Sign in to follow this  
Followers 0
AnneJ.

Lasten kanssa Kreikassa

433 posts in this topic

Aloitin aiemmin keskustelun Kreikkaan liittyen, mutta nyt kun foorumi on avattu erilaisena, niin aloitan sitten uuden tästä aiheesta. Tarkoituksena on siis keskustella matkailusta lasten kanssa (tai raskaana tai ilman lapsia) nimenomaan Kreikassa.

 

Missä kohteissa Kreikassa olet käynyt lasten kanssa? Mitkä kohteet ovat suunnitteilla tai tiedossa tulevaisuudessa?

 

Minä ajankohtana vuodesta mieluiten matkustat Kreikkaan ja kuinka pitkän ajan yleensä vietät kerrallaan?

 

Otatko aina lapset mukaan, kun lähdet Kreikkaan vai matkaatko yksin tai kaksin miehen kanssa?

 

Kun matkustat lasten kanssa, millä perusteella valitset majoituksen? Entä lentoaikataulut? Suositko lasten kanssa omatoimisia vai valmismatkoja? Jos valmismatkoja, niin etukäteen varattuja vai äkkilähtöjä?

 

Siinä oli muutamia kysymyksiä näin alkuun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listaan nyt omat matkat ja suunnitelmat eri viestiin.

 

Menneet:

- syyskuu 2002 viikko Santorinissa (+ käväisy Thirasiassa) miehen kanssa kaksin, häämatka, ei ollut vielä lapsia, valmismatka

- syyskuu 2005 viikko Santorinissa, mies, mä ja esikoinen 1 v 4 kk, valmismatka

- tammikuu 2007 viikko Ateenassa (+ käväisyt: Thessaloniki ja Sounion), mies, mä, esikoinen 2 v 8 kk ja kakkonen 7 kk, omatoiminen matka

- elokuu 2007 viikko Karpathoksella, mies, mä, esikoinen 3 v 3 kk ja kakkonen 1 v 2 kk, valmismatka

- syyskuu 2007 viikko Pargassa (+ käväisyt: Korfu ja Paxos), mun isä, mä ja kakkonen 1 v 3 kk, valmismatka äkkilähdöllä

 

Tulevat:

- huhtikuu 2008 vajaa kaksi viikkoa saarihyppelyä Kykladeilla, mä ja kakkonen 1 v 10 kk, omatoiminen matka

- kesäkuu 2008 yksi tai kaksi viikkoa jossakin, mun isä, mä, esikoinen 4 v. ja kakkonen 2 v., äkkilähdöllä minne pääsee

- kesäkuu 2008 ehkä yksi viikko jossakin, mies, mä, kakkonen 2 v. tai molemmat pojat, äkkilähdöllä minne pääsee

- kesäkuu 2008 viikko Kefaloniassa, mä yksin, valmismatka (varattu lokakuussa)

- syksy 2008 viikko tai kaksi jossakin, mutta riippuu mun töistä, joten en ole suunnitellut sen enempää (vielä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, lasketaanko mua vieläkään Kreikkaan hurahtaneeks. :D

 

Oltiin elokuussa -06 Kreetalla Agia Marinassa häämatkalla ja toukokuussa -07 Kreetalla Agia Pelagiassa. Molemmilla kerroilla valitettavasti vaan viikko.

 

Nyt elokuussa ollaan lähdössä Kefalonialle kahdeks viikoks. Mukaan tulee 8 aikuista, kaks teiniä, yks eskarilainen, yks taapero ja kaks n. 4 kuukauden ikäistä vauvaa. Toinen vauvoista siis meidän. :) Vähän jännittää etukäteen!

 

Ajankohdista matkustamiselle voisin sanoo, että viime toukokuussa, kun oltiin, niin luonto oli kyllä ehdottomasti kauneimmillaan! Ihanan vihreetä joka paikassa, kun aurinko ei ollu ehtiny polttaa kaikkee! Silti toi elokuu on mulle sopivampi ajankohta, koska oon tällainen auringonpalvoja. :D Olishan sitä tietty pienen vauvan kanssa voinut ajatella vähän vähemmän kuumaa aikaa, mutta uskon, että me pärjätään oikein hyvin.

 

Noista matkavalinnoista en oikein osaa sanoo, kun mun mieheni hoitaa ne aina. :D Kyllähän mä tietty oon mukana valitemassa, mutta kun se nyt vaan sattuu oleen yhdentekevää, kunhan pääsee matkalle ihanaan paikkaan!

 

Innolla jään seuraamaan ketjua ja matkailuvinkkejä otetaan vastaan! Varsinkin tonne Kefalonian suuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole koskaan käynyt Kreikassa, mutta syyskuussa ollaan lähdössä Zakintokselle kaveripariskunnan ja oman n. 4 kk:n ikäisen vauvan kanssa. Vähän jännittää muakin lähteä reissuun noin pienen kanssa. mutta toisaalta taas voisin kuvitella sen olevan helpompaa kuin taaperikäisen kanssa. Syyskuussa ei pitäis kai olla niin kuumakaan enää... Kova matkakuume olis jo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin 6,5-kuukautisen vauvan kanssa syyskuussa Kreetalla. Siellä oli vieläkin tosi kuuma, joten en yhtään aiemmin kesällä sinne lähtisi. Oma lemppariaika olisi elokuu, mutta se kuumuus vauvan kanssa ei houkuta. Keväällä tietty vois mennä kanssa. Meillä oli viimeksi vuokrattu talo, jossa ehdoton asia oli ilmastointi. Seuraava reissu taitaa olla tiedossa syksyllä 2009, kun tää seuraavakin on saatu maailmaan, tän vuoden syksyllä ei oikein enää viitsi lähteä. ;) Silloinkin todennäköisesti Kreetalle mennään.

 

Niin ja mun mies ei ole ikinä käynyt Kreikassa. Ehkä mä joku päivä saan sen raahattua sinne mukaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan täysin hurahtaneita Kreikkaan! Kolmesti oltu Kreetalla Plataniaksessa sekä Korfulla Aharavissa. Mies käynyt sitten enemmänkin Kreikan saarilla. Syyskuussa on varattu matka Kreetalle Rethymnoniin viikoksi. Jänskättää tuo kohde valinta kun mä en niin kauheasti tykkää isoista kaupungeista. Pienet kylät on enemmänkin mun mieleeni. Syyskuussa poika on 9kuukautinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noista matkavalinnoista en oikein osaa sanoo, kun mun mieheni hoitaa ne aina. :D Kyllähän mä tietty oon mukana valitemassa, mutta kun se nyt vaan sattuu oleen yhdentekevää, kunhan pääsee matkalle ihanaan paikkaan!

Valmismatka tarkoittaa siis sitä, että matka varataan matkatoimiston kautta eli lennot+majoitus (matkaesitteestä tai matkatoimiston nettisivuilta). Omatoimisesti taas tarkoittaa sitä, että varaa joltain lentoyhtiöltä suoraan lentoliput ja sitten majoituksen joko netin kautta tai valitsee majoituksen vasta Kreikassa. Laskisin omatoimiseksi myös matkatoimiston kautta tilatut lennot, jos ottaa siis pelkät lennot ja hoitaa majoituksen erikseen itse. Valmismatkaan kuuluu yleensä myös kuljetukset kentältä hotellille ja takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin elokuussa 2006 Rodoksen kaupungissa äkkilähdöllä. Silloin oltiin siis lapsettomia ja tehtiin kaikkea, mitä lapsettomat pariskunnat tekevät: vuokrattiin skootteria ja huristeltiin minne haluttiin, käytiin toisella saarella (Symi), käveltiin tuntia kausia vanhassa kaupungissa, drinksuteltiin iltaisin ja valvottiin myöhään.

 

Nyt siis vähän eri meininki. Elokuussa lähdetään Korfulle pieneen kylään nimeltään Arillas. Ei kuulemma paljon turisteja, eikä kuulemma hirveästi nähtävääkään. Rauhallinen ja hiljainen paikka. Vauva on vähän päälle 10 kk kun sinne lähdemme ja vähän epäilyttää, miten jaksaa siellä elokuun helteissä.. ja todellakin halutaan lähteä tutustumaan muuallekin, joten mietittiin auton vuokraamista pariksi päiväksi. Hirveästi tekisi mieli kanssa lähteä päivämatkalle Albaniaan, mutta se voi olla jo rankempi juttu tuolle pienokaiselle. Vähän meinattiin, että mennään paikan päälle ilman mitään ennakko-odotuksia ja katsellaan sitten fiiliksen mukaan mitä tehdään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaakohan Kreikkaan mennessä muuten ottaa vauvalle jotain lisärokotuksia vielä? Meillä on rota otettuna, mutta miten esim. havrix tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valmismatka tarkoittaa siis sitä, että matka varataan matkatoimiston kautta eli lennot+majoitus (matkaesitteestä tai matkatoimiston nettisivuilta). Omatoimisesti taas tarkoittaa sitä, että varaa joltain lentoyhtiöltä suoraan lentoliput ja sitten majoituksen joko netin kautta tai valitsee majoituksen vasta Kreikassa. Laskisin omatoimiseksi myös matkatoimiston kautta tilatut lennot, jos ottaa siis pelkät lennot ja hoitaa majoituksen erikseen itse. Valmismatkaan kuuluu yleensä myös kuljetukset kentältä hotellille ja takaisin.

 

Joo, valmismatkoilla ollaan aina oltu. Alunperin oli tarkoitus tää ens syksyn Kefalonia-reissu tehdä omatoimimatkana mun vanhempien kanssa. Oltais vuokrattu sieltä huvila. Mutta sitten Finnmatkat ottikin Kefalonian matkakohteisiin ja saatiin sen verran halvalla valmismatka, ettei mietitty kauaa. Taidettiin miettiä kokonaiset 4 tuntia asiaa ennen kuin varattiin matka viime lokakuussa.

 

Meidän omatoimimatkailut on jääny kovin vähälle. Valmismatkoista on sattunut vaan löytyyn sopiva tähän saakka. Mutta kyllä mies niitä aina kovasti suunnittelee, joten eiköhän mekin jossain vaiheessa aleta omatoimisiks. :D

 

Hitsi, kun sais ton muksun pihalle niin tietäis millanen se oikein on. Vois vähän luottavaisemmin mielin alkaa suunnitella matkaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen käynyt kerran Kreikassa, Rodoksen kaupungissa silloin oltiin.

Miehen kanssa puhuttiin, että ensivuonna lähdetään johonkin rantalomapaikkaan taas

vaihteeksi, kun saadaan vauva maailmaan.

Onko kevät minkälaista aikaa Kreikassa? Jos vaikka ajatelaan toukokuuta? Onko teillä ollut pienten lasten kanssa huoneistohotelli vai pelkkä huone? Te, jotka olette käyneet myös manner Kreikassa, niin kumpaa suosittelette, saarta vai mannerta?

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevät on yksi parhaista hetkistä mennä Kreikkaan. Kaikki on vielä vehreää, kukat täydessä loistossa ja appelsiinilehdot tuoksuvat. Tosin merivesi on kyllä vielä viileää samoin uima-altaat kun eivät niitä lämmittele. Aurinko kyllä lämmittää siellä mukavasti jo toukokuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kreikkakärpänen puraisi ensimmäisellä reissulla Rodoksella vuonna 1991.

Pari ensimmäistä reissua tuli tehtyä yksin ja sittemmin lapsen kanssa.

Lapsukainen oli ensimmäisen reissun aikaan vuoden vanha (nyt siis jo kohta 12v.)

Ensimmäiset reissut (3kpl) suuntautui Rodokselle ja se oli se "oma saari" pitkään. Välillä tie vei Kefalloniaan ja sieltä Patraan tytön ollessa 4v.. Toisen kerran Patrassa tuli oltua kuukauden verran neidin ollessa 6-vuotias ja tästä kuukauden päästä oli jälleen Rodoksen vuoro.

Tuon jälkeen on reissattu Loutrakissa pariin otteeseen ja sitten Evian saarella, jonne jälleen heinäkuussa.

 

Ajankohta lomille yleensä on ollut kesä-elokuussa. Ja kuumuudesta on nautittu.

 

Reissut on ollut etupäässä valmismatkoja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mutta nyt kun tilanteet muuttuu niin ei tarvitse enää kuin lennot ja jatkossa kun Kreikasta tulee koti niin lomat suuntautuvat Suomeen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän ois tarkoitus lähteä elokuussa ensimmäistä kertaa Kreikkaan. Tosin meidän reissu eroaa siinä näistä normaaleista lomamatkoista, että mentäis kaverin luokse pohjoiseen (Thessalonikin lähelle).

 

Muakin hirvittää se kuumuus... :unsure: Itse en ole todellakaan mikään helle-ihminen, saati sitten kun huolehtisin koko ajan tytön hyvinvoinnista. Mieluummin menisin joko keväällä tai sitten syyskuussa. Mutta tuo elokuu on ainoa aika, jolloin sekä meillä molemmilla että kaverilla on lomaa, joten jos sinne halutaan niin ei oo vaihtoehtoja.

 

Uskon kyllä, että meistä pidettäisiin hyvää huolta, kaveri on tosi kauan toivonut meitä sinne... Ja tyttökin olisi jo 8kk, ei ihan pieni enää. Katotaan nyt, saadaanko lennot varattua. Hui. :) (ja Thessalonikiin on vielä lennettävä välilaskun kanssa, kun mikään yhtiö ei lennä suoraan tätä väliä...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Syyskuussa on varattu matka Kreetalle Rethymnoniin viikoksi. Jänskättää tuo kohde valinta kun mä en niin kauheasti tykkää isoista kaupungeista. Pienet kylät on enemmänkin mun mieleeni.

 

Mun mielestä Rety ei ole iso, mutta se on makuasia :)

 

Me oltiin Retyssä viime toukokuussa, jolloin tyttö oli 1v 5kk ja minä olin raskaana. Oli kyllä tukalaa, vaikka paikallisten mukaan ei ollut edes kuuma :rolleyes: Meidän tyttö on aikas vilkas tapaus ja sai olla kylla skarppina koko ajan, ettei jäädä auton alle. Liikenne on ihan järkyttävää :blink: Jos viihtyy vain hotellilla ja sen uima-altaalla niin matka olisi ollut varmasti ihan kiva, mutta kun en viihdy ja halusin tutustua paikkaan niin ei ollut hyvä kohde noin pienen lapsen kanssa. Vaunuilla oli tosi huono liikkua, kun jalkakäytävät olivat kapeat ja huonossa kunnossa. Rotvallit olivat vielä tosi korkeita. Jos oltaisi oltu miehen kanssa kahdestaan niin olisin voinut hurahtaa Kreetaan, mutta kun oltiin lapsen kanssa niin tuli tunne, että ei toista kertaa tänne :)

 

Kannattaakohan Kreikkaan mennessä muuten ottaa vauvalle jotain lisärokotuksia vielä? Meillä on rota otettuna, mutta miten esim. havrix tms?

 

Me otettiin tytölle Twinrix matkaa varten. Tuossa rokotteessa on A- ja B-hepatiittisuoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan lähdössä Kreikkaan Kreetalle Malemeen elokuussa 9kk poitsun kanssa, sekä isovanhemmat ja pojan täti lähtee mukaan. Kyseessä on paketti matka all inclusive hotelliin ja viikko ollaan.

Mua on kanssa mietityttäny kuumuus, mutta eiköhän siitä selvitä. Ajattelin esim. hommata pojalle uv-suojapuvun sekä kantorinkan.

 

H4izuli mä oon ymmärtäny, ettei alle 1-vuotiasta rokoteta a-hepatiittia vastaan. Korjatkaa jos oon väärässä, mut tälläsen tiedon sain neuvolasta.

 

Niin ja joku oli menossa Zakintokselle, se on ihana paikka :) Oltiin miehen kanssa siellä kihlautumassa 2002 ja takaisin tekis joskus mieli.

 

 

Te jotka ootte jo matkanneet Kreikassa lastenne kanssa, niin otatteko kaiken tarvittavan lapselle täältä mukaan siis vaipat ym.????

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Te jotka ootte jo matkanneet Kreikassa lastenne kanssa, niin otatteko kaiken tarvittavan lapselle täältä mukaan siis vaipat ym.????

Mä olen tähän asti ottanut aina vaipat mukaan ja samoin vellit ja purkkiruoat ja sellaiset, kun lapsi on vielä sellaisia syönyt. Meidän nuorempi ei voi juoda tavismaitoa, joten ehkä otan jotain maitoa/velliä mukaan viikon päästä, mutta en ole ihan varma vielä. Todennäköisesti ei mahdu laukkuun, sillä otan mahd. vähän tavaraa mukaan, kun on saarihyppely kyseessä ja kun menen pojan (1 v 10 kk) kanssa kaksin, niin ei riitä kädetkään kaikkeen. Tällä kertaa on pakko unohtaa, että muka ottaisin kaikki vaipat mukaan, kun on kyseessä viikkoa pidempi reissu ja kun tosiaan ei mahtuisi kaikki vaipat mukaan. Poika käyttää housuvaippoja ja toivon, että löydän ko. saarilta sopivia vaippoja tai muuten ollaan pississä ja kakassa :unsure: Otan siis mukaan sen verran mitä mahtuu ja loput ostan sieltä, vaikka ne onkin muistaakseni tuplasti kalliimpia kuin täällä. Taidan ostaa mukaan myös puhdistuspyyhepaketin, jos tulee tilanne, ettei pääse peppua pesemään tai pesemään käsiä, niin niitä voi sitten käyttää. Ne on kyllä tosi käteviä ja oon muistaakseni joka matkalla niitä käyttänyt enemmän ja vähemmän.

Meillä on lennot Blue1:lla, joten kaikki sapuskat koneessa pitää ostaa erikseen ja taisi olla vielä niin, ettei sekään onnistu, kun mulla ei ole sopivaa korttia. Pitääkin mennä nyt heti tarkistamaan miten se oli! Nyt on tarkistettu ja onneksi olikin niin, että käteinen käy, sillä mulla ei ole Visaa eikä Electron käy. Ehkä otan pelkkiä vellipurkkeja sitten pojalle mukaan, jos ne nyt mahtuvat reppuun, jonka otan käsimatkatavaraksi eli en mitään purkkiruokia. En mä usko, että poika ees suostuisi syömään mitään purkista, ellei jotain hedelmäjuttua, joten varmaan aika turhaa olisi rahdata sellaisia mukana.

Voin sitten jossain vaiheessa reissun jälkeen koittaa ehtiä naputella miten reissu meni, mitä vaipat maksoivat ja miten paljon meni rahaa mihinkin. Mä oon ottanut tavaksi kirjata menoja ylös matkoilla, vaikka en niitä sitten ikinä ole lopuksi yhteen laskenutkaan :P Koitan kuitenkin käyttää rahaa säästeliäästi, koska suurena haaveena on olla koko kesäkuu Kreikassa. Saa nähdä sitten miten käy.. Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ joo niin ajattelinkin, että joutuu ottaa täältä kaiken mukaan, hirvee roudaaminen :rolleyes:

Vaikka kyllähän viikon kamat johonkin mahtuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä siis ottaisin ainakin ruoat mukaan niin kauan kuin lapsi ei syö samaa kuin aikuiset. Ne purkkiruoat on siellä erilaisia ja kalliita eikä vaihtoehtoja muistaakseni ole edes monta. Vaippoja siis saa, mutta vaihtoehtoja ei välttämättä ole yhtä monta kuin kotimaassa. Voin koittaa muistaa kirjata ylös muitakin vaippahintoja kuin ne mitä nyt itse joudun ostamaan, mutta tosiaan muistelen, että siellä pieni paketti vaippoja maksaisi saman verran kuin täällä iso.

 

Kun matkassa on ollut kaksi aikuista ja 1-2 lasta, on mukana ollut yksi matkalaukku, yksi lentolaukku (sellainen, joka käy matkustamoon, mutta on pistetty ruumaan silti) ja reppu. Niihin on mahtunut viikon vaipat, vellit ja purkit muiden tavaroiden lisäksi. Sitten onkin kivasti tilaa tuliaisille kotimatkalla :)

 

Nyt ensi viikolla otan mukaan vain vähän lentolaukkua isomman laukun, repun, sateenvarjorattaat, ergon ja pojan. En ole vielä testipakkausta tehnyt, mutta voisi tuossa viikonloppuna koittaa ehtiä. Muuten voi tulla hätä käteen viikon päästä torstaina, kun pakkaan kamoja mukaan eikä mitään mahdukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli mukana vaippoja vaan ekan päivän tarpeiksi, ja hain sitten paikallisesta Lidlistä tutun, turvallisen ja samanhintaisen vaippapaketin kuin mitä kotoSuomestakin saa. :) Lidlissä oli muuten lastenruokia (kalliimpia kuin täällä) ja Nania!

 

Kreikkaanhan ei tarvita hepatiittirokotusta eikä mitään muitakaan näiden "normaalien" lisäksi. Meidän tytöllä kyllä on hepatiitti b -rokotus, mutta ei sitä matkan takia otettu vaan ihan tutkimuksen puitteissa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos AnneJ ja Sisi :) Hyvä tietää, että ainakin jotain perusjuttuja löytyy. Enköhän ota kuitenki varmuudeksi kaikki täältä mukaan.

 

 

Mites teidän jo matkustaneiden lapset ovat reagoineet kuumuuteen?

ja oletteko matkustaneet kuumimpaan aikaan?

 

Sitä kun ei ehkä tullut ajatelleeksi ihan loppuun asti kun matkaa varattiin ja nyt on ruvennut mietityttämään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasinkin jo tosta kuumuudesta tonne toiseen ketjuun, joten taidan kopsata tähän :)

 

Olimme viime vuonna elokuussa lasten kanssa Karpathoksella ja se oli kyllä viimeinen kerta, kun mä lähden Kreikkaan heinä-elokuussa. Paras ajankohta on kevät tai syksy. Meidän nuorempi poika oli vähän yli vuoden ja kesti matkalla paremmin kuin vanhempi poika, joka oli silloin vähän yli kolme vuotta. Vanhemmalle pojalle kuumuus oli enemmän liikaa, koska pojan piti kävellä, kun taas nuorempi istui pääosin rattaissa ja oli siten paremmin suojassa porotukselta. Ratasikäisen kanssa voi +35 olla siis ihan ok vielä, mutta taaperoikäisen tai vanhemman kanssa välttäisin kyllä heinä-elokuuta Kreikassa. Tänä vuonna matkat sijoittuvat huhtikuuhun ja kesäkuuhun (toivottavasti ei tule kuuma kesäkuu!) ja ehkä vielä syksyyn.

 

Mä olen suojannut lapsia vaatteilla. Lisäksi on tietty ollut aurinkorasvaa, mutta sen lisäksi ohuet pitkät vaatteet on musta hyvät. Rattaissa on ollut kuomu ja lisäksi aurinkovarjo, jota voi säätää eri suuntiin. Rattaissa istuessa olen pitänyt myös vähemmän vaatteita lapsella, esim. pelkkää uimapukua, mutta silloin olen pitänyt huolen, ettei aurinko ole paistanut lapseen eli kuomu ja varjo on ollut suojana.

 

Juominen on tosi tärkeetä, mutta lapset eivät välttämättä suostu juomaan tarpeeksi vettä. Mä olen jo aikoja sitten päättänyt, että matkoilla voi tehdä poikkeuksen ja antaa mehua välillä. Kreikassa on ne mehut kyllä tosi sokerisia, joten olenkin useimmiten lisännyt vettä sekaan. Vaikka se onkin paha hampaille, niin vielä pahempi on nestehukka. Siellä pitää siis kuumassa juoda ihan jatkuvasti.

 

---

 

Siinä oli kuumuudesta siis vähän toiseen ketjuun naputtelemiani juttuja. Heinä-elokuussa en siis todellakaan enää lähde lasten kanssa Kreikkaan. Tänä vuonna testaan huhtikuun ja kesäkuun, joten voin sitten vähän vertailla ajankohtia aikaisempiin (elokuu, syyskuu, tammikuu). Toivottavasti kesäkuussa ei ole tänä vuonna kovin kuuma. Kohde ei ole vielä tiedossa, kun äkkilähdöllä on tarkoitus mennä, mutta luultavasti se on jokin näistä: Rodos, Kos, Samos, Kreeta. Noihin taitaa niitä äkkilähtöjä sitten lähinnä saada, mutta katsotaan sitten lähempänä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan lähdössä kaverini kanssa toukokuussa Kreetalle Agia Pelagiaan. Lapset (meidän 10kk ja kaverini 8,5kk) lähtevät mukaan :) Pakettimatkalle lähdetään, jotenkin se tuntuu turvallisemmalta matkalta pienen lapsen kanssa ensimmästä kertaa lähteä kuin omatoimimatkalle. Meillä on huoneistohotelli, joten voidaan keitellä perunaa, porkkanaa ja bataattia lapsille sekä antaa myös hedelmiä. Lihapurkkiruokia, Tuttelia ja velliä sekä vaippoja otan mukaan Suomesta.

 

Käydään Rethymnonissa joku päivä, sinne varmaan pääsee bussilla helposti? Merivesi taitaa toukokuussa olla vielä kylmää, mutta hotellin lastenallasta meidän vauvauimari pääsee toivottavasti kokeilemaan :) Pitäisiköhän matkarattaisiin ostaa sellainen UV-suoja? Meillä on aurinkovarjo, joten mietin riittääköhän se... Pohdin myös lapsen vaatetusta lähinnä pitkät/lyhyet hihat. Jos on lyhythihainen päällä, niin aurinkorasvaa sitten käsivarsiin.

 

Ennen lasta olen ollut Kreikassa neljä kertaa, Ateenassa sekä saaret Poros, Paros ja Kreeta/Platanias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli matkarattaissa aurinkovarjo, mutta mä heivasin sen pois, kun ei se oikein skulannut. Jotenkin se ei istunut rattaisiin mitenkään niin, että sen olisi saanut pysymään niissä kunnolla. Oli siis Graco Mirage -rattaat ja Emmaljungan varjo. :rolleyes: Päädyin lopulta laittamaan harson roikkumaan kuomusta jos aurinko paistoi suoraan rattaisiin, jolloin likasta näkyi vaan varpaat, joilla se potki mukitelinettä. B) Likalla kyllä oli päällä vaan kaikenmoisia lyhythihaisia ja -pulttuisia vaatteita, mä en löytänyt riittävän ohkaisia pitkiä vaatteita reissuun mukaan. Iholle laitoin Body Shopin kariterasvaa, jossa on luonnollinen suojakerroin 5, mutta ei tuo likka taida mitään rasvaa tarvita kun on niin tumma muutenkin. Se oli ruskeampi kuin minä kun tultiin kotiin vaikka mä olin paahtanut itseäni auringossa ja likka oli varjossa koko viikon!

 

Mä imetin vielä reissun aikana, joten likka oli aika usein rinnalla. Kyllä huomasi, että nestettä tartti, kun piti yölläkin heräillä syömään vaikka se ei ollut ennen reissua moneen kuukauteen syönyt yöllä. Häveliäisyys hävisi aika pian, vaikka Kreikassa imetys onkin tosi harvinaista ja paheksuttavaa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

027_180907.jpg

 

Sisi: Onkos toi meidän samanlainen varjo? En muista merkkiä, mutta ehkä Emma tai Emmaljunga. Ja noi kärryt on vanhat Graco Miraget.

 

Ayla: Onko se uima-allas lämmitetty? Monessa paikassa ei lämmitetä, vaan annetaan auringon lämmittää sen verran kuin lämmittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0