Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Miaka

Alkoholi raskausaikana

462 posts in this topic

Täysin nollalinjalla olin koko raskauden ajan, eikä tehnyt tiukkaa kuin juhlapyhien aikaan, esim. joulupöydässä olisi ollut kiva ottaa lasillinen viiniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista keskustelua!

Oma linjani on ehdoton ei:Ei alkoholia tippaakaan. Ei passiivista tupakointia(en polta,enkä halua altistua myöskään passiivisille myrkkysavuille). Ei turhille lääkkeille(kärsin aika isot kivut normielämässäkin ilman kipulääkkeitä,esim.spa,migreeni jne.) Ei ylemmääräiselle kosmetiikan käytölle(hajuvedet,meikit,värjäykset,ihon kosteutus ym.harkiten mahd.luonnollisia tuotteita ja turha "pynttäys/tälläys" raskausaikana minimissä). Ei kielletyille ruoka-aineille ja rajoituksia suosituksineen noudattaen. Ei makeutusaineille ja yleensäkin turhille lisäaineille.

 

Noilla ehdoilla olen elänyt pääpiirteissään viimeiset 4 vuotta(2 raskautta, 1v2kk ja 1v3kk imetystä), eikä harmita yhtään. Maalaisjärkeä toki täytyy olla, mut etenkin alkon ja tupakan suhteen en anna piiruakaan periksi. En tajua, mikä siinä on niin vaikeaa? Joku aiemmin totesikin,et melkein sama kuin piikittäis noita aineita elävään vauvaansa. Kukapa täysjärkinen niin tahtoisi tehdä,ei varmasti kukaan. Miksi siis juoda tai polttaa odotusaikana,kun tiedetään että se ei ole hyväksi vauvalle?

Ajatteluni perustan siihen,että puhtoinen vauvamme joutuu kohtaamaan maailman epäpuhtauksia ja lisäaineita ja myrkkyjä tahtomattamme kohdun ulkopuolella syntymästä lähtien. Miksen minimoisi noita asioita hänen tärkeimpänä kehitysaikanaan vatsassa,niin hyvin kuin vain suinkin kykenen. Se on mielestäni äidin tärkein tehtävä:suojella lasta. Sen tehtävän otin vastaan heti kun plussatestin tein.

Mutta jokainen elää tyylillään ja tekee valintansa. Minun omia valintojani nuo vain ovat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole täysin nollalinja alkoholin suhteen raskausaikana. Saatan maistaa suullisen mieheni lasista jos tiedän hänen juovan jotain hyvää, mutta en todellakaan halua sen enemmälle alkoholille lastani altistaa, varsinkin kun jo alkoholin hajukin saa minulle näin raskausaikana erittäin huonon olon.

 

Minusta on todella kummallista, että jotkin ystäväni ja tuttavani eivät ymmärrä kieltäytymistäni alkoholista, vaan juhlissa ihmiset tulevat selittämään minulle että kai ymmärrän että saan juoda ihan turvallisesti lasillisen alkoholia ilman että siitä on vauvalle vaaraa. Ja että enkai minä ole miksikään absolutistiksi muuttunut! Eivätkä nämä kyselevät ihmiset edes ole mitään alkoholin suurkäyttäjiä tai superbilettäjiä. Mistä lähtien alkoholiton raskausaika on ollut sellainen asia jota tarvitsee selitellä ulkopuolisille??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :o no ompa vain jos joutuu oikein selittelemään alkoholittomuutta raskaana. itellä on ehdoton nollalinja koska "turvallisista" rajoista ei todella voida tietää.

Vaan kyllä multakin itseasiassa pikkujouluissa kysyttiin kun korkkasin alkoholittoman siiderin että onko tuo ihan tavallista vai alkoholitonta, ja kun totesin vähän hölmistyneenä että alkoholitonta, niin kommentti siihen oli "kun eikös sitä yhden vissiin kärsisi juoda vaikka on raskaanakin?" entistä hölmistyneempänä totesin, että empä ite kyllä allekirjoita moista väitettä. Jokainen toimii omalla tavallaan, mutta en kyllä ymmärrä mihin pohjataan se että "no kyllä sitä yhden voi"..siitä vaan jos vauvan kustannuksella kehtaa riskeerata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma en edelleenkaan turhaa stressaa. Otan pienen lasillisen viinia ruuan kanssa silloin talloin, valttelen turhia lisaaineita (ei mitaan ehdotonta linjaa) ja listeria ja salmonella riskisia ruokia ja syon terveellisesti. Jos joku mietityttaa, kuten jonkin aikaa sitten influenssa piikin turvallisuus, niin luen laaketieteellisia tutkimuksia aiheesta ja perustan paatokseni niihin seka virallisiin suosituksiin.

 

Raskaus aika on kuitenkin jokaiselle henkilokohtainen kokemus ja on tarkeampaa etta tekeen niin kuin itsesta tuntuu turvalliselle. Neuvolasta saa neuvoja mutta kanttaa muistaa etta ei neuvolakaan ole mikaan jumalan sana, ihmisia siellakin on toissa ja niilla omat mielipiteensa. Tama aika on niita harvoja elamassa johon jokaisella, niin lapsellisella kuin lapsettomalla, on mielipide joka asiaan ja "velvollisuus" jakaa naita mielipiteita. Milloin muulloin elamassa ihmiset tarkkailevat mita suuhusi pistat ja terveyta ja kauneuttasi hoidat? Suositukset on vaihtunut viimeisessa 30 vuodessa jonkin verran ja vanhemmat ihmiset muistavat ajan jolloin heita oli neuvottu ja ajattelu on linjoilla "mina soin vuonna -77 raakoja kanamunia, verista pihvia ja join olutta ja lapsi oli taysin terve joten miten siita voi nyt muka olla haittaa?". Uskoisin etta parinkymmenen vuoden paasta ohjeet on taas muuttuneet ja me kerromme tyttarillemme miten suositukset oli erilaisia. Kun minulta on kysytty syonko sita ja juonko tata kerron kylla mutta sanon etta tama on minun paatokseni ja teen niin kuin minusta tuntuu hyvalta eika minun tarvitse sita sen kummemin perustella. Jokainen tyylillaan.

 

Vahan enemman avarakatseisuutta ja vahemman provosointia, aitien syyllistamista on maailmassa jo ihan tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse ollut raskausaikana ihan nollalinjalla. Makeutusaineita ja turhia lääkkeitä olen myös pyrkinyt välttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinjalla täälläkin. Useamman kerran on kyllä käynyt mielessä, että olisi ihana nauttia lasillinen siideriä tai viiniä, mutta jotenkin ei ole silti rohjennut. Ehkä parempi näin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä juon lasillisen viiniä jos on parempi ruokailutilanne tai joku isompi juhla, jossa tarjotaan kuoharia. En ole nähnyt mitään tutkimusviitettä, että tästä olisi yhtään mitään haittaa, ja alkoholin vaikutusta sikiönkehitykseen on kuitenkin tutkittu niin paljon, että kyse ei ole asiasta josta ei mitään tiedettäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jotenkin pienestä asti säilynyt perinteenä sellainen käsitys ettei raskaana ollessa missään nimessä juoda alkoholia tai polteta tupakkaa. Kai se on elokuvista ja sen sellaisesta, ympäristöstä tullut. Ja aion pitäytyä siinä. Ei siitä ainakaan haittaakaan pitäisi olla. Ja kun en muutenkaan juo montaa kertaa vuodessa enkä varsinkaan syödessä (yök!) niin miksipä ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, jos ei muutenkaan tykkää esim. viinistä ruuan kanssa niin ei nyt raskaana ollessa varmaan ainakaan sitä tapaa aloittaa kannata. :grin:

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinjalla mennään, vaikka yleensä alkoholi maistuukin aika hyvin.

Itse en saa mitään irti yhdestä lasista viiniä, joten parempi olla juomatta sekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinjalla mennään. AI että, kun viikonloppuna miehen kylmänhuurteinen olutlasí näytti houkuttelevalta mutta pidättäydyin kuiteski. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä juon alkoholitonta olutta, tykkään Rainbowin versiosta :grin:

Muutoin nolla linja. Punaviini tulee olemaan kova pala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä maistan suullisen aina miehen saunakaljasta ja punkkulasista. Viime viikonloppuna join tilkan kuohuviiniä. Voisi kai sitä lasillisen silloin tällöin ottaa, mutta toistaiseksi on ollut hyvä näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinjalla. Alkoholittomat vaihtoehdot on ihan hyviä. Ja on hauska vertailla eri alkoholittomia olut-merkkejä, Nikolai on kyllä ykkönen tällä hetkellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinjalla on oltu täälläkin. Tosin yksissä kekkereissä maistoin tipan boolia (yök) ja kaverilta kuivaa omppusiideriä, jota on ollut ikävä (ei ollut se siiderikään hyvää). Aika vähän on tullut noita alkoholittomia vaihtoehtojakaan juotua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasillinen viiniä erityistilanteissa, esim juhlissa onnittelumalja tai erityisen hyvän ruuan kanssa 12 cl punkkua. En usko että pieni määrä satunnaisesti haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen keskustelu ja itse luin alussa mainitun tutkimuksen silloin raskauden alussa, enkä ollut aivan totaali kieltäytyjä. Esim. Kreikan matkalla maistoin viiniä jne. Jossakin keskusteluissa tuntuu et on unohdettu, että tutkimuksessa puhutaan kuitenkin viikko annoksesta, ei kerta annoksesta. On aivan eri asia juoda 1-2 annosta viikossa kuin 1-2 annosta kerralla.. Jos miettiin esim. 12cl viiniä viikossa niin ei sitä kovin paljoa kerralla voi juoda.

 

Jokainen menee toki omalla tavallaan ja katsoo miten itse toimiin, mutta lähinnä ajattelin jos taustalla on tuo tutkimus.

Edited by Taapero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en usko että pieni määrä silloin tällöin voi olla vaarallista, eihän se alkoholi nyt sellaisina pitoisuuksina kuin vaikka siiderissä on mitään hirveää myrkkyä kuitenkaan ole. Itse en ole kuitenkaan yhdessäkään raskaudessa juonut alkoholia kertaakaan, koska pärjään sen ajan hyvin ilmankin, eikä toisaalta ole myöskään tehnyt yhtään mieli, vaikka muuten tykkään kyllä siideristä ja silloin tällöin on kiva juoda lasillinen viiniä. Sen kummemmin en alkoholia käytä muutenkaan, tosin en asu Suomessa eikä täällä ylipäätään tunneta ollenkaan sellaista säännöllistä ryyppäysharrastusta aikuisten ihmisten kesken, nuoriso tosin alkaa sen puuhan valitettavasti täälläkin löytämään.

 

Täällä ainakin kaikki omat tuttuni ovat sitä mieltä, että pieni lasi viiniä silloin tällöin on jopa eduksi raskausaikanakin, virallinen suositus taitaa kyllä olla absolutismin kannalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähtökohtaisesti. Satunnaisesti saatan maistaa jotain uutta viiniä ehkä teelusikallisen (vain tietääkseni, onko se hyvää vai ei). Noita kertoja on ollut ehkä kaksi tähän mennessä.

Alkoholittomat viinit on melko kuraa. Siidereitä olen juonut muutaman. Kivennäisvesi ja karpalomehu on ok yhdistelmä. Yleensä juon kivennäisvettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0