Sign in to follow this  
Followers 0
Shuttle

Rytmihäiriöt raskaana

20 posts in this topic

Eli onko teillä esiintynyt rytmihäiriöitä raskaudessa? Jos niin millaisia? Mitä niille tehtiin? Jos tutkittiin tarkemmin, löytyikö syytä?

Kaikki tieto otetaan vastaan varsinkin tapauksista, joissa on asiaa alettu selvittelemään tarkemmin!

 

Oma tarina:

 

Ei raskaana ollessa on ollut koko nuoruuden silloin tällöin rytmihäiriötuntemuksia, välillä sydän jättänyt välistä ja sitten taas takonut tämän jälkeen muutamia lisälyöntejä. Tämä on tuntunut lähinnä muljahteluna rinnassa, ei kipua tai hengenahdistusta. Esikoista odottaessani näitä tuntemuksia oli tosi usein, mutta olivat aina samanlaisia ja loppuivat ajallaan. Näitä ei sen kummemmin ole lähdetty koskaan tutkimaan, pari kertaa olen EKG:ssä ollut ja löydös ollut normaali. Ovat kuulemma vain ihan tavallisia nuoren naisen ja raskauden altistamia muljahduksia.

 

Nyt sunnuntaina kaamean päänsärkykohtauksen yhteydessä oli sinnikkäitä "lieviä" rytmihäiriöitä, jota muuttuivat usean minuutin aikaiseksi nopealyöntisyydeksi (takykardiaksi), jolloin pulssi oli selvästi normaalia tiheämpi (~180). Tämän jälkeen jatkuivat lievät muljahtelut pitkin päivää. Illalla tuli uusi hedarikohtaus pahoinvointineen mutta ei enää tiheärytmisyyttä.

 

Päänsäryn syy tiedetään, mulla on tosi herkät niskat ja ovat lähes aina ihan jumissa (vanha peräänajokolarivamma) eikä paracetamolista oikein ole apua. Nyt kuitenkin halutaan selvittää tuo rytmihäiriö vaikka toisaalta kiputila voi aiheuttaa takykardisen jakson.

 

Epäilen, ettei mitään "syytä" löydy, mutta kiinnostaa silti muiden kokemukset. Miten tutkittiin ja määrättiinkö esim. jotain tarpeen mukaan otettavaa lääkettä? Holter-seurantaa (vuorokausiseurantaEKG) ja sydämen ultraääntä lääkäri tuossa epäili mulle tehtäväksi, kunhan aika joskus tuonne sisätauteihin tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ehkä rytmihäiriöitä vähän pienemmässä mittakaavassa, eikä niitä mitenkään ole tutkittu.

Mutta itse aina ajoittain kofeiini täytyy jättää kokonaan pois, kun tykyttelee, en siis juo normaalistikaan kahvia, mutta tee on välillä pitänyt vaihtaa kofeiinittomaan vaihtoehtoon. Sitten kun tykyttely helpottaa, voi taas varovasti aloitella normaalilla teellä. Kahvia en raskauden aikana uskalla juoda yhtä kupillistakaan, kun tiedän, että satavarmasti saan tykyttelyä. Tuo tykyttely kestää sitten muutaman päivän, ja muljuaa tosiaan joka toisella lyönnillä.

 

Flunssan yhteydessä myös tykyttelee runsaammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle raskausaikana ja vielä sen jälkeenkin tuntuu just kahvi tekevän lisälyöntejä. Nuo kuvaamasi muljahdukset johtuvat juuri niistä ja tuntuvat tosi ikäviltä. Lisälyönnin jälkeen sydämeen tulee normaalia pitempi syketauko kammioihin, koska seuraava sinussolmukkeesta lähteävä aktiopotentiaali ei supistakaan kammioita (ne ovat refraktaarivaiheessa). Tuon jälkeen tapahtuva seuraava pulssi tuntuu muljahduksena, koska kammioissa on normaalia enemmän verta. Sydän siis tuntuu jättävän välistä sykkeen, vaikka perimmäinen syy on tuossa lisälyönnin aiheuttamassa ylimääräisessä aktiopotentiaalissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt toisella kolmanneksella alkanut noita etenkin iltaisin huomata ja mieskin on ne todennut. Iltaisin se sydämen muljuminen rinnassa ja tiheälyöntisyys on vähän inhottavan ja levottoman tuntuista, mutta ei tuosta varsinaisesti muuta haittaa ole ollut. Kahvia en ole raskauden aikana juonut, joten ei voi johtua siitäkään. Ehkä pidempään jatkuneet aamuöitten huonot unet ovat olleet vähän kunnon päälle. Pitänee ens viikolla neuvolassa tuosta mainita, vaikka mäkin epäilen, ettei tuolle mitään tehdä (tai voineekokaan), sen verran yleistä tää vissiin raskauden aikana on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut myös tiheälyöntisyyttä, joka aiheuttaa lähinnä inhottavan olon. Sydän saattaa lyödä tosi nopeasti, vaikka vain lepäilisin makuullani. Mulla sydänvaivat tuntuu liittyvän makean syöntiin eli sokerin käyttöä olen vähentänyt reippaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös mun on pitänyt tänne vastata jo kauemman aikaa. Tuon aloitus kirjoituksen jälkeen parin päivän päästä tuli kunnon tiheärytmisyys- eli takykohtaus (rv 20+3 muistaakseni), joka ei mennyt itsekseen ohitse. Menin terveyskeskukseen, josta jouduinkin sitten hetken seurannan jälkeen ambulanssilla ensiapuun. Nyt myös mulla beetasalpaajalääkitys, jota ei kuitenkaan saa niihin muljahtelurytmihäiriöihin eli lisälyönteihin ottaa vaan vain tuohon takyyn. Kerran olen joutunut tuon jälkeen kotona lääkkeen ottamaan, lisälyöntejä on toki päivittäin.

 

Raskauden jälkeen laajempiin sydäntutkimuksiin, mikäli niitä edelleen esiintyy. EKG on kuitenkin ollut kauttalinjan siisti (paitsi tietysti takyssä oli kaikkea muuta kuin siisti, tiheä sekä rytmihäiriöinen), joten tuskin on mistään muusta kuin hormonaalisista seikoista kyse.

 

Tuon jälkeen olin viikon sairaslomalla ja sitten palasin takaisin töihin. Nyt olen taas saikkarilla, mutta ihan muista syistä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella jännä miten näiden rytmihäiriöiden ilmeneminen vaihtelee. Mulla on ollu synnynnäinen sydänvika. Sydämessä oli ylimääräinen "sähköjohto" mikä poltettiin v.2002 kun sain toistuvia takykohtauksia. No oikoratapolton jälkeen sainkin sitten riesakseni toistuvat lisälyönnit, vaarattomat sellaiset, mutta tosiaan harvinaisen epämiellyttävät ja ärsyttävät. No söin beetasalpaajia säännöllisesti muutaman vuoden, jonka jälkeen lopetin lääkityksen. Viimeiset vuodet ovat menneet siinä, että on opetellut elämään muljahteluiden kanssa. Raskaaksi tullessani monet tahot varoittelivat siitä, että raskausaikana lisälyönnit tulevat melko varmasti lisääntymään. Toisin kuitenkin kävi. Nyt raskaana ollessani olen kärsinyt huomattavasti vähemmän rytmihäiriöistä. Näinkin voi siis näköjään käydä. Saa nähdä mihin suuntaan tämä menee raskauden jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aina kärsinyt rytmihäiriöistä, mutta nyt raskauden aikana niitä on tullut useampaan otteeseen. Alkoivat rv 15 ja nyt vasta on hetkeksi hellittänyt, olivat tuolloin ihan päivittäisiä ja painottuivat iltoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelempas tätä ketjua. Mulla on noita muljumisia esiintynyt raskauden viimeistä kolmannesta lähestyessä. Lääkäri sanoi samaa kuin monelle teille muillekin, että ovat vaarattomia mutta häijyn tuntuisia. Mulla muljumiset tulee yleensä aina levossa, mutta se on alkanut mietityttää, että mitä jos niitä tulee synnytyksen yhteydessä? Tuliko teillä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Synnytyksessä mulla ei ole tullut moisia ollenkaan. Toisenlaisessa jännässä elämänvaiheessa (avioeron jyllätessä) alkoi todella pahat rytmihäiriöt. Nyt ne on moneen kertaan ja hyvin laajalti tutkittu ja ilmeisesti mä reagoin stressiin (jota ihana raskauskin elimistölle on ;) ) rytmihäiriöillä. Yleensä viattomilla muljahdus -lisälyönneillä mutta pahimmillaan pitkillä tiheälyöntisyysjaksoilla, johon voi liittyä lopulta sitten pyörtyminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on noita muljahduksia eli lisälyöntejä esiintynyt joitain vuosia sekä raskaana, että ei raskaana. Harvoin niitä on kuitenkin ollut enkä pidä minään omituisena. Nyt on kuitenkin tän raskauden aikana ruvennut esiintymään tiheälyöntisyyttä. Alkaa levossa ihan yllättäen, kestää joitain minuutteja ja aiheuttaa hiukan heikon (vapisevan?) sekä huonohkon olon. Tuntuu kuin henkeä ahdistais kovasti. Sykettä en ole tajunnut laskea. Muistan kyllä erään tällaisen kohtauksen ajalta ennen raskauksia, hirveä hakkaaminen yhtäkkiä. Pulssi silloin 170-180, mutta ei huonoa oloa.

Millainen tykyttäminen siis lasketaan normaaliksi raskausaikana? Hiukan mietityttää, kun vanhemmat sairastaa verenpainetautia kumpikin ja isänisä on kuollut 37-vuotiaana (sydän?)tulppaan ja äidinisälle on tehty pallolaajennus joskus reilu viiskymppisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelempas tätä ketjua. Mulla on noita muljumisia esiintynyt raskauden viimeistä kolmannesta lähestyessä. Lääkäri sanoi samaa kuin monelle teille muillekin, että ovat vaarattomia mutta häijyn tuntuisia. Mulla muljumiset tulee yleensä aina levossa, mutta se on alkanut mietityttää, että mitä jos niitä tulee synnytyksen yhteydessä? Tuliko teillä?

 

Vastaan itselleni että ei tullut, turhaan jännitin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen ylöspäin.

 

Vaikuttaa tämän ketjun perusteella, ettei muilla ole löytynyt rytmihäiriöille muuta selitystä kuin raskaus. Mulla on nyt tässä neljännessä raskaudessa alkanut tulla harvakseltaan rytmihäiriöitä. Epäilin ensin, että ne voisivat olla liityksissä kilpirauhasen vajaatoimintaan ja lääkityksen nostoon, mutta ilmeisesti pelkät hormonaaliset muutokset voivat niitä aiheuttaa. Lisäksi matalat rauta-arvot voivat ilmeisesti näitä tuntemuksia aiheuttaa. Minulla pitäisi olla terve sydän, mutta taidan kuitenkin ottaa asian puheeksi terkkarin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kyllä on rytmihäiriötuntemuksia. Niitä on alkanut tulla kiihtyvässä tahdin ja ovat tosi inhottavan tuntoisia. Samaa kuin muilla, iltaisin ja väsyneenä erityisen herkästi. Töissä myös kun on stressaava tilanne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kans altis rytmihäiriöille ja nyt raskauden aikana niitä taitaa tulla enemmän. Olen huomioinut, että jos unohdan veden juonnin niin se lisää tuntemuksia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans rytmihäiriöihminen! Vuodesta 2004 on mulla ollut päivittäin lisälyöntejä ja sitten lisäksi ilmeisesti sellainen ylimääräinen sydämen hermorata, johon tuossa ylempänäkin joku viittasi, mutta se on näinä vuosina oirehtinut vain pari kertaa vuodessa eikä koskaan pitkään (pelottava silti!). No, tää on oikeastaan se syy mikä

Edited by Blixen

Share this post


Link to post
Share on other sites

höh pätkii

...siis eniten mua jännitti lasten hankkimisessa, siis raskaudessa ja synnytyksessä. Nyt oon kuitenkin kolmesti selvinnyt molemmista ihan hyvin. Mulla sydän ollut raskauksien aikana ehkä vähän normaalioloja parempana. Verenpaineet mulla on raskauksien aikana ollu priimaa, kun normaalisti ovat vähän korkeahkot, joten sekinhän liittyy rytmihäiriöihin. Mulla on normaalisti ihana mulle sopiva beetasalpaaja Emconcor, mutta raskaus- ja imetysaikana suositeltavampana on pidetty Propralia tai Albetolia, mutta mulla ne ei kyllä juuri auta. Joten koetan selvitä ottamalla satunnaisesti Emconcoria. Synnytysten ajan sydän on osannut olla fiksusti :) vaikka se on ollu mulle iso pelko etenkin ekalla kerralla. Nyt taas väsyneenä vauvan kans tuntuu aika paljon lisälyöntejä, eikä ne vuosien varrella oo yhtään lakannu tuntumasta tosi inhottavilta. Ärsyttääkin lääkärit, jotka vähän vähättelevästi puhuu "nuorten naisten rytmihäiriötuntemuksista". Tietty on tärkeää tiedostaa, että usein tällaiset rytmihäiriöt on hyvänlaatuisia, mutta on ne inhottava vaiva silti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja täällä kans veden juominen auttaa. Ensihoitona mulla onkin aina vetäistä tuopillinen vettä, jos tuntuu että lisälyöntejä tulee tavallista enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0