eire

kapalointi

69 posts in this topic

Mua kiinnostaisi vauvan kapalointi, en oikeastaan tiedä siitä paljoa enkä ole juuri konkreettista tietoa löytänyt. Olen kuitenkin ymmärtänyt että vauvat pitävät kapaloinnista, kun tuntevat siinä omat rajansa niin kuin kohdussa. Tässä olisikin vähän kysymyksiä tietäville:

 

- voiko vauvan ihan nukuttaa kapalossa? siis kääriä ja pinnasänkyyn vaan ilman peittoa?

- käykö mikä tahansa peitto/liina kapalointiin? vai pitääkö olla oikea kapaloliina?

- kuinka ison liinan tulee olla jotta kapalointi onnistuu?

 

Muutenkin kokemuksia olisi kiva kuulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

- voiko vauvan ihan nukuttaa kapalossa? siis kääriä ja pinnasänkyyn vaan ilman peittoa?

 

Voi. Tai ainakin minä teen niin :) Mä vaihdan yökkärin päälle ja lopuksi kiedon vauvan fleecevilttiin. Laitan kyllä peiton päälle "painoksi", mutta yöllä herätessä on peittopotkittu + viltti pois päältä ( en siis kiedo niin tiukasti kuin kapalo, mutta kuitenkin niin että kädet ovat tiukasti vartaloa vasten.)

 

- käykö mikä tahansa peitto/liina kapalointiin? vai pitääkö olla oikea kapaloliina?

 

Mä käytän fleecevilttiä, lakanaa käytin esikoisella. Kapaloliinoissa saattaa olla kiinnipitoa helpottavia tarroja.

 

- kuinka ison liinan tulee olla jotta kapalointi onnistuu?

 

Sen verran iso että yltää vauvan ympäri tuplasti. Meidän viltit on noin 120x80cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

- voiko vauvan ihan nukuttaa kapalossa? siis kääriä ja pinnasänkyyn vaan ilman peittoa?

 

mä oon vetässyt kapalon yökkärin päälle ja huoneen lämpötilasta riippuen peiton päälle tai sitten jättänyt ilman, aika pienestä asti ollaan lykätty nallet tytön molemmin puolin ettei pääse kääntymään mahalleen ja varsinkin nyt ku kääntyminen käy tytöltä helposti ni tarttee pitää huoli ettei pääse mahalleen , kai siinä on tukehtumisriski

 

- käykö mikä tahansa peitto/liina kapalointiin? vai pitääkö olla oikea kapaloliina?- kuinka ison liinan tulee olla jotta kapalointi onnistuu?

 

aluks kapaloin pinnasängyn lakanaan mutta sit tilasin uniliina-nimisen kapaloliinan ja se on toiminut meillä hyvin, saan sen paremmin pysymään ku lakanan ku siinä on tarrakiinnitys mutta varmaan onnistuu ilmankin

 

 

meidän tyttö on 5kk ja nukkuu edelleen kapalossa, alettiin nukuttamaan kapalossa joskus alle 2kk ikäsenä koska oli niin levoton nukkuja, samasta syystä nukkuu edelleen siinä koska jos kädet on vapaana ni sählää itsenäs hereille syvemmästäkin unesta! nyt vaan on alkanut välillä raivostumaan kapalolle ku ei pääse liikkumaan mutta meillä ei nukuta jos ei olla kapalossa, on myös oppinut venkoamaan itsensä välillä ulos liinasta vaikka olisin laittanut sen niin piukkaan ku oon saanut! elän toivossa että joku kaunis päivä siitä vielä eroon päästäis! neuvolassa sanoivat että ei oo mitään yläikärajaa kapalossa nukuttamiseen mutta itse ajattelisin että sitten ku oppii kunnolla liikkumaan ni loukkaako itsensä jos yrittää kapalossa päästä liikkeelle! :unsure:

Edited by reetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kapaloon saa nukuttaa ja meillä ainakin laitoksella kätilö laittoi pojan kapaloon jo synnytyssalissa. Myös osastolla vauva laitettiin kapaloon ja meillekin näytettiin, miten se tehdään.

Nykyään kapaloidaan poikaa välillä vieläkin. Meillä on kapaloliina, jossa ei oo tarrakiinnityksiä, mutta siirryttiin käyttämään pelkkää pussilakanaa, sillä pojalla on aina niin kuuma. Eli kai siihen voi käyttää vähän mitä vaan oikean kokoista liinaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- voiko vauvan ihan nukuttaa kapalossa? siis kääriä ja pinnasänkyyn vaan ilman peittoa?

 

Voi. Tai ainakin minä teen niin :) Mä vaihdan yökkärin päälle ja lopuksi kiedon vauvan fleecevilttiin. Laitan kyllä peiton päälle "painoksi", mutta yöllä herätessä on peittopotkittu + viltti pois päältä ( en siis kiedo niin tiukasti kuin kapalo, mutta kuitenkin niin että kädet ovat tiukasti vartaloa vasten.)

 

Ihan sanatarkasti meilläkin näin. Kapaloin pojan aluksi äitiyspakkauksen lakanaan, mutta vaihdoin sen myöhemmin fleecehuopaan. Huopa on joustaa juuri sopivasti, että sen saa sidottua napakammin kuin joustamattoman lakanakankaan. Poika kapaloitiin jo laitoksella ollessa.

 

Meillä kapalointi parantaa unta selvästi, siitä tuli taas viime yönä todiste. Poika on kova hosumaan ja huitomaan unissaan, ja se tekee meidän molempien unesta huonoa, kun minä havahdun pojan sohlailuihin kevyemmän unen vaiheessa ja poikakin herää osittain, jolloin sitten tulee helposti nostettua poika viereen syömään. Parina viime viikkona en ole häntä kapaloinut laiskuuttani, ja poika on sitten herännyt melkein parin tunnin välein. Viime yöksi kapaloitiin taas, ja hän heräsi vain kerran!

Edited by Lia

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sama juttu!!

 

Ihmeteltiin tässä juuri, että kuinka tuo tyttö noin levottomasti taas nukkuu, herää parin tunnin välein. Tajusin, että sehän johtuu liian löysästä kapalosta. Ihan tietoisesti siis koitin "päästä eroon" tosta kapaloinnista, mut ei näköjään onnistu. Meidän tyttö vaan tarvii sen, jotta voi nukkua. Viime yönä sitten taas nukkui 20.30-3.45, sen jälkeen kyllä on taas vaikeeta nukkua pitkään, vaikka kapalossa onkin...

 

Oon miettinyt, että mitenköhän siitä sitten pääsee irti. Ei kai tuo voi taaperona enää kapalossa nukkua... Vai onko se vaan sellainen asia joka lopulta jää pois luonnostaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vai onko se vaan sellainen asia joka lopulta jää pois luonnostaan.

 

Kuulemma joskus neljän ikäkuukauden jälkeen käsien huitominen vähenee ja uni rauhoittuu siltä osin, ja silloin on hyvä siirtyä esim. unipussiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näin ainakin meillä. Mä en ihan muista millon meidän pikku huitoja rauhottui, mutta saattoi hyvin olla just joku 4-5kk iässä. Nykyään nukkuu unipussissa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauva kapaloitiin jo synnytyssalissa ja kapalo oli laitoksellakin se juttu rinnalla olemisen lisäksi, joka rauhoitti pienen. Kotona meillä oli aluksi Ruskovillan kapaloliina, mutta löysin sitten kirpparilta Swaddle-me -kapalon. Se oli tosi kätevä ja nyt Kakkoselle hommattiin se ihan pienin kapalo jo valmiiksi. Ostin viime kesänä Uniliinan kapaloliinan, mutta meidän tytölle siitä ei saanut tarpeeksi tiukkaa, vaikka muuten materiaalina ja mallina oli tosi hyvän oloinen. Vähän harmitti, mutta kokeillaan josko se sitten toisella lapsella toimisi... Swaddle-me:n molemmat kapalot ovat fleeceä (niitä on kyllä mun tietääkseni esim. flanellisiakin) ja kesähelteillä ihan liian kuumat.

 

Meillä kapalo jäi pois kun tyttö alkoi nukkua mahallaan eli ehkä joskus viiden kuukauden ikäisenä. Siinä vaiheessa sitten pienet sormet ropelsivat tuttia ja naamaa häiritsevästi vielä sen verran paljon, että käytettiin sitten sukkia hanskoina öisin. Puolen vuoden jälkeen joskus sitten hanskatkin jäi pois, en muista enää ihan tarkasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa tätä hieman.

 

Täällä yksi äiti joka huomannut, että kapaloon nukuttaminen auttaa levotonta tyttöä nukahtamaan paremmin ja pysymään unessa. Tyttö nyt vajaa kaksi kuukautta. M

 

Mutta edelleen kaipaisin keskustelua aiheesta. :)

 

Haluaisin ihan yleisesti kuulla kokemuksia ja ajatuksia kapaloon nukuttamisesta. Miksi aloit nukuttaa kapaloon? Toimiiko? ts. rauhoittuuko lapsi nopeammin unille? Kuinka vanhaksi nukutit kapalossa? Mitä oli päällä kapalon sisällä, entä oliko kapalon päällä vielä peittoa? mistä materiaalista kapalo oli jne?

 

Eli siis kaikkea aiheeseen liittyvää.. Huolestuttaa myös se, että voiko lapsi satuttaa itseään kun "taistelee" kapaloa ja nukahtamista vastaan ja venkoaminen ja käsien heiluttaminen on todella raivokasta. Tai voiko siitä jäädä lapselle jotain "traumoja", kun ei pysty itseään vapauttamaan.. Täällä siis todella väsynyt äiti kun tälläistäkin pohditaan. :D:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kapaloitiin vauvaa ensimmäisten kuukausien aikana, jos nukahtaminen ei muuten onnistunut. Vauvalla oli masuvaivaa ja koliikintapaista itkeskelyä. Usein kapalo rauhoitti pitkänkin itkemisen jälkeen ja uni oli rauhallisempaa.

 

Mä en usko, että vauvalle voisi jäädä kapalosta mitään fyysisiä tai psyykkisiä traumoja. Vauva tuskin rimpuilee niin, että satuttaa itseään. Psyykkisesti kapalon sanotaan tuovan vauvalle turvallisuuden tunnetta ja se, että vauva monesti rauhoittuu vasta päästyään kapaloon, tukee tätä väittämää.

 

OT: Mulle tulee kapaloinnista mieleen "mattohoito", jota käytetään ainakin nuorisopsykiatrisessa hoidossa. Aggressiivinen nuori kääritään tukevasti eräänlaiseen paksuun mattoon rauhoittumaan. Tiukassa paketissa oleminen tuo turvallisuuden tunnetta ja usein nuori voi itse pyytää mattoon pääsemistä, kun tarvitsee rauhoittumista. Tätä ei siis käytetä rangaistusmielessä, vaan tarkoituksena on lisätä turvallisuudentunnetta esim. silloin, kun ahdistus kasvaa liian suureksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kapaloitiin esikoista satunnaisesti ja siitä oli kyllä ihan hyötyä. Nyt suunnittelin toiselle lapselle jonkinlaisen kapaloliinan hankkimista. Onko kellään kokemusta Comfort Swaddle Wrap-kapalosta?

 

Muistelin, että meitä opastettiin silloin jättämään ainakin vauvan toinen käsi pois kapalosta. Oletteko kapaloineet aina vauvan kädet kapalon sisään? Voin muistaa kyllä väärinkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haluaisin ihan yleisesti kuulla kokemuksia ja ajatuksia kapaloon nukuttamisesta. Miksi aloit nukuttaa kapaloon? Toimiiko? ts. rauhoittuuko lapsi nopeammin unille? Kuinka vanhaksi nukutit kapalossa? Mitä oli päällä kapalon sisällä, entä oliko kapalon päällä vielä peittoa? mistä materiaalista kapalo oli jne?

 

Mä teen vähän oman version kapalosta. Kiedon vauvan (äitiyspakkauksen) peittoon niin tiukasti, ettei se pääse mutkuilemaan ja laitan "ylimmän" peiton sivun vauvan alle, niin että sen oma paino pitää peiton napakasti kiinni. Helppo ja nopsa myös yöllä avata ja sulkea uudestaan vaipanvaihdon yhteydessä.

 

Meidän vauva ainakin nukahtaa tiukkaan pakettiin helpommin, joskus jopa päiväunille kietaisen vauvan johonkin vilttiin. Nukkuessaan ja nukahtaessaan tuo huitoutuu tosi paljon ja hieroo silmiään käsillä, joten lähinnä sen takia haluan kapaloida paketin. Nukahtaa siis helpommin ja nukkuu paremmin eikä säpsähtele itsestään. Meillä on siis molemmat kädet kapalon sisällä. Peiton lisäksi meillä on esim. body + sukkahousut tai yöhaalari.

 

Nyt vauva on 3 kk ja vielä nukkuu paketissa. Katsotaan miten pitkään tämä käytäntö pidetään voimassa.

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä teen vähän oman version kapalosta. Kiedon vauvan (äitiyspakkauksen) peittoon niin tiukasti, ettei se pääse mutkuilemaan ja laitan "ylimmän" peiton sivun vauvan alle, niin että sen oma paino pitää peiton napakasti kiinni. Helppo ja nopsa myös yöllä avata ja sulkea uudestaan vaipanvaihdon yhteydessä.

 

Meidän vauva ainakin nukahtaa tiukkaan pakettiin helpommin, joskus jopa päiväunille kietaisen vauvan johonkin vilttiin. Nukkuessaan ja nukahtaessaan tuo huitoutuu tosi paljon ja hieroo silmiään käsillä, joten lähinnä sen takia haluan kapaloida paketin. Nukahtaa siis helpommin ja nukkuu paremmin eikä säpsähtele itsestään. Meillä on siis molemmat kädet kapalon sisällä. Peiton lisäksi meillä on esim. body + sukkahousut tai yöhaalari.

 

Sanasta sanaan sama kuin meillä, mitkään lakanat tms. ei pysy, ja fleece on liian kuuma (vaikka peitto onkin paksumpi. Ota tuosta hikilingosta nyt selvää..).

 

Ihanaa kun tällainen ketju löytyi! Oon harmitellu tuota meijän kapaloitavaa, kun ajattelin, että se häiritsee kehittymistä jotenkin (ystäväni, joka ei kapaloi vauvaansa, sanoi näin ja se jäi kummittelemaan takaraivoon..) :huh: Poika on nyt kuitenkin lähes 5kk, ja nukkuu HUOMATTAVASTI paremmin kapalossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli käytössä Beboliinan uniliina ensimmäisinä kuukausina. Uni oli paljon levollisempaa, kun kädet eivät huiskineet miten sattuu! Oliskohan melkein kolme kuukautta mennyt kapalossa JOKA YÖ, sen jälkeen kädet alkoivat tunkeutua sieltä pois ja jätin koko kapalon pois.

 

^Eiköhän se parempi uni kuitenkin takaa normaalin kehityksen! En usko, että kapaloinnista on mitään haittaa, jos lapsi ei itse sitä vastusta. Päinvastoin!

 

Muoks vielä...

 

Meillä oli uniliinassa vaihtelevasti yöpuku tai body. Sillon oli kesä ja melko lämmin siis sisällä. Joskus laitoin peiton siihen vielä päälle. Uniliina oli mukana mulla jo sairaalassa ja hyvin toimi alusta saakka. On tosi helppo ja näppärä laittaa, pysyy varmasti!

Edited by Lilli

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä poika on tosi levoton nukkuja ja isona ongelmana oli alkuun kädet joilla toinen raapi kasvojaan kun ei halunnut nukahtaa vaikka kuinka väsytti. Sweddle me -kapalon olin ostanut jo etukäteen kun ajattelin sen auttavan. Alkuun kuitenkin koetin pärjätä sairaalakapalolla (siis ihan vaan peitosta tekemällä), mutta sieltä tuo pikkumies aina keplotteli kätensä kasvoille. Tuolla valmiilla kapalolla ei sitä ongelmaa ole oikein ollut (mitä nyt joskus sitten aamusella poika päättää ettei enää nukuta ja silloin puuvillaiset versiot joustaa niin paljon että meillä löytyy pinnasängystä kunnon toogabileet kun menee katsomaan), poika on kuukauden ikäisestä asti nukkunut yössä 7-8h putkeen! Huomattavasti on siis öitö tuo kapalointi helpottanut, aikaisempien 3 syötön sijaan syöttöjä on vain 1 ja isi ja äiti nukkuvat samassa huoneessa paljon rauhallisemmin. Poika myös nukahtaa kapaloituna oikeastaan samantien, ei tarvitse tuttia käydä jatkuvasti suuhun laittamassa vaan saa itse iltasella vaikka katsottua elokuvan rauhassa.

Kapalon sisälle en laita kuin vaipan, ja sitten kapalon päälle löyhästi peitto. Poika on sen verran lämminverinen että varmasti paistuisi jos siellä yökkäri vielä välissä olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin ollaan kokeiltu vajaa kuuden viikon ikäisen vauvan kapalointia ja se on kyllä rauhoittanut öitä tosi paljon. Ennen kapalointia vauva heräili kahden kolmen tunnin välein syömään ja uudelleen nukahtaminen oli välillä yhtä tuskaa, kun kädet ja jalat vaan veuhtoivat eikä rauhoittumisesta tullut yhtään mitään. Kapalossa vauva nukkuu viiden kuuden tunnin pätkiä putkeen, syö ja nukahtaa sen jälkeen samantien uudelleen. Meilläkin on käytössä tuo Swaddle Me-kapalo ja tykkään siitä tosi paljon. Se on helppokäyttöinen eikä vauva saa kammattua käsiään sieltä ulos, kuten tapahtui tavallisen lakanan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on kova unissaan huitoja tuo poikanen, mutta kapaloa ei olla juurikaan kokeiltu, koska poika ei huidontaansa herää, mutta minä herään kylläkin nykyään. Onkohan järkeä aloittaa kapalointi tässä vaiheessa, kun poika on jo 3,5kk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä vaiheessa olette päässeet kapaloinnista eroon? Mä pelkään, ettei tuo opi ikinä nukkumaan ilman kapaloa. Nyt ikää himpun verran päälle 4kk ja ilman kapaloa yöt ovat todella rikkonaisia ja levottomia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös nukutaan yöunet kapalossa. Ihan ensin jaksettiin taitella lakanasta kapaloa, mutta vauva on sellainen taikuri, että yöllä aina sai kapalon auki ja tuntui, että oikein innostui siitä, kun huomasti että saa hytkyttelyllään ja sätkyttelyllään kankaan löystymään. Tilasin sitten SwaddleMe-fleecekapalon, joka on nyt ollut käytössä muutaman viikon ja toimii hyvin. Meillä syy kapalointiin on ollut se, että vauva on ollut kova säpsähtelemään ja nukkuminen on ollut tosi vaikeeta. Lisäksi vatsavaivojen vuoksi yöt oli sekavia, kun koko ajan piti ähistä, puhista ja piereskellä. Kapalossa ollessaan uni on ollut paljon rauhallisempaa, eikä omat kädet ole olleet tiellä. Ei meillä edelleenkään nukuta mitään pitkiä unipätkiä, välillä heräillään jopa tunnin välein. Mutta silti vauva on levoillisempi ja helpommin hallittavissa, kun on kapalossaan. Muuten taistelu unta vastaan on sellaista riuhtomista ja huitomista.

Nyt olen huomannut, että kädet ei enää ole ihan niin villit ja päiväunilla pystyy välillä nukkumaan jopa ilman syliä/vaunujen makuupussia. Päivisin ei olla kapalointia missään vaiheessa käytetty, vaan se on liittynyt yörituaaleihin. Olenkin tässä välillä sitten aamuyöstä vaipanvaihdon yhteydessä jättänyt kapalon pois ja on ollut kiva huomata, että unet jatkuu silti ihan yhtä hyvin. Mutta toistaiseksi meillä ei ainakaan oo kiirettä kapalosta kokonaan luopua. Vauva on nyt 3 kk 1vkon ikäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika pian viime viestini jälkeen päästiin kapalosta kokonaan eroon, eli vähän yli 5kk. Ostettiin Kiddopotamuksen SwaddleMe-microfleecekapalo, ja pidetään sitä edelleen pojalla, kiinnitys vaan kainaloiden alta niin, että poika on "pussissa" käsien ollessa vapaana. Kunhan tuo jää pieneksi, niin hankitaan unipussi. Ongelma ei siis ollutkaan käsien huitominen, vaan se, että pojalla oli yksinkertaisesti kylmä väljän peiton alla, kun oli ikänsä tottunut nukkumaan tiiviissä paketissa. Tuon pussin sisällä pojalla on vielä ihan kunnon unipuku ja sukat, päällä peitto. Ja makkarissa 18-20 astetta lämmintä. Kädet huitoo edelleen ja tutti irtoaa suusta, mutta tämän ikäisenä (7kk) poika saa laitettua sen itse takaisin suuhun. Heräämisiä yössä yksi.

 

Vaikka siltä kuulostaa, pojalla ei ole kuuma nukkuessaan. Niskasta yöllä kokeillessa poika on ihanan unisen lämmin, muttei nihkeä tai kuuma missään vaiheessa. Tämä tarkennus siksi, kun luin, että useimmat käyttävät kapalon kanssa vain vaippaa, meillä nimittäin "sairaalakapalonkin" kanssa oli ihan unipuku päällä.

 

Tinttikselle tsemppiä, ainaki musta tuntui et myös tuo säpsähtely ja heräily vähentyi, kun pojalla oli tarpeeksi lämmin. Uni on syvempää ja rauhallisempaa, ja poika herää ainoastaan syömään maitonsa ja jatkaa uniaan. Tuossa hieman alle 5kk tilanne näytti vielä täysin toivottomalta, puhumattakaan 3kk ikäisenä...

Edited by yell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koitin viime yönä, että pärjättäiskö ilman kapaloa, mutta eipä siitä oikein tullut mitään. Koko yön herättiin, kun kädet viuhtoo ympäriinsä ja sukii kasvoja. Ensi yöksi siis taas "pakkopaitaan". Ongelmana on vaan se, että poika saa kätensä kaivettua sieltä kapalosta hirmu helposti ulos. Täytyy koittaa fleeceä, jos se pysyis paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukutaan edelleen kapalossa (4,5kk) ja usein kun typyllä alkaa "aamuähellys", eli levottoman unen vaihe (n. klo 6.00) oon kapalon avannut, että on saanut rauhassa nujuttaa uniharsoaan, mutta ei tuo unessa meinaa kuitenkaan enään pysyä. Miten te muut teette? Nukkuuko vauva ihan kokoyön kapalossa ja avaatte paketin vasta kun vauva oikeasti herää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä usein käyn vaipan vaihtamassa 5-6 aikoihin, kun syötön yhteydessä tajuan, että vauva on jo virkeä, eikä nukahda tissille. Siinä samalla jätän kapalon pois ja jatketaan sitten nukkumista ilman. Välillä vauva kyllä vaan jumppailee ja puhisee innoissaan vapauduttuaan paketistaan. Toisinaan otan viereen, toisinaan taas nukahtaa omaan sänkyyn. Joskus ei nukahda enää ollenkaan ja aloitetaan aamu kovin varhain. Mutta nyt tuntuu siltä, että ihan viimeisen viikon ajan on pärjännyt jotenkin paremmin öisin ja unet on olleet levollisempia. Ajattelinkin että pitäisi taas kokeilla vaihteeksi unipussia. Ihan vaan todetakseni, ettei siitä kuitenkaan mitään tule...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika nukkui kapalossa alle kuukauden iästä n. puolivuotiaaksi. Kapalona käytimme ihan pinnasängyn aluslakanaa. Alla oli yöpuku ja päällä vielä peitto, vauva oli aina sopivan lämpöinen, ei hikinen. Meillä tosin makkarissa aika viileää, n.18-20 astetta. Minä purin kapalon joka syöntikerralle, mutta kapaloin uudestaan (poika tosin heräsi syömään vain 1-2 kertaa yössä). Lopullisesti kapalon avasin, kun poika heräsi kunnolla aamulla.

 

Ennen puolen vuoden ikää pojan yöt menivät jatkuvaksi heräilyksi (n. 2h välein) ja jatkuva kapalointi alkoi ärsyttää itseäni, joten jätimme kapalon vähitellen pois. Löysäsimme kapaloa vähän kerrallaan ja jossain vaiheessa sitten jätimme sen kokonaan pois. Meillä yöt siis menivät huonoiksi jo kapalon kanssa. Poika tosin alkoi olla jo sen verran voimakas, että pääsi jossain vaiheessa yötä kapalosta irti itsekin. Kapalosta siirryttiin unipussiin, mutta yöt ovat levottomia.

 

Kasvuun ja kehitykseen en ainakaan äkkiseltään usko kapaloinnin vaikuttaneen. Poika on kehittynyt ihan normaalisti ja motoriset taidot ovat myös vähintäänkin ikäisiään vastaavia. Pituus ja paino myös ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now