Guest miau

Käsintehdyt vauvanvaatteet!

59 posts in this topic

Itselläni on peukku keskellä kämmentä, mitä käsitöihin tulee :rolleyes:

 

Olisikin kiva nähdä kuvia, millaisia ihanuuksia muut ovat vauvoilleen osanneet tehdä! Toki voi laittaa kuvia myös ostetuista tai lahjaksi saaduista käsintehdyistä vaatteistakin :) Ja vaikka kestovaipoistakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin itse aloittaa näistä lahjaksi saaduista...

 

neulevaatteet1.jpgneulevaatteet2.jpg

 

Nämä sukulaisen neulomat ihanuudet ovat pakkaskeleillä olleet ihan loistavia talvivaatteiden alla! Ja pikkupakkasilla tuo neulehaalari on riittänyt yksistäänkin vaunupäikkäreille, kun meillä on vaunuissa muhkea lämpöpussi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihania villavaatteita! Meillä ei oo yhtään sukulaista joka enää neuloisi :( Itse osaan tehdä ainoastaan sukkia kantapäihin asti ja lapasia :rolleyes: Ristiäislahjaksi saatiin kyllä kummisedän äidin neuloma nuttu, sukat ja lapaset, mutta ne meni pieneksi niin nopeaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kanssa tosi surkea tekemään mitään itse, miehen serkku ylläti meidät kutomalla aivan ylisuloisen villapuvun tytölle; On niin nätti etten varmaan uskalla edes ottaa käyttöön. Puku on aika iso, siis menee tytölle ensi talvena :)

 

 

DSCN3961.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite sain aikaan sellaisen boleron. Ajattelin sitä tämä kesäksi, mutta tuli kai liian iso :) Ehkä ensi keväänä -kesänä...

 

 

Päässä pyörii aika paljon erilaisia ompelusuunnitelmiakin, pääasiassa omien, (mutta myös tytsin pieniksi käynyt) vaatteiden, nättien kankaiden kierrätystä. Mutta suunnitelmiksi ne ovat jääneet tähän asti, kun aikaa ja paikkaa ei riittää. Pientä tuunamista kyllä on ollut -- aika monet vaatteet oon pitäny ompelemaan kapeammiksi.

 

Muuten iso-mummo on meille neulonut silloin tällöin sellaisia ihanuuksia:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

DSC09493.jpg

 

Tein itse tällaisen pipon. Kesäillat kun eivät ole Suomessa aina kovin lämpimiä =)

Share this post


Link to post
Share on other sites
neulevaatteet1.jpg

 

 

Meillä on samalla ohjeella isomummo tehnyt poikaselle villapuvun. :) Hyvä oli, nyt on jo tosin jäänyt pieneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Onpas kauniita!

 

Mäkin olen neulonut villapuvun talvipuvun alle. Oli tänä vuonna vielä valtavan kokoinen (ts. mahtuu varmaan vielä ainakin kaksi talvea), mutta kun puvussa on hyvät resorit, jotka sai hyvin käännettyä ja se on neulottu ohuesta langasta, niin se on sopinut hyvin käyttöön jo nyt, eikä tunnu painavan/haittaavan vaikka onkin vähän kaksinkerroin päällä.

 

Myös yksi kesäpaita on lähes valmiina ja nyt on samaan sarjaan tulossa mekko (molemmat siis neuloen), joskin tämän jälkimmäisen tekemistä voi kutsua ihan työksi, kun se etenee niin hitaasti (puikot kokoa 2,5). En olisi varmaan jaksanut aloittaa, jos olisin tiennyt tuon. Katsotaan, jos vaikka muistaisin tulla laittamaan kuvia, kun työt valmistuu.

 

Ommeltua ei ole juri tullut, kun tuo neulominen on nyt vienyt kaiken ajan.

Edited by Pimpula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä ihana ketju :) Mun täytyy palata tänne kuvien kera sitten joskus kun saan jotain valmiiksi, nyt on vielä laskettuun aikaankin sen verrain aikaa että muut projektit menee vähän edelle aikataulun osalta :) Useampi ohje (osa jopa lankoineen :lol:) on jo kyllä valmiina odottelemassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on edellene 1,5 vuotiaalla käytössä mun äidin kutoma koon 70 tai 74 villahaalari. Ja väljä on edelleen. Muuten siis käytämme kokoa 86/92.

 

Toi haalari on kyllä huippuihana. Sellanen valkonen, jossa "pompuloita". Pitää ottaa kuva, jahka kerkiin. Toi neulehaalari on kyllä siinä mielessä kätevä, että kun sen pesi, niin se venyi. Siksi se meillä mahtuu näin pitkään.

 

Äidillä on työn alla uusi villahaalari kokoa 90, mutta siitä taitaa tulla pienempi kuin tästä toisesta. On sen verran eri mallinen ja eri ohjeella. Voi olla, ettei se pojalle enää mahdukaan valmistuessa, vaan menee sit vauvalle.

 

Itse en oikeen osaa/jaksa tehdä mitään. Esikoista odottaessa kudoin muutaman villavaippahousut, joit en tosin sitten käyttänyt kuin pari kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi voi voi, mä oon tainnu tuhota ainakin osan kuvista jo :( ... Pitää koittaa katsoa mitä löytyis vielä, oon aika paljon neulonut ja samoin vaippoja ommellut meidän typylle. Ja samalla linjalla meinaan jatkaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä mun ehdoton helmi; äitin mulle virkkaamat mekko ja hattu, oon pitäny noita joskus about 1-2 vuotiaana... Meillä on itseasiassa useampi noita hattuja, eri ikäisenä ollaan siskon kanssa niitä pidetty. On tosi kauniita ja varmasti pistän kiertoon omalle tytölle :)

 

DSCN3963.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kudoin ja ompelin kaikenlaista jo raskausaikana. Tässä jotain tekeleitä...

 

50-56 cm villatakki ja myssy alpakkalangasta. Menee kyllä vieläkin eli "melko" reilu koko

p1040072vf4.jpg

 

Huopasesta väsätyt liinailutossut

p1050443.jpg

 

Villatakki ja haalarit alpakkalangasta. Suunnilleen kokoa 62-68 cm, nääkin menee vielä jonkun aikaa. Toi väri on sellainen pistaasinvihreä-marjapuuronpunainen, kuvassa on jotenkin outo valo.

p1050447.jpg

 

Myssy ja tumput silkkivillasta

p1050440.jpg

 

Ja laitetaan nääkin vaikkei ookaan vauvanvaatteita: eli pinnasängyn pehmuste ja pussilakana.

p1040075.jpg

Edited by Talventyttö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaas vähän vanhimmasta päästä esille

 

Mummon (äitini) tekemiä:

 

IMG_0968.jpg

IMG_0970.jpg

 

Villahaalari 68 cm (tehty esikoiselle ´97) ja 80 cm villatakki (aloitettu esikoiselle, valmistui ´08 siskolle)

 

IMG_1002.jpg

 

Vanhaa ja uutta, kypärämyssy esikoisen ajoilta, käyttämätön silloin, nyt käytössä. Kokoelma villasukkia ja yhdet sukka/lapanen yhdistelmät (bambulankaa), tehty nuorimmalle

 

IMG_0981.jpg

 

Minun vanha vaunupeitto, ollut kaikilla lapsilla (minä, 2 veljeä, minun lapset) ja lainassa koiranpennullakin hetken

 

IMG_1005.jpg

 

Uudistettu versio vanhasta vaunupeitosta, tehty nuorimmalle

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_0971.jpg

IMG_0972.jpg

 

Omatekemäni ensitoppahaalari 60 cm esikoiselle, ollut molempien lasteni käytössä, kangas äidin minua varten aikoinaan ostamaa

 

IMG_0969.jpg

 

Tein SK:n 01/08 retro-ohjeella 70-luvulta, 2 joustofroteehaalaria

 

IMG_0984.jpg

IMG_0987.jpg

IMG_1006.jpg

 

´97 neulomani villatöppöset nuorimman jalassa ja mummon (´97) tekemän pussilakanan päällä. Samasta kankaasta tehty pinnasängyn pehmuste joka oli ensin esikoisen äitiyspakkauksen koppaverho ja joka kopan jäätyä pieneksi, muutettiin pehmusteeksi. Molempien lasten käytössä kaikki 3...

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_0999.jpg

 

Esikoisen isänäidin tekemä villatakki ja lapaset (settiin kuuluu myös töppöset, tallessa, ja lappuhaalari, kadonnut vuosien varrella)

 

IMG_0991.jpg

 

IMG_0992.jpg

 

Äitini esikoiselle tekemiä villatakkeja...

 

IMG_0979.jpg

 

IMG_0978.jpg

 

...ja puuvillatakkeja...

 

IMG_0974.jpg

 

IMG_0975.jpg

 

IMG_0996.jpg

 

...nuorimmalle tekemiään puuvilla- ja bambulankaneuleita...

 

IMG_0982.jpg

 

...kera minulle tekemänsä läpinäkyvän liivimekon, joka on myös ollut molemmilla lapsillani päällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää äidin ompelemia, meillä käytössä olevia/olleita:

 

IMG_1007.jpg

 

Juhlava liivimekko esikoiselle

 

IMG_1004.jpg

 

Morsiusneidon mekko esikoiselle, jatkettu malli joka meni ensin 7 kk ikäisenä ja sitten vanhempana kun laskoksen ratkoi vyötäröltä auki

 

IMG_0595.jpg

 

30 vuotta vanha kastemekko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku neuvoa kuinka virkataan vauvalle pipo/myssy???

 

Sain perhekerhosta koukun ja lankaa, mutta tuloksena oli hattu Barbille. :rolleyes:

Oon joskus osannut virkata, mutta nyt on kaikki unohtunut täysin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä omatekemäni villatakki tulokkaalle. Napit vielä puuttuu. Sanokaas, onko tytön vai pojan värinen, vai käykö molemmille? :P

 

maalis09018.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä ehdottomasti kummalle vain :D Aivan ihana ja tosi kivan värinen takki!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas kiva ketju!

 

Minäkin kaipailisin tollasen kesäpipon ohjetta!

 

Tässä pojalle tekemäni haalari, vuori on mikrofleeceä ja päällinen sellaista karvaista kangasta, karvafleecen nimellä myydään eurokankaassa. Vielä pitäisi tehdä tähän töpöset ja lakki :) Kaavat otin Ottobre- lehdestä.

gallery_628_81_27657.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kauniita vaatteita olette tehneet :P

 

Itse neulon paljon ja neuleasuja on tullut tehtyä omalle lapselle ja sukulaisten lapsille moneen käyttöön. Talvella ulkona vaunuissa nukkujalle neuleasu on ihan ehdoton..ja keväällä ja syksyllä neuleasua voi käyttää sellaisenaan..Novita-lehdistä olen löytänyt monia ihania ja käyttömukavia ohjeita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tässä pojalle tekemäni haalari, vuori on mikrofleeceä ja päällinen sellaista karvaista kangasta, karvafleecen nimellä myydään eurokankaassa. Vielä pitäisi tehdä tähän töpöset ja lakki :) Kaavat otin Ottobre- lehdestä.

 

 

Muistatko mistä Ottobresta? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now