Galaxy

Minkä ikäisenä lapsi kodin ulkopuolelle hoitoon?


182 posts in this topic

Milloin laitoitte lapsenne kodin ulkopuolelle hoitoon? Palasitteko samalla työ-/opiskeluelämään? Jos löytyy useampia lapsia, vastatkaa sen lapsen mukaan, kenet laitoitte hoitoon nuorimpana. Olisitteko tehneet jotain toisin lapsen hoitoon laittamisen suhteen? Esim. laittaneet lapsen eri ikäisenä hoitoon/eri hoitopaikkaan/valinneet eri hoitomuodon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyby oli 1v3kk kun meni perhepäivähoitajalle ja minä lopetin kotiäitiyteni. Ikä oli tosi hyvä, sillä osasi puhua ja kävellä kivasti, niin tuli hyvin ymmärretyksi ja pärjää hyvin muiden menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö tulee olemaan 1v 4 kk, kun menee hoitoon kodin ulkopuolelle. Vielä ei tiedetä onko tuo paikka päiväkoti vai ryhmäperhepäivähoito, mutta eiköhän sekin selviä tulevan parin viikon aikana. Itse palasin töihin maaliskuun alussa ja tyttö on ollut kotona mummun kanssa. Tyttö on sopeutunut mummun hoitoon tosi hyvin, ei oo kertaakaan itkenyt mun perääni, toivottavasti sopeutuu yhtä hyvin hoitoonkin :) . Mun mielestä tää on ihan hyvä ikä mennä hoitoon, koska tyttö osaa kävellä ja saa asiansa toimitettua joko osoittamalla tai niillä parilla sanalla, jotka osaa. Puhuminen alkaa todennäköisesti kehittyä hoitoon mennessä, koska siellä ei kuitenkaan ymmärretä muuten niin hyvin kuin kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1v 6pv oli tyttö kun aloitti perhepäivähoidon ja minä palasin töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojat olivat 1v2kk ja 3v hoitoon mennessään. Hoidossa olivat puolisen vuotta ja sitten jäivät taas kotiin. Nuorin, eli nyt 4v tyttö, ei ole ikinä hoidossa ollutkaan. Mä kun teen nykyään töitä kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1v ja kohta 3v ei ole ollut hoidossa eikä varmaan tule menemäänkään jos elämä ei ihan radikaalisti muutu. Sama koskee myös tulevaa (tulevia?) lapsia. Mummi ja sukulaistäti ovat epäsäännöllisesti hoitaneet lapsia jos jotain tarvetta on ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen aloitti osa-aikaisen päiväkodin 2 kertaa viikossa (6h päivä) ollessaan 1v 3kk. Itse olen edelleen kotona, mutta vauvan synnyttyä kaipaan paria vähemmän hektistä päivää viikossa. Poika tykkää mennä päiväkotiin ja on jo oppinut paljon uutta siellä. Paljon nuorempaa en haluaisi hoitoon laittaa, sillä muuten jää isompien jalkoihin, jos ei itse vielä osaa asioita, eikä hoitajilla ole aikaa koko ajan keskittyä yhteen lapseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nuorin on n. 1.5-2v kun menee hoitoon päiväkotiin. Vielä on vähän auki se että menenkö töihin ennen kesää täysipäiväisesti vai teenkö töitä silloin tällöin nyt kesän yli niin että mummo hoitaa lapsia sen aikaa. Elokuussa viimeistään menevät päiväkotiin ainakin osa-aikaisesti. Isommat jo 4.v ja 6.v ja ovat olleet aina kotona. Tietty kerhoja ja harrastuksia heillä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oli 1v 1kk kun aloitti hoidon; tutustumassa käytiin parikin viikkoa ennen hoidon aloitusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen oli 10 kuukautta, kun aloitti päiväkodissa. Tähän päädyttiin, koska mun piti jatkaa opiskeluja, eikä meillä ollut ketään, kuka olisi voinut lasta hoitaa edes satunnaisesti. Hyvä puolihan oli kuitenkin siinä, että opiskelijana, ja vielä erityisesti mun alalla (pelkkiä kirjatenttejä), pystyy itse päättämään, kuinka paljon opiskelee ja kuinka pitkää päivää tekee. Aluksi lapsi olikin hoidossa esim. 10-14/15.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10,5 kk ikäinen. Olisin hoitanut kotona, jos rahat vaan riittäisivät tällä muodolla. Palasin siis töihin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on noin 1,5-vuotias, kun menee päivähoitoon joko ryhmikseen tai perhepäivähoitajalle, riippuen siitä, mistä paikka järjestyy. Mä menin töihin, kun poika oli 8,5 kk. Ensin hän oli 1,5 kk kotona isänsä kanssa ja nyt sitten vuoroin kummankin mummunsa kanssa. Mulla on 30h/viikko-työsopimus ja joka toinen viikko on iltavuoroa ja joka toinen aamuvuoroa yleensä, joten päivät ei välttämättä ole kauhean pitkiä pojalle. Mulla ei kestänyt pää enää olla kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli aika tasan 1-vuotias aloittaessaan ensimmäisen kerran päiväkodissa. Kuopus oli noin 1,5-vuotias ja esikoinen silloin vajaa 3,5 vuotta, kun laitettiin mun toisen äitiysloman jälkeen lapset päiväkotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville oli vajaa 3v kun tulin siihen tulokseen että mulla kaatuu seinät niskaan ja Ville kaipaa kavereita ja virikkeitä tosi paljon, ei selkeästi riittänyt muutaman tunnin ulkoilut leiksalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minni tulee olemaan 1 v 9 kk, kun menen töihin ja mummu (siis äitini) tulee meille kotiin hoitamaan tyttöä. Ja sitten vajaan kolmen vuoden iässä alkaisi varsinainen kunnallinen hoito.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole vielä ajankohtaista, mutta näillä näkymin pojat menevät hoitoon aikaisintaan ensi vuoden syksyllä, kun nuorempi on täyttänyt kolme. Mä tosin olen jo töissä, mutta silti hoitovapaalla eli hoidan lapsia päivisin kotona ja mies iltaisin, kun mä olen töissä. Mahdollisesti siirryn yövuoroon, kun lapset menevät hoitoon, koska päivätyö ei ole mun juttu, kun olen ilta/yöihminen. Nukkuisin sitten sillävälin, kun lapset olisivat hoidossa. Tää nyt on kuitenkin ihan alustavaa suunnitelmaa, joten tilanne voi muuttua "milloin vain".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika menee päiväkotiin 1v3kk ikäisenä, kun minä palaan töihin väkertämään <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin töihin kun tyttö oli 11kk ja mies jäi hoitovapaalle. Tarhan tyttö meni täyttäessään 15kk ja on sopeutunut sinne oikein hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1v2kk oli päiväkotiuran alkaessa. Nyt poika on 1v10kk ja aion jäädä vuodeksi osittaiselle hoitovapaalle. Tuntuu ettei täyttä työpäivää tehdessä jää riittävästi aikaa lapsen kanssa olemiseen. Seuraavalla kerralla (jos sellainen tulee) aion olla pidempään kotiäitinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oli 8,5kk aloittaessaan hoidon. Meni ryhmäperhepäivähoitoon, jossa on siis kaksi hoitajaa ja 8 lasta (tässä tapauksessa kaikki alle 3v.). Hoidon aloittamisen syynä oli tutkintorakenneuudistus = mun pitää valmistua ennen kesää. Hoitoon meni siis helmikuun alusta ja mun pitäisi saada opinnot valmiiksi toukokuun alkuun mennessä. Ja kaiken kruunaa se, että toisen vauvan pitäisi syntyä kesäkuun alussa. Loppuraskaus + opintojen loppuun saattaminen pienen termiitin ollessa kotona ei olisi onnistunut multa --> hoitoon. Olihan poika vielä kovin pieni silloin, mutta tosi hyvin on kaikki mennyt ja poika on sopeutunut hoitoon erinomaisesti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now