Sign in to follow this  
Followers 0
AnneJ.

Lasten kanssa Kreikassa

433 posts in this topic

Kiitos AnneJ. Ihana lista lipsrsealed.gif

 

Meidän esikoinen on kävi ennen 2v päiviään 3 kertaa kreikassa ( yht 7 viikkoa), ja vain 3 viikkoa Italiassa, joka on sentään hänen isänsä kotimaa. Mutta mä olen ikuisesti Kreikkaan rakastunut, ja sinne mennään kun voidaan lipsrsealed.gif

( ja talo aiotaan ostaa eläkepäiville sieltä )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Zakinthoksen matka on nyt takana ja oli oikein onnistunut :girl_smile: . Majoituimme huvilassa, jossa oli sopivasti tilaa neljän aikuisen ja yhden lapsen seurueellemme. Oma uima-allas oli luksusta, kun ei tarvinnut jakaa sitä muiden kuin oman porukan kanssa. Meillä oli vuokra-auto kolmen päivän ajan käytössämme ja hyvin ehdimme kiertää tärkeimmät nähtävyydet ja muutenkin katsella paikkoja eri puolilla saarta. Liikenne on paikoin hurjaa ja tiet todella kapeita, mutta maltilla ja tarkkaavaisuudella siitäkin selvisi. Sää ei ollut ihan niin hyvä kuin olisi voinut toivoa, sadetta saatiin muutamana päivänä rapakastikin ja ukkosmyrskykin koettiin yhtenä iltana. Muutama päivä oli ihan pilvistä, mutta lämpötila pysyi siltikin n. 25 asteessa, joka riitti meille mainiosti. Parina aurinkoisimpana päivänä olikin sitten lähemmäs 30 astetta lämmintä.

 

Tyttö 1½ v matkusti kuin vanha tekijä. Nukkumiset onnistui hyvin, syömisten kanssa ei ollut ongelmia ja muutenkaan hän ei tuntunut olevan millänsäkään maiseman vaihdoksesta ja erilaisista ihmisistä ja vieraasta kielestä ympärillä. Enkä kokenut, että lapsen kanssa matkustaminen olisi erityisemmin rajoittanut. Tehtiin asioita, joita olisi tehty ilman lastakin ja toisaalta kun ei olla mitään yökerho-coctailbaari -faneja, niin ei harmittanut sekään, että piti olla illalla tytön nukkumaanmenoaikaan jo majapaikassamme.

 

Onnistunut matka siis ja kaikki meni paremmin kuin uskalsin odottaakaan :) . Ja Kreikka nyt vaan on niin ihana, että taatusti mennään johonkin päin Kreikkaa vielä uudemman kerrankin. Tämä oli ensimmäinen matka lapsen kanssa, häntä ennen ollaan kerran käyty Santorinilla ja valovuosia sitten olen ollut myös Kyproksella.

 

AnneJ:n lista on kyllä vaikuttava :) . Taidat todella tykätä Kreikasta :girl_wink: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, Kreikka on kuin kotiin menisi :lipsrsealed: Itse asiassa melkein ainoa paikka maailmassa, jossa tunnen kuuluvani joukkoon. Kaikki "ylimääräiset" rahat menee sinne. Tosin tällä hetkellä on menossa kodin uudistamista: uusia huonekaluja, pintaremppaa ja roinanhävitystä, joten nyt syksyllä ei ole matkaa tiedossa. Lisäksi pahasti näyttää siltä, että ensi kevään matka suuntautuu Islantiin, eikä Kreikkaan, mutta kesällä on tarkoitus mennä kahdeksi viikoksi Kreikkaan :lipsrsealed: Aloitin viime kuussa (vihdoin) kreikan opiskelun ja olen siihen kieleenkin ihan rakastunut :lipsrsealed: Jos voitan joskus lotossa, en osta asuntoa täältä, vaan Kreikasta tietysti :grin::lipsrsealed:

 

Pojat muistavat paljonkin asioita ja eri asioita kuin mä. Kumpikin kyselee aina välillä, että milloin mennään taas Kreikkaan. Voi tosin olla, että ensi vuonna pojat eivät välttämättä pääse ollenkaan :( Saa nyt nähdä. Kun on yhden aikuisen talous, jossa se aikuinen käy osa-aikatyössä, niin rahaa ei ole ihan mihin vain..

Share this post


Link to post
Share on other sites

April, mitä kautta hommasitte tuon majoituksen?

 

Mä olen katsellut kreetan matkoja toukokuulle, tai siis lentoja, kun tuo norwegian tarjoo suoria lentoja haniaan. 360e edestakainen reissu 2 aikuista ja 2 lasta... nyt pitäis löytää vain se majoitus. Suosituksia Kreetalta, paikka sekä majoitus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tuo meidän huvila oli ihan Aurinkomatkojen omaa tarjontaa. Huvilan hinta jaettuna neljän aikuisen kesken + päälle lennot tuli maksamaan suunnilleen saman verran per naama kuin useimmat huoneistohotellit olisi maksaneet. Totesimme tuon huvilamajoituksen niin käteväksi, että toistekin etsitään sellainen :) . Ei tästä sinulle kyllä juurikaan taida apua olla :unsure: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jebujee, pakko tulla hehkuttamaan, että nyt on lennot buukattu toukokuulle 2011 ja huvila odottelee meitä Kreetalla, Staloksen lähettyvillä. Ihanaaaaaa!!! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan käynyt kreikassa saarihyppelyllä?

 

Suunnitelmissa on ensi keväänä Aurinkomatkojen Island Hopping Santorinilta. Mukana olisi myös silloin n.9kk oleva vauva. Onkohan kenelläkään kokemuksia saarihyppelystä tai paikoista: Santorini, Naxos, Ios, Paros. Kannattaako ottaa matkarattaat mukaan vai pärjääkö kantorepulla? ..ajankohta olisi siis toukokuussa joten ei pitäisi vielä kovinkaan kuuma olla. Kohdetta kun vaihdetaan useamman kerran ei viitsisi ylimääräistä kantaa mukana. Miten saarilla vauvan ruuat ja vaipat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt se taas tuli: matkakuume. Kreikkaan on taas ensi kesänä päästävä :lipsrsealed: Keksisi vain minne. Jonnekin missä on 2- ja 5-vuotiaiden kanssa HELPPOA. Pitäisi olla näkemistä, puuhaa lapsille, hyvä lapsiperheen unelmahotelli sekä kiva hiekkaranta. Parga kiinnostaisi ihan noin muuten, mutta en tiedä täyttyykö mun kriteerit ollenkaan :D Kreetalla oltiin viime kesänä, joten sinne ei välttämättä heti haluaisi uudestaan, siis ei siksi, että olisi jotain vikaa ollut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Olimme Aurinkomatkojen saarihyppelyllä kesällä 2004 ja kävimme Santorinilla, Naxoksella ja Paroksella. Saaret olivat ihania ja matka tosi mukava. Mutta lapsen kanssa en ko. reissulle lähtisi! Matkalla oli tosi tiukka ja tarkka aikataulu, jossa ei joustoa ollut yhtään. Eli paketttiin kuuluivat niin laivaliput kuin hotellikuljetuksetkin. Esim. yhteen hotelliin mentiin satamasta henkilöautolla. Saarihyppelylyllä oli noin 10 hengen porukka.

 

Meillä on nyt 1- ja 5-vuotiaat lapset, joiden kanssa ollaan reissattu aika paljon. Ollaan oltu paketti- ja omatoimimatkoilla etelässä ja kaupunkilomilla.

 

Tuossa saarihyppelyssä en tykännyt Kreikan lautoista, olivat tosi epäsiistejä, mutta matkat menivät kuitenkin joutuisasti.

 

Syy miksi en lapsen kanssa tuollaiselle valmiiksi järjestetylle saarihyppelylle lähtisi on siis tuo tiukka aikataulu. Kaikilla ryhmäläisillä oli rinkoissaan tavarat; matka oli tavallaan kuin joku omatoiminen reilaus tms., mutta sitten mitään ei oikestaan voinut päättää itse. Esim. jos lapselle iskisi kiukku tai päikkärit on tietty aikaan tai ihan vaan karmea nälkä niin jos hotellikyyti pikkuisella autolla on just sillä hetkellä niin on vaan pakko mennä. Menisin lapsen kanssa ihan vaan omatoimiselle saarihyppelylle niin ei tarvitsisi olla muista riippuvainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen hypellyt jo aika monta kertaa ja aina omatoimisesti:

 

Andros-Tinos-Mykonos-Syros 04/08

Olin matkalla kuopuksen kanssa kaksin ja poika oli 1 v 10 kk silloin. Mukana oli sateenvarjorattaat ja vedettävä trolley.

 

Amorgos-Koufonisi-Naxos 06/09

Amorgoksella olin esikoisen kanssa kaksin ja poika oli silloin 5 v. Koufonisilla ja Naxoksella oli mukana myös ex sekä kuopus, joka oli silloin 3 v. Mukana oli sateenvarjorattaat.

 

Mykonos-Paros-Santorini 10/09

Olin matkalla kuopuksen kanssa kaksin ja poika oli silloin 3 v. Mukana oli taas kerran ne sateenvarjorattaat.

 

Rodos-Leros 08/10

Ei ollut lapsia mukana.

 

Noiden lisäksi olen käynyt päivämatkoilla eri saarilla lasten kanssa:

 

Parga 09/07

Päiväkäynti Korfulla ja Paxoksella. Matkalla mun lisäksi kuopus 1 v 3 kk ja mun isä.

 

Paros 06/08

Päiväkäynti naapurisaarella Naxoksella. Matkalla mun lisäksi pojat 4 v. ja 2 v. sekä mun isä.

 

Rodos 05/10

Päiväkäynti Symillä. Matkalla mun lisäksi pojat 6 v. ja melkein 4 v. sekä mun isä.

 

Mun mielestä lapsen / lasten kanssa voi lähteä saarihyppelylle, mutta en kyllä lähtisi millekään matkatoimiston valmiiksi järjestämälle hyppelylle. Ensinnäkin valmismatkat ovat huomattavasti kalliimpia kuin omatoimiset matkat. Toiseksi valmismatkoilla aikataulut on etukäteen määriteltyjä ja lasten kanssa voi aina sattua ja tapahtua. Ehdottomasti kannattaa siis lähteä hyppimään omatoimisesti! Silloin voi matkasuunnitelmia muuttaa vaikka kesken matkan, jos siltä tuntuu. Esimerkiksi mulla ja esikoisella viivästyi Amorgokselta Koufonisille siirtyminen päivällä, kun katamaraani ei voinut kulkea kovan tuulen takia.

 

Mä olen käynyt 13 kertaa Kreikassa ja niistä 10 kertaa on ollut lapsi tai lapset mukana. Mun mielestä lasten kanssa voi mennä ihan minne vain Kreikassa. Se on ihan itsestä kiinni mitä siellä haluaa tehdä ja nähdä ja kokea. Tietysti lapset rajoittavat jonkin verran menoa, mutta eivät lapset estä matkailua tai saarihyppelyä.

 

Edellinen kirjoitti, että lautat ovat olleet epäsiistejä. Millä perusteella ja mitkä lautat? En mä ainakaan ole huomannut mitään valittamista Kreikan laivoissa ja katamaraaneissa.

 

Anna: Mun suositus on matkarattaat, kantoreppu ja vedettävä laukku. Matkarattaissa lapsi voi nukkua päiväunia ja lapselle itselleenkin on varmasti kiva olla välillä rattaissa, eikä vain ja ainoastaan kantorepussa. Mutta missään tapauksessa en lähtisi valmismatkalle saarihyppelylle lapsen kanssa! Ottakaa pelkät lennot ja hypelkää omassa tahdissa :)

 

muoks. vielä lisäystä.. Vaipat voi ostaa kaupoista saarilla, mutta ruoat ottaisin 9 kk ikäiselle mukaan kotimaasta. Kun purkit ja putelit on syöty, laukku ei paina enää niin paljon tai sitten painaa, kun sen voi täyttää tuliaisilla :grin:

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko jollain antaa suoraan vinkkiä huoneistohotellista, jossa on itse majaillut vauvan kanssa? Meitä kiinnostaisi lähteä toukokuussa 8kk ikäisen vauvan kanssa reissuun, mutta hotellin valinta tuntuu tosi vaikealta. Olen avoinna mille tahansa paikalle Kreikassa, kunhan siellä olis jalkakäytävät ettei tartte rattaiden kanssa marssia autotien reunaa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei varsinaisesti huoneistohotelli, mutta me oltiin Rodoksella Tjäreborgin ihanassa Sunwing-hotellissa, jossa kaikki "huoneet" ovat huoneistoja. Meillä oli Habby baby- huoneisto, joten hintaan sisältyi rattaat (oli meillä omatkin mukana), syöttötuoli ja vauvansänky. Ja kaikki muukin tarpeellinen löytyi... Hotelli oli ihana, mutta Rodoksen kaupunkiin täytyy kyllä mennä aina taksilla tai bussilla. Vähän Kreikkaa sivuten Sunwing-hotelli löytyy myös Kyprokselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos kävitte Rodoksen kaupungissa, niin millainen paikka se on taaperon kanssa? Ollaan jo matka varattu, mutta ihan mielenkiinnosta etukäteen kyselen. Meillä hotelli on ihan vanhan kaupungin kupeessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Se on tosiaan kaupunki. Mun omaan makuuni liian iso ja meluinen. Pidän paljon pienemmistä paikoista Kreikassa. Kauheesti turisteja ja suomea kuulee joka paikassa = ei mun juttuni. Kyllä siellä voi liikkua ihan normaalisti taaperon kanssa. Väkeä voi olla kuin pipoa ja riippuu tietysti, että missä kuussa sinne menee.

 

Jos hotelli on Athineon, niin se on musta kiva hotelli. Tuli käytyä vuosi sitten toukokuussa poikien ja mun isän kanssa Rodoksen kaupungissa ja majoituksena oli Athineon. Toisen kerran kävin kääntymässä elokuussa, mutta hotelli oli silloin Vlichassa Lindoksen lähellä ja Rodoksen kaupungissa tuli käytyä vain siksi, jotta pääsi Lerokselle (:lipsrsealed:) ja takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rodoksen kaupungissa oli muutama leikkikenttä, joiden yhteydessä oli kahvila ja niissä jonkun verran vietettiin aikaa. 3 vee tykkäsi. Vanhassa kaupungissa käveltiin useasti tyttöjen kanssa. Kuljettiin myös satamassa katselemassa veneitä ja käytiin akvaariossa. Kaupunki on kaupunki kuten Anne sanoi, muakin häiritsi vähän se, että suomea kuuli Vanhassa kaupungissa koko ajan. Oltiin loppukaudesta, joten ruuhka ei ollut ihan hirveä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan menossa toukokuussa, joten aika alkukaudesta. Tykättiin viime vuonna samaisesta ajankohdasta, kun on vehreää ja kukat juuri puhjenneet kukkaan. Varmasti suomea kuuleekin, mutta eipä se nyt niin haittaa, sama ongelma taitaa olla kaikissa turistikohteissa. Mä luulen, et toi on ihan hyvä kohde 1,5 vuotiaan kanssa, kun itse on viikolla 28 raskaana eikä jaksa mitään kovaa turneeta. On kuitenkin näkemistä enemmän kuin jossain rantalomakohteessa. Kaupunkiloma tuli vähän vahingossa, mutta vaihtelua sekin. :) Varattiin Air Finland Holidaysin 2 yhden hinnalla- loma, joten kallis se ei tosiaankaan ollut, mut päästään kuitenkin jonnekin.

 

Jos oma jaksaminen antaa myöten, niin varmaan otetaan lautta johonkin. Satamasta taitaa päästä ainakin Marmarikseen, Kosille ja pienemmille Kreikan saarille.

Edited by Monka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltais pääsiäisenä eli huhtikuun lopussa lähdössä jonnekin ja yksi vaihtoehto on Kreikka. Mutta minne sinne? Taapero on mukana ja minä olen raskaana...

 

Hotellisuosituksia otetaan Rhodokselle...

Edited by sorellina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monka, kannattaa varmasti käydä Symillä. Lauttoja menee satamasta sinne tosi paljon. Meidänkin piti käydä, mutta ei sitten enää aika riittänyt.

 

Ja suomenkielellä tarkoitin siellä vanhassa kaupungissa suomalaisia kauppiaita. Ei mua muut turistit häiritse turistikohteessa, mutta ne suomalaiset, saarelle jääneet kauppiaat oli jotenkin ärsyttäviä.

 

Sorellina, kannattaa tutustua Tjäreborgin Sunwing-kompleksiin. Varmasti on taaperon kanssa kiva paikka. Paitsi, että sinne taidetaan kyllä aloittaa matkat vasta toukokuussa..? En oo ihan varma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, olis kyllä kiva lomailla lukematta suomenkielistä menuuta... girl_to_take_umbrage2.gif

Sillä me ei olla kanarialla kovin reissattukaan, kun mua ärsyttää se suomi-vöyhötys joka puolella. Toivottavasti tuolla ei ole yhtä paha, ainakaan mun vanhemmat ei sanonut, että olis. Heidän reissustaan on pari vuotta aikaa, joten ajat on voineet muuttua.

 

sorellina : en Rodoksesta tiedä, mut Kreetan Agia Marinaa suosittelen tuollaisella kokoonpanolla. Se ranta on ihana taaperollekin ja on rauhallinen paikka. Eikä niin paljon sitä turistielämää kuin Plataniaksessa, jonne kyllä pääsee kävellen. Hanian kaupunki on lähellä, jos siellä haluaa käydä. Voihan olla, että olette tuolla jo reissanneet, mut yhtälailla suosittelen muillekin. Meitä oli kaksi perhettä ja tykättiin tosi paljon kohteesta. Hotellina meillä oli Finnmatkojen Isida. Voisin jopa matkustaa tuonne uudelleenkin.

Nyt mua vähän harmittaa, että Rodoksen matkalla ei tuollaista rantaa ole, mutta eiköhän me pärjätä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kreetasuositus: Georgioupolis! Löytyy tällä hetkellä muistaakseni vain yhden kotimaisen matkantarjoajan ohjelmistosta. Äärettömän hyvä ja ihana ranta lapsille, hauska minijuna kuljettaa turisteja makeanvedenjärvelle, joka oli myöskin upea paikka... rauhallinen pikkukylä, rentoa lomailua, mut kuitenkin ihan Hanian lähellä jos vilinää kaipaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Symi :lipsrsealed: Suosittelen! Suht lähellä on myös Halki ja Tilos, joista ainakin Halki on vaikuttanut kuvissa hyvältä :) Oisin halunnut vuosi sitten toukokuussa käväistä myös Tiloksella, mutta oli sen verran muuta ohjelmaa ja aikaa vain viikko, joten se jäi sitten toiseen kertaan. Symillä tuli kuitenkin käytyä ja siellä pitää käydä vielä joskus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me varattiin matka Rodokselle Ixiaan. Hotellina Finnmatkojen Atlantica Princess all-inclusivella. Matkaan lähtee vajaa 2-vuotias taapero, itse silloin olen rv 28. Oikein tuntu lapsiystävälliseltä kohteelta ainakin esitteen perusteella ja on pikkasen rauhallisemmalla alueella ku mitä Rodoksen kaupunki ois.

Viime vuonna oltiin Kyproksella Tjäreborgin Sunwing Sandy Bayssa, oli kyllä lapsen kanssa matkustaville helppo kohde. Ja varsinki jos isompia lapsia niin ohjattua toimintaa aikalailla, saa vanhemmat levähtää altaalla.:) Olihan se vähän naapurimaamme kansoittama mut jos ei anna sen häiritä niin varsin varteen otettava vaihtoehto myös kreikan kohteille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei varsinaisesti huoneistohotelli, mutta me oltiin Rodoksella Tjäreborgin ihanassa Sunwing-hotellissa, jossa kaikki "huoneet" ovat huoneistoja. Meillä oli Habby baby- huoneisto, joten hintaan sisältyi rattaat (oli meillä omatkin mukana), syöttötuoli ja vauvansänky. Ja kaikki muukin tarpeellinen löytyi... Hotelli oli ihana, mutta Rodoksen kaupunkiin täytyy kyllä mennä aina taksilla tai bussilla. Vähän Kreikkaa sivuten Sunwing-hotelli löytyy myös Kyprokselta.

Katselin tuota hotellia ja vaikuttaa aika unelmalta ekaa kertaa vauvan kanssa matkustavalle hermoilijalle! Eikä ollut edes pahan hintainen ja tosiaan tuohon happy baby -huoneistoon kuuluu kaikki vauvanhoitoherkut (myös sitteri) ja olikohan vielä niin että oli huone aina maantasolla niin ei tartte portaiden kanssa ainakaan taistella. Voipi olla että me tuonne lähdetään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0