Sign in to follow this  
Followers 0
AnneJ.

Lasten kanssa Kreikassa

433 posts in this topic

Onko kukaan ollut Rhodoksen Ixiassa? Onko minkälainen paikka ja kuinka helposti pääsee Rhodoksen kaupunkiin?

En ole käynyt siellä, mutta käsitykseni mukaan ihan tavallinen turistikylä/ranta tai millä sitä nyt kutsuisi. Busseja muistaakseni menee suht usein kaupunkiin. Voihan sieltä kävelläkin, mutta enpä osaa sanoa kauanko siihen menee. Lasten kanssa bussi tietty kätevämpi tai sitten vuokrattu auto. Jos haluisin kaupungissa enimmäkseen pyöriä, niin ottaisin kyllä majoituksen suoraan sieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olisimme lähdössä ensi vuonna alkusyksystä jonnekin päin Kreikkaa. Lapset ovat silloin n 4,5v ja n 1v3kk. Luultavasti appivanhemmat olisivat myös lähdössä. Suositelkaahan jotain kohdetta. :) Autoa tuskin kiinnostutaan vuokraamaan ja luultavammin tällä porukalla ei mitään pitkiä auto- ja venematkoja tehdä. Eli pääasiassa toiveissa rannalla/uima-altaalla makoilua, mutta itse tykkäisin, että olisi myös jotain kivoja kohteita kävelymatkan päässä ja jotain muutakin kivaa lapsille kuin uiminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin miehen kanssa kahdestaan tämän vuoden toukokuussa Pargassa ja se oli kyllä aivan superihana paikka. Uskoisin, että lapsiperheillekin mieluinen, ainakin jos valitsee hotellin siitä rannan tuntumasta eikä jostain ylhäältä kukkulalata. Rantabulevardi oli kivasti päällystetty hyvillä kävelykivillä jne. Ravintolatarjontaa oli runsaasti ja rannat ihania. Tuonne joskus uudestaan ja miksei muuallekin Kreikkaaan, koska tämä oli minun ensimmäinen matka ja sydämeni ihan suli Kreikalle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä (mies, minä, tyttö kohta 4v) takana ihana viikon reissu Pohjois-Kreikassa, samoilla kulmilla siis kuin 2008 josta oon jo tänne kirjottanukin. Nyt päästiin lisäksi vierailemaan aivan upeassa paikassa, Meteorassa -alueella, jossa mahtavien kivipaasien päälle on rakennettu upeita luostareita, osa edelleen käytössä. Koko komeus vuorten syleilyssä keskellä idyllisintä Kreikan maaseutua. Jos joku tahtoo kokea manner-Kreikkaa, niin suosittelen ehdottoman lämpimästi pohjoista, ja tämä ajankohta oli kyllä mitä parhain muulle kuin rantalomalle. Ei ollut tuskaisen kuuma, auringossa silti lähellä 20, kaikkiin nähtävyyksiin pääsi autolla ihan viereen ilman turistimassoja ja kaikkiaan alkusyksy oli todella kaunista siellä. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin lokakuun alussa koko perhe Kreetalla, oli aivan ihana saari ja lapsiystävällistä väkeä! Sää ei kyllä suosinut koko aikaa, monena päivänä satoi ja ukkosti. Myös seutu on tähän aikaan tosi kuivan näköistä ja keväällä/kesällä olis varmasti paljon kauniimpaa. Turisteja ei kuitenkaan ollut liikaa mikä oli positiivista lokakuussa matkustaessa.

 

Lapsen kanssa matkustaminen sujui yllättävän hyvin. Lentokoneessa poika nukkui mennen tullen, eikä nousut ja laskut sattuneet yhtään korviin. Olimme varautuneet lentoon nasolinilla mutta se olikin turhaa. Kannatti kyllä ottaa kotoa mukaan soseita sillä ravintolassa syöminen ei meidän pojan mielestä ollut yhtään kivaa, soseet oli ainoa mikä maistui. Puuron otimme suomesta jauheena kun ei hotellissa ollut mitään keittomahdollisuuksia vain vedenkeitin. Lisäksi lämpimät vaatteet tulivat tosi tarpeeseen ja jos olisin tiennyt syksysäiden viileydestä olisin ottanut ihan kunnon myssynkin pojan korvia suojaamaan enkä pelkkiä hellehattuja...Varsinkin kun kävimme yhtenä päivänä vuorilla ja lämpötila laski ylhäällä +6 asteeseen, hyrrr!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä haluan joskus, mutta ei lasten kanssa ainakaan niin kauan kuin esikoisella on matkapahoinvointia.

 

Olin viime viikon miehen kanssa kaksin Kreikassa. Oli tarkoitus mennä Eginalle ja Agistrille, mutta paatit eivät liikkuneet lakkojen takia koko viikkona, joten mantereelle oli jäätävä. Kiertelimme sitten länsirannikon Attikia. Katselin paikkoja sillä silmällä, että ehkä seuraavalla matkalla (talvella) menemme lasten kanssa sinnepäin, jos ei saarille pääse silloinkaan. Kesällä joka tapauksessa Kreikkaan lasten kanssa ja silloin valmismatkalla sen takia, että pääsee lentämällä suoraan kohteeseen, eikä tarvitse noita laivojen lakkoiluja miettiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin syyskuun puolessa välissä Rodoksella ja oli kyllä aivan ihana paikka. Mukana oli meidän 11kk tyttö ja hän viihtyi todella hyvin. Oltiin tjäreborgin sunwing-hotellissa ja hotelli oli aivan ihana. Rodoksen kaupunkiin oli matkaa noin viisi kilometriä, taksi maksoi 7€ suunta. Mukana meillä oli gracon matkikset ja niillä pääsi hyvin jokapaikkaan.

 

Ihmiset Rodoksella olivat erittäin ystävällisiä ja lapsirakkaita, kaupassakin tultiin ihastelemaan vaaleaa ja sinisilmäistä lapsosta. Kreikkalaiseen ruokaan rakastuttiin! Meillä oli auto vuokrattuna kolmeksi päiväksi, näki vähän muutakin. Autoon sai turvakaukalon muutaman euron lisämaksusta, taksissa matkustettiin sylikkäin. Taksikuskit yhtä lukuunottamatta olivat ystävällisiä ja ajoivat rauhallisesti. Paikallisessa lelu- ja vaatekauppa jumbossa kannattaa ehdottomasti käydä, lelut ja vaatteet olivat tosi paljon halvempia. Varatkaa siis paljon tilaa jos aiotte sinne. :)

 

Aion kyllä ehdottomasti matkustaa Kreikkaan myös uudestaan ja ehkäpä myös Rodokselle. Ei jäänyt mitään pahaa sanottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku aiemmin kyseli Rodoksen Ixiasta. Me oltiin siella toukokuussa 2-vuotiaan poikamme kanssa. Olen ollut Rodoksen kaupungissa kahdesti, ja tama oli eka kerta Ixiassa. Me valittiin talla kertaa Ixia siksi, etta haluttiin olla hyvatasoisessa hotellissa, ja Hotel Ixia Grand oli kylla aivan ihana!!! Upeat uima-altaat, sijaitsi rannalla, joten iltaisin paastiin katsomaan auringonlaskua autiolle rannalle, hienot huoneet, oma pieni uima-allas jne. Ei voi kuin suositella! Lapsille se ei kuitenkaan ole ideaali - Ixiassa kuitenkin naytti olevat useampiakin lapsiperheille suunnattuja hotelleja, joten kannattaa katsella niita netista. Rodoksen kaupungista en loytanyt vastaavia hotelleja kuin Ixia Grand. Ixiassa sinansa ei ollut mitaan nahtavaa, muutama kauppa ja ravintola seka baareja. Toukokuussa ainakin oli tosi hiljaista, liiankin hiljaista minun makuuni. Menimme Rodoksen kaupunkiin melkein joka paiva, busseja meni vartin valein eika taksikaan paljoa maksanut, en nyt muista tarkkaa hintaa. Retkille sielta paasi myos hyvin, me kaytiin vain Symin saarella, mutta vaikka mihin muuallekin olisi paassyt. Eli lapsiperheelle Ixia sopii mielestani hyvin, mutta eihan sita Rodoksen kaupungin (varsinkin vanhan kaupungin) tunnelmaa mikaan voita! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näin se menee, että toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta. Oon käynyt Rodoksella kahdesti. Toisella kerralla oli hotelli vanhan kaupungin vieressä ja toisella kerralla Vlichassa lähellä Lindosta. Kaupungista en tykkää, koska pidän pienemmistä paikoista. Toi Vlicha taas oli huono, jos ei vuokraa menopeliä. Jotenkin ylipäätään Rodos ei ole mun juttuni. Ensi kesän matkaa katsellessa ehdottomat eit ovatkin Rodos ja Kreeta. Liikaa turisteja, liian isoja paikkoja mun makuun. Kos ei ollut ollenkaan niin paha, vaikka siihen tosin taisi vaikuttaa myös matka-ajankohta. Ihan parhaita ovat kuitenkin pienet saaret, joilla on oikeesti rauhallista, esim. Kimolos oli tosi rauhallinen :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paikallisessa lelu- ja vaatekauppa jumbossa kannattaa ehdottomasti käydä, lelut ja vaatteet olivat tosi paljon halvempia. Varatkaa siis paljon tilaa jos aiotte sinne. :)

 

Peesi! Meidän shoppailut jäi vähän köykäiseksi, kun viikosta kahtena päivänä oli joku paikallinen pyhäpäivä, eri kaupungeissa toki jonne satuttiin juuri väärin päin, ja kaksi päivää oli yleislakkoa. Jumbossa sitten vikana päivänä kärry hyvällä omalla tunnolla täyteen! :girl_haha: Sinne ois niin helmi päästä tekee joululahjashoppailut. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma olen ajatellut etta ensi kesana mennaan Zakinthokselle ( 4v ja 1v kanssa). Otetaan pelkat lennot joltain toimistolta ja etsitaan itse joku kiva hotelli tai huoneisto. Tuon ikaisten kanssa kriteerina on rauhallisuus ja lievasti syveneva hiekkaranta. Hotelli rannalla etta kavelee max tien yli. Ja sitten pieni patka katua voltaa varten. Ja auto muutamaksi paivaksi. Viela on pienempi sen ikainen ettei lahdeta vaihtolennoilla tai laivoilla, mutta sita aikaa odotetaan etta paastaan oikeasti sinne minne ei ryhmia vieda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Valitettavasti vain noi lakot haittaa omatoimimatkailua aika pahastikin tällä hetkellä :( Ja kuulemma vain pahemmaksi on menossa. Sen takia suunnittelen ensi vuodeksi yhden omatoimisen (lennot jo ostettu) matkan lisäksi kahta valmismatkaa. Normaalisti omatoimisesti haluisin kaikki, mutta lokakuisesta matkasta viisastuneena haluan tehdä toisin. Eri asia toki sitten, jos lakkoilutilanne paranee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olemme lähdössä kuukauden kuluttua Ateenaan seitsemäksi kuukaudeksi. Kreikassa ei olla käyty aikaisemmin.

Yksi asia vielä pohdituttaa nimittäin rattaat. Yritin selailla ketjua, mutten ihan löytänyt haluaamaani tietoa.

Meillä on Emmalunga Cangaroot ja mietin, että pärjääkö niillä mitenkään Ateenassa.

Eli ovatko ihan liian isot?

 

Tyttö täyttää jo kolme, joten en viitsisi turhaan ostaa enää uusia rattaita.

Jos nyt kuitenkin noi Emmaljungat on ihan liian massiiviset, niin kannattaisikohan

tarvittavat rattaat hankkia paikan päältä..

 

Jos joku kokeneempi osaisi auttaa, niin olisin kiitollinen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehdottaisin sateenvarjorattaita, jos lapsen ei ole tarkoitus nukkua rattaissa, vaan ainoastaan istua. Ne voi olla siellä Ateenassa kätevämmät, kun voi olla autoja parkkeerattuna jalkakäytävillä ja kun on korkeita reunoja jalkakäytävillä tietä ylitettäessä jne. Lapsi varmaan kuitenkin käveleekin välillä, kun on jo 3? Niitä varmaan saa käytettynä halvalla. Kreikassa oon yleensäkin nähnyt kevyitä rattaita, mutta toki voi isotkin ottaa, jos ei halua uusia ostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma olen ajatellut etta ensi kesana mennaan Zakinthokselle ( 4v ja 1v kanssa). Otetaan pelkat lennot joltain toimistolta ja etsitaan itse joku kiva hotelli tai huoneisto.

Nyt luin tän uudestaan ja jos tällä tarkoitetaan siis jotain matkatoimiston lentoa, niin sitten tilanne onkin jo parempi :) Mä oon aiemmin vastatessani ilmeisesti lukenut vain, että ostatte pelkät lennot (esim. ebookersin kautta). Lennot matkatoimistolta + hotelli itse onkin järkevämpi kuin lennot esim. ebookersin kautta ja hotelli erikseen. Saa nähdä pääseekö sitä itse reissuun ollenkaan talvella (kun on ne lennot ostettuna, mutta ei matkatoimiston kautta) vai pitääkö odottaa kesään asti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pauliina: Kyllä niillä varmasti Ateenassa pärjää, siellä kun pääsääntöisesti on kadut ihan ok. :)

Isothan ne varmasti on, mutta riippuu pitkälti teidän käytöstä miten kuljette, käytättekö taksia tai julkisia. Näissä varmaan tila tulee esteeksi vaikka matalalattia busseja sielläkin on.

 

Mikäli teillä ei enää päiväunia nukuta rattaissa niin suosittelisin kyllä melkein niitä sattareita, joita Jumbosta (Kreikan ihana lelu-krääsäkauppa) saa alkaen 20e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä Kreikan kävijöille haaste, kertokaas mihin meidän kannattaa mennä kun speksit on nämä:

 

- 2 aikuista, 2 lasta (matkustusajankohtana 2,5v ja 0,5v)

- huhtikuun lopussa, toukokuun alussa

- tykättiin Pargasta, mutta ei haluta kuitenkaan vielä uudestaan sinne

- eli kaivataan merta (ja uima-allasta), lämpöä, hyvää ruokaa ja vähän jotain nähtävää/tehtävää

- ei ole intoa vuokrata autoa ja kierrellä missään, vaan kaikki tarvittava pitäisi löytyä kohteesta

- ei pelätä korkeuseroja/vaikeakulkuisuutta

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Taitaa olla vähemmän vaihtoehtoja vielä huhtikuun puolella, jos valmismatkan haluaa. Toukokuussa on yleensä jo enemmän vaihtoehtoja.

 

Mun mielestä noi kriteerit sopii melkein mihin paikkaan tahansa, joten vaikea sanoa mitään suosituksia ;) Ja mun mielestä lasten kanssa noin ylipäätään voi mennä minne vain Kreikassa :) Olisi ehkä helpompaa, jos kertoisit mitkä ovat vaihtoehtoina matkatoimistoilla tuona ajankohtana, niin se voisi helpottaa valintaa :) Lisäksi se, että millaista majoitusta toivotte (esim. huoneisto, hotellihuone vai jokin muu). Iso kaupunki vai pienempi paikka? Lennot suoraan kohteeseen vai osa matkasta bussilla/laivalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me varattiin just Rodoksen matka toukokuuksi. Lapsi tulee olemaan matkan aikaan 11 kuukauden ikäinen. Aiemmin ollaan oltu miehen kanssa kahdestaan Karpathoksella ja Korfulla sekä lapsena olin Kosilla. Otettiin Tjäreborgilta Sungarden-hotelli Holiday vacation club ja siellä kaksio, koska mun äiti tulee viikoksi mukaan. Hintaan kuuluu all inclusive, mutta saa nyt nähdä millainen se on. Viime vuonna Egyptissä oli aika karmea. Odotan kyllä niin innolla matkaa, vaikka tiedänkin, ettei se samanlaista ole kuin kahdestaan matkaillen. Kreikka on kuitenkin niin ihana maa :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan melko varmasti varamaassa matka Halkidikiin, onko siella pain kaynneita? Ei ainakaan osunut silmaan kun yritin akkia lukea ketjun lapi.

 

Minulle olisi ensimmainen Kreikan matka, mies on joskus vuosia sitten kaynyt muttei edes muista etta missa. Ajankohta on toukokuu (6-18.pva), onkohan viela kuitenkin viileaa kun on pohjoisemmasta Kreikasta kyse...? Keskilampotilaksi antavat +25 mika on sinallaan kylla ihan sopiva. Myohempi ajankohta ei kay, muita etelaisempia kohteitakin katsottiin mutta tuolta Halkidikista loytyi resort joka miellyttaa meita kumpaakin ja kaikenlisaksi siella on kerhoja ihan pienillekin.

 

Lento on Thessalonikiin, noin tunnin paassa resortista. Kannattaisiko siella vierailla paremminkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihan varmasti kannattaa vierailla Thessalonikissa. Mun kreikan ope ei muusta puhukaan :D Oon itse yöpynyt siellä lentokentän lähistöllä yhden yön. Oisin halunnut nyt talvella mennä Thessalonikiin, mutta lennot on paljon kalliimmat kuin Ateenaan, joten jäi vieläkin väliin. Ehkä sitten vuoden päästä? :)

 

Mun kokemuksen mukaan Kreikassa on vielä aika viileetä toukokuussa. Ainakin illat on viileitä ja voi olla tuulista. Eihän mikään ole varmaa, joten voi sattua todella lämpimätkin kelit :) Onhan tää Suomen talvikin ollut nyt erilainen aiempiin verrattuna, joten voi siellä Kreikassakin tulla ylläreitä :)

 

Mä yritän lähiaikoina patistaa miestä kysymään, että saako se kesäkuussa pitää kaksi viikkoa lomaa, kun ois tarkoitus silloin lähteä Kreikkaan viidestään eli me neljä ja mun isä. Haluisin jo varata matkan! Tai siis oon halunnut jo syksyllä, mutta mun isä ei haluisi varata näin aikaisin ja mies taas ei ole ihan satavarma saako se pitää lomaa tuolloin, joten ei olla nyt vielä varattu. Mä taas pelkään, että haluttu kohde ehtii mennä nenän edestä :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Kreikan matkaajat!

 

Onko Kreikassa miten lämmintä joulukuussa? Tehdäänkö sinne valmismatkoja edes silloin? Tai saako pelkkiä suoria lentoja?

 

t. Kreikka-tietämätön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei tehdä valmismatkoja, mutta räätälöitynä varmaankin voi saada matkatoimiston kautta. En tiedä saako nykyään suoria lentoja talvella. Joskus aiemmin sai Blue1:lla. Malevilta ainakin saa vaihdolla, vaihto Budapestissa :) Joulukuussa on talvi niin kuin täälläkin. Asteita en osaa sanoa, mutta veikkaisin, että plussan puolella kuitenkin useimmiten ainakin. Oon kerran ollut Ateenassa tammikuussa ja silloin oli muistaakseni suunnilleen +15 tienoilla lämpötila, muutaman kerran jopa +20, mutta se nyt varmaan riippuu ihan tuurista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0