Galaxy

Minkä ikäisenä lapsi kodin ulkopuolelle hoitoon?


182 posts in this topic

Tyttö meni hoitoon ollessaan himppasen vajaan vuoden, kun mä palasin töihin. Hoitojärjestelynä oli yksityinen perhepäivähoito, joskin niin, että perheystävä ryhtyi toiminimellä toimivaksi pph:ksi eli hoitaja ja hoitokaveri (ko. rouvan oma lapsi, joka siis kotihoidossa) olivat tuttuja jo ennestään (lapset on lähes viikolleen samanikäisiä ja pyörittiin paljon yhdessä koko perhevapaiden ajan). Tyttö vietti myös 2 kk päiväkodissa ollessaan reilun vuoden ikäinen.

 

Mun jäädessä äitiyslomalle sisarusta odottaessa myös tytär jäi kotiin ensin mun ja nyt mun ja vauvan kanssa, ei siis käy esim. osa-aikaisesti hoidossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitsin tuon yli 1v.-1,5v. En olisi halunnut laittaa hotioon alle vuosikasta ja poitsu olikin 1v. 4kk, kun aloitti päiväkodissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö tulee olemaan 1,5v kun menen töihin. Tosin menen vain kesäksi ja tyttö on silloin mummolassa hoidossa, mutta sen jälkeenkin on tarkoitus jatkaa opintoja. Vähän jännittää, koska tyttö ei ole koskaan ollut "ulkopuolisella" hoidossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö oli aika tasan 1-vuotias (pari päivää yli) kun meni hoitoon. Mie palasin töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika meni hoitoon viime viikolla 10 kk ja 3 vko:na. Hyvin on mennyt, heti tulee hymy huulille kun näkee hoitotädin ja kotona on ihan tylsää kun ei oo niin paljon leluja ja actionia :rolleyes::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika meni hoitoon 1 v 4 kk iässä. Itse menin töihin jo pojan ollessa vasta n. 10 kk, mutta mies oli sitten kotona vuorotteluvapaalla siihen asti kunnes poika meni hoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö oli 11kk:n ikäinen aloittaessaan perhepäivähoitajalla. Alunperin tarkoitus oli, että olisi aloittanu 1v2kk:n iässä, mutta sain niin hyvän työtarjouksen etten voinut kieltäytyä eikä lähipiirissä ollut mahdollisia hoitajia. Kaikki on mennyt ihan hyvin, vaikka toki kotona olisi ollut ihan kiva ollut olla vähän kauemminkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö aloitti päiväkodissa kun ikää ol 1 vuosi 9 kk. Aloitin silloin itse uudessa työpaikassa. Nyt tyttö on ollut mun kanssa "vauvalomalla" puolivuotta ja huomaa selvästi, että kaipais leikkikavereita ja aktiviteettia enemmän kuin mihin minä pystyn/jaksan. laitoinkin nyt hakemuksen ens syksylle, josko sais osa-aikaisen tarhapaikan. Muuten oon ajatellut palata töihin aikaisintaan syksyllä -09, kun poika on 1 v 7 kk. Jos ei sitten tuu aikaisemmín vaikka ylitsepääsemättömän hyvää työtarjousta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä ois kiva, jos ois ollut monivalintatehtävä.

 

Esikoinen oli n. 5v, keskimmäinen n 3v ja nyt nuorin oli 1v4kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palasin töihin juuri pari viikkoa sitten ja neiti on 1v 4 kk. Näin alkuun saadaan pehmeä lasku kun hoito jatkuu kotona; ensin mummin avustuksella ja sen jälkeen erilaisin lomajärjestelyin minä ja mies vuorotellen. Päivähoitoura alkaisi sitten vasta syksyllä tytön ollessa 1 v 8 kk. Nyt on tuntunut tosi hyvin lähtevän arki käyntiin näillä järjestelyillä mutta vieraalle en vielä halunnut hoitoon antaa. Toisaalta minun rahkeeni kotiäiteenä alkoivat olla lopussa ja vaikka välillä on haikea mieli kun lasta näkee vähemmän tuntuu töihin paluu ratkaisuna ihan oikealta meille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikko meni osa-aikaiseen hoitoon 2 pv/vko vuoden ikäisenä, hoitomuotona oli toisen perheen kanssa yhdessä palkattu hoitaja. 1v5kk iässä sitten 5 pv viikossa, päivät 7,5 h noin keskimäärin ainakin.

 

Sitten muutaman kuukauden päästä jäi mun kans kotiin oottelemaan pikkusisarusta, kerhon aloitti nyt viime syksynä 3 vuotta täytettyään. Elokuussa menevät molemmat päiväkotiin, poitsu silloin 4 v ja pikkusisko 1v9kk. Itse palaan viim. silloin töihin, jos aiemmin jotain kivaa löytyy, mies ottaa tarvittaessa hoitovapaata kesällä.

 

Jos esikko ois ollut päiväkodissa ennen mun toista äitiyslomaa (ja ennen sitä, kun oli tarkoitus palata töihin), oisin varmaan pitänyt hänet siellä osa-aikaisena, pari lyhyttä päivää viikossa. Ois ollut ihanaa saada pari kiireetöntä aamua vauvan kanssa köllöttelyyn. Etenkin se aika oli aika tuskaa kun pikkuinen nukahti yhdeltä yöllä, söi monta kertaa yössä ja isoveli heräs kuudelta pirteänä. Huoh. Taas mä muistan, miksi meille ei enää lapsia toivota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poitsu aloitti perhepäivähoidon ollessaan 1v8kk ikäinen.

Mä tosin aloitin työt kun poika oli 1v4kk, mutta saatiin venytettyä tuota hoitoon viemistä vielä mummujen, tätien ja isän kesäloman avulla.

 

Hoitorupeama jäi tosin tällä kertaa aika lyhyeksi, kun itse taas äitiyslomalle jäätyäni myös poika (silloin 2v 3kk) jäi kanssani kotiin. Yhtään nuorempana en haluaisi viedä tätä toistakaan hoitoon, mutta aika näyttää... (syntyis nyt ekana.. :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika aloitti päiväkodissa 1 v 3 kk ikäisenä. Ekat 5 kk tein nelipäiväistä viikkoa, jota olisi voinut kyllä jatkaakin, jos työt eivät olisi alkaneet kasaantumaan liikaa. Näin jälkeen päin ajatellen kotona olis voinut olla vielä pidempäänkin vaikka poika viihtyy hyvin tarhassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt olen sopinut hoitovapaani päättyvän kun poika on 1v 2vkoa. Halusin vähintään vuoden ikään olla kotona, kun on viimeinen yhteinen kesä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herra esikoinen aloitti hoidossa 1v3kk kun palasin opintojen pariin. Pikku neiti tulee menemään aikalailla tasan 1v, muutama päivä vajaa - vastasin siis tuon 1-1,5v. Ja pakko on, tutkinto pitää saada loppuun - ja aika loppuu muuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain just tänään tietää, että tytöt pääsevät 1.9. alkaen perhepäivähoitajalle (JEE!) ja ovat silloin 2v10kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen oli 1v3kk, toinen tulee olemaan 1v 5kk. Ensimmäisen kohdalla ainakin kaikki meni tosi hienosti, toivottavasti myös toisen kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin työt kun poika oli 6kk, ja mies jäi pojan kanssa kotiin.

 

Syksyllä alkaa pojalla päiväkoti, kun ikää on 1,5v. Ainakin alkuun

yritetään mennä mahdollisimman lyhyellä päivällä..

Edited by siipi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten monilla muillakin näköjään meidän kääpiö oli 1v3kk, kun aloitti perhepäivähoitajalla osa-aikaisena. Olin ja olen edelleen töissä kolme päivää viikossa (poika nyt 2 -vuotta) ja kaksi päivää sitten pojan kanssa kotosalla. Tämä on ollut hyvä kompromissi meille, sillä nyt poika saa olla sekä ikäistensä seurassa että viettää laatuaikaa minun kanssani :lol: Henkiseltä ja taloudelliselta kannaltakin tämä on ollut oikein toimiva ratkaisu ja ajattelinkin jatkaa sitä ainakin vielä tämän kesän loppuun kenties pidempäänkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now