulkona pakkasta -26C ja supistuksia mulla tuli noin 3min välein, jalassa vaan ohkaset housut. Onneksi siinä aulassa oli nainen, jos uskalsi tulla avaamaan meille ne ovet. Ensin oli miettinyt, että jos hän jääkin kanssa lukkojen taakse, eikä siksi uskaltanut heti tulla.

 

Toinen huono asia oli se, että satuin tulemaan sisään noin lähellä vuoronvaihtoa. Pääsin tarkkailuhuoneeseen käyrille ja sain kuuman geelipussin sekä happea ja sitten oltiinkin miehen kanssa kahdestaan. Mua sattu ihan sikana eikä kukaan käynyt luonamme yli puoleen tuntiin. Tuosta johtuen en sitten ehtinytkään saada epiduraalia, koska olin jo 8cm auki, kun vuoroon tullut kätilö vihdoin saapui kätilöopiskelijan kanssa. Eikä ehtinyt lääkäri paikalle edes laittamaan kohdunkaulanpuudutettakaan.

 

Mutta sitten kun oikeasti päästiin toimiin, niin kaikki meni paremmin kuin hyvin. Kätilö sekä opiskelija olivat ihania! Ja osastollakin kaikki oli mukavia. Ihanasti jaksoivat siellä neuvoa ja opastaa. Tietysti joukkoon aina mahtuu ihmisiä joiden kanssa ei kemiat niin hyvin toimi kuin toisten kanssa, mutta mulla on kyllä hyvät muistot ja kokemukset noita paria asiaa lukuunottamatta. :)

 

Ja siis tyttö syntyi helmikuussa 2007.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas SemiRiinalla käynyt huono tuuri :blink:

 

Minulla on pääasiassa hyviä kokemuksia. Menin myös yöllä synnyttämään ja pääsin suoraan sisään. Hätätilanteessa voi tietysti mennä päivystyksen kautta, siellä on aina ovet auki. Jos on oikein akuutti tilanne, eivätköhän kärrää sängyllä sinne synnytysosaston puolella.

 

Minulla on negatiivisia kokemuksia lähinnä siitä kiireestä. Meitä oli kolme synnyttäjää samaan aikaan suunnilleen samassa vaiheessa synnytystä ja läheltä piti, etteivät kätilöt ehtineet minun avukseni. 40 minuuttia kestäneestä ponnistusvaiheesta sain ponnistaa puolet yksin. Epiduraalin sain sopivassa vaiheessa, mutta kun se ei vaikuttanut, sain kärvistellä vielä kolme varttia ennen kuin vuoron vaihdon jälkeen toinen kätilö tarjosi ilokaasua.

 

Kun poika oli syntynyt, tuli vuodeosastolta hoitaja opastamaan imetyksessä. Imetys epäonnistui täysin, näin jälkikäteen ajatellen siksi, että yritettiin kyljellään eikä se aina onnistu minulta vieläkään. Aika äkkiä hoitaja vain totesi, että ei onnistu ja laittoi papereihin, että ensi-imetys epäonnistui. Olisin toivonut enemmän kannustusta.

 

Koska parin edeltävän päivän aikana oli syntynyt paljon vauvoja (ja kahden tunnin sisään sinä aamuna kolme) niin osastolla oli ahdasta ja olin ensimmäiset neljä tuntia käytävässä vauvoineni. Osasto on muutenkin tosi ahdas ja välillä kiireinen, mutta henkilökunta yrittää parhaansa ja kyllä sieltä hengissä selviää. Ruokailuista on vähän moitittavaa, ruoka nimittäin jaettiin aika nopeasti ja vaikka lapussa luki, että ruokaa jaetaan puoli tuntia, (muut kuin petipotilaat eli leikatut hakevat itse) niin parikin kertaa meinasin jäädä ilman ruokaa siksi, että vauva halusi syödä juuri ennen ruoka-aikaa ja kymmenessä minuutissa olivat jakaneet ruuan. Itse koin koko sairaalassa olon aika stressaavana ja esimerkiksi imetys alkoi sujua vasta kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kokemuksia kolmesta synnytyksestä :) Alakerrasta ei mitään valittamista, kaikki kätilöt olleet hurjan mukavia. Varsinki nytten tää viimonen oli hurjan rempsee tapaus :lol: Empä nyt kyllä ehtiny olla ku puoli tuntia sairaalassa ku neiti jo syntyi...

 

Yläkerrasta esikoisen aikaan huonoa vaan se, että siellä oli yks tosi ärsy ja kiukkunen hoitaja :angry: Liekkö lopettanu ku ei näkyny enää kahden viimosen lapsen kanssa ollessa.

Miusta noi ruokailut meni ihan hyvin. Aina joku huuteli ovelta ja toi tarvittaessa ruuan. Ja vielä käytiin varmistamassa ennen ku kärri vietiin pois, että kaikki on varmasti ruokansa saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin ihan ok kokemuksia. Synnytykset on olleet aika pitkiä, joten useampi kätilö on ehtinyt vaihtua. Kaikki ihan mukavia, kannustavia jne. Ehkä joku ei-niin-huippu on mukaan mahtunut, mutta ei mitään valitettavaa. Mutta selvästi huomasin tokalla kerralla että ottivat enemmin tosissaan ja kuuntelivat selvästi enemmin mun mielipiteitä. Varmaan nyt johtuu kun on uudelleen synnyttäjä.. Mutta sen eron siis huomasin vasta toisella kerralla, että ei tuosta ekasta kerrasta mitään hampaankoloon jäänyt.

 

Osastolla on tosi ahdasta ja varsinkin ne kolmen hlön huoneet ihan järkyn pieniä. Ekalla kerralla sain olla 2 hlön huoneessa (varmaan nekin pitäisi olla vaan yhden hengen huoneita, että ei liikaa tilaa ole niissäkään) ja jopa puolet ajasta yksin. Ja käytävällä olevat vessat ja suihkut ei mitään kovin kivoja ole.. Mutta eläähän siellä. Ruoka tuotiin tosi nopeasti ja helposti huoneeseen jos vaikka vauva oli juuri tissillä samaan aikaan. Siihen olin tosi positiivisesti yllättynyt. Henkilökunta oli ihan mukavaa, toki nyt pari elämään kyllästynyttä hoitajaa löyty.. Ja varsinkin tokalla kerralla tuli välillä tosi ristiriitaisia mielipiteitä samoista asioista. Onneksi itse tiesin miten toimia, mutta vähän hirvitti mitä ensisynnyttäjä oikein miettisi.. Ainakin mun kokemuksen mukaan uudelleen synnyttäjät saa olla kyllä aika rauhassa ja oman onnensa nojassa, mikä mulle sopi oikein hyvin. Vuoron vaihtuessa taisi hoitaja ovella käydä, mutta muuten vaan kutsuttaessa. Myöskään mitään osaston käytäntöjä kukaan ei tullut enää kertomaan, kait ne ajatteli että on vielä niin hyvässä muistissa 1,5v takainen synnärireissu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miulla sellanen muistikuva että neljä tai viisi. Kysyn vielä mieheltä kohan saan sen luurin päähän, se varmaan muistaa paremmin :P

 

Mie ollu joka kerta kolmen hengen huoneessa. Tiivistä tunnelmaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistelisin että niitä olisi 4 käytössä ja niiden lisäksi vielä 1 mikä oli "varastona", mutta sen saisi tarpeen tullen käyttöön.. Jotain tällaista ainakin 05 keväänä kerrottiin kun olin tutustumassa synnäriin. Yli 5 kuitenkaan ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siis ihanko oikeesti muistin jotain :blink: Pikkusen oon nyt kyllä tyytyväinen itteeni! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vaan vastauksista Dala ja Keijukainen. :)

Muistatteko omista kokemuksista oliko silloin miten ruuhkaista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen synnytyksessä oli ruuhkaa. Vietin edellisen yön siinä synnytysosastolla tarkkailuhuoneessa miehen kanssa (lapsivettä lorisi ja supisteli, ni eivät kotiin laskeneet). Olipa kiva kuunnella ku naiset huus siellä tuskissaan :blink: ku ite ekaa kertaa menossa synnyttämään. Mutta ihan huoneeseen pääsin kuitenki siellä ylhäällä sitten (ja tietty myös synnytys hoitui salissa :lol: ) . Oli siellä ihmisiä käytävälläkin, mutta ne tais olla jotain muita ku synnyttäneitä. Siellä kun naistentaudit samalla osastolla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnärin puolella taisi olla pari synnyttäjää kun olin esikoista synnyttämässä 7/05. Kakkosen syntymän aikaan 1/07 olin koko aamuyön/aamun/päivän/illan ainut synnyttäjä. Joskus 22 aikaan tuli pari synnyttäjää ja mulla alkoi pian sen jälkeen ponnistusvaihe. Että hyvin oli kätilöillä aikaa mulle viimeksi.

 

Osastolla oli molemmilla kerroilla kyllä porukkaa melkein sen verran mitä sinne mahtuu, yhtään ei tosin käytävällä ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas vastauksista Dala ja Keijukainen. :)

Oiskin niin ihanaa, kun sattuis olemaan tyyliin ainut synnyttäjä.

Taitaa tosin olla todella pieni mahdollisuus siihen että niin kävisi. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja siis tyttö syntyi helmikuussa 2007.

 

Mihinkäs aikaan helmikuuta olet siellä ollut?

 

Meidän poika syntyi 25. helmikuuta 2007.

Tuolloin oli varsin rauhallista aikaa. Kätilöt ja lääkäri tulivat paikalle aina tarvittessa ja ponnistusvaiheessa heitä oli ajoittain kolmekin auttamassa. Tosin lääkäriä tarvittiinkin, koska jouduttiin lopulta käyttämään imukuppia. Myös osastolla oli väljää, olimme kolmen hengen huoneessa, mutta huonetovereita oli yhtäaikaa vain yksi. Oikein hyvä ja mukava kuva jäi kaikesta henkilökunnasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkästä aikaa tätä ketjua lukemassa.

 

Tyttö syntyi 9. päivä. Osaston ilmoitustaululta lunttasin, että sinä päivänä syntyi 3 lasta. Ymmärsin, että nuo kaksi muuta syntyi illalla, kun mein neiti syntyi aamusta. Eli synnärillä en ketään muuta nähnyt. Osastolla oli jonkin verran porukkaa. Olin 3 hengen huoneessa ja yötä huoneessa oli aina vain 2, mutta osan päivästä saattoi olla 3 henkeä, mutta aina siis joku pääsi kotiin kun toinen tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie koin osastolla olon todella stressaavaksi. Hoitajat vaihtui koko ajan ja kaikilla oli eri tapa tehdä asiat ja eri mielipiteet lisämaidosta ja imetyksestä. Siitä syytänkin imetyksen epäonnistumista. Siellä saatiin tämä uusi äiti aika sekaisin, kun oltiin jo toisena päivänä sitä mieltä, että koska maito ei ollut vielä noussut, ei sitä tule ollenkaan. Lisämaitoa vauva sai siis jo heti ekana päivänä ja sitten viimeisenä yönä jouduin sitä itkusilmässä itkevälle vauvalle anelemaan, kun sattuikin kaksi imetysfaanaattista hoitajaa jotka ei maitoa olisi antaneet ollenkaan. Vessassa sitten itkin silmäni punaiseksi. :(

Itse synnytys meni oikein hyvin ja siitä ei jäänyt mitään traumoja. Kiirettäkään ei ollut joten ihan turvallinen olo oli. Ja molemmat kätilöt olivat aivan älyttömän ihania!!! <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa tai kokemusta... saako sairaalassa tehtäviin ultratutkimuksiin ottaa lapsen (meidän tapauksessamme 1,5v esikoinen) mukaan? Joissakin paikoissa kun kuuluu olevan sallittua, mutta jossakin on tiukat säännöt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin seinällä on iso lappu että ei saa tulla. Mutta ei ole muuta kokemusta, itse olen suosiolla jättänyt lapset kotia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ei tosiaan saa. Sinällään aika kurjaa ku kaikilla ei oo mahollisuutta saada hoitajaa ja isiltä jää ultra väliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin vähän muistelinkin, että olisin siellä joskus jonkun lappusen nähnyt.

Näinhän se meillä sitten taitaa mennä, että isä jää kotiin lapsenvahdiksi, kun ei noita lähisukulaisia tai muita niin helposti saatavilla samassa kaupungissa ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me päästiin heti testaamaan samana päivänä kun se otettiin käyttöön ;)

Meidän vaavi oli toinen uudella osastolla syntynyt, myöhästyttiin ensimmäisestä sijasta vain 23 minuuttia :)

 

Ihan hienot ja tilavat on puitteet, mitä nyt ehdin ympärilleni katsoa. Silloin tosin kaikki oli vielä himppusen vaiheessa ja osa tavaroista vielä missä sattuu. Vauvakin vietiin vielä pestäväksi ja mitattavaksi vanhalle puolelle, vaikka ne hommat olisi tarkoitus hoitaa siellä synnytyssalissa äidinkin nähden. Synnytyssalit eivät ole ihan niin kodikkaita mielestäni kuin vanhat, vaan laitosmaisempia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja minä odotan innolla (lue: kärsimättömänä), että pääsen synnyttämään sinne uudelle osastolle. Rv 39+ menossa ja laskettu aika ensi viikolla. Tutustumassa käytiin jo uuteen osastoon, mutta silloin (helmikuun alussa) se oli vielä aika pitkälti vaiheessa. Vertauskohtaa vanhaan osastoon minulla ei ole, kun on esikoinen nyt tulollaan, mutta kyllä me ne vanhatkin tilat käytiin läpi ja omalta osaltani voin sanoa, että ihan mielelläni menen niihin uusiin tiloihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja minä odotan innolla (lue: kärsimättömänä), että pääsen synnyttämään sinne uudelle osastolle. Rv 39+ menossa ja laskettu aika ensi viikolla. Tutustumassa käytiin jo uuteen osastoon, mutta silloin (helmikuun alussa) se oli vielä aika pitkälti vaiheessa. Vertauskohtaa vanhaan osastoon minulla ei ole, kun on esikoinen nyt tulollaan, mutta kyllä me ne vanhatkin tilat käytiin läpi ja omalta osaltani voin sanoa, että ihan mielelläni menen niihin uusiin tiloihin.

 

 

Toivoisin April, että tulisit sitten antamaan mahdollisimman yksityiskohtaisen kertomuksen paikan ulkonäöstä yms. kun olet synnyttänyt. ;)

Kuvatkin ois kivoja. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0