Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Miaka

Alkoholi raskausaikana

462 posts in this topic

Raskaudenaikaista alkoholinkäyttöä tutkittaessa on käsittääkseni huomattu, että yhden päivittäisen annoksen säännöllinen nauttiminen voi aiheuttaa sikiöhaittoja. Pienemmän määrän ei ole todettu aiheuttavan haittoja, mutta silti odottavia naisia pääsääntöisesti kehotetaan luopumaan alkoholista kokonaan. Nämä tiedot ovat peräisi Alkon esitteestä ja yhdestä väikkäristä tai muusta suomalaisesta tutkimuksesta, jota vuosia sitten selasin (tosi tarkka viite...).

 

En ole itse ollut täysin absolutistilinjalla odotusaikana, vaan nauttinut ehkä yhden annoksen alkoholia viikossa tai kahdessa viikossa. Ja ei, en tunne syyllisyyttä - tosin en tätä neuvolassa mainostaisikaan (ties vaikka laitettaisiin pakkohoitoon... :rolleyes: ).

Edited by Willow

Share this post


Link to post
Share on other sites
^^Mietin ensin, oisko pitänyt laittaa siihen ketjuun tämäkin, mutta sinne tuntuu hukkuvan "tylsät asiajutut" niiden hulluja/äärisurullisia uutisia maailmalta alle. :)

Niinpä tosiaan tuntuu, hyvä että teit tästä uuden ketjun. ;)

 

Onko nyt siis niin, että raskauden takia mun tarttis lisätä juomistani? Kuulostaa erikoiselta. Se olisi tosiaan ehkä hyvä ottaa huomioon, että mikäli keho ei jo valmiiksi ole alkoholin käyttöön tottunut niin asiat ei ehkä ole ihan kuten tutkimuksessa.

Noin varmasti onkin, aika älyttömältä tuntuisi lisätä alkoholin käyttöä raskaana ollessa... ;)

 

Nuo netin annoslaskurit tuntuvat vähän heittävän, mutta ymmärtääkseni esim. yksi puolen litran olut tai siideri (tölkki tai pullo) olisi suurin piirtein 1,5 annosta, samoin yksi isohko viinilasillinen? Ihan varmistuksen vuoksi, kun kaikki puhuvat noista viikkoannoksista, että mitä se sitten käytännössä tarkoittaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi alkoholiannoshan on 0,33l olutta, siideriä jne, 12cl mietoa viiniä, 8 cl väkevää viiniä tai 4cl väkevää alkoholia. Eli iso olut/siideri on ton 1,5 annosta suunnilleen.

 

Tässä raskaudessa ekassa neuvolassa muuten se täti jutteli siitä alkoholikaavakkeesta, että "niin ja varmaan suosit kuitenkin noita mietoja alkoholijuomia", kun juteltiin niistä annosmääristä. Olin vähän että :huh:, kun sillähän ei nyt oo sitten mitään väliä, että onko se juoma mietoo vai väkevää, jos kyse on kuitenkin niistä ravintola-annoksista, sama se on, juonko yhden oluen vai yhden viskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nimenomaan! Ja se mun mielestä tossa neuvolaterkankin olettamuksessa haiskahti. Jotenkin sitä pidetään parempana vaihtoehtona (muoks: sitä mietojen juomien suosimista) ja että väkevistä tykkäävällä olis sitten todennäkösemmin jotain ongelmia sen alkoholinkäytön suhteen. (tai siis tällänen fiilis mulla asiasta on) Mutta kyllä mulla käyttö pysyy kohtuudessa join mä sitten sitä olutta tai viskiä. Ja mieluummin tosiaan sitä viskiä.

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^^ Tuo terkan olettamus johtui varmaan vain yksinkertaisesti siitä, että valtaenemmistö naisista nyt vain suosii mietoja alkoholijuomia ;) Tuskin siinä takana mitään sen kummempaa. Olen siitä "malliesimerkki", en saa väkeviä alas kuin laimennettuina, enkä silloinkaan mielelläni :P

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juu, mutta en mä nyt ymmärrä, miks sitä piti mainita ollenkaan vaikka kuinka suurin osa naisista siihen kastiin kuuluiskin, kun sillä ei oo mitään merkitystä sen alkoholin kulutuksen kannalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta toi kuuluu samaan genreen, kuin oletus siitä, että esikoistaan odottava nainen ei ole naimisissa. Vaikka niin useimmiten onkin, on musta vähän ärsyttävää, jos joku sellaista automaattisesti olettaa ja valitsee vielä sanansakin niin, että olettamus käy varmasti ilmi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Juu, mutta en mä nyt ymmärrä, miks sitä piti mainita ollenkaan vaikka kuinka suurin osa naisista siihen kastiin kuuluiskin, kun sillä ei oo mitään merkitystä sen alkoholin kulutuksen kannalta.

Juu, en minäkään ymmärrä, mutta vaikeahan toisten ajatuksenjuoksusta on tietää, ehkä se hänen (siis sen terkan) mielestään sitten jostain syystä oli... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen nauttinut harvemmin kuin kerran kuussa puoli lasia punaviiniä ruoalla ihan hyvällä omatunnolla ja maistellut joskus miehen lasista pienen siemauksen. Ennen raskautta join saunasiidereitä, mutta niitä en ole raskauden aikana nauttinut. 70-luvulla määrättiin raskauspahoinvointiinkin konjakkia odottavalle, että on ne ajat vaan muuttuneet. Usein näissä varmastikin käy niin, että ne naiset, jotka nauttivat harvoin pienen määrän alkoholia, potevat siitä turhaa syyllisyyttä, kun taas nämä suuremman luokan kuluttajat eivät noteeraa asiaa mitenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa en nauttinut yhtään alkoholia ja muutenkin olin tosi tarkkana esim. ruokavalion suhteen. Nyt toisessa olen ottanut rennommin ja muutaman kerran ottanut esim. puoli lasia punaviiniä hyvän ruuan seurana ja ihan hyvällä omalla tunnolla. En tosiaan usko siitä olevan mitään haittaa, jos silloin tällöin ottaa tilkan viiniä tai olutta. Näitäkin olen ottanut maun takia. Alkoholiton nikolai on kyllä mahtavan makuinen olut, joten sen puoleen raskausaika on ollut suht kivutonta, koska saunaoluen on voinut nauttia aivan rauhallisin mielin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En halua nyt sanomisillani millään tapaa syyllistää ketään tai provoilla. Mutta mielestäni alkoholi on myrkkyä ja kukaan ei voi sanoa turvallista alkoholimäärää, joka ei varmasti aiheuta lapselle mitään haittaa (en nyt puhu mistään yhdestä kulauksesta miehen sauna kaljasta vaan ravintola annoksesta!) Taisi olla juuri vuodenvaihteessa kun suomalainen synnytyslääkäri otti kantaa tähän samaan asiaan sanoen juuri kuten tuossa edellä kirjoitin. Tämä kyseinen lääkäri totesi vielä, että ainut keino taata, ettei alkoholista ole haittaa syntyvälle lapselle on nolla toleranssi. Voi esimerkiksi olla, että kaksi kaljaa toisessa vaiheessa raskautta on haitallista ja toisessa vaiheessa sama määrä ei ole haitallista. Riippuu kuulema niin siitä millä viikolla raskaus on ja mikä kriittinen vaihe sikiön kehityksessä on menossa juuri silloin. Muistan joskus koulussa kuulleeni, että alkoholia saisi käyttää niin kauan turvallisesti kun ei tiedä olevansa raskaana. Alkio ei silloin ole vielä kunnolla kiinnittynyt ja solut vasta jakautumisvaiheessa. Kun alkio on kiinnittynyt kunnolla ja se alkaa olla riippuvainen kantajastaan alkaa myös tämän odottajan elämäntavat vaikuttaa sikiöön. Tiedä sitten miten pitää paikkaansa.

 

Menee ehkä vähän OT mutta kirjoitanpa siltikin... Ihmettelen suuresti miten synnytysairaaloiden edessä viimeisillään olevat äidit (posket lommolla vetävät röökiä) saavat ystävällisiä hymyjä ja onnen toivotuksia osakseen, kun samalla kun äiti vetelee henkosia siitä tupakasta, kärsii lapsi akuutista hapenpuutteesta. Napanuoran verisuonet supistuvat ja happea kulkee vauvalle hälyttävän vähän. Eräs lääkäri on verrannutkin tätä siihen, että vauvasta tuntuu samalta äidin vatsassa tällöin kuin leikki-ikäiseltä jota äiti kuristaa hiekkalaatikolla. Karua ja kärjistettyä, mutta varmasti piilee tuossa myös totuuden jyvänen...

 

muoks. kirjotushäröt...

Edited by BabyDust

Share this post


Link to post
Share on other sites

No henkilökohtasesti mä en kyllä usko, että siitä yhdestä alkoholiannoksesta haittaa olisi, jos sekin määrä on raskausaikana harvassa. Veren alkoholipitoisuus on silloin hyvin pieni eikä silloin istukan kautta sikiöönkään hirveätä alkoholimäärää pääse. Ja tupakkaa ja tollasta alkoholinkäyttöö raskausaikana ei mun mielestä voi kyllä verrata yhtään. Onhan noita lääkärienkin mielipiteitä erilaisia, toiset tosiaan on täysin nollatoleranssilinjalla, toiset on sitä mieltä, että tuollaisesta hyvin vähäisestä alkoholinkäytöstä ei haittaa ole.

 

Enkä mä oikeesti usko, että kukaan hymyillen onnittelee selkeesti raskaana olevaa tupakoivaa. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ kyllähän lasillisesta punaviiniä on hyviä terveysvaikutuksia. Siis ihan tutkitusti. Eli mä en kyllä allekirjoita tota, että alkoholi on pelkästään myrkkyä! Ja onhan se eri asia juoda 12 cl punkkua kuin kitata pohjanpoikaa snapsillisen verran.

 

Nimim. pari kertaa lasillinen punkkua raskaana ollessa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tutkimukset on tehty yleensä kuitenkin ei raskaanaoleville, ihan eri tilanne olla ei raskaana kuin raskaana. Ei voi oikein verrata. Vauva tuskin hyötyy jos äitiä kehoitetaan juomaan raskaanaollessaan. Mikään tutkimus ei kai kiistatta voi sitä todistaa. Muutenhan me juottaisimme vauvalle alkoholia heidän synnyttyäänkin, eikös? Menee vähän OT mutta isoisäni kerran antoi äidilleni (vauva silloin) tilkan konjakkia, kun oli kuullut sen auttavan vatsanväänteisiin. Mummoni kuuli siitä vasta kun minäkin olin syntynyt ja raivostui aivan kamalasti. Sanoi, ettei olisi jättänyt kauppareissujen ajaksi häntä hoitamaan vauvaa jos olisi tiennyt :D Ja ihan terve äidistäni on tullut, kai ;)

 

Mimosa83, kyllä niitä harvasen päivä näkee kun tulee pyörittyä lähes päivittäin synnytyssairaalan edessä. Siis niitä onnittelijoita jne.

 

Varmaan ei ole haittaa yhdestä punaviini laisillisesta, mutta koskaanhan ei voi olla varma. Itse en ottaisi riskiä, kun mielestäni ei ole syytä miksi tarvitsisi. Mutta en ole koskaan kenellekkään kaverille mitään sanonut jos ovat raskausaikana nauttineet punkkua tai valkkaria ruuan kanssa tai illanistujaisissa. Eikä tulisi mieleenikään sanoa, jos ei ihan holtittomaksi menisi. Maalaisjärkikin jo varmaan sanoo, ettei siitä hörpyllisestä voi olla haittaa tai yhdestä lasillisesta. Te kaikki noissa kommenteissa melkein puhuitte lasillisesta punaviiniä, mutta vaihtoehtonahan on myös olut tai siideri tai annos vahvaa. Osalle se on sama mitä juo jos kerran juo, onneksi ei kuitenkaan suurimmalle osalle.

Edited by BabyDust

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rehellisesti: mä en ymmärrä mitä eroa on siiderillä, viinillä tai väkevällä sikiön kannalta. Alkoholia on jokaisessa, eikä se alkoholi taatusti oe erilaista eri juomissa. Toki kyse on alkoholin määrästä eikä juoman määrästä, sillä juomissahan alkoholipitoisuus vaihtelee. Mutta en ymmärrä mikä ero on 0,33 l siiderillä, 12 cl punaviinillä ja 4 cl viskillä, sillä alkoholia noissa on (kutakuinkin) saman verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on muuten jännä juttu kaikenkaikkiaan, että miten tätä ylipäätänsäkään voitaisikaan tutkia luotettavasti. En minä ainakaan missään neuvolassa tai lääkärissä mainosta, että juon joskus saunasiiderin vaikka olenkin raskaana. Ja tuskin kovin moni muukaan odottaja? Ja jos kyseessä olisi joku alkoholisti, niin eipä hänkään varmaan kertoisi todellista juomiensa määrää kysyjälle.

 

Jos kukaan ei sitä erikseen kysy, niin menen sinne synnytyslaitokselle oletetusti täysraittiina odottajana ja saan (toivottavasti) terveen lapsen ja päädyn tilastoon (toivottavasti) terveen lapsen synnyttäjänä, eikä kukaan tiedä että olen juonut yhden tai kaksi siideriä kuukaudessa. Ja luulen että suuri osa synnyttäjistä on juuri niitä jotka saattaa juoda ton verran alkoholia ja lapsi on ihan terve.

 

No, tulipa sekavaa tekstiä mutta ehkäpä joku tajusi mitä tarkoitan, tai tarkoitanko yhtään mitään. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan lukenut tuota Brittitutkimusta tarkemmin lahinna sen otoksen suhteen? Itselleni tuli mieleen se, etta nainkohan hommassa on kyse korrelaatiosta: korkeammin koulutetut/ylenpiluokkaiset odottajat tapaavat kayttaa alkoholia pienesti raskauden aikana. Aaripaat ( nollatoleranssi vaikka pienen alkoholimaaran turvallisuus on osoitettu useammassakin yhteydessa - rankka alkoholin kaytto sen selkeista haittavaikutuksista huolimatta) ovat molemmat tyypillisempia alempien sosiaaliluokkien kaytosmalleja. Korkea koulutus, varakkuus jne taas puolestaan korreloivat karkeasti ottaen paremman raskaudenaikaisen terveyden ja ravinnnonsaannin kanssa, isomman syntymapainon kanssa, seka yleisesti ottaen paremman koulussa parjaamisen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naan kommenttiin lisäisin vielä, että joskus muistan lukeneeni tutkimuksen jossa suureen ääneen toitotettiin, että imettäneiden äitien lapset ovat fiksumpia kuin vastikkeella kasvaneet. Kun luki tarkemmin sitä tutkimusta niin kävi selväksi, että imettäneet äidit olivat myös koulutukseltaan korkeampia (periyttäneet lapsilleen siis joka tapauksessa lahjakkuuden imettivät tai ei...) . Se on niin kiinni mitä painotetaan ja halutaan lukijoiden ymmärtää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän sillä oikeesti oo väliä, että mitä alkoholia se on, kunhan on se ravintola-annos, niissä kaikissa on todella se samaa määrä (suunnilleen) sitä alkoholia. Se, että punaviini on jotenkin terveysvaikutteisempaa, kun muut alkoholit on joissain tutkimuksissa kumottu ja joissain todettu faktaks, joten mä en kyllä mitenkään liputa sen puolesta, että se viini olis jotenkin parempi vaihtoehto. Eli oikeesti se on ihan sama, mitä juo, määrä siinä on se, mikä ratkasee.

 

Enkä mä nyt koe, että sillä juomiseen käytetyllä ajallakaan on väliä, ei siinä ihan kauheeta eroo oo, juoko sitä viiniä sen 12cl vai viskiä 4cl, ei sitä viskiä nyt kukaan huikalla vedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Näin juuri. En myöskään usko mitään oikeaa eroa olevan. Jos joku sen viskin juo viidessä minuutissa, nin toennäköisesti sama kaveri joisi kaljankin samassa ajassa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, telkkarissa ne voi vetää sitä viskiäkin ihan kerralla naamariin. :D

 

En mäkään ikinä mitenkään kellon kanssa oo tarkkaillut, mutta kyllä mä väittäisin, että itellä menee lähes sama aika ravintola-annoksen alas saamiseen, oli kyse sitten minkälaisesta (nautiskeluun tarkoitetusta) alkoholista tahansa. Viiniä nautiskelen hitaasti, mutta viskiä nautiskelen vielä hitaammin. Toki joskus on tullut vedettyä shotteja naamaan pikkasen nopeemmassa tahdissa, mutta sillon ei oo ollutkaan tarkotus nautiskella siitä alkoholista. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0