Sign in to follow this  
Followers 0
AnneJ.

Lasten kanssa Kreikassa

433 posts in this topic

Osaisiko joku kertoa, pääseekö Kreetan Knossoksella kulkemaan rattaiden kanssa? Kaikki muutkin Kreetan vinkit otetaan vastaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En ole käynyt ko. paikassa, mutta googletin kuvia sieltä ja niiden perusteella en ottaisi rattaita mukaan. Ergo tai kantoliina on paljon parempi tuollaisissa paikoissa :girl_smile:

 

^^ En muista niitä suosituksia enää, kun omista raskauksista jo aikaa (ja mulla on huono muisti muutenkin..), mutta etkö voisi kysyä ihan suoraan neuvolasta? Muistelen, että itse harmittelin, että jos oisin ollut raskaana Kreikassa, niin ois jäänyt kreikkalainen salaatti ja monet muut herkut syömättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä Kreikassakin ne fetajuustot (varmasti suurin osa) on tehty pastoröidusta maidosta.

Ja kysymällähän se selviää, siis sieltä ravintolasta. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei muuten välttämättä ole, sen takia mä tässä huolehdinkin. Kysyä tietysti voi.

 

Neuvolassa ei tähän osattu sanoa juuta eikä jaata.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten kirjoitin suurin osa on. ;)

Ei tietenkään välttämättä kaikki ja siksi tosiaan kannattaa se suoraan kysyä sieltä ravintolasta.

 

*muoks ja ihan paikan päällä kunnon super marketista olen pakkauksia katsonut useimmista merkeistä.

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knossoksessa pääsee kyllä matkiksilla liikkumaan lähes minne tahansa. Kulkureitit/sillat kulkevat ristiin rastiin ympäri aluetta, muutama "off road"-polkukin toki on. Meillä oli MacLarenit mukana ja hyvin päästiin kulkemaan niillä. Varmuudeksi meillä oli vielä rintareppu mukana, mutta ei sitten tarvittu, kun rattaiden kanssa pääsi niin näppärästi.

 

Jos ajaa Länsi-Kreetalta Iraklioniin, niin silloin suosittelen ehdottomasti poikkeamaan Melidonin luolilla. Siellä lähettyvillä oli myös oliiviöljyfarmi, josta sai ostettua todella laadukasta oliiviöljyä. Autonvuokrausfirmoista kannattaa pyytää reittisuosituksia. Todella mielellään suunnittelevat meno- ja paluureitit, joiden kohdalle osuu mielenkiintoisia paikkoja ja kauniita maisemia :girl_smile: Finnmatkojen suosittelema autonvuokrausfirma taisi olla Hot Wheels (tjtn sinne päin), oli modernit ja siistit autot, hyvät lastenistuimet, loistava palvelu ja kohtuulliset hinnat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten mä oon jo aikaisemmin kirjoittanut niin oon ollut kahdesti raskaana Kreikassa ja ihan huoletta syönyt kaikkea mitä oisin muutenkin syönyt. Ainoastaan jäät pyysin jättämään ´juomista pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon aikalailla samaa mieltä, koska ei ole tullut ongelmia lapsille tai mulle ruoista siellä, mutta tietty se on ikävää, jos sen yhden kerran sitten napsahtaa, kun on raskaana :girl_sad: Jos haluaa ottaa varman päälle, niin on siellä varovainen :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos AnneJ. sää tiedoista :) Eiköhän syyskuun lopulla ole ihan tarpeeksi lämmintä meille, toivotaan että sää suosii!

 

Kreetan lomakohde ja hotelli suosituksia otetaan ilolla vastaan! Olen tätä ketjua nyt tavannut useamman kerran alusta loppuun, ja hyviä vinkkejä lapsen kanssa matkustamiseen on tullut, mutta kaipaisin lisää tietoja noista lomakohteista.

 

Ei malttais millään oottaa että saadaan matka varattua, tsatsiki maistuu jo suussa... :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ... ja usein ostetaanki (tai tehdään ite) :girl_smile: Mutta eihän se voi maistua täällä samalta kun siellä ihanassa auringon paisteessa ja Välimeren tuoksussa :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan se totta. Fetakin maistuu Kreikassa paremmalta kuin täällä, vaikka se ihan Kreikassa tehtyä on se täällä myytävä.

 

Huomasin viime lokakuun reissulla, että olin jo niin tottunut omatekemään frappeen, ettei se Kreikassa maistunut yhtään niin hyvältä kuin omatekemä :grin: Muutenkin ärsytti, kun se maksoi paljon ja puolet oli vaahtoa. Itsetehtynä ei maksa paljon mitään eikä vaahto ole pääosassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

viime viikko oltiin rodoksella ja loistavasti meni. Tai tyttönen kyllä oli jotenkin raivoisa, mutta se ei ole kreikan vika girl_smile.gif Viileät oli illat vielä, eli onneksi oli mukana fleecepussi matkiksiin. sai tyttönen sitten rauhassa turvallisessa pussukassaan nukkua kun illalla kuljettiin. Päivisin oli jo tosi lämmin, sellaista 22-29 astetta. Ah, ja ruoka oli tietty hyvää.

 

Paljon saatiin huomiota ravintolassa ym kun saagalla on tietty siniset silmät ja kun turistikausi oli vasta aluillaan niin vauva jaksoi ihmetyttää.

 

Mun olis kyllä kannattanut ottaa hieman enemmän ruokaa mukaan tytölle. Aika seppä sai olla löytääkseen vauvan ruokaa vaikka käytiin kaupungin ulkopuollakin isommassa supermarketissa ettimässä. mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

 

Rodoksen kaupungista joku 6km keskellä ei mitään oli sellainen valtava ikeahenkinen jumbo lastentarvike liike. Siellä myytiin melkeinpä pelkästään lastentarvikkeita.. kannattaa käydä! (ruokaa ei sieltä saa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tajusin vasta nyt, että tarviiko lapselle jotain rokotuksia Kreikkaan? Ollaan lähdössä kesäkuun alussa ja poika on silloin vajaa 5 kk. Pitääpä selvittää asiaa, mutta miten teillä muilla on ollut lapsilla rokotuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Alhaisen riskin maita on Kreikka eli mun tietääkseni mitään ylimääräisiä rokotuksia ei tartte ottaa.

Ja Kreikassa ollaan oltu paljon ja pitkiäkin aikoja. ;)

*muoks* Niin ja meillä ei ole ko. rokotuksia ollut eikä niille ole ollut tarvettakaan.

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pitänyt hommata se twinrix itelleni ja pojille jo kauan sitten, mutta se on vain jäänyt. Tartteehan siihen eka ne rahatkin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Penny vinkeistä! :) Nyt on Kreetalta palattu ja tosi hyvin meni kaikki. Tiedoksi, että ainakin Rethymnonista löytyy supermarketista laaja valikoima Pampersin vaippoja ja tarvikkeita. Vauvojen purkkiruuista löytyi myös hedelmäsoseita muutamaa eri makua ja samoin erilaisia kasvis/liharuokia myöskin muutamaa erilaista (Nestle).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heip.

Ollaan lähdössä Kreetalle parin viikon päästä n.1,5v lapsen kanssa ja iloisena lueskelin muiden kokemuksia ja vinkkejä. Joku kyselikin että pitääkö taaperolla olla uimavaippa altaissa uidessa vai riittääkö uv-suojapuku? ..En nähnyt vastauksia niin kysyn uudelleen, että vaatiiko hotellin hlökunta uimavaipan? Eipä tosin ole pelkoa että vedessä kakkaisi kun on niin tapojensa orja ton ulostamisen suhteen ;)

 

:) Aurinkoista loppuviikkoa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Omilla lapsilla on ollut aina ihan tavalliset uimapuvut pienempänä ja sitten isompana tavalliset uimahousut. Jos lapsi ei koko päivää lillu siellä vedessä, niin ei ainakaan mun mielestä tule ongelmaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rethymnonista löytyy supermarketista laaja valikoima Pampersin vaippoja ja tarvikkeita. Vauvojen purkkiruuista löytyi myös hedelmäsoseita muutamaa eri makua ja samoin erilaisia kasvis/liharuokia myöskin muutamaa erilaista (Nestle).

Mahtavaa, kiitos tiedosta. Ollaan juurikin tuonne lähdössä kuukauden päästä. Ajattelin tytön opettaa tavismaitoon ennen matkaa, mutta purkkiruokkaan joudutaan varmasti turvautumaan. Suurimman osan raahaan tosin kyllä kotoa käsin. Kävittekö ravintoloissa Retyssä...? Oliko siellä miten lapsille puuhaa? En nyt jaksa selata taaksepäin missä kohteessa olitte, joten saattaa olla tyhmää kysyä kävittekö ravintoloissa, jos ihan Retyssä asuitte :D

 

Me ollaan aktiviteetteinä mietitty autonvuokraa, vesipuistoa, merirosvoristeilyä sekä pienen pientä patikkaretkeä yhdessä rotkossa (jonka nimeä en muista). Onko kellään muita vinkkejä ko. kohteessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Purkkiruoasta kannattaa huomioida, että ne saattavat sisältää/sisältävät suolaa. Siis jo ihan alkaen 6kk tarkoitetut.

Me ollaan niitä kyllä maisteltu, mutta ihan tiedoksi tämä jos on oikein tarkka eikä missään nimessä halua sitä suolaa vielä antaa alle 1v:nä. ;)

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Juu, käytiin ravintoloissa lähinnä päivisin. Lähes joka paikasta löytyi syöttötuolit ja muutenkin ravintoloissa oli helppo olla ainakin pienen lapsen kanssa, kun suurin osa on rentoja ulkoterasseja / sisäpihapaikkoja. Varsinaisia lastennurkkia tms. en kyllä huomannut. Iltaisin syötiin lähinnä hotellihuoneessa (huoneistohotelli), koska tyttö ei rattaissa nukahda yöunille, mutta sekään ei ollut ongelma, koska lähes kaikista ravintoloista sai ostettua ruokaa myös mukaan. Oltiin varauduttu itsekin kokkailemaan mutta loppujen lopuksi ei tarvinut siis tehdä itse ruokaa ollenkaan, kun take-away toimi lähes joka paikassa.

Edited by MinnisX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääsispä jo Kreikkaan :lipsrsealed: Matkakuume vain pahenee, kun lukee kaikkia Kreikka-juttuja netissä, mutta minkäs teet, kun on jatkuva ikävä sinne ja on pakko lukea ja tuijotella kuvia ja ja ja.. Huoh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toivottavasti pääset reissuun. :)

 

Meillä on lähtöön n. 3vko ja pääsee taas nauttimaan kaikesta. :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Toivottavasti tosiaan pääset kohta matkaan.

 

Meillä pari viikkoa matkaan ja vasta nyt sen tajusin. Mun pitää tehdä vielä vaikka mitä ennen matkaa, jotta voin sitten nauttia kunnolla eli nyt pitää vielä ahertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0