Supsa

Naistenklinikka, Kätilöopisto vai Haikaranpesä?

37 posts in this topic

Kustakin Helsingin synnytyssairaalasta löytyy oma ketjunsa, mutta toivoisin tänne jonkinlaista vertailua paikoista.

Minkä valitsitte/valitsette ja miksi?

Onko jossain helpompi saada perhehuone kuin toisessa? Onko ruoat parempia? Saako enemmän opastusta? jne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa hirveästi vertailla näitä keskenään, kun kokemusta on vain yhdestä sairaalasta, mutta meidän poika syntyi naistenklinikalla. Syynä valintaan oli lähinnä se, että olen kuullut niin paljon positiivista naistenklinikasta joten se tuntui luontevimmalta valinnalta (ja tietty sekin että olen itse syntynyt siellä vaikutti jonkin verran :P ). Lisäksi naistenklinikka oli sijainniltaan myös meitä lähimpänä.

 

Perhehuoneesta ei ole kokemusta, koska me oltiin tavallisella osastolla (os.51), mutta kaikki sujui todella loistavasti ja koko sairaalassaoloajasta jäi ihan mielettömän hyvä fiilis. Hoitajat oli aivan ihania, kaikkeen sai apua kun vaan kysyi, ja monia asioita hoitajat tulivat myös oma-aloitteisesti opastamaan, kun ei ensikertalaisena osannut kysyä kaikkea. Mulla ainakin oli koko ajan sellainen tunne että musta pidetään hyvää huolta, ja kelloakin uskalsi vapaasti soittaa koko ajna jos tuli jotain mieleen, ja jäi sellainen tunne että kaikki sairaalassa tyskentelevät olivat oikeasti vilpittömän kiinnostuneita vastailemaan kysymyksiin ja auttamaan kaikkien käytännön asioiden kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin Naistenklinikalla osasto 61, eli perhehuoneeessa. Päädyttiin naistenklinikalle koska, mä menin kipsiin :rolleyes: . Ekalla neuvolakäynnillä kysyttiin että mihin halusiin mennä synnyttämään eikä tullut muuta mieleen kuin naistenklinikka, koska olen syntynyt siellä. Menin ihan hämilleen, kun en millään voinut uskoa että olin edes raskaana ja sitten piti jo keksiä missä synnyttää :P Olisi voinut vaihtaa myöhemmin, mutta en nähnyt mitään syytä.

 

Osasto 61:llä saimme mahtavaa palvelua, opastusta, ruokaa, oma rauhaa. Aivan täysi 10. ainakin meillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haikaranpesähän on vain yksi Kätilöopiston osasto jota ei valitettavasti voi valita vaan sinne pääsee jos on tilaa ja on käynyt erikseen valmennuksessa.

 

Itsellä on kokemusta sekä Haikaranpesästä että Kätilöopiston tavallisesta osastosta. Näin jälkikäteen olen tyytyväisempi tavalliseen osastoon. Etukäteen en arvannut että halusinkin että kätilö on enemmän salissa läsnä ja tavallisella osastolla sattui olemaan minulla ihana opiskelija jolla oli tietty enemmän aikaa juuri minulle. Synnytyssali ei eroa muuten kuin että puolisolle on oma sänky HP:n puolella, tavallisella puolella oli säkkituoli ja tyyny.

 

Molemmissa synnytyksissä olin kiikkutuolissa melkoisessa ilokaasupöhössä, HP:n puolella sain kauratyynyn, tavallisella puolella sain kuumavesipullon joka oli itseasiassa parempi koska pysyi tosi pitkään kuumana. HP:n puolella taitaa olla enemmän jumppapalloa jnejne mutta itse en niitä kaivannut. Epiduraaliin päädyin molemmissa synnytyksissä ja ne myös sain ihan mukisematta heti kun aika oli oikea.

 

Ensimmäisellä kerralla saimme perhehuoneen ja esikoisen kanssa tietty merkitys korostuikin. Toisella kerralla olin HP:n lapsivuodeosastolla, mutta jaoin huoneen toisen äidin kanssa. Sain kuitenkin samat ruuat jotka on ihan samat käsittääkseni molemmilla osastoilla. Olen siitä pervo että tykkään sairaalaruuasta (tai sitten vaan synnytyksen jälkeen on niin nälkä että söisi pieniä kiviäkin..) etten osaa sitä moittia.

 

Opastusta olisin saanut molemmissa yhtä paljon, mutta toisella kerralla tietty sitä annetaan vähemmän koska olet jo yhden lapsen saanut. Kuitenkin kätilö hyvin tarkisti imetyksen ja muistutti normaalit asiat vielä kerran.

 

Mun mielestä vertailu on vähän turhaa koska asiat riippuu niin paljon juuri synnytyksen hetkellä vallitsevasta tilanteesta, kuinka ruuhkaisaa on, kenet saat kätilöksesi, onko perhehuoneita vapaana. Itse olen ollut kättärin tyytyväinen asiakas molemmilla kerroilla! Ja sairaalan valitsin koska se minulle osoitettiin neuvolassa enkä oikein tiennyt miksi vaihtamaankaan... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse valitsin Naistenklinikan, vaikka olen kuullut todella paljon hyvää myös Kätilöopistosta. Mulla vaikutti valintaan se, että olin käynyt siellä lapsettomuushoidoissa ja se on meitä lähinnä ja sinne pääsi meiltä helpoiten (bussi ovelta ovelle).

 

Olin todella tyytyväinen valintaani. Minulla ehti olla 3 kätilöä (Olin sairaalassa 14 tuntia ennen kuin vauva syntyi) ja yks lääkärikandi oli mukana n. 12 tuntia. Kaikki olivat todella mukavia. Lääkkeitä ei tyrkytetty, mutta niitä sai, jos halusi. Siellä oli säkkituoleja ja erikokoisia jumppapalloja. Pääsin ammeeseen aluksi rentoutumaan (sinne kuulemma pääsee lähes kaikki, jotka sitä haluavat, kun siinä salissa viivytään vain sen aikaa, kun ammeessa ollaan) ja sain ponnistaa jakkaralla vaikka olinkin saanut spinaalipuudutuksen. Sain spinaalipuudutuksen, kun olin 10 senttiä auki, eli siellä voidaan antaa puudutus vielä siinäkin vaiheessa (mulle sanottiin, että niin kauan sen voi antaa, kun vauvan pää ei näy).

 

Me päästiin perhehuoneeseen ja meille jopa oli sanottu, että jos on tavallinen synnytys, niin he yrittävät saada perhehuoneeseen, jotta riskisynnyttäjille jäisi tilaa normiosastolla. Tämä siksi, että perhehuoneosastolla on vähemmän henkilökuntaa kuin normiosastolla. Perhehuoneet on siellä mielestäni aika luksusta. Ne on kuin hotellihuoneet, kun on oma suihku ja vessa ja oma telkkarikin löytyy. Meillä oli vielä huone merinäköalalla ;) Ainoa miinus huoneissa oli ehkä se, ettei siellä ollu pöytää, niin oli suht hankalaa syödä huoneessa, jos ei halunnut/jaksanut mennä viereiseen saliin syömään.

 

Mulla on siis pelkästään positiivinen kokemus naistenklinikalta ja mielestäni moni (negatiivinen) asia, jonka olin paikasta kuullut, ei pitänyt paikkaansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitsin Naistenklinikan, koska olen itse syntynyt siellä ja koska minua ei haittaa sairaalamainen ympäristö! Olen siis kuullut, että Kättärillä olisi "kodinomaisempaa", ja ehkä vähän enemmän tarjolla sellaisia pehmeitä kivunlievitysmuotoja. Tämä on siis vain oma mielikuvani, sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Nämä asiat eivät siis minulle ole kovin merkityksellisiä, joten NKL oli luonteva valinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika samanlaisilta kyllä kuullostaa nykyään sekä Naikkari että Kätilöopisto. Haikaranpesässä on tosiaan ne omat valmennukset, ja pehmeitä kivunlievityksiä tarjolla (ei sillä toki ettei niitä muualla olisi). HP:ssä on myös kuulemma yksi kätilö joka taitaa akupunktion kivunlievityksenä. Yksi juttu, joka nousee mulle mieleen erottavaksi tekijäksi, on se synnnytyssuunnitelman tekeminen, jota ei tietääkseni muualla kuin HP:ssä tehdä. Kyseessä on siis kahdenkeskinen tapaaminen kätilön kanssa, jossa kirjataan ylös suunnitelma, eli toiveet siitä miten ideaalitilanteessa tahtoisi synnytyksen menevän - tietysti synnytyksessä ei ikinä tiedä mitä tapahtuu ja siksi se onkin enemmän toivelista kuin suunnitelma. Mutta mä ainakin koin että se 1h 15min jonka vietin kätilön kanssa puhuen konkreettisesti synnytyksestä ja kivunlievityksestä antoi mulle paljon paremman ja varmemman olon synnyttämään lähtemisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mäkin oon ymmärtäny, että synnytyssuunnitelma tehdään vain Haikaranpesässä. Naistenklinikalla pelkopolilla, jossa kävin kerran, tehtiin jonkinlainen toivelista, mutta he eivät halunneet kutsua sitä suunnitelmaksi, sillä heidän mukaansa synnytyksiä ei pitäis etukäteen liikoja suunnitella, sillä eivät pakosti mene suunnitelmien mukaan. Se tunnin keskustelu kätilön kanssa kyllä rauhoitti mieltä.

Haikaranpesän valmennukset ovat siis omaa luokkaansa, kun muualla ei oikein sellaisia ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin toisella kierroksella ollessa, kun mitään varsinaisia valmennuksia ei ole, niin se Haikaranpesän kätilön tapaaminen on kyllä aivan huippu juttu!

 

Eli munkaan on vaikea lähteä mitään vertailuja näiden kolmen vaihtoehdon välillä tekemään, kun kokemusta on vain Haikaranpesästä. Mutta sen verran positiivinen mieli jäi, että tän toisenkin kanssa yritetään päästä Haikaranpesään. Eilen just oli HP:n kätilön tapaaminen ja mulle jäi niiiiiin hyvä fiilis, kun sai puhuttua kaikki mieltä askarruttaneet asiat ja esitettyä omat toiveensa synnytyksestä. Jotenkin se on kuitenkin eri asia puhua synnytyssairaalan kätilön kanssa, joka parhaimmassa tapauksessa hoitaa sen varsinaisen synnytyksenkin, kuin neuvolan th:n kanssa. Kummaltakin löytyy asiantuntemusta, mutta se synnytyssairaalan kätilö tietää tasan tarkkaan, miten asiat heillä hoidetaan.

 

Eli mäkin suosittelen Haikaranpesää, ihan vaikka pelkästään jo ton kätilön tapaamisen vuoksi!

 

Jos tän toisen kanssa tulee kokemuksia muualta kuin Haikaranpesästä, niin tulen sitten raportoimaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitsin Naistenklinikan, koska odotan kaksosia ja Naistenklinikka on erikoistunut ns. riskiraskauksiin ja siellä on lähellä vastasyntyneiden teho-osasto ja lastensairaala, jos kaksoset sattuisivat syntymään hyvin ennenaikaisesti ja tarvitsemaan erityishoitoa. Ennen rv 34 syntyviä kaksosia ei edes voisi synnyttää muualla kuin Naistenklinikalla. Kätilöopistolla voi synnyttää rv 34 jälkeen ja Jorvissa vasta rv 36 jälkeen. Monikkoperhevalmennuksissa tulikin ilmi, että suurin osa muistakin kaksosodottajista oli valinnut Naistenklinikan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensi viikolla neuvolassa pitäisi sairaala valita. Taitaa vaaka kallistua Haikaranpesään juuri noiden synnytyssuunnitelman ja valmennuksen vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän vielä näin loppumetreillä arpoa Naistenklinikan ja Kätilöopiston sairaalan välillä. Synnytyksessä nyt tuskin kestää kovin kauan ja perhehuonettakaan ei olla ottamassa, joten valinnassa olennaisin taitaa nyt olla sitten ne synnyttäneiden osastot.

 

Esikoisen synnytin Kättärillä ja olimme perhehuoneessa. Vessa ja kylpyhuone olivat käytävällä, vessaan oli matkaa. Saman osaston ei-perhehuoneissa oli muistaakseni max. 2 äitiä. Olen ymmärtänyt, että NKL:lla olisi useampia vuodepaikkoja samassa huoneessa, mutta huoneissa olisi kuitenkin omat vessat. Onko näin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max 2 äitiä kuullostaa ihanteelliselta! Naistenklinikalla sänkyjä oli muistaakseni neljä/ huone. Vessa ja suihku löytyi kyllä huoneesta mutta niistä ei ollut paljon apua kun alati paikalla olevat huonekavereiden vieraat käyttivät niitä myös, kieltolapuista huolimatta. Olisivat edes vetäneet vessan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta minkä verran niitä vierailijoita käytännössä on? Isät ja sisarukset tietysti saavat vierailla vapaasti, eli pahimmassa tapauksessa 4 h huoneessa on toista tusinaa penskaa isineen koko päivän. Muillehan se vierailuaika on klo 18-19 eli luulisi käyvän vaan siihen aikaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulisi joo... No, mulla oli kaikin puolin huono tuuri ja kahdella ulkomaalaisella huonekaverilla oli vieraita aamusta iltaan (kahdesta jopa seitsemään). Jostain syystä heille ei huomautettu asiasta, mutta kun itse kysyin saako mies tulla 10 minuuttia ennen vierailuajan alkua (olin sen yön yksin huoneessa), se kiellettiin ja käskettiin tulemaan minuutilleen. Ymmärtäisintämän jos olisin valittanut muiden kavereista mutta kun en ollut.

 

Mutta siis edelleen, mulle sattui ja tapahtui eikä siitä reissusta jäänyt juurikaan hyviä muistoja. Onneksi tämä oli ilmeisesti vain huonoa tuuria koska täällä moni on ollut ihan tyytyväinen sen laitoksen palveluihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää vielä tarkentaa... Synnytysosastoa voin vain ylistää, lapsivuodeosastosta ei siis jääyt niitä hyviä muistoja. Kopsasin tämän muualta:

 

Synnytyssalissa kätilöt olivat mahtavia, mutta vuodeosastolta jäi aika paha maku suuhun. Olin tosi yksikseni, puhelinta ei saanut käyttää edes kellona ,vaikken sektion jälkeen ylettänyt pöydällä olevaan puhelimeen, saati päässyt käytävään puhumaan. Syöminen ei onnistunut kun tarjotin tuotiin liian ylös pöydälle (haavakipu oli niin voimaksata etten päässyt nousemaan ylettääkseni syömään) ja imetyksen kanssa olisin kaivannut apua. Vasta kolmantena päivänä yksi kätilöistä otti asiakseen selvittää että saako pikkuneiti ruokaa vai ei (kun me molemmat oltiin itketty siihen asti) ja ei saanut. Siitä huolimatta lisämaidon saaminen oli jotenkin kumman hankalaa jos kansliaan ei sattunut juuri omahoitaja. Omat kokemukseni ovat onneksi harvinaisen pahoja ja annoinkin niistä palautetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kätilöosiston Haikaranpesä oli mukava kokemus. Saimme ihan hotellihuonetta muistuttavan perhehuoneen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kävi toisellakin kerralla hyvä tuuri Naistenklinikalla. Siellä oli todella täyttä ja vaikkei haluttu perhehuonetta, kun ajateltiin, että miehen on parempi olla kotona esikoisen kanssa, niin mä sain perhehuoneen itseäni varten, kun olin niin hyvässä kunnossa. Neljän hengen huoneissa piti olla tilaa niitä äitejä varten, jotka tarvitsivat enemmän apua. Mulla meni aika siellä taas hyvin, enkä tällä kertaa hirveästi apua tarvinnutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haikaranpesässä viehätti ainakin mua ne valmennukset ja sitten tapaaminen kätilön kanssa synnytys"suunnitelman" tekoa varten. Esikoisen kohdalla kävin valmennukset ja ne ovat pakollisia myös tukihenkilölle, kun osaston idea on toimia mahd paljon omatoimisesti. Synnytyssuunnitelmakeskustelu on ollut kummallakin kerralla hyvä. Kävin juuri viime viikolla nyt kolmannen synnytyksen ollessa lähellä. Tarkoitus on jutella synnytyksestä, toiveista, peloista... kaikesta mikä mietityttää. Tarkoitus ei ole tehdä mitään tarkkaa suunnitelmaa vaan kätilö kirjaa sinne tulevan synnyttäjän ajatuksia imetyksestä, synnytysasennoista, kivunlievityksestä yms. Noita asioita olisi ollut ainakin omalla kohdalla vaikea käydä synnytyksen aikana, kun synnytys oli alusta asti ihan täysillä käynnissä ja siinä keskittyi ainoastaan supistuksiin.

 

Esikoisen kohdalla Kättärillä oli ruuhkaa, joten emme päässeet perhehuoneeseen. Vielä pari tuntia vauvan syntymän jälkeen se näytti onnistuvan, mutta sitten synnyttäjiä oli tullut sen verran paljon ja olin sitten kahden hengen huoneessa. Mies sai olla paikalla ihan niin paljon kuin halusi... ja se olikin hyvä, sillä hän otti mm. vauvan sänkyineen mukaansa mun nukkuessa niin ei tarvinnut kokoajan jännätä hengittääkö vauva vai ei. :P Toivottavasti tällä kertaa saadaan perhehuone, mutta ruuhkastahan ja tilasta se on kiinni. :) Tosiaan kakkonen on syntynyt ulkomailla eli kakkosen suhteen ei ole kokemusta Kättäristä.

 

Kätilöistä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Synnytyskätilö oli tosi hyvä ja tuli seuraavana päivänä juttelemään synnytyksen kulusta. Kätilö oli melkein kokoajan paikalla, kun synnytys eteni rivakasti. Mies haki kätilön paikalle, jos oli jotain kysyttävää. Omahoitaja oli todella avulias ja herttainen. Imetystukea yms sain niin paljon kuin itse halusin ja aina jos oli kysyttävää apua sai. Mutta tosiaan omatoimisuus on paikan juttu...ja se ainakin viehätti meitä.

 

Uskon, että joka paikassa saa yhtä hyvää hoitoa ja vauvat ovat yhtä turvassa synnytti sitten Naikkarilla tai Kättärillä...

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan Kätilöopistoon päädytään, ja ihan näppituntumalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitsin Kätilöopiston, koska sinne on helpoin ja nopein mennä.

Kokemusta ei vielä ole kuin parista ultrasta - toivottavasti osoittautuu hyväksi valinnaksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehdäkseni tän valinnan vielä vähän vaikeammaksi, nykyäänhän HUS-piirin alueella saa valita vielä useammastakin sairaalasta:

 

"

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä voi synnyttää kuudessa sairaalassa: Hyvinkään, Jorvin, Kätilöopiston, Lohjan ja Porvoon sairaaloissa sekä Naistenklinikalla. HUS-alueella asuva synnyttäjä voi vapaasti valita, missä sairaalassa sairaanhoitopiirin alueella hän haluaa synnyttää."

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toi ei oo uutta, vaan noin on ollut pitkään. Ennen oli vielä Tammisaari yhtenä vaihtoehtona, mutta sitä ei enää ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now