eire

kapalointi

69 posts in this topic

^Meillä ei ainakaan avattu. Ja iltasyötön (juuri ennen nukkumaanmenoa) söi myös kapalossa ettei tarvinut alkaa "herättämään" jos tissille nukahti. Ei tuntunut tyttöä häiritsevän yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvokaas joku helppo kapalo kesävauvalle?

Meillä oli kakkosella Miracle Blancet ja se oli mielestäni todella huono, en saanut pysymään päällä millään ja vauvakin tuskastui liian löysästä kapalosta :(

Nyt olen ottanut varman päälle ja hankkinut ykköskapaloksi SwaddlePodin joka on vetoketjullinen kapalo, helpompaa ei siis juuri voisi olla :D

Mutta jos jonkun kapaloliinan vielä lisäksi hankkisi. Ehdottomasti pitäisi olla tarrat tms kiinnityssysteemit. Ja ohut että menee kesän kuumuudessa. Ehdottakaa jotain! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä oli SwaddleMe:n bambuinen kapalo ja vaikka tytt syntyikin loppukesästä niin uskon että tuo olisi tarpeeksi ohut ja hengittävä.ö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvokaas joku helppo kapalo kesävauvalle?

Meillä oli kakkosella Miracle Blancet ja se oli mielestäni todella huono, en saanut pysymään päällä millään ja vauvakin tuskastui liian löysästä kapalosta :(

Nyt olen ottanut varman päälle ja hankkinut ykköskapaloksi SwaddlePodin joka on vetoketjullinen kapalo, helpompaa ei siis juuri voisi olla :D

Mutta jos jonkun kapaloliinan vielä lisäksi hankkisi. Ehdottomasti pitäisi olla tarrat tms kiinnityssysteemit. Ja ohut että menee kesän kuumuudessa. Ehdottakaa jotain! :)

 

Meillä oli Beboliinan Uniliina-kapalot viime kesänä (jolloin oli tosi kuuma). Tarroilla suljettavat, ohutta trikookangasta. Oli helppo käyttää, öisinkin jos vaippaa piti vaihtaa niin onnistui helposti unisena ja kapalon käyttö sujui myös mieheltä. Meillä oli kolme paria liinoja jotta oli aina tarvittaessa puhdas eikä tullut paniikkia. Saatiin käyttää liinoja jo sairaalassa, letkut ja johdot sai hyvin kapalosta taiteiltua ulos.

 

p.s. Mulla on myynnissä tuolla kirppariosastolla käyttämätön pari Uniliinoja jos kiinnostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Nyt löytyy. Olin vahingossa poistanut ne kun olin poistanut jo myytyjä tuotteita.

Edited by Lene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ensin Alvin kapalo jonka jälkeen siirryttiin SwaddleMen L-kokoiseen. Sitä ei taida olla Suomessa myynnissä kuin pienenä, mutta tuo löytyi eBaystä. Noin 2,5 kk kieppeillä alettiin jättämään kapaloa pois, muutoinkin se on ollut meillä käytössä lähinnä viimeisenä oljenkortena kun mikään muu ei auta (alussa tarkoitti joka yö). Tänä yönä ekaa kertaa päällä hihaton unipussi (Mamas & Papas), saa nähdä miten käy. Ainakaan ei tullut huutoja päälle laitettaessa kuten joskus pari kuukautta sitten kun ekaa kertaa tuota pussia koitettiin, silloin ei kelvannut yhtään tytölle (1 kk).

 

Kapalo on kyllä meillä pelastanut monta yötä jotka olisi muuten menneet pelkäksi huitomiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa vahingossa löydettiin tää kapalointi! Sain siis ystävältä lainaksi Uniliinan, joka hasardilla heitettiin mukaan sairaalakassiin ja osoittautuikin kullan arvoiseksi jo sairaalassa. Nytkin vielä iltaisin rauhoittuu parhaiten kapaloon, enää ei joka ilta tarvitse "pakkopaitaan" laittaa, mutta jos on tosi levotonta, niin sitten kapaloidaan edelleen. Tyttö nyt reilu 2 kk. Kauaa ei enää mahdu tuohon lainaksi saatuun uniliinaan, sitten pitää miettiä, hankkisiko unipussin vai uniliinasta isomman koon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te ihan peruskangasta käyttäneet olette saaneet kapalon tarpeeksi tiukaksi? Olisko jollain hyvää kapalointi ohjetta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kääräisemällä toisen pään hyvin alle toiseen kylkeen saakka ja toinen tietty ympäri niin pitkälle kun riittää. meillä on ihan vaan puolikas yhden hengen aluslakana toimittanut kapalon virkaa, kolmioksi taitettuna. ihan hyvin on toiminut :) nimim. neiti kohta 5kk ja nukkuu kapalossa lähes koko yön ainakin. yleensä aamulla on kädet viimeistään vapaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt tuota tyyliä kuin tuossa vauva.fi:n ohjeessa, mutta teen käänteen/taitan reunaa yläreunaan sisäpuolelle päin. Sitten laitan vauvan toisen käden niin, että käsi menee taitteeseen + kankaan lieve tiukasti vauvan vastakkaiseen kainaloon ja mielellään vielä selän alle. Ja sitten vasta toinen käsi samalla tavalla pakettiin ja kankaan lieve vauvan selän alle, tiukasti kohti ristiselkää vedettynä. Tällä tavalla meidän pienet houdinit eivät saaneet käpäliään ulos kapalosta, kun siinä oli se taite pitämässä kädet paketissa. Ja kädet eri kerroksiin, kangasta väliin.

 

Uniliina on ihana, mutta mua ärsyttää siinä se kun vauva pitää kääntää mahalleen että tarrat saa kiinni. Lisäksi meillä on se isompi versio, jota ei saa tarpeeksi tiukalle. Meillä on ollut suhteessa pituuteen hoikat lapset ja se on ollut vähän ongelma.

 

Ruskovillan kapaloliina on ihana, se on jämäkkä ja mukava. Sitä tuli käytettyä toisella lapsella tosi paljon.

 

Tytöllä, vanhemmalla lapsella siis, käytettiin SwaddleMe:n fleecekapaloa. (Se oli tosi hyvä myös turvakaukalossa.) Siitä tykkäsin tosi paljon ja käytettiinkin se ihan loppuun - ostin siis toki käytettynä. Parasta siinä oli se, että vaipan pystyi vaihtaa ilman, että purki koko kapaloa.

 

Ah, kapalo ja kantoliina. Kaksi kovaa K:ta. Pelastivat minun järkeni vauva-aikoina. Kapalo teki vaikutuksen jo laitoksella - tyttö huusi kuin pieni hyeena eikä saatu miehen kanssa sitä millään hiljenemään. Soitettiin hoitajille ja sitten sieltä tuli sellainen lähellä eläkeikää oleva lastenhoitaja, joka arvioi tilanteen yhdellä silmäyksellä, kääräisi tytön napakkaan fleecekapaloon - ja kas, tuli hiljaisuus ja tyttö nukahti samalla sekunnilla girl_in_love.gifgirl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kapalointi pelasti ainakin meidän perheen yöunet aivan täysin. Mä en jotenkin vaan oppinut sitä lakanaan kapalointia, joten beboliinan uniliina, jonka meidän äiti kerran toi tuliaisena, oli aivan huippu! Mä en kylläkään käännä vauvaa mahalleen, jotta saan tarrat kiinni, vaan laitan ensin sen puolen, johon tarra kiinnittyy, vauvan selän taakse, ja sen jälkeen sen itse tarran kiinnitän kyljelleen pyöräyttämällä. Loppuipa meidän neidon vehtaaminen kuin seinään, kun kädet sai paikoillensa. Nyt tuo ykköskoko alkaa olla pieni, joten täytynee alkaa vaikka itse tilalemaan sitä isompaa versiota. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostin nyt tällaisen aiheen esiin, kun on vallan tipahtanut ja kokemuksia kaivattaisiin...

 

Kävimme tänään tytön kanssa 6kk neuvolassa ja siellä hoitaja oli sitä mieltä, että kapalosta pitäisi koittaa nyt luopua. Meidän tyttö on siis tähän asti nukkunut yöunensa lakanaan käärityssä kapalossa, timmissä paketissa, josta hän ei pääse rimpuilemaan ulos. Päiväunet meillä nukutaan aina ilman kapaloa.

 

Syy kapalointiin alusta asti on ollut ne (yllätys, yllätys!) levottomat kädet, joilla tyttö häiritsee itse omaa untansa. Kädet huiskii ja tunkee suuhun ja kun kädet pääsee suulle, niin tutti lentää kaaressa ja siitä seuraa taas tietysti murhe. Meidän haasteena vielä hetki sitten oli lisäksi se, että tyttörukka ei osannut pitää tuttia suussa vaan esim. nukuttaessa tuttia piti itse pitää suulla. Nyt kuitenkin tämä tuttiongelma on ohi, kiitos parempien, uusien tuttien.

 

Kapalossa meidän tyttö ei tarvitse tuttia. Ainoastaan nukutamme hänet tutin kanssa, kun nukahtaa, tutti pois. Vaan miten käy, jos nukutamme tyttöä ilman kapaloa? Kädet hakeutuu suulle ja havahtuu imemisen tarpeeseen?

 

Muutama kuukausi sitten kokeilimme eräänä iltana nukuttaa tytön kapalon sijasta unipussiin. Tyttö nukahti ihan normaalisti, mutta jo hetken päästä alkoi ähistelemään ja aikansa ähisteltyään puhkesi poruun. Tässä vaiheessa tyttö oli ihan virkeä taas. Luovutimme saman tien, paketoimme tytön takaisin kapaloon, eikä sen koommin olla kokeiltu ilman.

 

Tämä kapalosta vieroittaminen on jo hyvän aikaa ollut mielessä täällä, jotenkin vaan jäänyt ajatuksen asteelle, kun kapalo todellakin on meillä taannut kunnolliset yöunet sekä vauvalle, että aikuisille. EIhän tuota kuitenkaan voi lopun ikää olla lakanaan paketoimassa!

 

Parhaita vinkkejä nyt siis kaivataan kaikilta asian läpikäyneiltä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Safrane, miksi neuvolassa kehotettiin luopumaan kapaloinnista? Eihän siitä pitäisi mitään haittaa olla...?

 

Meillä 7kk poitsu nukutetaan edelleen kapaloon. Yön aikana (aika alkuyöstä jo) pääsee kyllä pois kapalosta ja nukkuu kädet ja jalat levällään :D Ilman kapaloa ei kuitenkaan nukahda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin vauva nukkuu yöunet kapalossa, päiväunet ilman. Kapalona on Swaddle Men puuvillakapalo, jossa nyt käytetään isompaa kokoa.

 

Minuakin kiinnostaisi tietää, miten ja minkä ikäisellä vauvalla olette luopuneet kapalosta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyykö SwaddleMe-kapaloja mistään muualta kuin nettikaupoista? Olen kokeillut googlettaa eri hakusanoilla, mutta toistaiseksi tuloksetta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liittyykö teillä käsien levottumuus vain nukkumiseen. Meillä on 6kk poika alkanut vispaamaan käsiään tässä viimeisen viikon aikana etenkin iltaisin mutta muutenkin. Kontakti häneen kuitenkin säilyy kokoajan ja hän on normaalisti kehittynyt. Kääntyminen ja muutenkin liikkuminen on juuri samaan aikaan aktivoitunut. Jotenkin se käsien vispaaminen on kuitenkin sellaista osittain ei tahdonalaista... Vähän huolissaan tässä oltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now