Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Miaka

Alkoholi raskausaikana

462 posts in this topic

En nyt siis todellakaan kannusta ketään juomaan alkoholia jos ei halua (oli raskaana tai ei :D), mutta pakko huomauttaa, että perustelu, että "kun ei voida tietää, niin en ota riskejä, ja mikä pakko sitä alkoholia nyt on juoda" pätee ihan mihin tahansa muuhunkin asiaan. Esimerkiksi kahviin tai suklaaseen tai auringonottoon tai monivitamiineihin tai herrantähden vaikka kaurapuuroon. Erotuksena se, että alkoholista itse asiassa tiedetään, että pieninä annoksina haittoja ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista keskustelua. Myönnettäköön että olen joskus katsonut kieroon kun selvästi raskaana oleva on ottanut lasillisen valkoviiniä ravintolassa ruoan kanssa ja lähtenyt vielä ajamaan autollakin sen jälkeen. Tossa vaiheessa en itse ollut vielä ollut raskaana, ja ajatusmalli oli aika mustavalkoinen: "raskaana oleva ei saa juoda, piste"

 

Esikoista odottaessa mun teki mieli punaviinilasillista ja ihan vain maun vuoksi. En sitä kuitenkaan koskaan ottanut. Nyt toista odottaessa sama mieli teko, ja juhannuksena otin lasin pohjalle pari senttiä punaviiniä, nautiskelin muutaman kulauksen, totesin sen jälkeen ettei maistu enää niin hyvältä ja annoin loput miehelle. Mutta kaiken kaikkiaan näkökanta on jonkin verran muuttunut. Juon alkoholia muutenkin tosi vähän ja yksi kokonainen ravintola-annos nousee jo jonkin asteisesti päähän, joten ei tulisi mieleenkään juoda niin paljoa, saatika tanskalaistutkimuksen vähäistä 4 annoksen määrää kerralla. Ainahan voi spekuloida mikä taho mitäkin tutkimuksia sponssaa, mutta uskon että samaan tulokseen päätyviä tutkimuksia on niin paljon että silloin tällöin maistelu ei vauvaa vahingoita. Totta on kuitenkin myös se, ettei voida varmaksi tietää mikä määrä on vahingollista, tästä syystä en itse juo edes sitä yhtä kokonaista annosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon kyllä aika järkyttynyt siitä miten moni juo edes vähän raskauden aikana. Vauvahan saa saman määrän alkoholia kuin äiti jopa enemmän kuin nielee myös lapsivetta johon alkoholi myöskin menee.

 

Annatteko te sitten sille 4 vuotiaalle lapselle myös alkoholia kun se pyytää saada maistaa samaa juomaa kuin mitä isä tai äiti juo ,kun siitä kerran ei ole haittaa mahassakaan? 

 

Eikö kukaan ajattele sen vauvan maksaa? 

 

Jos alkoholi ei ole turvallista alaikäisille niin miten ihmeessä se voisi olla turvallista syntymättömälle lapselle?

 

Minä ainakin tulen jo hiprakkaan pitkän tauon jälkeen yhdestä 0,5 siideristä kuvitelkaa nyt miten se siihen syntymättömään lapseen sitten vaikuttaa.

 

Alkoholia ei pitäisi antaa lapselle niinkauan kuin lapsi on 18 vuotias.. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en juo alkoholia raskausaikana, tai no itseasiassa join kyllä vappuna simaa missä prosentteja mutta en esim. viiniä vaikka mieli tekisi välillä.

En koko ketjua lukenut mutta esim täältä internetin ihmeellisesti maailmasta löytyy amerikkalaisten tekemä

tutkimus 40000(muistaakseni?) äidille joissa testattiin aiheuttaako alkoholin nauttiminen FAS-syndroomaa ja ne äidit jotka nauttivat alle 8,5 annosta viikossa ei "sairastuttaneet" lapsiaan ja FASin alkoholista johtuvaa olemassaoloa ei voitu varmentaa.

En tue millään tapaa raskaana olevien alkoholin käyttöä mutta onhan linja aika tiukka suomalaisilla verrattuna esim. ranskaan ja italiaan missä tuo viini on ihan ruokajuomaa.

Jokainen tavallaan :)

 

EDIT: Tässäpä vielä linkkiä yhteen kirjoitukseen aiheesta, mä luin tän tutkimuksen jostain "tunnetusta" nettisivusta mikä oli lehtiartikkelista kirjoitettu.. tämä hieman epämääräinen

 

http://www2.potsdam.edu/hansondj/FetalAlcoholSyndrome.html

Edited by Maki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en nauti tippaakaan alkoholia odotusaikana. Omassa työssä on muutenkin alkoholinkäytön haitat niin rajusti esillä, että ilman raskauttakin käytän alkoholia hyvin vähän ja raskausaikana itselleni täysraittius on itsestäänselvyys (ja mahdollisuus siihen että mopo lähtisi käsistä on minimaalinen, mutta itse en vaan nauti alkoholista niin, että sitä pientä tippaakaan tarvitsisin). Toisinaan näen jopa painajaisia tilanteesta jossa raskaana juon alkoholia tai poltan tupakkaa, eli niin iso mörkö se itselle on. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen juonut silloin tällöin, eli n 1-2 krt kuukaudessa pienen lasillisen valkoviiniä. Voipi tulla ruoskimaan :) En suhtaudu asiaan yhtään kevyesti, saati ole ottamatta asiaa vakavasti. Tämän rajan olen kohdallani vetänyt enkä koe olevani paskamutsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinjalla olen ollut plussasta saakka ja niin on tarkoitus olla loppuun saakka. Mulla on aika jyrkkä kanta alkoholiin, tupakkaan jne raskausaikana, mutta en ala asiasta nyt enempää meuhkaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen silloin tällöin, ehkä kerran kuussa, juonut pikkulasin viiniä/kuoharia tai sitten saunajuomana 0,33 l tölkin jotain 2,6-% lonkeroa tai siideriä. Esikoisen kohdalla oli sama linja. En usko, että noin pienistä määristä on mitään haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join kaverin polttareissa kaksi 0,5%alc siideriä ja jo niistä meinasi tulla morkkis... <:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aatellut olla (lähes) nollalinjalla. Eli musta voi ihan hyvällä omallatunnolla  esim maistaa yhden kulauksen vaikka miehen tai jonkun kaverin lasista, jos haluaa, tai juoda lasillisen jotain 0,5-1% juomaa, mutta sen enempään en lähtisi. Joku pienikin lasillinen viiniä tuntuisi omalle kohdalle ehkä turhalta riskinotolta, vaikken sitä yleisesti tuomitsekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nolla linjalla olen mennyt aiemmat raskaudet ja samalla linjalla ajattelin mennä nytkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinjalla täälläkin. Itse asiassa alkoholia ei edes tee tippaakaan mieli, vaikka tässä on ollut jo paritkin juhlat, joissa normaalitilanteissa olisin varmasti juonut. Alkoholittomia siidereitä olen juonut muutaman, jos on ollut joku "sosiaalinen tilanne", jossa olisin muuten ottanut pari siideriä. Ja miehen punaviinilasia haistelin yhtenä päivänä pitkään ja hartaasti :girl_haha:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinja ollut täälläkin. Olen saattanut joltakin kulauksen maistaa, mutta siihen jää. Ei kyllä pahemmin ole tehnyt edes mieli. Huomaa vain kuinka humalaiset alkavat ärsyttää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nollalinjalla mäkin oon menny. Alkoholittomia siidereitä ja oluita oon muutamia jossain bileissä juonu, sen lisäksi maistanu mieheltä jotain erikoisempaa olutta ja siideriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 'juhlitaan' töissä usein kuohuviinillä, ja nyt alkuraskaudessa on tullut pari kertaa sellainen tilanne että eteen on laitettu lasi kuohuvaa. Oon juonut noin 1/3 ja heittänyt loput vaivihkaa pois (töissä ei siis tiedetä raskaudesta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan alussa vielä mennään, mutta tarkoitus on mennä ihan nollalinjalla koko raskaus. Normistikaan alko ei erityisesti maistu, joten asian suhteen on helppo olla ehdoton. Voi tosin olla, että aitoa sampanjaa kohtaan saatan tuntea pientä haikeutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kanssa joka raskaudessa mennyt nollalinjalla, mikä ei sinänsä ole mikään ihmetystä herättävä päätös kun olen elämäntapa-absolutisti :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmuuden vuoksi päätin menna nollalinjalla, kun niistä turvallisista määristä näyttää olevan niin monta eri teoriaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sama homma ja sama perustelu. Ei kyllä tee mielikään alkoholia yhtään, eli ei oo mikään ongelma. Pippaloita tässä pikkujoulukaudella kyllä riittää, mutta mennään sitten limulinjalla. Alkoholiton kalja ja siideri maistu mun suussa jotenkin pahalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmuuden vuoksi päätin menna nollalinjalla, kun niistä turvallisista määristä näyttää olevan niin monta eri teoriaa...

 

Mä meen samalla logiikalla ihan nollalinjalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0