Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Miaka

Alkoholi raskausaikana

462 posts in this topic

Samoin kuusi alkoholiannosta kerralla on enemmän kuin suositukset pitävät hyvänä. Ei se toleranssi kerro yhtään mitään. Juotu alkoholimäärä on sama oli kyseessä kuinka iso mies - tai nainen.

 

Kuusi alkoholiannosta ei kuitenkaan oo vielä suoraan sama asia, kun ongelmakäyttäjä ja lähete päihdepolille. Suositus juomisessahan yleensä on juoda max yks alkoholiannos tunnissa - eli jos ilta alkaa ravintolaillallisella klo 17, pitää olla juomatta mitään n. klo 00-04 koska muuten kyse on vaan epänormaalista toleranssista? Vai ehkä vaan alkoholin ongelmakäyttäjät jää rafloihin puolenyön jälkeen...? Äh, tuntuu että näissä keskusteluissa saa just sen leiman että "on syytä tarkistaa omaa alkoholinkäyttöö" ja "puolustelee omaa ongelmaansa", kun totee ne realiteetit jotka ihan oikeesti pätee useimpien kohdalla. Varsinkin, kun kyse on raskautta ennen tapahtuneesta alkoholinkäytöstä. Harva sitä juomistaan pystyis ihan ilman ongelmia lopettaan (tai vähentään sieltä viikottaisesta yli kuudesta annoksesta yhteen puolivuosittaiseen annokseen ;) ) jos kyse todella ois niin vakavasta ongelmasta kun vaikka sitten audit-pisteistä helposti vois ajatella. Järkee saa käyttää, tarkottaa luonnollisesti myös sitä ettei vaan sivuuta tuhahdellen kaikkee oman elämän ja tapojen tarkastelua.

 

Tota viimestä virkettä en ymmärrä, tokihan sillä on elimistössä eroo juoko samat annokset iso mies vai pieni nainen?

Edited by Cecelia

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toki sillä on elimistössä eroa. Pointti on kuitenkin ennen kaikkea siinä, mikä on juomisen tarkoitus. Edellä kirjoitettiin, että kuusi kaljaa isolle miehelle ei ole mitään. Mitä sen sitten pitäisi olla? On se kuusi annosta alkoholia elimistöön siitä huolimatta, ettei se nouse vielä päähän tai ettei veren alkoholipitoisuus nouse yhtä paljon kuin pienemmällä ihmisellä.

 

Ei noita alkoholikyselyjä tehdäkään siltä pohjalta, miten kukanenkin sen alkoholinkäytön fyysisesti kohdallaan kokee, koska toleranssi ei kerro mitään. Niillä kartoitetaan ainoastaan käytettyjä määriä, joista on pystytty tutkimuksin muodostamaan turvallisena pidetyt rajat. Siksi siellä niitä määriä kysellään jokaisen kohdalla samalla tavalla eikä siten, että Pertti Peruskäyttäjälle, Olli Ongelmakäyttäjälle ja Aino Absolutistille on eri sarakkeet.

 

En minäkään ymmärrä kaikkia näitä päihdepolille lähettämisiä, jos tarinat paikkansa pitävät. Musta ei kuitenkaan ole suoranaisesti syytä valehdellakaan näissä kyselyissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mitä, kyselyn tulos voi vaikuttaa vakuutukseen???? No nyt en enää yhtään ihmettele jos joku vastailee noihin vähemmän totuudenmukaisesti.. Minusta viiniä ruuan kanssa viikottain juova ja vaikkapa silloin tällöin ne halveksuttavat perskännit vetäisevä on kuitenkin useimmiten aika kaukana alkoholistista.

 

Ongelmakäyttäjän rajaa ei varmastikaan ole helppoa vetää, mutta juurikin tuo, että pystyy raskauden alettua ottamaan nollalinjan alkoholin suhteen tai vähentämään juomisen esim. yhteen lasiin viikossa, kertoo jo kyllä mielestäni sen ettei kyse ole alkoholiongelmaisesta.

Edited by Hopoti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopoti, en ny viitsi kaivaa nimimerkkiä mutta tällaisen tarinan juuri palstalta luin. Ja mennään muuten meilläkin melkein nollalinjalla, raskauden aikana maistamani skumppa + siideri eivät yhdessäkään ole kokonaista annosta. Mies on raskauden aikana ollut myös juomatta lähes koko ajan. Eilen tosin joi yhden kylmän lonkeron ja että mua otti hattuun kun se tuoksui niin hyvältä...

 

Nadda, ymmärrän kyllä että kyselyihin on ollut pakko tehdä jokin raja. Kritiikkini kohdistuu siihen että väitetään ihmisen olevan ongelmainen jos menee näiden rajojen yli joissain tapauksissa vaikka ei olisi alkoholin kanssa ollut ongelmia ja pystyisi vähentämään käyttöään koska tahansa.

 

Ei se kymmenen annosta ole todellakaan mikään hillitön määrä, jos nyt puhutaan näistä minkä yhteydessä asiasta mainitsin. Esimerkkinä vappu jolloin pari kertaa opiskeluaikana tuli juotua booleilta pilkkuun, eli 11:00-03:30. Häät jotka alkaa naukuilla hääautossa ja jatkuu skumpan ja avecien kautta loppuillan biletyskaljoihin. Tai juhannus jolloin mieheni varmasti juo 10 annosta joinakin päivinä, "bilettämässä" kun ollaan festareilla 24/7. Aurajokilaivuritutkintoa (opiskelujuttuja) suorittaessa 10 annosta on tullut täyteen 5 tunnissa, mutta sen jälkeen mentiin lähinnä vedellä.

 

Olen itse todella tarkka siitä että promillemäärä ei nouse liikaa. Jos meillä on kavereiden saunailta jossa aloitetaan grillaamalla pihalla iltapäivällä ja viimeiset vieraat lähtevät aamuyöstä taksilla niin kyllä siinä ehtii juoda vaikkei kurkkuun tavaraa jatkuvasti kaataisikaan. Sama juttu mökkireissut. Jos janoon solahtaa siideri parissa minuutissa osaan ottaa seuraavaksi vaikka vesilasillisen. Usein nukahdan ensimmäisenä koska alkaa väsyttää tasaisessa/laskevassa humalassa, ne jaksavat valvoa joiden promillet pysyy koholla. (Mulla on tapana laskea jatkuvasti päässä paljonko olen juonut ja koska aloitin juomisen. :P) Ja kyllä niitä annoksia vaikka mökkireissuilla tulee helposti 10 päivässä.

 

Ja suurin osa niistä jotka juovat alkoholia useamman annoksen juovat todellakin humaltuakseen, koska humaltuessa alkoholi vaikuttaa tunnetusti keskushermostoon ja tulee vapautuneempi jnejne olo. Tää tuskin nyt on kellekään epäselvää, kuten myöskään se että näitä ihmisiä on paljon ja vain hyvin pieni osa on alkoholiongelmaisia. Jos jotain muuta luulee niin tervetuloa todellisuuteen.

 

Sitten vielä sellainen lisäys kauhistelijoille että mä nautin kuivan omenasiiderin mausta. Siitä syystä olen sitä raskausaikanakin kerran maistanut. Samoin jääkylmä olut maistuu mielettömän hyvältä vaikkapa puutarhahommien jälkeen. Eli vaikka joskus on tullut juotua enemmän nautin myös 1-2 annoksesta. Mieskin tykkää (yök) ottaa välillä yhden naukun viskiä ihan vain maistellakseen kuinka hyvää se on (yökyök :grin:).

 

Sitäpaitsi, näistäkään mielipiteistä tai kamalista ryyppäysmuisteloista huolimatta emme kumpikaan saisi 8 pistettä tuossa kyselyssä. Otin vain esimerkin miten helposti ne jossain tapauksessa voivat tulla täyteen ilman alkoholismia. Tuon kyselyn loppuosan kysymyksistä kyllä huomaa helposti onko itsellä jonkinasteinen ongelma alkoholin suhteen. Jos mä joka kerta alkoholia juodessani oksentelisin ja kärsisin krapulasta ja menettäisin muistini jne. miettisin kyllä juomisiani uusiksi. Koska se olisi ongelma että viinaa on aina vedettävä niin paljon että muu elämä kärsii. On mulla kyllä tuttuja jotka eivät voi juoda kuin muutaman juoman illassa koska heille tulee helpommin "känni-idiotismi" ja sitä viinaa ei vaan kestetä samalla tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vaikkei veren alkoholipitoisuus kovin korkeaksi nousisikaan tuollaisen tissuttelupäivän ja -yön aikana, ei se silti tarkoita sitä, etteikö kymmenen alkoholiannosta yhden vuorokauden aikana olisi haitallista terveydelle. Ei noilla kyselyillä mitata sitä, kuka tulee känniin mistäkin määrästä alkoholia, vaan sitä, miten olennainen osa elämää alkoholi noin ylipäätään on. Siksi se kaavake laitetaan isienkin täytettäväksi, heidän alkoholinkäyttönsä kun kuitenkin vaikuttaa tavalla tai toisella syntyvän tai jo syntyneen lapsen elämään siinä missä äidinkin alkoholinkäyttö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Näinpä. Eikä kriteeri eteenpäin lähettämiselle ole mikään alkoholismi, vaan pikemminkin runsaahko alkoholin käyttö, josta voi lapsiperheessä olla haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeasti?

 

"Kuinka usein juot ... alkoholijuomia? Koeta ottaa mukaan myös ne kerrat jolloin nautit... esim. ... tilkan viiniä."

 

Vastaus 4 kertaa viikossa tai useammin = 4 pistettä

 

Toki neljällä pisteellä ei vielä päästä keltaiselle, mutta silti mä olen Victorian kanssa vähän samaa mieltä, että ei tuo pari kertaa lasillinen (tai puolikas = tilkka) viiniä päivällisellä ja pari saunaolutta (eri iltoina) nyt vielä ongelmakäyttöä lähentele.

 

Tuon kaveriksi jos olet esim. "harvemmin kuin kerran kuussa" juonut kerralla kuusi tai useampia annoksia (esim. vaikka kerran viime vuoden aikana lipsahti yli, mulla ainakin saattaa just pitkän illan aikana mennä hyvässä seurassa se pullollinen punkkua yhteensä) saat yhden pisteen lisää, ja olet vuoden sisään huppelissa nyrjäyttänyt nilkkasi saat neljä pistettä lisää.

 

Tsa-daa, keltaiselle mennään yhdeksällä pisteellä. Eikä mun mielestä vielä voida puhua ongelmakäyttäjästä. Eikä tuollainen käyttö mun nähdäkseni vielä ole ongelmallista lapsiperheessäkään.

 

Mä en itse kyllä tuosta testistä saa kuin 2 - 3 pistettä, vaikka vastaisin kuinka rehellisesti ja pilkuntarkasti. Mutta ilmeisesti mä olen jo ongelmakäyttäjä ihan sillä, että mun mielestä tuo testi hälyttää aika pienestäkin.

 

Muoks. Raskausaika on tarkoitus mennä kokolailla nollalinjalla. Esim. skoolatessa voi suunsa kostuttaa, mutta ei sen kummempaa. Mun ongelma-alkoholinkäytöstä kertoo tosin jo varmaan sekin, että oon maistanut tai ollut maistamassa punkkua unissani jo kahdesti. Miehen kanssa ollaan molemmat sitä mieltä, että lapsiperheeseen ei kuulu alkoholi saunakaljaa tai päivällisen yhteydessä nautittua punkkulasillista enempää.

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä ainakaan ole kenenkään alkoholinkäyttöä leimannut ongelmalliseksi. Musta olisi vaan yleisesti hyvä tiedostaa alkoholinkäyttöön liittyviä riskejä ja välillä tarkastella omaa alkoholikäyttäytymistään - etenkin tässä tapauksessa, kun on kyse alkoholin vaikutuksista lapsiperheessä. Ehkä siis jonkunlaisia asenneongelmia voi olla, jos kokee tällaiset testit osoittelevina tai totuutta vääristelevinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asenneongelma holhousyhteiskuntaa kohtaan kyllä, mutta ei alkoholia kohtaan. Kummallekaan meistä ei ole ongelma olla ilman joten en ymmärrä miksi meille yhtäkkiä lapsen syntyessä tulisi ongelmia. Sen tiedän että esim. siittiöiden laatuun vaikuttaa mutta on tuolla ainakin hedelmöitys ja kehitystä tapahtunut. :P Miehen arvoista en tiedä, mutta mulla on viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmeen otteeseen mitattu about kaikki mitä kropasta mitata voi (erinäisistä syistä..) ja mitään ei ole löytynyt. Aivoihin toki alkoholi vaikuttaa myös mutta en ole koskaan juonut sellaisia määriä että olisi itse tai läheiset huomanneet aivotoiminnassa vikaa. Paha esimerkki aivojen rappeutumisesta on muutamalla julkisuuden henkilöllä, esimerkkinä pari pitkän linjan rokkaria jotka ovat täysin "höperöitä".

 

Tiedän että monella on Suomessa pahoja ongelmia alkoholin kanssa eikä tarkoitukseni ole sitä vähätellä. Yhtä sukulaistani en ehtinyt koskaan nähdä koska hänellä oli kiire juoda itsensä hautaan. :( Omaan myös tuttuja joilla on opiskeluaikana lähtenyt täysin lapasesta ja he ovatkin esimerkiksi lihoneet ja saaneet muita terveysongelmia jo nuorena. Miehelläkään ei ole pelkästään kauniita tarinoita alkoholista läheistensä keskuudessa. Mua häiritsee siis ainoastaan ne kauhutarinat kuinka vähästä loppujen lopuksi voi joutua kärsimään kun tuohon kyselyyn vastaa...ei se että alkoholinkäyttöä seurataan sillä se ON iso ongelma Suomessa.

 

Itse koitan lähteä järkevällä asenteella tuohon alkoholiin ja sen käyttöön ja minulla ei koskaan ole "lähtenyt lapasesta" vain koska kaikki kaveritkin ottaa kymmenettä salmaria. Inhoan sitä kun baarissa joku tarjoo pöydän täyteen ja tuo lisää ennen kuin puolet on juotu. :rolleyes: Tai että saunassa kiertää tervapullo ja siitä on pakko jokaisen rivissä juoda. Meillä on vanhempana vähentynyt molemmilla juominen entisestään ja ollaankin oltu pariin otteeseen ihmetyksen aihe kaveriporukassa jos toinen tai molemmat ovat selvinpäin juhlissa ja ollaan autolla. Tätä en ole itse koskaan ymmärtänyt, ihan kuin ei voisi selvinpäin juhlia. Naisena tulee vielä tämä lisä-ärsytys kun kaikki tietävät sun olevan raskaana kun et juo. No nythän ihmiset osuivat pari kertaa oikeaan mutta se onkin eri juttu. :grin:

 

Edit, unohdin kirjoittaa sen minkä takia aloinkin kirjoittamaan. :lol: Eli kun tuota kymmenen annoksen rappiollista vaikutusta yllä manailtiin, niin jos juo kymmenen annosta kuukaudessa on se alkoholin (=myrkky) määrä sama juo sen kerralla vai yhden illassa. Eli jos muuten on juomatta kesäkuun mutta juhannuksena tissuttelee koko päivän en kuitenkaan lähtisi väittämään että ihmisellä on alkoholiongelma.

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ettei nyt ihan mene sivulinjoille, niin juovatko vaukkarit raskausaikana alkohilitonnta siideriä? Mietin että eikös niissä ihan hiukan alkoholia ole, mutta onko se täysin mitätön määrä jos juo lasin tai kaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkoholittomia siidereitähän on sekä niitä, joissa on alkoholia se pari prosenttia että niitä, joissa sitä ei ole tipan tippaa. Noita täysin alkoholittomia voi toki juoda aivan vapaasti, niitähän saavat jopa alaikäiset ostaa, noissa parin prosentin juomissa varmaan joku raja kannattaa säilyttää, mutta yksi pieni tölkki silloin tällöin tuskin on pahasta. Mä itse vertaan niitä lähinnä kotisimaan, jossa prosentit nousee parhaimmillaan lähelle samaa. Niitäkin juodaan jo lapsena, mutta rajallisesti. Lasi tai kaksi pieninä lasillisina on musta siis melko mitätön määrä, mutta tuopillinen tai pari ei niinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, mun pitää kattoa tarkkaan kaupan hyllyllä. :) Grillataan lauantaina ja jotenkin tuli sellainen olo että jääkylmä omppu voisi maistua pihvin kanssa (jos saan pihvin alas, lihan syönti ollut vähän heikkoa raskaana...). Mun suosikki tähän asti on ollut Helleforsin valmistamat alkoholittomat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta kymmenen annostahan on ihan hillitön määrä! Samoin kuusi alkoholiannosta kerralla on enemmän kuin suositukset pitävät hyvänä. Ei se toleranssi kerro yhtään mitään. Juotu alkoholimäärä on sama oli kyseessä kuinka iso mies - tai nainen.

 

Tämä on vähän taas tätä, että kun juo, niin miksi juo. Alkoholi voidaan käsittää jonkinlaiseksi ongelmaksi, jos tavoitteena on päihtyminen tai jopa kova känni. Tuskin kukaan sitä kuutta kaljaa ihan vain maunkaan takia lipittelee. Suositeltavaa alkoholinkäyttöä lienee kohtuudella juominen (= suosituksissa pysyminen) tilanteessa kuin tilanteessa.

 

Mun mies on ihan miehen kokoinen - liki pari metriä pitkä ja raamikas ja hän saattaa aivan hyvin juoda tuon 6 kaljaa olematta edes hiprakassa, vaikkapa jotain suosikkijoukkueensa matsia seuratessa.. Että kyllä mä sanoisin, että ihan maun vuoksi lipittelee.

 

Mä taas juon todella harvoin, ja silti aivan takuulla menee yli 10 annosta että olen kunnolla humalassa. Ja jos ajatellaan vaikka mun vuottani 2010 niin juhannuksena otin kahtena päivänä yli 10 annosta ja vuoden vaihteessa meni muutama siideri. Ja tosiaan noin muuten satunnaisesti olen saattanut esim mökillä grillaillessa ottaa siiderin kyytipojaksi.

 

En ota nyt kantaa testiin tai onko se holhoamista tai ei or whatever, mutta sen verran sanottava, että olen kyllä Victorian kanssa samaa mieltä alkoholi-asioista.

 

Niin joo, ja siis mä en välitä noista alkoholittomista siidereistä tai muista, eli en juo niitä nyt enkä muulloinkaan.

Edited by Syksy11

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkäsin niistä nuorempana, aikuisena käyttänyt vain booleissa. Joten voi olla että tulee järkytys kun menen perjantaina kauppan ostamaan... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta on hieman surullista, jos tätä neuvolajärjestelmää ja sen ennaltaehkäisevää työtä pidetään merkkinä holhousyhteiskunnasta. Juu, nuorempana on tullut kännäiltyä ja toilailtua, onneksi mitään vakavampaa ei sattunut eikä jäänyt pysyviä terveyshaittoja, ja joskus opiskeluaikoina lähinnä huvitti, miten voi olla mahdollista, ettei joku saisi Audit-testistä yli 10 pistettä. Sittemmin on hieman ajatusmaailma muuttunut, ja hyvä niin, muuten olosuhteet eivät todellakaan olisi suotuisat jälkikasvulle.

 

Alkoholittomia siidereitä en juo samasta syystä kuin muitakaan virvoitusjuomia, eivät sovi radilaisen ruokavalioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on surullista myös se, että sitä omaa toleranssia pidetään parhaana mittarina alkoholin käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta on hieman surullista, jos tätä neuvolajärjestelmää ja sen ennaltaehkäisevää työtä pidetään merkkinä holhousyhteiskunnasta.

 

Ikava sanoa, mutta ainakin taalta ulkoa katsottuna suomalainen meininki hyvin monessa kohtaa nayttaa todellakin holhousyhteiskunnalta ja lahes hysteeriselta. Kaikkea pitais varoa ja valtaa ja mieluiten kokonaan. Miten on mahdollista, etta muualla maailmassa syntyy ihan vaikka kuinka paljon terveita lapsia vahan vahemmalla varoittelulla ja peraankattomisella....

 

Kukin taplaa tyylillaan, mutta se on jotenkin huvittavaa, kuinka heti joutuu selittelemaan, jos ei vedakkaan nollatoleranssia kaiken suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sitten muistettaisiin mistä ne mun negatiiviset mielipiteet asiaa kohtaan lähtivät, ei se ollut se ennaltaehkäisevä työ. Mä juttelen mielelläni terkan kanssa kaikista asioista, esimerkiksi ruokavaliosta tarvittaessa. Se on hyvä että asiasta keskustellaan (ruokavalio, sikiölle mahdollisesti vaaralliset jutut), samoin kuin on mielestäni hyvä että alkoholinkäytöstä keskustellaan. Täällä lähiöissä näkee aina välillä tapauksia joissa akaa lapset/tulevat lapset säälittää.

 

Alkoi itse asiassa harmittaa, että seuraava neuvola on vasta 16.5. :( Tuntuu että olisi kiva jutella useammin asioista jonkun kanssa, mutta eipä itse raskaudessa tässä vaiheessa yleensä ongelmia olekaan. Pitää vaan sitten keskustella täällä asioista ja kirjoittaa lapulle jos joku askarruttaa niin paljon että haluaa terkan kanssa jutella asiasta.

 

Tarkistin, ja Helleforsin siiderit on ainakin HS.fi:n testin mukaan täysin alkoholittomia. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku onko Golden capin ja Kopparbergin alkoholittomat täysin 0?

 

 

Victoria, mistä tuo testi/artikkeli löytyy? Yritin HS:n sivuita etsiskellä...

Edited by Tupu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tupu: Täällä ainakin pitkä lista siidereistä, varmaan sama, jonka Victoria on nähnyt.

 

Golden Capilta ainakin löytyy 0,33 l tölkissä täysin alkoholiton päärynäsiideri (tässä kuvassa oleva). Kopparbergiltä taitaa löytyä muistaakseni sekä ihan nollia että niitä, joissa jonkun verran alkoholia on. Se kyllä lukee tölkissä, pitää muistaa vaan aina tarkistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on surullista myös se, että sitä omaa toleranssia pidetään parhaana mittarina alkoholin käytössä.

 

Mua nyt kyllä vähän jäi vielä mietityttämään, että oikeastiko se 6 annosta on yhtä paha 60-kiloisella ja 120-kiloisella? Johan siinä alkoholi liukenee ihan erilaiseen määrään nestettä jne.? Siis, että millä perusteella se 6 annosta on aina yhtä paha?

 

Mä en mitenkään ole pro alkoholi enkä myöskään käytä paljoa alkoholia. Mutta tuota mun aivot ei vaan taivu ymmärtämään. Eihän tuossa ole toleranssista kyse? Mä ainakin kuvittelen, että alkoholin vaikutuksen voimakkuus riippuu siitä kuinka suuri sen suhteellinen -- ei absoluuttinen -- määrä on ihmisen elimistössä. Vai oonko mä tajunnut jotain ihan väärin?

 

Ja anteeksi, että mä aina vaan jatkan tätä OT:ta.

 

Munkin mielestä on hyvä, että neuvolassa seurataan ja ohjeistetaan näissä asioissa. Mä ehkä vaan syyllistyn hiukan turhan helpostikin (= olet hyvä ihminen vain jos saat nolla pistettä tuosta testistä, ja nollaahan et saa, jos olet vuoden sisään ottanut tyyliin annoksenkin alkoholi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja minä en taas ymmärrä sitä, miksi pitää ylipäätään raskaana ollessa ottaa vettä väkevämpää, oli se yks kalja sallittu tai ei :o

Itelläni ei ole edes mielessä moinen käynyt, jäi alkoholi aivan kokonaan pois kun raskaus varmistui. Samoin tupakka (hyihh!) ihan tuosta

noin, sormia napsauttamalla.

 

Kukin tavallaan.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukin tavallaan, tosiaan. Jos olisi sallittua ottaa 1 olut viikossa ja ruokapuolelta olisi samaan aikaan sallittua ottaa 100g viikossa jotain omaa herkkua (olkoon se mitä vaan, vaikka suklaata, tomaattia, mitävaan). Oikeastiko trehi- et ottaisi myöskään tätä herkkua kuten juuri ihmettelit sen sallitun kaljan juomista? Tämä on siis täysin hypoteettinen esimerkki, mutta osoittaa miten sana alkoholi on se kirosana vaikka rajoituksia on myös muillakin aineilla jotka voivat vahingoittaa äitiä tai sikiötä. Jos jokin on kielletty niin sitä vältetään, jos jollain on määrärajoituksia niin niitä otetaan varovaisemmin. On kyseessä sitten alkoholi, aspartaami, maksakastike...

 

Minähän en myöskään alkoholia ole maistamisen lisäksi juonut enkä meinaakaan juoda, mutta tämä osui silmään.

 

Tupu, Kärpänen jo laittoikin linkin. :)

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Saikohan mun kirjoituksesta nyt jotenkin sen kuvan, että mä ottaisin/otan sen yhden kaljan? :huh:

 

Niin ei ollut tarkoitus antaa ymmärtää. Suositusten mukaan mennään niin syömisissä kuin juomisissa. Jos mä normaalisti (siis ilman raskautta) olisin raskauden aikana juonut vaikka 3 kertaa sen pari siideriä, niin ei mulle tee mitään tuskaa olla ilman niitä. :)

 

Tupakkaa en oo koskaan maistanutkaan, joten raskauden aikana siihen mulla on entistä vähemmän tarvetta, ja oon ihan tietoisesti vältellyt passiivistakin tupakointia, siis en oo kävellyt läheltä tupakoivan ihmisen ohi jne..

 

Muoks. Edellisessä viestissä siis puhuin omasta raskautta edeltävästä alkoholinkäytöstä (minkä perusteella mun käsittääkseni yleensä tuohon neuvolan kyselyyn vastataan) ja miehen alkoholinkäytöstä (mun käsittääkseni miehen nauttima saunakalja ei vahingoita sikiötä).

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0