siilis

Raskauspahoinvointi

448 posts in this topic

Mitä te muuten napostelette? Mulla meinaa helposti karata suklaapatukkalinjalle, kun pitää kiireellä ostaa jotain evääksi esim. työmatkoille. Pitäisi jotain terveellistä keksiä, viinirypäleet kulkee aika hyvin mukana laukussa, mutta ei meinaa pahaan oloon auttaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisen kirjoitukseni jälkeen myös oksentelu on tullut kuvioihin. Viikkoja kasassa nyt 9+2. Illat ovat pahimpia, en uskalla kuvitellakaan lämpimän ruoan syöntiä enää iltaisin. Onneksi lounaat maistuvat kuitenkin kohtalaisen hyvin.

 

Tällä hetkellä välipaloista maistuvat parhaiten viinirypäleet, jääkaappikylmä banaani, rusinat ja sellaiset lasten Kidius-vanukkaat (ovat aikamoisia sokeripommeja, mutta nyt on pakko mennä mielihalut edellä, jotta tulisi ylipäätään syötyä jotain). Joskus tulee hotkaistua myös proteiinipatukka, joka ainakin toivottavasti on hitusen terveellisempi vaihtoehto suklaapatukalle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin alkuraskaudessa töihin välipalaksi Elovenan kaurakeksejä. Pysyi sisällä ja torjui oksetuksen.

 

Pahimman olon mulle aiheutti hampaiden pesu. Lähes joka aamu oksensin. Onneks noi oireet meni hyvin ohi siinä joskus 13 viikon tienoilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aloin myös kärsiä pahoinvoinnista ja oksentelusta kohta kolme viikkoa sitten, tällä hetkellä on siis rv 9 menossa. Oksennan joka päivä vähintään 5kertaa mutta tänään on pahoinvointi ollut huipussaan ja oksennus on tullut jo kymmenen kertaa, yleensä illat on vielä pahimpia ja kello on vasta hieman yli viisi. :(

 

Välillä tuntuu todella epätoivoiselta, olen yrittänyt juoda paljon jotten alkaisi ainakaan kuivumaan, neuvolatädin kanssa oli puhetta että jos paino kääntyy laskuun niin sitten ei auta muuta kuin lähteä tiputukseen. Tuntuu erittäin vaikelta nauttia raskaudesta kun olo on tällainen, töissä olen ollut vain muutamia tunteja päivässä, yleensä 3-4 tuntia joten tähänkin pitäisi saada jonkinlainen ratkaisu koska luonnollisesti rahat on muuten kohta loppu.

 

Pahoinvointi aiheuttaa melkoisesti rajoituksia myös tavalliseen elämään, kaupassa täytyy käydä juoksu jalkaa ettei vaan oksu yllätä välillä, lenkkeily ym. Harrastukset ovat jääneet suosiolla tauolle eikä esimerkiksi elokuviin oikein uskalla edes lähteä koska pahoinvointi voi yllättää sielläkin.

 

Jaksamisia vain kaikille jotka tästä kärsii..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alko pahoinvointi 7. viikon alkaessa. Olo oli ihan karmea, kuvottava, oksettava, väsynyt, nuutunut ja alakuloinen aamusta iltaan melkein 8 viikkoa. Mitään ruokaa ei tehnyt mieli. Kunnes sitten viime keskiviikkona, kun raskautta oli takana 12+5, pahoinvointi loppui kuin seinään. :girl_crazy: Nyt on ihan uskomaton olo, kun ei enää oksetakaan ja voin elää taas normaalisti. Olin pahoinvoinnin takia sairauslomalla 5,5 viikkoa. Oksensin satunnaisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoinvointi alkoi melkein heti plussan jälkeen, joten nyt jatkunut suunnilleen kolmisen viikkoa. Mulla kuvottava olo on ihan ympärivuorokautista, pahimpia on illat, mutta enää en ole oksentanut sen jälkeen kun hankin Sea band-rannekkeet. Olin kyllä aluksi aika epäileväinen niiden suhteen, mutta kun oksentelu loppui alle vuorokauden käytön jälkeen, niin enpä ole uskaltanut noita rannekkeita enää ottaa poiskaan blush.gif muuta kuin pesun ajaksi tietenkin. Toinen juttu mikä mulla toimii, on jatkuva syöminen! Suunnilleen tunnin välein on syötävä jotain... jos ruokailuväli pääsee vähänkin pidemmäksi alkaa etovaolo välittömästi. Perjantaina on ensimmäinen neuvola ja nyt vaan jännäilenkin, että paljonko on jo tullut painoa lisää tän jatkuvan syömisen vuoksi... Toisaalta mikään makea tai runsaskalorinen ei ole maistunut, vaan viileät kasvikset, hedelmät, juomat ovat parhaita tai sitten joku pieni suolainen esim. kanasalaatti.

Tsemppiä kaikille! Toivotaan ettei enää pahemmaksi mene! lipsrsealed.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös ympärivuorokautista pahoinvointia, joka tosin ainakin tällä hetkellä on pahimmillaan iltaisin. Olen itse huomannut, että jos ei juo riittävästi päivän aikana, niin varmasti saa illalla oksentaa.

 

Itsekin yritän syödä pieniä suupaloja koko ajan, mutta vaikea tosiaan keksiä mitään helppoa ja nopeaa, joka auttaisi oksetuksen torjumisessa. Tätä on kestänyt jo reilu kolme viikkoa ja kyllästyttää! Koko ajan on nälkä, joka aiheuttaa etomista, mutta syöminen oksettaa. Erityisen pahalta tuntuu juurikin lämpöiset ja edes jotenkin maustetut ruuat. Nyt onneksi menee jotakin jo vähän alas.

 

Hammasharjan näyttäminen aiheuttaa myös usein oksentamista täälläkin. Oikein pelottaa miltä hampaat näyttävät tämän jälkeen....

 

Jaksuja meille kaikille! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kokemusta jo kolmesta raskaudesta aiemmin. Ensimmäisessä odotuksessa voin todella huonosti alkuraskaudessa: viikolta 6+ alkoi ja siitä koko ajan paheni, kunnes about toisen kolmanneksen alkaessa yhtäkkiä alkoi tehdä mieli kaikkea normaalia ruokaa. Himoitsin ruislimppua juustolla ja banaanijugurttia aivan hulluna muutaman viikon. Keskiraskaus meni mukavasti, mutta sitten äitiyslomalle jäämisen aikoihin pahoinvointi palasi ja närästi. Onneksi ihan samanlaiseksi kuin alussa pahoinvointi ei enää yltynyt, mutta pieni jatkuva kuvotus oli kuitenkin seurana loppuun asti. Kakkosen odotuksessa voisin sanoa kärsineeni vain väsymyksestä alkuun. Pahoinvoinniksi sitä pientä etomista alussa en ensimmäisen raskauden jälkeen viitsi edes kutsua. Näistä raskauksista lopputulos oli erimerkkinen, kuten vanhan kansan ja mun äidin vahvan uskomuksen mukaan pitikin. Kolmas raskaus oli kahden ensimmäisen välimuoto. Pahaa oloa oli läpi raskauden, mutta se ei onneksi missään vaiheessa invalidisoinut sängyn pohjalle, kuten siis ekassa raskaudessa. Eihän se kivaa ollut olla jatkuvasti kuin krapulassa, mutta ainoa kunnolla huono puoli oli melkoinen painonnousu, kun yritin ehkäistä pahoinvointia syömällä. Kolmas oli ja on samaa merkkiä kuin kakkonen.

 

Nyt mulla on viikkoja ehkä 5-6, ja viimeiset 1,5 viikkoa on mennyt kestokrapulassa. Nyt muutamana päivänä olo on ollut jo aika hirveä. Silmissä mustenee ja pyörryttää, mulla on kylmä hiki ja tuntuu, että vatsassa velloo, etoo ja kuvottaa, ja pari kertaa ulkona (kaupassa itse asiassa) olen ollut ihan varma, että kohta lentää oksu ensimmäistä kertaa ikinä raskausaikana. Ah, miten ihanaa. :girl_crazy:

 

Varsinainen kysymykseni kuuluisi kuitenkin nyt niin, että onko kenellekään käynyt niin, että kauheasta pahasta olosta huolimatta raskaus on mennyt kesken tai kyseessä on ollut tuulimuna? Mullahan on siis epäily, että tämä voisi olla mahdollisesti tuulimunaraskaus, koska ultrassa näkyi vain viikkoihin nähden hieman pieni raskauspussi. Uuteen ultraan pääsen toki yksityiselle, mutta julkiselle ei millään. Uusi ultra taas maksaisi ainakin sen 100 euroa, eikä ainakaan haluttaisi sitä maksaa useampaan kertaan, joten jos varma haluaa olla, sinne kannattaisi mennä aikaisintaan viikon päästä. Tuntuu kuitenkin aivan järjettömältä kestää tällaista pahoinvointia, jos sille ei ole olemassa hyvää syytä. Tuntuu siis hölmöltä, että makais vaan kotona jaksamatta mitään, ja ihan turhaan. Mitähän tässä kannattais tehdä? Harkitsin tänään jo oikeasti päivystykseen hakeutumista. Tää olo alkaa olla aivan takapuolesta. :girl_sad:

Edited by ilopilleri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilopilleri, kun olet käynyt alkuraskauden ultrassa, ja sinulla on vielä noin vähän viikkoja, saattaa olla täysin mahdollista että varsinainen hedelmöittyminen on tapahtunut oletettua myöhemmin, eli en itse vielä hätiköisi. Soita neuvolaan ja pyydä mahdollisuutta päästä ultraan siellä, monissa neuvoloissa on nykyään ultralaite ihan terveydenhoitajankin käytössä.

 

Nyt tulee ihan mutu-tietoa, mutta luulisin että tuulimunaraskaudessa pahoinvointi voisi ainakin loppua aikaisemmin kun raskaushormonitasotkaan eivät kehity normaalin raskaudenlaisesti. Tsemppiä! Etene siitä että soitat neuvolaan ja vaadit ar-ultraa tuulimunaraskausepäilyn vuoksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä mennään viikoilla 17+0 eikä pahoinvoinnille näy loppua. :girl_sigh: Etova olo alkoi joskus viikolla 8, lieveni viikon 12 tienoilla ja palasi sitten aika rajuna takaisin. Olen hurjan herkkä kaikille voimakkaille hajuille, esimerkiksi viemärin ja eritteiden hajut saavat välittömästi oksennuksen nousemaan kurkkuun. Oksentelen myös sen verran rajusti, että loppupäivä menee usein tosi huterassa voinnissa ja mieluusti melkeinpä vaakatasossa. Huoh. Perjantaina neuvolaan juttelemaan asiasta, katsotaan josko jotain vinkkejä saisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi lyhyesti: kävin päivystyksessä ja sain Primperania pahoinvointiin sekä ohjeet olla yhteydessä arkena terveyskeskukseen tai mahdollisesti sairaalan poliklinikalle. Veritestissä hcg oli reilut 49.000. Soittelin itse asiassa Kättärille, ja sieltä olivat vaan sitä mieltä, että kun oireet voimistuvat, raskaus etenee. Kyllä mä sit lääkäriin ja ultraan kuitenkin pääsen reilu viikon päästä. Sit takas potemaan, lääke auttaa vähän ja lepo varmaan myös osaltaan, mutta lasken päiviä ja toivon, että tälläkin kertaa paha olo päättyy normiaikoihin, kädet ristissä kyynärpäitä myöten.

 

Kiitos vielä aquarosa vastauksesta. :) Mimsille tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en osannut aiemmin edes kuvitella, miten huono olo voi olla ja miltä tuntuu kun mikään ruoka ei maistu! (Ja oon vasta näin alussa, että on vielä paljon viikkoja edessä...) Ja kun ei pysty syömään mitään, on vielä huonompi olo. Tänään oksensin ennen töihin lähtöä ja se itse asiassa helpottikin hetkellisesti oloa. Oon välttänyt oksentamista, koska en vaan kestä sitä, mutta tänään ei muu auttanut, kun mehu nousi ylös... Oon syönyt aamuisin jo sängyssä banaanin ja yrittänyt puputtaa jotain vaaleeta leipää, mutta ei vaan pysty syömään suuria määriä. Se on varmaan ihan totta, että pitäisi syödä useasti ja vähän kerrallaan. Se ei vaan meinaa mennä jakeluun, kun on ennen syönyt harvemmin ja paljon. Ja muutenkin on tosi outoa, kun on mennyt ruokavalio uusiksi, tietenkin epäterveellisempään suuntaan, kun on jopa välillä tehnyt mieli (!) kermakastiketta, jäätelöä, Subeja... Huvittaa kun ajattelin aiemmin, että jos olen joskus raskaana, niin syön tosi terveellisesti, salaatteja ja keittoja ja vältän roskaruokaa. Nyt olisin todella iloinen, jos ylipäänsä menisi edes jotain alas. girl_sigh.gif Jos tää olotila pysyy tällaisena, niin taidan hankkia kokeilumielessä Sea Band-rannekkeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen niin kyllästynyt tähän pahoinvointiin ja oksentamiseen... :girl_cry2: Loppuisi jo... Mulla menee iltapäivään asti ihan ok, mutta sen jälkeen alkaa etova olo, "kuiva" yökkäilyt ja sitten illalla oksennan. On nälkä ja ei ole nälkä. Tekee mieli jotain ja sitten ei tee mieli kuitenkaan, kun ruoka kannetaan nenän eteen.

 

Jääkaappia en pystynyt viime viikolla avaamaan moneen päivään, kun miehellä oli joku superhaiseva (kenties herkullinenkin, jos olisi voinut syödä) homejuusto. Kuulemma oli herkullista punaviinin kanssa :rolleyes:, mutta se HAJU.... Ihan kamala. Avasin äkkiä oven ja otin mitä pystyin, mutta se haju tulvahti joka paikkaan. Koomisinta oli se, ettei kukaan muu juuston ollessa jääkaapissa huomannut mitään hajua... Tuli kyllä pikkasen sekopäinen olo. :hysteric:

 

Odotan joka päivä, että tämä päivä olisi se päivä... ja iltaisin ei tarvitsisi enää oksentaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ryhdyin jo ajatuksesta toteutukseen ja hommasin Sea Bandit. rolleyes.gif Mä olen liikkeissäni niin nopea, etten jää turhaan odottelemaan tilanteen muuttumista... No joo olen muutenkin entisestäni muuttanut etenkin aamutoimiani, otan aamuisin mahdollisimman vähän juotavaa, koska juominen on tosi vaikeeta ja ällöttävää. Lisäksi pyrin istumaan aamuisin mahdollisimman paljon eli syön ja meikkaan sängyssä sekä pesen hampaat istualtaan. Mutta niin, en tiedä, onko lumevaikutusta, mutta olo on näitä rannekkeita pitämällä parempi!! Ja tässä vaiheessa mua ei yhtään haittaa, vaikka kuvittelisin kaiken, koska tärkeintä on se, että mä pystyn sentään syömään jotakin ja myös juomaan päivän aikana enemmän kuin pari desiä. Ja en ole vuorokauteen oksentanutkaan! Eilen illalla söin innoissani wokkia kahden hengen edestä, ihanaa. Siltikään en aio koskea maitotuotteisiin (jogurtit, maito...), koska ajatuskin ällöttää. Enkä aio muutenkaan ottaa "riskiä" ja juoda kerralla hirveitä määriä. Etova olo on edelleen, mutta jos tää olotila pysyis edes tällaisena, niin olisin todella tyytyväinen. girl_dance.gif Tietenkin oksennan tänään koko illan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ansi, koita pakastaa jääpalasia ja imeskele niitä jos juominen ällöttää. Tarvitset kuitenkin paljon nestettä, ja oksentaminen kuivattaa entisestään. Myös alkavasta nestehukasta tulee heikko ja oksettava olo. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kauhea, mitä tarinoita täällä onkaan! Jaksamista jokaikiselle pahoinvoivalle!

 

Kyllä huomaa tässä kohtaa itse päässeensä vähällä, vaikka silloin ennen puoliväliä raskautta ei todellakaan paljoa naurattanut, kun etenkin iltapäivisin bussilla matkustellessa alkoi tuntua, että alkaa mahahapot nousemaan suuhun ja vedet tirskumaan silmäkulmista. Olin nimenomaan juuri hajuaistini kanssa niin ninjana, tuntui, että kaikki kamalimmanhajuiset ihmiset sattuivat kanssamatkustajiksi! Onneksi ei yrjö sylissä tarvinut ikinä kuitenkaan matkustaa!

 

Sanotaan, että pahoinvointi tulee nälästä. Pahahan se toki on mitään syödä, jos pelkkä ajatuskin syömisestä kuvottaa. Itse napostelin esim. omenaviipaleita silloin tällöin, ettei maha olisi ihan tyhjillään.. Siskoni taas vannotti raskauspahoinvoitinsa kanssa kovasti näiden juotavien jogurttien nimeen. Toivottavasti jokainen löytää oman helpotuksensa pahoinvointiin tavalla tai toisella! Ja kuitenkin useimmissa tapauksissahan kuitenkin - lohdukkeen sanasena - pahoinvointi on ohimenevää.

 

Ei tästä varmaan kenellekään ainakaan parempi mieli tullut. Oli vaan pakko tulla kommentoimaan, että sympatioin! Voimia siis vielä kerran kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aquarosa, kiitos vinkistä! Enpä ollutkaan ajatellut tuota jääpalajuttua. Mielessä kävi, että voisin ostaa mehujäätelöitä ja imeä niitä, mutta sekin alkoi tuntua liian ahdistavalta. Oon hieman pelännytkin nestehukan mahdollisuutta, kun ei oo juurikaan tarttenut pissalla käydä ja sanoin miehellekin, että kohta varmaan joudun tiputukseen, jos kuivun liikaa... Onneks eilen illalla ja tänään oon saanut juotua mielestäni jo paljon paremmin kuin pitkään aikaan! Toivotaan että olo ei tästä ainakaan enää huononisi, koska sitten töissä olo alkaisi olla hieman haastavaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään ekan kerran ihan oikeesti oksensin. Pari päivää on ollut ällötys oloa, mutta tänään sitten se muuttu jo ihan oksentamiseks. Toivottavasti menee äkkiä ohi! Mulla on nyt koko päivän ollu sellanen olo et ei tee mieli syödä mitään. Hieman oon kuitenkin saanu jotain suuhuni laitettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mun piti tulla vaan tsemppaamaan, että koittakaa jaksaa! Oksensin 30 viikkoa raskausaikana (tyttö syntyi vko 37) ja ainoa neuvoni on, että syö mitä ikinä tekee mieli ja nuku silloin kun nukuttaa. Eli jos olo menee tosi huonoksi, niin anna periksi äläkä yritä liikaa tsempata.

 

Mun nestehukan torjumiseen parhaiten uppos jäiset mansikat ja kurkku, niissä kun on nestettä aika paljon. Ja jäisenä kun söi mansikat niin maha ei kai tajunnu aina saaneensa "ruokaa" ja jotain pysy sisälläkin. Tuli vedettyä omat, vanhempien ja appiksien mansikat pakasteesta...ei ollu varsinaista himoa noihin, mut muistaakseni n. 10 pahinta viikkoa söin noita ja kurkkua. Kurkussa on paljon nestettä, en pystynyt juuri juomaan tai siis oksensin heti ihan pelkän nesteen, joten tuo kurkku oli hyvä, niitä meni varmaan 3 päivässä. Maitotuotteita en pystynyt syömään, mutta jääpalat oli kans hyviä imeskellä. Mehujäätäkin mies teki mulle. Hedelmissä on paljon nestettä, että jos pystyy hedelmiä syömään niin sekin ehkäisee nestehukkaa.

 

Ihan hirmuisesti jaksuja kaikille pahoinvoiville ja oksentaville!

Share this post


Link to post
Share on other sites

RASKAUSPAHOINVOINTIA??!

 

Se ei rajoitu vain aamuihin, vaan minulla on koko ajan huono olo. Eritoten aamupäivällä (joudun työaikanakin ravata oksentamassa) ja etova olo seuraa pitkin päivää. Herään joka aamu huonoon oloon n.5aikaan, olen todella väsynyt kokoajan.

 

Yritän syödä suht terveellisesti ja juoda paljon vettä ja nesteitä, kahvin juontia olen vähentänyt tietoisesti huonovointisuuden takia.

 

Vahvat hajut kuten ilmanraikastin, pesuaineet (myös omat hajuveteni) alkavat etomaan mielettömästi. Kävin tänään aamulla asunnolla katsomassa kuinka kylpyhuoneen tiivistys etenee ja minun oli kaadettava samantien pesuvesi pöntöstä koska alkoi oksettamaan rajusti.

 

En tiedä onko tämä jotain muuta, mutta ihmeen pitkään tämä on jatkunut, saatan toki erehtyäkin, mutta pakko mennä ostamaan testi samantien tänään!!

 

APUVAA!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä olette töissä sanoneet pahoinvoinnista? Eihän sitä oksennustaudin syyksikään voi aina laittaa.. Esim. asiakaspalvelutyössä (kassa jne.) Vai onko pahoinvointi loppunut siihen mennessä kun työt ovat alkaneet? En lukenut paljon aikasempia vastauksia, joten olen pahoillani jos tätä on jo käsitelty :blush:..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä kävin aluksi oksentamassa kesken töiden, ja kun se alkoi olla sellaista, et lähimmät työkaverit siihen kiinnittivät huomiota, niin heille kerroin. Pian jouduinkin kuitenkin jäämään sitten sairaslomalle asian vuoksi, jolloin olikin kiva, että olin jo kertonut esimiehelle raskaudesta. Eli itse en kyllä alkaisi kehittelemään kovin pitkään mitään tarinaa mahataudeista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huih mitä tarinoita! Jaksamisia kaikille!

 

Itsellä alkoi pahoinvointi melkein heti plussan jälkeen. Tai kuvotus lähinnä joka muuttui pahoinvoinniksi viikossa. Aamupäivisin lenkin jälkeen oksennan kerran tai pari (eka aamupala ylös) ja syön toisen aamupalan :D joka pysyy sisällä. Pahinta on se iltapahoinvointi.. Kasista eteenpäin alkaa sellainen kuvotus että oksat pois. En oksenna mutta melkeen tuntuu että se ois jopa parempi. Olo on sellainen kuin oksennustaudissa juuri ennen oksentamista jos joku tietää. Ilta kun olisi omaa aikaa esikoisen nukkuessa mutta eihän siitä mitään tule kun telkkariakaan ei voi katsoa (liikkuva kuva vaan pahentaa). Toivon vaan ettei menisi enää pahemmaksi. Vähän kärsii mielialakin.. :(

Edited by Justiina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on molemmissa raskauksissa kestänyt pahoinvointi plussauksesta 16.-17. viikolle asti. Olo on ollut sen verran hirveä molemmilla kerroilla, että meidän lapsiluku jää kyllä suosiolla kahteen.

 

Salmiakki on ollut pelastus monessa tilanteessa ja olen kyllä ylittänyt aika reippaastikin ne salmiakinsyöntisuositukset. Mutta kun muukaan ei auta...

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville!!

Edited by Maaria_A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now