Sign in to follow this  
Followers 0
AnneJ.

Lasten kanssa Kreikassa

433 posts in this topic

^ Parga oli kyllä aivan ihana paikka! Sinne vielä joskus uudestaan. Toivottavasti löydät sopivan majoituksen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin kiinnostaa tämä aihe. Olen ystäväni kanssa keskustellut ensi kesän lomareissusta, tarkoituksena olisi mennä kahden perheen kesken (vanhemmat sekä lapset silloin 2 v. 3 kk ja 1 v. 7 kk) jonnekin Kreikkaan (paikka vielä hakusessa). Haluaisimme vuokrata huvilan, olen alustavasti ajatellut sijaintia Ateenan lähettyviltä meren rannalta. Ateenaan tutustuminen kiinnostaisi kovasti samalla kerralla. Onko Ateenasta ja Ateenan ympäristöstä kokemusta, entä huvilan vuokraamisesta?

 

Itse olen ollut pikkutyttönä Kreetalla (7,5 v, ensimmäinen ulkomaanreissuni) ja vuonna 2005 Naxoksella (mies kosi tuolla reissulla). Eli Kreikasta on varsin mukavat muistot. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onks kukaan käyny Pohjois-Kreikassa? Thessaloniki tai lähialueet? :)

 

Mua vähän hirvittää, kun meidän kohdekylä on n. 100km Thessalonikista, suurin osa moottoritietä tosin. Mut oon antanu itteni ymmärtää, että sikäläinen liikennekulttuuri saattaa olla pikkasen kaoottista... :rolleyes: Ja meillä on vielä paikallinen kuski. Lisäks kaveri on suunnitellu vaikka mitä retkiä lähikaupunkeihin. Joten autossa istumista tulee olemaan ihan tarpeeks. Ou mai! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ateenassa on tullut käytyä lasten kanssa pariin otteeseen. En ainakaan siellä koko matkaa viettäisi. Mieluummin rauhallisempi paikka lasten kanssa, mutta riippuu toki mistä kukakin tykkää. Varmaan myös riippuu lapsista ja siitä miten Ateenassa liikkuu.

 

Kreikkanetissä oli just uusi aihe huviloiden vuokraamisesta, joten kannattaa lukaista :) Ja haulla pitäisi löytyä niitä vanhempiakin keskusteluja ja kokemuksia aiheesta.

 

Thessalonikissa on tullut käväistyä, mutta vain akselilla lentokenttä-hotelli-lentokenttä :rolleyes: Joskus pitää kyllä mennä sinne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan OT:nä tuli mieleen kun booking.comista oli puhetta että toinen musta hyödyllinen sivusto on venere.com, joka on periaatteessa samanlainen, eli siellä voi myös lukea muiden kommentteja hotelleista. Varaus onnistuu sivuston kautta tai ottamalla suoraan yhteyttä hotelliin.

 

Mä en ole käynyt Kreikassa ja seuraavakin lomamatka suuntautuu Ranskaan, mutta mielenkiinnolla luen silti... Ehkä vielä joskus... :rolleyes:

 

moks. niin joo, tripadvisor on kans hyvä palvelu majoituksen etsimiseksi :) Mä käytän tripadvisor.it mut varmaan englanninkielinen olis sitten tripadvisor.com

Edited by fragolina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jipii, nyt on matka varattu Kreetalle, Agia Marinaan! :lol: Lähtö ois lokakuussa jolloin typy ois vähän päälle 4 kk vanha. Kylläpä nyt jo jänskättää lähteä ekalle ulkomaan reissulle vaavin kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyvin se menee :) Vauva on niin vähään tyytyväinen :) Millaisen hotellin otitte?

Mä en ole nyt viime päivinä ehtinyt majoitusta katsella, kun on koko ajan muuta härdelliä. Viikonloppukin oli yhtä juoksemista paikasta toiseen. Onhan tässä vielä aikaa, kun laskuri sanoo, että lähtöön on kaksi kuukautta ja kaksi viikkoa. Tuli yksi päivä mieleen, että kuopuksen sandaalit taitaa olla tuolloin liian pienet, kun ne oli jo kesäkuun alussa aika tiukat. En viitsisi kyllä yhden matkan takia ostaa uusia. Toisaalta eipä niitä hirveesti tullut kesäkuun alun reissulla käytettyä, vaan pojat käyttivät pääosin lenkkareita.

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiva paikka, mutta siellä on paljon ampiaisia :rolleyes:

 

Alle 2kk Rethymnonin lähtöön ja mä en ole vielä rantakunnossa, tuskin tätä menoa tulen olemaankaan :lol: . Tasan vuosi sitten oltiin Kreetan Plataniaksessa häämatkalla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

AnneJ: Hotelli on huoneistohotelli Stefan Village. Huoneistohotellia toivottiinkin. Huudettiin tosiaan reissu Tjäreborgin lomahuutokaupasta joten saatiin reissu halvalla ja lennot on vielä täältä Oulusta jossa asutaan. Tänään ois tarkoitus käyttää vaavia passikuvassa ja laittaa passi hakuun. Onpa kyllä kiva kun on taas jotain mitä odottaa :) Matkarattaat ostettiin eilen (Herqules Rally malli) reissua ajatellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten Kreikassa suhtaudutaan imettämiseen? Onko ok julkisella paikalla (samojen huomaavaisuussääntöjen mukaan kuin Suomessa, of course :P)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siellä ei imetys ole kovin yleistä, kun muistaakseni äitiyslomakin on vain muutaman kuukauden. Mä sain suomalais-kreikkalaiselta perheeltä tuohon vastauksen puolitoista vuotta sitten, mutta enpä nyt tarkkaan muista sitä. Mä varmaan varmuuden vuoksi imettäisin harson alla tai jotenkin muuten tosi huomaamattomasti. Imetin kuopusta yhdellä matkalla, mutta en kertaakaan missään julkisella paikalla. Olisin siis huomaavaisempi siellä kuin täällä kotimaassa. Täällä imetin poikia ilman harsoa, mutta Kreikassa varmaankin käyttäisin harsoa varmuuden vuoksi..

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsityksen mukaan ei ois ihan niin ok homma kuin meillä täällä Suomessa.

Niimpä mä imetin vain hotellissa. Ja vuokra-autossa taisin pari kertaa imettää. Tosin meillä niin iso jätkä, ettei enää tarvi joka välissä imettää. Kerran imeti kaupungilla. Koitin vähän mennä piiloon. Toi kerta vain siksi, kun ei poika meinannut millään nukahtaa illalla rattaisiin illalliselle mennessä. Kun sai vähän tissiä, niin sitten sammui heti rattaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niinpä. Mä en Kreikassa imettäisi missään kahvilassa, kun taas Suomessa se on ihan normaalia. Siellä ei olla moiseen totuttu ja ehkä on parempi olla "järkyttämättä" paikallisia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vau, olipa kyllä loisto ketju ja paljon hyviä vinkkejä! Me lähdetään tytyn kanssa Rethymnoniin syyskuussa ja ko. paikasta haluaisin kuulla vielä enemmän. Ketjun jossain kohdassa oli puhetta, että matkarattailla olisi hankala kulkea kaduilla? Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Matkikset on jokatapauksessa lähdössä mukaan, mutta mietin myös kantoliinan mukaanottoa, luuletteko, että olisi tarpeellinen? Ensin pitäisi vaan vahän harjoitella taaperosidontoja esim. selkäreppuun.

 

Jonkin verran meinasin purkkiruokia ottaa mukaan, mutta 1,5 v. lapsihan syö jo samaa ruokaa kuin aikuiset, joten ehkä ravintolastakin löytyy jotain sopivaa syömistä? Ei nyt kuitenkaan ranskiksilla viitsisi koko viikoa elää..

 

Ja vaippojakin ajattelin jokin verran varata. Rannalla nyt menee ilman varmaan ja sit jos tarvii lisää niin eiköhän niitä löydy?

 

Vielä ennen matkaa otan A-hepatiittirokotteen tytölle, B löytyy jo ja itseltä löytyy myös molemmat.

 

Mitens apteekkipalvelut toimii Kreikassa? Millaisella lääkearsenaalilla olette reissuun lähteneet? Ja entäs maitohappobakteerien syönti, oletteko syöttäneet jo ennen matkaa ja matkan aikana Kreikkaankin matkustaessa..?

 

Hih, ei kai huomaa, että ollaan eka kerran lähdössä reissuun tytön kaa :D (Onneks mummi ja ukki sekä täti ja eno ovat reissussa mukana :D)

 

Kiitos jos etukäteen vastauksista ja mukavaa reissua niille, joilla on matka jo lähellä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole syönyt itse enkä ole syöttänyt lapsille maitohappobakteereja. Ei ole ollut tarpeen ainakaan tähän mennessä. Mä otan lääkkeet aina mukaan Suomesta. Varsinkin lasten lääkkeet on mun mielestä sen verran tärkeitä, että on parempi ottaa ne täältä mukaan. Seuraavalle matkalle niitä tuleekin enemmän mukaan, kun nuoremmalla on nykyisin kuumekouristelulääkkeet :( Mä oon ottanut särkylääkettä (lapsille sopivaa siis), suppoja, osmosalia, vicks vaborup, peräruiske (tai mikä se nyt, jos tulee paha ummetus, en muista nimeä..), laastaria.. Siinä ne taitaakin olla. Niin ja korvakuumemittari.

 

Vaippoja saa ihan varmasti, mutta ei välttämättä sopivaa kokoa/mallia ihan joka putiikista. Isoimmista yleensä ainakin.

 

Meidän lapset syö lähes kaikkea mitä aikuisetkin. Niitä ranskalaisiakin annan matkoilla syödä, mutta myös kanaa ja lihaa, salaattia jne. pojat syövät tavernoissa. Pita gyroksiakin nykyisin, kun ikää on vähän enemmän. Lisäksi ostan kaupasta hedelmiä, leipää, juustoa, jogurttia yms.

 

Mielestäni paras vinkki on: Ota mahdollisimman vähän tavaraa mukaan! Tosin sen kai oppii vasta sitten, kun on pari kertaa reissannut, että mitä oikeesti tarvii ja mitä ei ;) Muistan hyvin, kun tuli raahattua kaikenlaista mukana lasten takia. Nykyisin otan vain ns. pakolliset. Vaatteita tulee joskus otettua liikaa mukaan, mutta niitähän voi siellä pestä tai pesettää, joten turha rahdata hirveesti mukaan. Leluja tulee mukaan vain ihan muutama ja nekin pieniä. Niitä ei Kreikassa pahemmin tarvitse tai jos tarvitsee, voi ostaa sieltä jotain pientä. Oonkin ottanut tavaksi ostaa joka paikasta pikkuautoja = niitä ei voi koskaan olla liikaa, eikä ne vie paljon tilaa matkalaukussa :)

 

Viimeksi pojilla taisi olla mukana pari pikkuautoa per nenä, vihkot piirtämistä varten (kummallakin oma, eriväriset), muutamia kyniä, tarroja (joita ostin lisää Kreikasta) ja olikohan muuta.. Leikkipuistoissa käymme Kreikassa, kun sellaisia sattuu kohdalle.

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuumetta jo ilmassa, perjantaina lähtö Korfulle. Tuskaista, kuinka paljon tuota ruokaa saa viedä mukanaan.

 

Poitsu juo tavismaitoa 2xpäivässä, otanko koko viikon maidot (hyla-tetrat) mukaan vai uskaltaako paikallista maitoa juoda?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ketjun jossain kohdassa oli puhetta, että matkarattailla olisi hankala kulkea kaduilla? Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Matkikset on jokatapauksessa lähdössä mukaan, mutta mietin myös kantoliinan mukaanottoa, luuletteko, että olisi tarpeellinen?

 

Mulla oli matkarattaat mukana ja todella hyvin pärjäsi. En itse alkaisi rahtaamaan yhdistelmiä - turhan painavat ja isot matkalle. Itse olimme Agia Pelagiassa ja siellä kadut oli tasaisia. Ainoastaan Iraklionissa jouduttiin kiertämään yksi katu kun ei matkiksilla päässyt, mutta se oli tosiaan revitty täysin auki ja oli tosi kuoppainen. Mulla oli ergo mukana ja se oli aivan korvaamaton. Nukutin tytön siihen päikkäreille ja siirsin matkiksiin nukkumaan. Myös lentoasemilla se oli tosi hyvä, varsinkin kun olin tytön kanssa kahdestaan matkalla niin ei ollut toista käsiparia apuna.

 

Maitohappobakteereita syön yleensä itse matkalle lähtiessä herkän mahani vuoksi, joten annoin sitten tytöllekin maidon kanssa. Mulla oli maha muutaman eka päivän ihan kuralla, tytöllä ei :) Tosin hän oli matkan aikaan vasta 10kk ja söi Suomesta tuotua purkkiruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Ayla! Meillä itseasiassa vaihtui kohde juurikin tuoksi Agia Pelagiaksi, joten mielelläni kuulisin lisää ko. kohteesta jos haluat kertoilla! Esim. bussiyhteydet kiinnostaa ja miten lapsiin suhtauduttiin? Kauppojen valikoima? Ja oliko ranta millainen lapsiperheelle? Kiitos paljon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun en koko ketjua lukenut kysyn viisaammilta: mikä olisi paras paikka lomailla 4- ja 5-vuotiaiden tyttöjen kans? Matka on suunnitteilla aikaisintaan ensi keväälle/kesälle ja tällöin tytöt ovat 5 ja 6-vuotiaita. Haluamme hyvätasoisen hotellin jossa on lapsille leikkipaikka ja uima-allas sekä mahdollisuus tilapäislastenhoitoon (jotta ees kerran vois syödä rauhassa). Ranta lähellä ja semmoinen että sinne voi mennä lasten kans. Joku puuhapaikka (huvipuisto, eläintarha tms) vois myös olla ihan kiva jos niitä vaan löytyy.

 

Olen itse ollut Kreetalla vain kerran, joskus 90-luvulla joten muistikuvat ovat varsin hataria..

 

Lisäys. Ja koska matkalle todnäk lähtee myös miehen tyttö pitäisi majoitustiloissa olla väh 2 makuuhuonetta jotta 5 ihmistä sopii yöpymään.

Edited by dasta

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pakettimatka haussa vai omatoimisesti? Taitaa tulla vasta lokakuussa ensi vuoden kohteet. Tosin olikohan se nyt Finnmatkoilla, kun on jo jotain matkoja myynnissä, en ole varma. Sulla oli aika paljon vaatimuksia, joten en nyt osaa suoraan vastata ;) Mä kun itse menen minne vain lasten kanssa tai ilman niitä. Ainoa rajoite on esikoisen matkapahoinvointi eli kentältä itse kohteeseen ei voi olla yli puolen tunnin bussimatkaa. Muuten menen kyllä lasten kanssa ihan minne vain Kreikassa :)

Nkk: Taatusti suhtaudutaan lapsiin todella hyvin ja ystävällisesti. Kreikkalaiset rakastavat lapsia ja perhe on tärkein yksikkö. Lapset huomataan kyllä aina! Jos sattuu olemaan vielä blondit hiukset, niin sittenkös intoa riittää vielä enemmän.

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli matkarattaat, ja pärjäshän niillä, mutta kyllä miehen kanssa puhuttiin jossain vaiheessa, että eipä paljon jollain Emmaljungan yhdistelmillä tuolla juhlittais... :rolleyes: Kantoliina tai -reppu on POP!!

 

Yks mikä oli hankalaa, niin soseen lämmittäminen kahviloissa tms. :blink: Mikroa ei löytynyt tai "löytynyt", piti pyytää kuumaa vettä jossa hauduttaa purkki. Ja kesti jonkun aikaa... Onneks meidän tyttö söi lämmittämättäkin.

 

Tulihan sitä sitten imetettyäkin jos missä kahvilassa, biitsillä jne -aina kyllä kysyin paikalliselta kaverilta, että missähän olis sopivaa. Joku harso tai pyyhe vaan päälle ja menoks. Vain kerran joku nainen pyöritteli päätään, kun näki meidät (oltiin pyyhkeen alla silloinkin), mutta lähestulkoon aina kun tuli ilmi, että mä vielä imetän 8kk tyttöö, niin kaverin sukulaiset ja kaverit olivat positiivisesti yllättyneitä! Eli imetys on varmaan kuitenkin ihan myönteinen juttu, eivät vaan oo tottuneet siihen (ja varsinkaan että näin pitkään imetetään ;)).

 

Vaippoja ei kyl kande raahata kaikkia, jos Pampersit kelpaa, niitä nimittäin ainakin oli yhden pienen rantakohteen kaupassa (joten uskoisin että muuallakin) eikä olleet erityisen kalliita (?). Ruokia ei kyl tuttuja näkyny, ne oli hyvä että otettiin mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku mulle kertoi kauanko on äitiysloma Kreikassa, mutta nyt just en muista sitä tarkasti <_< Joka tapauksessa se oli vain muutaman kuukauden, joten se vaikuttaa siihen, ettei Kreikassa kovin pitkään imetetä.

Kaksi viikkoa lähtöön! Pitäisi ostaa esikoiselle uudet uimahousut ja pitäisi kokeilla meneekö kuopukselle vielä yksi vanha uimapuku vai pitääkö ostaa uusi tai uudet uimahousut.

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0