Sign in to follow this  
Followers 0
AnneJ.

Lasten kanssa Kreikassa

433 posts in this topic

Toivottavasti :lipsrsealed:

 

^ Kannattaa aloittaa valmistelut ajoissa, ettei tule sitten stressi. Mä en tosin osaa tuota itse, vaan aina tulee vikana iltana paniikki, kun melkein kaikki on tekemättä :rolleyes: Noin puolitoista vuotta sitten yhtä matkaa edelsi ilta ja puoli yötä Lastenklinikalla ja aamulla oli lähtö Santolle. Ei kiitos sellaista lähtöä enää :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos Annella tai muilla kokemuksia Zakinthoksesta? Sinne oltais suuntaamassa syyskuun alussa :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiisu, minnepäin Zakinthosta olette menossa? Meillä samaan paikkaan matka varattu syyskuun loppupuolelle :) . Kokemuksia ei siis vielä ole, mutta toivottavasti joku niitä tänne laittaa. Olisi kiva itsekin lukea niitä ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole kokemusta Zakinthoksesta. Ehkä joskus sinnekin :)

 

Kuopus täyttää huomenna 4 vuotta ja on käynyt Kreikassa 9 kertaa :grin: Esikoinen on käynyt 7 kertaa ja mä ite 12 kertaa. Olimme tuossa juuri viikon äkkilähdöllä Rodoksella mun isän kanssa. Tuli käväistyä myös Symillä. Oli kyllä hermojavievin reissu tähän mennessä, kiitos kahden pienen riehuvan ja tappelevan apinan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika mahtavat tilastot 4-vuotiaalle :girl_haha:

 

Meidän piti ensi viikon sunntaina lähteä Rethymnoniin, mutta meidän esikoiselle tuli nyt vesirokko eli kakkosella se on todennäköisesti lähtöhetkellä. Katsotaan miten meidän loman käy :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me palattiin just Kreetalta pienestä Kalivesin kylästä. Oli mukava loma ja toimi ihan kivasti lapsenkin kanssa. Eihän se toki samanlaista ollut kuin kahdestaan miehen kanssa, mutta kiva loma siltikin. Poika (5kk) viihtyi yhtä lailla kuin kotonakin. Tämän perusteella uskaltaa kyllä uudestaakin matkalle ja Kreikkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rodokselta palattu reilu viikko sitten :). Ihanaa ruokaa ja erinomainen hotelli (Tjäreborgin Sunwing Resort, ihan täydellinen lapsiperheelle). Käytiin valtavassa lastentarvikeliikkeessä Jumbossa, vesipuistossa Falirakissa, vanhassa kaupungissa ja Rodoksen pääkaupungissa shoppailemassa sekä Rodos Goldissa. Vuokratulla autolla kierreltiin saarta ja saatiin näin ollen pysähtyä aina missä huvittaa.

 

Oli kyllä ihan täydellinen loma lipsrsealed.gif. Suosittelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi matka on suunnitteilla, mutta ilman lapsia :) Esikoisen syntymän jälkeen olen päässyt Kreikkaan vain kerran ilman lasta/lapsia, joten ei varmaan tarvitse kertoa kuinka innolla odotan, kun voi tehdä ihan mitä huvittaa välittämättä mistään lapsiin liittyvistä jutuista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaakos joku kertoa millaiset vaippavalikoimat Kreikassa on? Tyttömme käyttää housuvaippoja ja mietin raahaammeko niitä arsenaalin Suomesta mukaamme vai luotammeko siihen, että Zakinthokselta löytyy jotain käypäsiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zakinthoksella en ole käynyt, mutta kyllä täältä Pampersin ja Liberon housuvaippoja löytyy, hinta on kova verrattuna Suomen hintoihin (pieni pakkaus esim. liberon koko 5 jossa on 22 vaippaa maksaa n. 10e), joten jos on vaan viikon matka niin kyllä mä ne mukana raahaisin. Jääpähän sitten paluumatkalla laukkuun tilaa tuliaisille. ;)

Ja pienissä "turisti super marketeissa" hinta voi olla joitain euroja kalliimpi. Eli tuo hinta on esim. AB Vasilopouloksessa, Carrefourissa ja Atlantic kaupoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kreikka :lipsrsealed: Poika on 2 v ja ollaan oltu hänen ollessaan:

9kk Loutraki, 1,1v Paleohora, Kreeta ja 1v 11k ( jotta saa vielä ilmaisen matka ) 3 vkoa Kefalonia ( skala, lourdas).

 

Itse kävin päivä risteilyllä Zakinthoksella Kefaloniasta, sitä ajattelin seuraavaksi kohteeksi!

Ainakin näkymät oli aivan upeat, ja ranta Alykes on kahluu syvää ( hienoa valkoista hiekkaa niin pitkälle kuin jaksaa ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä kuin Sannulini, että vaipat mukaan ja paluumatkalla on sitten tilaa tuliaisille. Vaippojen hinnat ovat Kreikassa olleet kaksinkertaiset kotimaahan verrattuna.

 

Viimeisin matkani oli tän kuun alussa ja ilman lapsia. Lasten syntymän jälkeen olen päässyt Kreikkaan vain kahdesti ilman lapsia. Kesällä 2008 (tuona vuonna olin muuten 4x Kreikassa..) ja nyt 2010 elokuussa (joka oli tän vuoden toka matka). Aloitan parin viikon päästä vihdoin kreikan opiskelun :lipsrsealed:

 

Tavoitteena on päästä mahdollisimman pian ensi vuoden puolella Kreikkaan :lipsrsealed: Yritän mahdollisesti ensi vuonna silleen, että otan toisen pojan mukaan toisella kertaa ja toisen toisella kertaa. Saa nähdä miten käy..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalimera!

 

Me oltiin tossa 1,5 viikkoa sitten äkkilähdöllä viikon reissulla Kefalonian Skalassa. Mukana oli pojat 11kk ja 2,5v. Ekaa kertaa reissattiin ihan vaan perheen kesken. Hotellina Villa Dizis.

 

Lento oli Blue1:n ja täytyy sanoa etten ole koskaan saanut lennolla yhtä hyvää palvelua kuin siellä. Hakkaa finskin ja tuiflyit mennen tulleen. Henkilökunta tuli samantien opastamaan miten matkustaa koneessa lasten kanssa (turvavyö, pelastusliivi ym jutut). Aamupalaksi oli ihanat lämpimät sämpylät (joita olisi saanut lisääkin!), leikkelelautaset salaatteineen, kurkkuineen ja tomaatteineen. Henkilökunta oli todella ystävällistä ja kaikki sujui hienosti. Lapset saivat puuhakirjaa ja pikku-Eetuli sai Teddykompanietin pehmo-oravan.

 

Hotellimme oli oikein kiva ja sijaitsi tosi kivasti vähän pääkadusta syrjemmällä. Omaa uima-allasta siellä ei ollut, mutta muiden hotellien uima-altaat olivat vapaassa käytössä. Meillä oli maaterassi joka osoittautui tosi hyväksi. Pieni 2kerroksen parveke olisi ollut hankala kahden lapsen kanssa. Oskari sai vapaasti leikkiä korkealla aidatulla pihalla ja onneksi naapurit eivät kauheasti viihtyneet huoneessaan joten saatiin olla aika hissuksiin siellä.

Henkilökunta oli tosi mukavaa ja kaikki toimi hyvin. Valitettiin jääkaapista jonka ovi ei sulkeutunut ja johan seuraavana päivänä meille tuotiin uusi jääkaappi.

 

Ilmat olivat elokuun puolivälissä ihan älykuumat +38c, mutta mitä muuta voi odottaakaan. Kyllä siihen kuumuuteen sitten parin päivän tuskailun jälkeen tottui. Mutta mä en ole koskaan uinut niin lämpimässä merivedessä! Se oli aivan jotain uskomatonta! Vesi oli ihanan kirkasta. Ranta oli kivinen ja ei paras mahdollinen lasten kanssa sillä ranta oli aika jyrkkä ja syveni nopeasti. Rantatuolit oli ihan edulliset 5e/setti. Mutta ampiaiset olivat aikamoinen kiusa! Ja eikä pelkästään rannalla vaan niitä oli ihan jokapaikassa ja kokoajan ihan samalla tavalla kuin Korfullakin.

 

Skala paikkana ei nyt mikään hirveän ihmeellinen ollut. Yks pieni kadun pätkä täynnä tavernaa ja snack baria. Ja korkeuseroakin oli jonkun verran. Rattailla pääsi suht hyvin liikkumaan vaikka jalkakäytävät olivatkin aika olemattomat. Meidän P&T:t menivät siellä näppärästi ja keräsivät paaaaljon katseita.

Se mikä mua ihmetytti oli, että lähes kaikki myyjät, tarjoilijat jne puhuivat ainoastaan englantia. Jos vaikka tilasi "una bira parakalo" he vastasivat aina "thank you". Koskaan vastineeksi ei saanut kreikkaa. Ja jos vaikkka kiitti kreikaksi sai lähinnä osakseen hämmästystä. Kefaloniahan on pitkään ollut vaan enkkujen lomanviettosaari ja myös ruokalistalla tämä näkyi. Esimerkiksi ihanan stifadon sai höystettynä ranskalaisilla! Huh! Ranskalaisia oli joka paikassa ja joka ruoassa. Mä en tainnut syödä yhtäkään ranskalaista, mutta esikoinen eli lähes pelkillä raneilla koko viikon.

 

Lapsille Skalassa ei juuri ollut mitään. Kirkon vieressä yksi pieni leikkipaikka ja toinen suurempi leikkipuisto rinteellä lähellä rantaa. Illat vietimme Yucca Barissa jossa oli kolikoilla toimivia härveleitä, pomppulinna ja hiekkalaatikko.

 

Meidän oli tarkoitus mennä yhtenä päivänä Kaminia beachille jossa olisi ollut ihana ranta lapsille, mutta se jäi käymättä kun juuri sinä päivänä oli kamala maininki ja tuuli.

 

Käytiin bussiretkellä pääkaupunki Argostolissa jonne meni yksi bussi aamulla ja tuli parin tunnin perästä takaisin. Matka kesti reilun tunnin ja maisemat olivat upeat ja serpentiinitiet kamalia! Kaupunki oli tosi kiva mitä me nyt äkkiseltään sitä katseltiin. Satama-altaassa nähtiin ihan oikea iso kilpikonna!

 

En välttämättä lähtis Skaalaan enää toista kertaa, ainakaan lasten kanssa. Olihan se niin pieni kylä ettei tosikaan.

 

Viikon päästä ois vuorossa viikko Kosin saarella! Mukana reissussa meidän perhe, raskaana oleva siskoni poikansa kanssa sekä äitini ja hänen miesystävänsä.

 

Kreikka <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen ketjua, kun olemme lähdössä 8kk ikäisen vauvan ja 2,5 vuotiaan kanssa Rodoksen Kalitheaan Sunwing Resort- hotelliin, joka täälläkin oli ollut tykätty. Veikkaan, että meidän loma on pitkälti hotellin uima-altailla oleilua, mutta vinkkejä käyntipaikoista otetaan kuitenkin vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen Falifrakin Water parkia. :) Oltiin pari viikkoa sitten pojan kanssa Rhodoksella ja toi oli ihan huippupaikka! Muutenkin yllättävän vähän oltiin rannalla/altaalla. Poika viihtyi hyvin vaunuissa ja käveltiin Rhodoksen Vanhassa kaupungissa ja Lindoksessa. Vanhan kaupungin vieressä on myös ihan huippu leikkipuisto, jossa on myös kahvila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan koskaan lentänyt Kreikan sisäisillä lennoilla ja/tai käyttänyt kreikkalaisia lentoyhtiöitä? Kokemuksia?

 

Tosin mitenhän siellä ylipäätään on lentoyhtiöt selviytyneet talouskriisistä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan koskaan lentänyt Kreikan sisäisillä lennoilla ja/tai käyttänyt kreikkalaisia lentoyhtiöitä? Kokemuksia?

 

Tosin mitenhän siellä ylipäätään on lentoyhtiöt selviytyneet talouskriisistä...

 

 

 

Minä olen lentänyt, en tosin lapsen kanssa. Ihan ok kokemus oli, ei mielestäni eronnut muista eurooppalaisista lentoyhtiöistä huonompaan/parempaan suuntaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerran olen lentänyt lasten (ja exän) kanssa Kreikan sisällä Thessalonikista Ateenaan ja taisi olla Olympicin lento. Ei mitänä valittamista! Se oli tammikuussa 2007, jolloin kuopus oli 7 kk.

 

Koska päiväkoti on kiinni heinäkuussa (pojat aloittivat eskarissa + päiväkodissa "vasta" viime kuussa), olen suunnitellut, että voisi mennä silloin poikien kanssa Kreikkaan. En ole vielä lasten isän kanssa sopinut miten pojat ovat silloin kummallakin, mutta aion ehdottaa, että ekat kaksi viikkoa mulla ja kaksi vikaa sillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Kefalonian Skalassa kanssa alkukesästä ja voin yhtyä Kiisun kertomukseen. Pahus vaan ettette päässeet Kaminia rannalle sillä se on ehdottomasti ihanin Kreikassa näkemäni ranta, me lopulta käytiin siellä 4 kertaa 2v pojan kanssa.

 

Olen lentänyt paljon Kreikan sisällä, suosin aina jos mahdollista Aegean Airlines yhtiötä. Suht samat hinnat mutta koneet paremmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AnneJ:lla on vaikuttava Kreikka lista allekirjoituksessa, kerrotko mhin nuo 13 matkaa on suuntautuneet?

 

Mulla on muuten hyvä vinkki niille jotka haluaa sellaiseen paikkaan mihin ei tehdä pakettimatkoja, eli aitoa Kreikkaa löytyy Lesvokselta. Siellä kannattaa välttää nuo skandinaavien kohteet ja suunnata Vateraan :)

 

http://www.lesvos.com/vatera.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Täältä pesee :grin:

 

Paikat, joissa olen ollut Kreikassa 2002-2010.

 

Yöpymiset ensin:

Santorini (Kamari 14, Fira 7, Karterados 4) 25

Rodos (Rodos 7, Vlicha 5) 12

Amorgos (Egiali 3, Katapola 4) 7

Kefalonia (Lassi) 7

Karpathos (Pigadia) 7

Parga 7

Paros (Parikia) 7

Ateena (Nea Smirni 6, lentokenttä 1) 7

Mykonos (Chora) 5

Naxos (Chora) 4

Andros (Gavrio) 3

Tinos (Chora) 3

Piraeus 3

Koufonisi (Finikas) 2

Leros (Alinda) 2

Syros (Ermoupoli) 1

Thessaloniki 1

 

Päiväkäynnit:

Sounion

Nea Kameni (tulivuorisaari)

Thirasia (Korfos)

Korfu (Kerkira)

Paxos (Gaios)

Naxos (Chora)

Ithaki (Kioni, Vathi)

Lefkada (Nidri)

Delos (rauniosaari)

Symi

Rafina

Preveza (vain lentokenttä)

 

Matkoja on siis mulla yhteensä 13 tähän mennessä. Kuopus on käynyt Kreikassa 9 kertaa ennen kuin täytti 4 vuotta :grin: Esikoinen on käynyt 7 kertaa.

 

muoks. Lisään vielä noi matkustusajankohdat:

09/02

09/05

01/07, 08/07, 09/07

04/08, 06/08, 06/08, 10/08

06/09, 10/09

05/10, 08/10

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AnneJ:Mua taas kiinnostaa, että muistavatko lapset noista reissuista mitään?

Meillä tuo kolmevuotias muistaa vielä kesällä tehdyn matkan Hollantiin, mutta varmaankin nuo muistot alkavat pikkuhiljaa hiipua. Onneksi on sentään valokuvia :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0