Sign in to follow this  
Followers 0
AnneJ.

Lasten kanssa Kreikassa

433 posts in this topic

AnneJ: Hotelli on huoneistohotelli Stefan Village.

 

Tämä menee aika OT, mutta minä olin lapsena tuolla! :D mutta olin sen verran isompi lapsi jo että sisareni kanssa jaoimme yhden huoneiston, ja äiti ja isä nukkui alapuolellamme olevassa huoneistossa. Minusta paikka oli tosi kiva silloin, ja henkilökunta oli mukavaa. Yksi opetti minulle kreikkaakin. (tosin silloin alkoi myös persianlahden sota, joten paljon muistankin katselleeni ihmeissäni yli lentäneitä hävittäjiä. :blink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en olekaan muistanut tänne kirjoittaa omia kokemuksia Kreikan reissusta. Ei me oltiin Pargassa, Pohjois-Kreikassa elokuun lopulla. Matka meni loistavasti mutta puolivälissä mä sain ilmastointilaitteesta sitkeän Kreikkalaisen pöpön, joka ei ole vieläkään täysin talttunut. Myös poika ja mies sairastuivat mutta paranivat nopeasti. Lääkärin mukaan syynä ei ole varsinaisesti ilmastointilaitteet veto vaan se, että pöpöt pesii niissä suodattimissa. Eli joko ei ilmastointia ollenkaan, tai sitten pitäisi itse pestä se suodattimet heti ensimmäiseksi.

 

Mutta itse asiaan. Lentomatka meni hyvin mutta tunnin kestänyt bussimatka kohteeseen oli tuskaa. Bussissa oli kuuma ilmastoinnista huolimatta. Poika kyllä nukahti kantoreppuun, jossa pidin häntä bussimatkan. Muutenkin kantorepusta oli todella paljon hyötyä retkillä, etenkin veneillessä. Muuten poika matkusti enimmäkseen matkarattaissa ja nukkui niissä päiväunia. Rytmi pidettiin samantyyppisenä kuin kotonakin mutta emme menneet hotellille päiväuniaikaan. Myöskin iltaisin menimme ravintolaan syömään kuten olisimme ilman poikaakin tehneet. Tosin ehkä menimme ravintolaan hieman aikaisemmin. Poika yleensä nukahti matkarattaisiin ja nukkui koko ruokailun ajan sekä matkan takaisin hotellille, jossa pääsi sitten maidon ja vaipan vaihdon jälkeen suoraan sänkyyn jatkamaan uniaan.

 

Poika oli reissun aikaan 11 kk enkä enää imettänyt ollenkaan. Mukaan otin tutut vastikeputelit sekä varalle jauhetta, jota käytettiinkin loppuviikosta aina hotellilla ollessamme. Retkillä tetrat olivat käteviä ja säilytimme ne sekä ruota pikkuisessa pehmeässä kylmälaukussa, jonne pakastimme mukaan vedellä täytetyn kokispullon. Toimi erittäin hyvin vaikka hellettä oli yli 30 astetta. Ylijäämämaito oli hotellille päästyämme aina jääkaappikylmää :).

 

Ruokaa raahasimme mukaan sekä lasi- että muovipurkeissa. Etenkin Hipp:n FruitBreak-välipalat olivat hyviä juuri kevyen painonsa takia. Ylipainoa oli muutenkin aivan järkyttävästi, onneksi saimme menomatkalla osan tarvaroista lapsettoman kaveripariskunnan mukaan. Puuroa oli mukana jauheena ja maitoa puuroon ostimme supermarketista. Täytyi vaan tarkaan lukea, että maito on pastöroitua. Aamupuuro upposi ihan hyvin, mutta iltapuuron syöttämisestä luovuimme loman ajaksi kokonaan. Myös lämpimien ruokien menekki oli kotioloja heikompaa ja poika korvasi osan kiinteästä ravinnosta maidolla, jota menikin odotettua enemmän. Onneksi otimme jauhetta mukaan.

 

Vettä poika oppi juomaan nokkamukista hienosti vaikka kotona se ei ollut juurikaan kelvannut. Täytyy sanoa, että onneksi en enää imettänyt reissulla, muuten en olisi muuta ehtinytkään tehdä, kuin istua tissi kiinni pojan suussa.

 

Ai niin, me raahasimme mukaan oman matkasängyn, koska matkatoimisto varoitti, että varauksesta huolimatta he eivät voi taata, että sellaista hotellista saamme. Huoneessa oli kuitenkin matkasänky valmiina odottamassa, joten omaa emme ottaneet edes pois paketista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole myöskään laittanut vielä matkakertomusta Korfulta, mutta kommentoin myös tuota matkasänkyasiaa :)

 

Eli meillä hotellin sivuilla (niin omilla kuin Finnmatkojenkin) luki, että huoneeseen saa matkasängyn. Saapuessamme yöllä ei sänkyä ollut ja respan henkilö sanoi, ettei ollut koskaan edes nähnyt sellaista hotellilla. No nukuimme poika välissämme parisängyssä.

 

Seuraavana aamuna respan henkilö kertoi, että saa järjestettyä matkasängyn, mutta se sitten maksaa 5e/yö! Sanoin tiukasti, ettemme suostu moiseen, koska sänky on luvattu blaablaablaa. Siinä sitten koiti vängätä, mutta lopulta antoi periksi, koska "Your son is so cute." :) Eli yhtä yötä lukuunottamatta meillä oli sänky käytössä ilmaiseksi, kuten pitikin. Ja onneksi oli, poika nukkui useat päiväunet myös siinä, kun ulkona oli +35 astetta ja sisällä ilmastointi piti huoneen sopivana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei me oltiin Pargassa, Pohjois-Kreikassa elokuun lopulla.

 

Mun mielestä Parga on Länsi-Kreikkaa, ei pohjoista niin kuin Thessaloniki yms. ;)

 

Lentomatka meni hyvin mutta tunnin kestänyt bussimatka kohteeseen oli tuskaa. Bussissa oli kuuma ilmastoinnista huolimatta.

 

Siinä onkin se syy miksen lasten kanssa voi sinne lähteä :( Tai ainakaan esikoisen, koska se tunnin bussimatka on liikaa, kun esikoisella on matkapahoinvointia. Kuumuus vielä menee, mutta oksenteleva lapsi ei :( Toi harmittaa mua, koska Parga on kyllä yksi parhaimmista paikoista, joissa oon Kreikassa ollut. Tosin Kykladit on lähimpänä sydäntä :wub:

 

Ylipainoa oli muutenkin aivan järkyttävästi, onneksi saimme menomatkalla osan tarvaroista lapsettoman kaveripariskunnan mukaan.

 

Ensi kerralla tietää sitten paremmin mitä ei tartte mukaan ;) Onneksi lasten kasvaessa tarvii vähemmän tavaraa mukaan :) Tosin sitä en tiedä mitä sitten kouluiässä tai murrosiässä, mutta ehkä silloin riittää uimapuku vain :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siinä sitten koiti vängätä, mutta lopulta antoi periksi, koska "Your son is so cute." :)

 

Toi onkin aina hyvä syy :D

 

Omaan matkaan on alle kaksi viikkoa ja täällä flunssassa ollaan <_< Firan majoitus (3 yötä) on samanhintainen netistä ja hotellista otettuna, mutta Kamarin ei. Pitäisi siis joko varata Kamarin majoitus (4 yötä) etukäteen tai sitten etsiä jokin toinen majoitus sieltä. Kumpikaan ei houkuttele. Ensimmäinen ei sen takia, että jos ei sitten päästäkään kaikki sinne yöksi ja toinen ei sen takia, että ne muut vaihtoehdot ei niin houkuttele, koska sillä hinnalla ei yhtä hyvää tunnu saavan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ensi kerralla tietää sitten paremmin mitä ei tartte mukaan ;)

 

No meillä se ylipaino aiheutui juurikin tuosta turhaan mukaan raahatusta matkasängystä, muuten tavarat olisi mahtuneet oikein hyvin painorajoihin. Alle vuoden ikäisellä kun on kuitenkin omat safkat ja juomat mukana ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä oli sitten paljon aikuisten tavaroita ;) Nojoo.. Mua vain itseäni huvittaa jälkikäteen ajateltuna, että mitä kaikkea sitä onkaan aiemmin raahannut mukana. Nyt pitäisi varmaan tehdä testipakkaus huomenna, jotta ei tule sitten viikon päästä laukkua pakatessa mitään ylläriä. Toisaalta rahansäästämiseksi mietin, että olisi kai vähän pakko tunkea kuopuksen koko viikon vaipat mukaan, mutta kun tiedän, että ne vie kuitenkin melkein kokonaan lentolaukun, niin.. Ei oikein järkeä. Pitäisi ottaa selvää onko kentällä säilytyslokeroa viikoksi ja mitä se maksaa. Ei nimittäin huvita alkaa raahata hanskoja, pipoja, takkeja yms. Kreikkaan ja takaisin <_< Lähinnä lasten, kun ne on kuitenkin käytössä. Mies on sitä mieltä, että kävellen + bussilla kentälle + ulkovaatteet säilytykseen viikoksi tulisi halvemmaksi kuin jättää ulkovaatteet kotiin ja mennä taksilla kentälle. Koitan puhua mun äitin tuomaan ne ulkovaatteet sitten tulopäivänä kentälle.

Harmittaa ihan hitosti, että on pakko raahata kauhea kasa lääkkeitä mukaan, mutta lasten takia on pakko. Kuopuksen takia on oikeesti pakko, koska sillä on nykyisin kuumekouristuslääkkeet, eikä niitä todellakaan voi jättää kotiin. Pitäisi käydä apteekissa kysymässä onko mahdollista saada pienempää kokoa. Mies saa kyllä tällä kertaa syödä niitä maitohappobakteereja jo ennen matkaa, vaikka ei ne kuitenkaan auta. Sillä menee aina ulkomailla maha sekaisin <_<

Pakko vetää tuleva reissu tiukalla budjetilla, kun on mennyt muihin menoihin ihan liikaa rahaa viime aikoina :( Tosi mälsää, mutta ei sille nyt vaan voi mitään. Aina niitä yllättäviä menoja kuitenkin tulee, vaikka kuinka oon koittanut laskea paljonko menee per päivä. En mä ees muista, että onko se Santo oikeesti niin paljon kalliimpi kuin muut saaret.. Firassa on ainakin kalliimpaa, sen mä muistan. Varmaan siksi hullua ottaa majoitus sieltä, mutta..

muoks. Säilytysmahdollisuus on kentällä niin kuin arvelinkin, mutta hintoja en löytänyt, höh.

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans ihmettelin Kreikassa tuota, että vaikka lapsista kuinka pidetään, niin miten se ruoan lämmitys oli niin hirveen hankalaa monessa paikassa. Ja syöttötuoleja ei ollut juuri missään. Luulis, että jos niin lapsimyönteisiä ollaan, niin tuolit nyt ois ilman muuta. Suomessa kun on tottunut, etät känäsimmässäkin Veijon Esson baarissa on syöttötuoli.

 

Meillä kyllä on ihme ja kumma mahtunut muksun kanssa kamat tosi hyvin painorajoihin, vaikka viimeksi oli sänkykin mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neljä yötä enää, jippii! Mulla on tänään vika työilta ennen lähtöä, joten sitten voin alkaa pakkailla. Onneksi pojille mahtuu vielä vanhat uimapuvut/housut. Nuoremmalla on siis uimapuku ja vanhemmalla uimahousut. Pitää tsekata huomenna mikä on aurinkorasvojen tilanne, kun en muista mitä on jäljellä aiemmilta matkoilta tänä vuonna. Lainaamme mun isältä pienen kovan lentolaukun, koska en uskalla nuoremman pojan kuumekouristuslääkkeitä raahata mukana pehmeessä laukussa. Tarkoitus on selvitä yhdellä trolleyllä (joka on periaatteessa yhdelle hengelle tarkoitettu), sillä lentolaukulla, tavallisenkokoisella repulla (tulee käsimatkatavaraksi), yhdellä pienellä olkalaukulla (kamera yms. siellä), 1-2 lasten minirepulla (pari lelua yms. niissä), sateenvarjorattailla ja kai se ergo otetaan mukaan. Mä en vaan jotenkin saa sitä oikein, kun poika on selässä :( Etupuolella kyllä onnistuu kantaminen, mutta ois helpompaa kantaa yli 2-vuotiasta selkäpuolella. En vain jotenkin saa sitä kunnolla silleen, ettei tuntuisi epämukavalta :( Vinkkejä? Toisaalta oli puhe, että mies kantaisi nuorempaa välillä ergossa selässä, mutta saa nyt nähdä. Otamme todennäköisesti koko viikon majoituksen Firasta ja siellä ei suurimmassa osassa paikoista voi kulkea rattaiden kanssa, kun on pelkkiä portaita. Poika ei kuitenkaan jaksa kävellä niin paljon kuin tarttisi, joten kai se ergo on otettava mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin juuri lentoliput mulle ja esikoiselle Ateenaan kahdeksi viikoksi kesäkuussa. Saarihyppelyä Kykladeilla tiedossa! En malta odottaa! Tarkoituksena on koittaa selvitä repulla, olkalaukulla ja pojan minirepulla, mutta saa nyt nähdä.. Pitäisi varmaan jo tehdä testipakkaus :lol:

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hip hei, mekin lähdetään toukokuussa Kreetalle Kato Stalokseen! Ehkä Emuli voidaan vilkutella toisillemme :rolleyes: Meillä matkaan lähteen mukaan nyt vajaa 4kk poika mutta matkan ensimmäisenä päivänä täyttää 8kk. Jotenkin päädyimme vaihtamaan jo varatun maaliskuun Israelin matkan turvallisempaan Kreikkaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko olleet viikon vai kahden viikon reissuilla? Viikko tuntuu liian lyhyeltä ajalta, kun lapsen kanssa rutiinitoimiinkin menee päivästä paljon aikaa. Meillä siis matkalle lähtiessä olisi vuoden ikäinen lapsi mukana.

 

Entä jos olette matkustaneet taksilla niin onko ollut turvakaukalo mukana vai miten olette toimineet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti 2 viikkoa, viikosta menee kuitenkin eka päivä tavaroiden purkamiseen, ja matkasta selviämiseen ja sitten viimeinen päivä menee pakkaamiseen ja kentällä odotteluun joten eihän siihen jää kuin 5 pvää "lomaa".

 

Me lähdetään Paleohoraan, Kreetalla elokuun lopussa. Mä olen kovasti ollut paketti matkoja vastaan mutta otettiin nyt kuitenkin aurinkomatkoilta paketti matka koska sillä saadaan suora lento ja majoitus olisi ollut sellainen minkä olisimme itsekkin valinneet (pieni appartments- majatalo ). (mukana poika 13kk)

 

Huomenna lento Thaimaahan 3 viikoksi B) ( mukana poika 7kk )

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voi kutsua meitä vielä tosissaan Kreikkaan hurahtaneiksi, kun matkalle lähdetään vasta kesäkuussa (Rhodos) ja se on meidän perheen oikea ensimmäinen reissu, minä, mieheni ja silloin poikamme 1v.5kk....olemme kyllä käyneet omien vanhenpien kanssa joskus Kreikassa... mutta kaikki Kreikkaan liittyvä kiehtoo meitä kovasti ja olen aivan varma ettei tämä jää viimeiseksi reissuksi Kreikkaan, kaikki saaret ois ihana kokea...mutta Rhodoksella aloitetaan, Finnmatkoilla niin hyväntuntuiset kohteet/hotellit ja palvelut siellä perheille. Kertokaahan kokemuksia Rhodokselta, Ixiasta, kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan oltu Kanarialla pojan ollessa 7kk ja Kreikassa, kun 10kk. Kummallakin kertaa oltiin reissussa viikko. Mulle tuo viikko oli ihan sopiva. Olen jotenkin tottunut, että vain kaukokohteisiin mennään kahdeksi viikoksi...

 

Niin tai näin, sitä piti sanomani, että lapsen kanssa lomailu on kuitenkin rankempaa, eikä ehkä ihan niin lomailua, että olen ihan tyytyväinen ollut viikon pätkään. Toki olisin esim. Kreikan reissussa viihtynyt pidempäänkin. Pienen lapsen kanssa vana hommat jotenkin aina helpompia kotona, joten siksi mun mielestä pitkään reissussa oleminen käy jo ehkä vähän stressaavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä olisi hyvä kohde Kreikassa 1 v:n kanssa matkatessa? Olisi kiva jos ko. paikassa voisi liikkua myös rattailla, olen ymmärtänyt, että monissa paikoissa on isot korkeuserot eikä jalkakäytäviä välttämättä ole? Plussaa olisi tasokas hotelli jossa hyvä uima-allasalue sekä joitakin hyviä ravintoloita ja kauppoja lähietäisyydellä. Pelkkää uima-altaalla löhöilyä emme halua vaan voisimme esim. vuokrata auton osaksi aikaa. Myöskään pahimmat turistirysät eivät meitä innosta eli Rhodos ei ole ensimmäisenä mielessä.

 

Otan kiitollisena vinkkejä vastaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me olimme 10 kuisen kaussa Lefkaksessa ja ihan kiva paikka oli. Rattailla pääsi hyvin liikkumaan ja auton vuokrasimme päiväksi ja sillä ajeltiin saarta ympäri. Hotellimme ei ollut kovin hyvä, mutta uima-allas sielläkin oli ja jokusen kerran käytiin pulikoimassa. Myös meressä pojan kanssa käytiin.

 

Ihan kivasti viikko meni. Oltiin heinäkuussa ja silloin oli tosi kuuma, joten koko ajan ei voitu olla liikenteessä. Kovasti piti poikaa suojata auringolta silloin. Mutta mukavaa oli kuitenkin. Ja ruoka hyvää. ;)

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta. Lefkas on ollut yksi vaihtoehto. Missäpäin saarta olitte ja missä hotellissa? Pääsikö siellä liikkumaan rattaiden kanssa? Entä oliko hyvin ravintolatarjontaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^me oltiin viime syksynä Kreetan Rethymnonissa ja siellä pääsi liikkumaan rattaiden kanssa vallan mainiosti. Fozzan linnoitus oli ainoa paikka jonka jätin väliin kun sinne ei olisi rattaiden kanssa päässyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lefkaksella pääsi liikkumaan hyvin rattaiden kanssa. Sellasella vesiputouksella kun käytiin, niin ei päässyt tietenkään, mutta poika nukkuin silloin rattaissa päikkyjä, niin jäätiin vuoron perään pojan kaa sen paikan terassille istumaan, niin kumpikin sai käydä itekseen katsomassa putoukset.

 

Meidän hotelli oli Voulas Studios. Varsin vaatimaton hotelli ja hirmu pieni huone (meillä oli yksiö). Ei hirveesti ollut tilaa enää sen jälkeen, kun huoneeseen ronttasi pojan matkasängyn ja rattaat. Itse asiassa rattaita säilytettiin öisin parvekkeella, niin mahduttiin. En tota hotellia sen kummemmin suosittele, mutta kyllä se viikon reissulla ihan meni, kun siellä kuitenkin oli ilmastointi niin saatiin poika päiväunille viileeseen. Uima-allaskin oli, joten toinen meni pulikoimaan siksi aikaa, kun toinen oli päikkäreiden ajan huoneessa tai parvekkeella.

 

Ravintoloita oli Lefkaksella ihan hyvin ja ruoka oli tosi hyvää. Paikkana tykättiin kovasti ja voitais mennä uudelleenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Valitettavasti ei. Me oltiin hotelli Elinassa eikä se kyllä mikään perhehotelli ollut, mutta kyllä se viikon reissussa menetteli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla vaihtui kesakuun alun loman lomakohde Kroatiasta Kreikkaan ja yritan nyt paattaa etta mihinkahan sita suuntaisi. Matkassa on mies ja silloin 8-kuukautinen poika. Toiveena olisi kaunis hiekkaranta, kivoja tavernoja ja paivaretkikohteita lahistolla. Mies tykkaa vanhoista temppeleista yms joten jossain semmoisessa pitaisi paasta kaymaan. Olen ajatellut Pargaa tai Zakynthosta, olisiko kellaan mielipidetta siita kumpi naista paikoista olisi parempi tamantyyppiseen lomaan? Ja tietysti jos on muita ehdotuksia niin mielellaan otetaan vastaan. Rodoksella ja Kreetalla olen jo kaynyt joten mielellaan suuntaisin johonkin muualle kuin naihin kohteisiin.

 

Jos olette ajaneet taksilla Kreikassa, onko silloin ok pitaa poikaa sylissa? Eihan autonistuin ole pakollinen? Huoneistohotellit joita olen katsonut ovat taksimatkan paassa keskustasta mutta en millaan viitsisi raahata autonistuinta mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy täälläkin hehkuttaa. Saatiin eilen illalla viikon Kreetan Plataniaksen loma puoleen hintaan. Hotelli on Caldera Bay kolmio neljälle( 4 aikuista+ 1 lapsi), omalla 4x4m:n uima-altaalla! Ja koko reissun hinta 1538e.

Ei tää oo kun neljäs Plataniaksen reissu mulle :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0