Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Miaka

Alkoholi raskausaikana

462 posts in this topic

Laitanpa tänne lehdestä bongaamani lyhyen jutun aiheesta keskustelua herättämään.

 

- - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

08.03.2009

Raskauden aikana humalajuovien lapsista ylivilkkaita

Raskauden aikana silloin tällöin vähintään neljä alkoholiannosta juovien vauvoista tulee tavallista todennäköisemmin ylivilkkaita ja keskittymisongelmaisia. Tämä käy ilmi Pediatrics-lehdessä julkaistusta brittitutkimuksesta.

 

Alkoholi tiedetään haitalliseksi sikiön kehitykselle, mutta äidin juomatapojen vaikutukset on tunnettu huonosti.

 

Tutkimusta varten 6 400 lasta tutkittiin nelivuotiaana ja 5 600 noin seitsemänvuotiaana. Äideiltä kysyttiin raskauden aikana, kuinka usein he joivat vähintään neljä alkoholiannosta yhden päivän aikana. Neljännes äideistä oli tehnyt niin ainakin kerran raskauden toisen tai viimeisen kolmanneksen aikana.

 

Yli neljän drinkin juominen liittyi ylivilkkauteen ja keskittymisvaikeuksiin senkin jälkeen, kun analyysissa huomioitiin monia lapsen kehitykseen vaikuttavia seikkoja, muun muassa äidin alkoholinkäyttö lapsen syntymän jälkeen. Tytöillä yhteys todettiin jo nelivuotiaana, pojilla vasta seitsenvuotiaana.

 

Suomessa turvallisena rajana pidetään 1–2 lasillista viikossa. Noin 90 prosenttia äideistä pitäytyy näissä rajoissa.

 

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

Edited by Mansikka82

Share this post


Link to post
Share on other sites

^eniten huomiota herättää tuo "Suomessa turvallisena rajana pidetään 1-2 lasillista viikossa" -kommenttia. Pidetäänkö? Kuka pitää? Ei mun neuvola ainakaan? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noita suosituksia taitaa olla yhtä paljon kun niiden tekijöitä, jostain luin, että 3-5 annosta viikossa on vielä kohtuullista raskausaikana.

 

Ensimmäisen kolmanneksen aikana olin vähän varovaisempi sen suhteen, mitä voin juoda ja mitä en. Mitä pidemmälle raskaus on edenny, sitä vähemmän on jopa tehnyt mieli. Lomalla kun oltiin, otin yhden huikan punaviiniä pihvi-illallisella ja se riitti, kunhans ai vähän sitä makua suuhun. Muuten on aika nollatoleranssi ollut, huikallisia satunnaisesti saunakaljasta tai punkkulasillisesta. Mutta niin kun sanoin ei niinkään sen takia, että olisin kontrolloinu tarkasti vaan ei ole edes tehny mieli.

 

Sunnuntaina juhlitaan meidän hääpäivää ja meinaan kyllä ottaa tilkan shamppanjaa sen kunniaksi, ihan hyvällä omallatunnolla. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, toi 4 lasia päivässä on kyllä aika paljon jo ei-raskaana olevalle, puhumattakaan odottavalle äidille. Naisilla kohtuukäytöksi luokitellaan 1 alkoholiannos päivässä, eli 7 viikossa. Naisilla suurkulutukseksi lasketaan, jos juo vähintään 5 annosta kerralla tai yli 16 annosta viikossa.

Edited by thulin

Share this post


Link to post
Share on other sites
OT. Toi oli mulle uutta, ettei ykköstä sais myydä alaikäiselle. Tääkin on kai vähän vaihdellut vuosien saatossa, vai? Ykköstä saa kaupasta kuitenkin ostaa jo heti seiskalta aamulla, kun keskaria ei saa.

 

OT jatkuu... Juu voi olla, että on vaihdellut, tarkemmin en asiasta tiedä. Mutta onhan tuo ikäraja silti hyvä, kuitenkin jos joisi esim. 12 pulloa ykköstä, niin se vastaisi alkoholimäärässä jo yli 6-packiä keskaria. Tiedänpä muuten yhden sellaisen kaupantädin, joka ei suostunut myymään alaikäisille alkoholitonta siideriä, siis sitä missä oikeasti on se joku 0,7% alkoholia :huh: En tiedä, mikä tähän olisi se virallinen kanta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Viimeksi muistan lukeneeni Alkon lehdestä, että Suomessa alkoholin liikakäyttönä pidetään naisten osalta 7 alkoholiannosta viikossa. :blink:
Mutta toi taitaa koskea ei-raskaana olevia, mä tarkotin suosituksia alkoholinkäytöstä raskausaikana. Mutta siis isoista määristä on mun mielestä kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiedänpä muuten yhden sellaisen kaupantädin, joka ei suostunut myymään alaikäisille alkoholitonta siideriä, siis sitä missä oikeasti on se joku 0,7% alkoholia :huh: En tiedä, mikä tähän olisi se virallinen kanta.

 

Mä muistelisin, että näidenkin myynti on tosiaan alaikäisille hiljaittain kielletty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Näin minäkin muistelen. Itseasiassa mulle kävi noin jo yli 10 vuotta sitten, kun yritettiin kaverin kanssa ostaa alle 18-vuotiaina siideriä, jossa oli alkoa alle 1%.

 

Kiitos Miaka ja alannee vastauksista! Taitaa siis olla pitkälti terveydenhoitajasta kiinni, kertooko neuvolassa totuuden vai jättääkö jotain kertomatta. Ja ymmärrän kyllä kertomattomuuden täysin, jos kommentit ovat samanlaisia kuin alanneen neuvolassa... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No pahahan sitä on tietää mitä munkaan terkka ajoi takaa - mulle vaan tuli itselle sellanen tunne, ettei tässä hyvä heilu jos kerron juoneeni puolikkaan lasin shampanjaa. Joten osin on aina tietysti kyse myös asiakkaan kokemukksesta, ei pelkästään hoitajan sanomisista/tekemisistä.

 

 

muoks. en silti tykkää keskenmenolla tms. pelottelusta. Eiköhän jokainen odttava äiti pelkää sitä muutenkin ihan tarpeeksi.

Edited by alannee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös Suomessa suositella nollalinjaa just sen takia, ettei kohtuukäytön rajoja raskausaikana tiedetä?

 

Ite oon maistanut punkkua miehen lasista ja juonu ehkä jämät, tän lisäks satunnaisesti juhlissa oon ottanu puoli lasillista skumppaa, enkä kyllä usko, että noista on mitään haittaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tämä on ollut munkin käsitys, ja tuo Duodecimin uutispalvelun väite yllätti. Duodecim on kuitenkin ihan luotettava lähde, mielestäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aivan, joten olen yhä enemmän ihmeissäni näistä nollatoleranssisuosituksista. Ei mulla ole sen kummempaa mielipidettä suuntaan tai toiseen, ihmettelen vaan että kuka tämän nollatoleranssisuosituksen takana seisoo, jos Duodecim väittää, että 1-2 annosta on turvallista?

 

Suomessa turvallisena rajana pidetään 1–2 lasillista viikossa. Noin 90 prosenttia äideistä pitäytyy näissä rajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo periaatteessa ymmärrän, ihmettelen vaan mihin nollalinjan suosittelu perustuu. Ilmeisesti siis siihen, että jos suositellaan nollaa, niin suurin osa ottaa alle 1-2, kun harva kuitenkaan tekee pilkulleen niin kuin on käsketty. :rolleyes:

 

Sitä enemmän kyllä sitten ihmettelen oman terkkani suoranaista pelottelua: jos kuitenkin 1-2 on turvallista, mutta nollalinjaa suositellaan yllä mainitsemastani syystä, on mielestäni melko tyylitöntä pelotella sillä, mitä vaikutuksia yhdelläkin annoksella voi olla. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muoks. Lisään vielä, että se th taisi sanoa ihan niinkin, että jos suositus ois korkeintaan 1-2 annosta viikossa, aina on ryhmä, joka vetäsee just tuon sekä lisäksi ne, jotka ajattelee, ettei kerta kiellon päälle pahaa tee, eli juo ainakin 1-2 annosta ja joskus vähän enemmänkin.

 

Eiköhän tässäkin asiassa ol noi (nolla)suositukset tehty juuri siksi, kun aina löytyy niitä tonttuja, jotka eivät osaa käyttää yhtään omaa järkeä. Vrt. suositukset vauvojen saunomisesta. Pakko ollut laittaa joku ns. suositusikäraja, jottei kukaan dorka vie vastasyntynyttä suoraan ylälauteille ja rupee hulluna viskelemään löylyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tosta oon ihan samaa mieltä. Terveydenhoitajan työhön ei kuulu minkäänlainen aiheeton pelottelu paikkaansapitämättömistä asioista. Neutraalia asennetta sen sijaan. Riskit on hyvä tuoda esille mutta omien mielipiteiden pohjalta ei pitäisi eikä saisi ketään lähteä tuomitsemaan tai pelottelemaan, se on jo epäammattimaista käytöstä. Mulle esimerkiksi terveydenhoitaja kertoi nää suositukset ja riskit ja sanoi siihen päälle, että JOS minusta tuntuu, että se on mun henkisen hyvinvointini kannalta tärkeää, että otan kunnon pihvin kanssa pienen tilkan punaviiniä, se ei haittaa. Odotusaikana äidin mielessä pyörii varmasti kaikenlaisia epävarmuuden tunteita ihan riittävästi niin tollanen turha huonon omantunnon lietsominen ja pelottelu on kyllä aiheetonta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palaanpa tähän aiheeseen tuomalla vähän historiallista perspektiiviä ;)

Luinpa nimittäin kirjaa keskiajan ruokaperinteestä, ja siellä kerrotaan oluesta mm. näin:

 

Olut on ennen muuta terveellistä ruokaa, jota nauttivat kaikki pienistä lapsista alkaen. Se on kaikin tavoin parempaa juotavaa kuin vesi, sillä kaivot ovat varsinkin kaupungeissa kovin saastuneita ja pahimpia kulkutautien levittäjiä. Likaisen veden korvaava ohraliemi on todellinen taivaan lahja, joka riittävästi juotuna tekee vielä iloiseksikin.

 

Juoksevaa leipää nautitaan reilusti: Sotamiehen päiväannos on 5-6 litraa. Naiset kulauttavat 3-4 litraa päivässä, ja lapsikin saa tuota ihmejuomaa nautittavakseen helposti litran verran.

(Blomqvist & Hakomaa: Keskiajan keittiön salaisuudet)

 

 

:blink: Eli 3-4 litraa päivässä - jotenkin nämä nykyiset alkoholiannosrajoitukset näyttäytyvät vähän eri mittakaavassa tuohon verrattuna... ;) Tuskinpa naiset tuota oluen määrää nimittäin yhtään vähensivät raskaanakaan ollessaan (joka oli useimmille huomattavasti yleisempi olotila kuin nykyisin), varsinkin jos se oli ainoa turvallisena pidetty juoma... Olihan se miedompaa kuin esim. nykyinen keskiolut, mutta kyllä tuollaisessa määrässä aika paljon alkoholia silti oli. Ihmeellistä kyllä, silti ei ole (tietääkseni) tietoja laajamittaisista sikiövaurioista tms... Tietysti lapsikuolleisuus oli suurta, mutta se johtui tietojen mukaan lähinnä alkeellisesta hygieniasta ja sairaanhoidosta ym.

 

Tällä nyt en siis todellakaan tarkoita että nykyään kenenkään pitäisi tehdä samoin ;), tai ylipäätään juoda yhtään mitään, mutta minusta on vain mielenkiintoista verrata eri aikojen olosuhteita, käytäntöjä ym, aika kiinnostavaa perspektiiviähän se tuo.

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mielenkiintoinen juttu kyllä. ^_^ Mulla tuli kuitenkin mieleen semmonen, että mikäköhän siinä sen ajan oluessa on mahtanu olla alkoholipitoisuus vai onko se ollut enemmän semmosta kotikaljatyyppistä? Hiivaa on käytetty mutta ei humalaa? Sillon voisin hyvinkin ymmärtää, että jollekulle on maistunut useampi litra kaljaa päivässä. Tosin ei semmonen hiivankaan määrä voi kauheen terveellistä olla... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en aio ottaa tippaakaan odotusaikana, ainoastaan sisareni yo-juhlissa kuohuvaa lasillisen. Mutta ei kait annos alkoholia ole niin vaaraksi silloin tällöin raskausaikana...?

Lopetiun saman tien tupakinkin kun sain positiivisen tuloksen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan OT, mutta näin viime yönä unta, että vedin hirmuiset p*rseet ja kessuttelinkin oikein posket lommolla! :P Tilanne on siitä ikävä, että kuivin suin ollaan, mutta mieliteot ei häviä mihinkään..! ;) Niin, ja viikkoja 12+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0