Sign in to follow this  
Followers 0
sorellina

Perhepeti

68 posts in this topic

Jaimee: Kiitos vastauksesta!! Kiva kuulla miten on sujunut, kun vaikuttaa teillä olevan ihan sama tilanne girl_smile.gif Meilläkään en edes muista koska on ollut omassa sängyssä! Voisin hyvin kuvitella itsenikin itkevän sitten, kun omaan sänkyyn opetetaan girl_sigh.gif Ja joo ei, ei olla saatu vielä aikaiseksi kokeilla girl_crazy.gif Meillä opittiin viikko sitten konttamaan, mutta öisin sitä ei onneksi tehdä. Mä oon nyt ajatellut, että kun tyttö saa vaan 5-6 välissä maitoa, niin saisi siitä loppuyön nukkua mun kanssa, kun mieskin jo lähtee töihin siinä vaiheessa.

Mutta joka tapauksessa, kiitos paljon. Pitääpä koittaa sujuuko meillä yhtä hyvin! Se vaan on niin hankalaa se aloittaminen. Ei jotenkin malttaisi muka girl_impossible.gif

edit. Mua pelottaa eniten, että miten se sujuu, kun normaalisti on nukahtanut meidän sänkyyn niin, että mä oon vieressä. Onnistuukohan samoin jos mä makaan toisessa sängyssä, mutta vieressä kuitenkin....

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin vauva nyt sitten viime yönä tipahti alas sängystä. :girl_to_take_umbrage2: Vika oli kyllä mun, ei perhepedin, sillä lähdin hakemaan viereisestä huoneesta puhtaita vaippoja ja jätin vauvan vartiotta. Siirsin keskelle sänkyä tokkuraisen unisen vauvan, joka ei vielä osaa ryömiä vaikka pyörii ja mönkii kyllä niin että hitaasti pääsee liikkumaan. Tiesin, että se pääsee sängystä alas kun tarpeeksi mönkii mutta olin olevinani nopea ja vauva ei edes ollut kunnolla hereillä. Kopshan sieltä sitten kuitenkin kuului, mutta onneksi ei käynyt sen kummemmin ja hetken päästä jo kikatteli isille. Ei tää kyllä meitä perhepetiä vielä aja purkamaan, mutta tästä lähin herätän isin vauvavahtiin jos täytyy yöllä käydä jossain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan nukuttu perhepedissä neitin kanssa kohta sen 10kk ja on sopinut hyvin.Iskä nukkuu kaks kerrosta alemapana ja meille järjestely sopii hyvin.Tällä näkymin on kakkonen tulossa ja esikoinen olisi silloin 1v5kk.Sanotaan että pitäisi laittaa ajoissa omaan sänkyynsä ettei yhdistä sitä vauvaan..mutta mutta..Oonko mä liian kunnianhimoinen ajatellessani että pystyttäisiin jatkamaan perhepeti meiningillä kakkosen syntyessä..?Onko kellään kokemuksia siitä että esikoinen nukkuu vielä vieressä kun kakkonen syntyy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ olisikohan tohon kellään tosiaan vastausta, aikaa on kulunut..... Miten teillä sitten meni? Minulla on melko identtinen tilanne nyt. Toinen lapsi 10 kk ja ei ole tottunut yksin nukkumaan, 3 kk päästä tulossa pikkusisarus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ehtinyt vielä perehtyä alkuperäiseen tutkimukseen, mutta YLE:n sivulle linkitetty Unicefin kommentti asiaan vaikutti varsin asiantuntevalta ja oli kriittinen tutkimuksen suhteen. Sen mukaan tutkimustulokset oli raportoitu tarkoitushakuisesti siten, että kätkytkuoleman riski saatiin näyttämään merkittävältä. Unicefin mukaan tutkimuksessa ei ollut selvitetty, oliko lapsen vieressä nukkuva vanhempi käyttänyt kuolemaa edeltäen alkoholia tai päihteitä (kysyttiin vain käyttöä yleensä) ja esim. tämä asia saattaisi selittää tuloksia, ei pelkkä vieressä nukkuminen sinänsä. Unicefin kritiikki vaikutti uskottavalta, mutta alkuperäistutkimusta en tosiaan vielä lukenut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan aikanaan lukeneeni tutkimuksesta, jossa oli päädytty aivan päinvastaiseen tuloksee, eli että perhepeti ehkäisisi kätkytkuolemaa (edellyttäen että vanhemmat selvinpäin ja ns. normaaleja nukkujia)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Charlize, meillä on jatkettu perhepedissä nukkumista tokan vauvan synnyttyä. Pedillä on leveyttä 240 cm (kaksi 120 cm leveetä vierekkäin) ja seinän vieressä nukkuu esikoinen 2 v 8 kk, sitten mies ja sitten minä ja sitten vauva 4kk. Siirrän vauvan myös huoletta toiselle puolelle eli itseni ja mieheni väliin, jos haluan kääntää kylkeä tai imettää helpommin toiselta puolelta. Huoneen puoleiselle reunalle on sänkyyn vedetty kiinni vauvan jalallinen korisänky (jossa hän ei kyllä koskaan nuku), jotta vauva ei pystyisi kierimään lattialle sängystä. Mikä tahansa muu suurehko huonekalu työnnettynä kiinni sängynreunaan ajaisi tietty saman asian. Korisänky on kiristetty naruilla niin, ettei se liiku.

 

Hyvin on sujunut, ei mitään ongelmaa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärtääkseni tuossa uusimmassa tutkimuksessa, jossa on koottu yhteen eri tutkimustuloksia aiheesta, on otettu huomioon myös tapauksia, jotka eivät mahdollisesti ole kätkytkuolemia (eli siis vaikka tukehtumisia). Eli täytyy vaan pitää huoli ettei sängyssä ole kauheasti ylimääräistä roinaa, ja että alusta ei ole liian pehmeä.

 

Meillä nukuttiin erittäin hyvin perhepedissä ensimmäiset 6kk. Sitten vauva oppi konttaamaan, ja onneksi samoihin aikoihin oppi nukkumaan itsekseen. On siis nukkunut nyt osittain omassa pinniksessä sen jälkeen (joskus jää yösyötöllä nukkumaan viereen, varsinkin jos mies on jo aamuyöstä lähtenyt töihin). On kyllä suloista kun vauva nukkuu omassa petissään ja hakee nukkumisasentoa, mutta kuten joku muukin kirjoitti edellä, minuakin on surettanut vähän vauvan yksin nukkuminen. On niin ihana kainalokaveri :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä nukuttu onnellisesti perhepedissä 2v 2kk, ja vajaan parin kuukauden päästä olisi tulossa toinen lapsi. Tarkoituksena olisi meidän kaikkien mahtua samaan petiin. Kiinnostaisi kuulla, olisiko tästä lisää kokemuksia (kiitos edellisistä!) ja onko tilanne jollain muullakin ajankohtainen.

 

Esikoisen kohdalla perhepeti ensin jännitti, mutta lopulta se oli käytännön sanelemaa, kun hän itki öisinkin koliikkia ja nukahdettiin milloin mitenkin. Minusta on aivan ihanaa nukkua yhdessä Tulen joka ilta ja aamu onnelliseksi meidän lapsesta, eikä ole mitenkään meidän kenenkään uniin vaikuttanut. Meidän sängyssä ei ole ollut jalkoja sen jälkeen kun lapsi alkoi liikkua, ja muutenkin sängyn ympärillä on pidetty pehmusteita tai mattoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukuttiin perhepedissä ekat 3kk. Nyt on siirretty poika pinnikseen, joka sivuvaununa. Tämä siitä syystä, että poitsu on nykyään niin touhukas kaveri, että useasti yön aikana kääntyy mahalleen ja vie paljon enemmän tilaa. Itse monesti nukuin puoli kroppaa sängyn ulkopuolella kun tein pienelle miehelle tilaa. Tuo sivuvaunu on ihan loistava ratkaisu meille, koska haluan kuitenkin olla vauvan lähellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

USA:ssa perhepetiä ei suositella, mutta vauva on nukkunut meidän sängyssä nyt 2kk, kun hän nukkuu siten niin hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpas...

 

Kikkoja ryömivän lapsen tippumisen estämiseen? Nukkuu puoliksi omassa sängyssä ja puoliksi vanhempien välissä. Huolestuttaa vaan tipahtaminen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat lapset nukkuneet n. vuoden verran perhepedissä eli niin kauan kun olen imettänyt. Joskus keskellä ja toisinaan reunassa, niin, että pinnasänky ilman laitoja on asennettu sängyn viereen. Ja tänä päivänä kun esikoinen on jo ekalla, niin tulee vieläkin toisinaan viereen nukkumaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stina, auttaisko tuo pinnis sängyn vieressä? Me ollaan kiinnitetty pinnis nippusiteillä mun puolelle sänkyä. Yökyläilyissä ollaan kiinnittetty sängyn reunalle tuoleja (selkänoja sänkyyn päin) esteeksi. Ja onhan niitä isommille lapsille tarkoitettuja lisäsängynlaitoja, esim. http://www.matkamuksu.com/kategoriat/nukkuminen/muut-nukkumatarvikkeet, olisikohan toimiva ryömijänkin kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laidathan pitäisi olla koko sängyn ympäri, kyllä vauva jalkopäätyynkin osaa kontata... :D Pinnasänkynä meillä syystä X nyt matkasänky, jonka laita ei riitä estämään putoamista :(

 

Edit. Ei ole siis vielä pudonnut, mutta en haluaisi että putoaisikaan :D

Edited by stina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0