Galaxy

Minkä ikäisenä lapsi kodin ulkopuolelle hoitoon?


182 posts in this topic

Esikoinen oli 3v3kk ja kuopus 1v8kk aloittaessan pk:ssa. En kans pystynyt vastaamaan kunnolla kun on kaksi lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äänestin nuoremman mukaan, kuten ensimmäisessä viestissä oli ohjeistettu ;)

Esikoinen oli tasan 3v kun aloitti hoidon, keskimmäinen oli silloin noin 1v 8kk, perhepäivähoitajalle menivät ja puolen vuoden päästä pääsivät siirtymään päiväkotiin joka oli mein ykköstoive. Tein aluksi 4 päivän työviikkoa ja sen jälkeen täyttä viikkoa mutta 6 tunnin päiviä - osittaisella hoitovapaalla siis siihen saakka kunnes taas jäin äitiyslomalle.

Tämä pienin on todennäköisesti vähän vajaat 2,5 vuotta, kun aikanaan aloittaa hoitotaipaleensa ja silloinkin on tarkoitus olla osittaisella hoitovapaalla niin kauan, että saadaan pieninkin koulutielle :)

Edited by Kiekura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö oli 1,3v. kun aloitti päiväkodissa osa-aikaisena. Olisin halunnut perhepäivähoitoon, mutta kun en henkilökohtaisesti tunne ainuttakaan perhe-päivä hoitajaa, niin en pystynyt kenellekkään tuntemattomalle häntä antamaankaan. Olen sen verran paljon kuullut kauhutarinoita perhepäivähoidosta ja hoitajista. Optimaalisinta olisi ollut jos olisin voinut jäädä kotiin, vaan eipä työt ja opinnot odottele :/ .

 

Mikäli pikku-kakkonen nyt jaksaa pysyä matkassa mukana ;) , tulee tyttömme olemaan päikkärissä kaksi päivää viikosta, muuten kotona minun ja kakkosen kera :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenkohan vastannut? En varmaankaan. Poika aloitti perhepäivähoitajalla kuuden kuukauden ikäisenä. Silloin täällä Irlannissa loppui äitiysloma ja mun oli mentävä töihin. Vaikka tämä ehkä hurjalta kuulostaakin niin meillä on mennyt tosi hyvin. Hoitaja oli vasta aloittelemassa perhepäivähoitajana (oli aikaisemmin ollut lastentarhassa töissä), ja meidän poika oli ensimmäisen kuukauden ajan hänen ainoa kaitsittavansa. Sittemmin hänellä on ollut hoidossa toinenkin, saman ikäinen poika. (Ja parin viikon kuluttua aloittaa kolmas lapsi.)

Hoitajalla poika oli aluksi 4 tuntia/päivä. Viime kuukauden aikana olemme käytännön syistä nostaneet tuntimäärän viiteen. Poika viihtyy paikassa hyvin - rupeaa aamulla naureskelemaan jo hoitajan oven takana. Koskaan ei poika ole myöskään jäänyt perääni itkemään. Meillä tuo 6 kk:n aloitusaika taisi tulla aivan täydelliseen saumaan, jolloin poika ei vielä vierastanut yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse menin töihin pojan ollessa 5.5 kk ja mies jäi silloin kotiin. Kun vanhempainvapaa isäkuukausineen ja vuosilomat oli pidetty eli pojan ollessa 11.5 kk, hän meni hoitoon isovanhempiensa luokse. Päiväkotipaikka oli ensin jo varattuna, mutta sitten appivanhemmat ilmoittivat ettei moinen tule kuuloonkaan kun poika on niin pieni ja appi on joka tapauksessa jo eläkkeellä ja kaiket päivät kotona ja anoppikin pystyy tekemään etäpäiviä aina välillä. Ihmeteltiin ensin että mahtaako appi oikeasti jaksaa kun hän on jo 70-vuotias mutta kyllä hän on vaikuttanut hyvin pärjäävän. :)

 

Järjestely toimii loistavasti koska meidän molempien työpäivät venyvät helposti ja olisi tosi stressaavaa tuijottaa kellosta että koska pitää lähteä että ehtii hakemaan pojan päiväkodista. Lisäksi anoppila on pojalle muutenkin kuin toinen koti, asumme lähellä joten käymme siellä muutenkin kylässä vähintään kerran viikossa ja poika on ollut jo puolivuotiaasta siellä hoidossa muutaman tunnin pätkiä aina kun minulla ja miehellä on ollut jotain erityisiä menoja. Tosi mielellään menee sinne aina aamulla ja vilkuttaa perään kun me lähdemme töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytär aloitti päivähoidon 11,5kk iässä ja toistaiseksi on sujunut loistavasti. Viedessä vilkuttaa vanhemmille ja hakiessa hoitajille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on juuri aloitellut reilu 1.5 vee päiväkotiuransa ja alku on ainakin sujunut hyvin. Syö itse, puhuu jonkin verran ja ymmärtää puhetta, kävelee ja osaa pitää puolensa :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat olivat n. 1 v 10 kk aloittaessa hoidon. Minun oli jo aika mennä töihin; kotona oli ihanaa, mutta aikansa kutakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö aloittaa yksityisellä perhepäivähoitajalla virallisesti ensi tiistaina ja on silloin kaksi viikkoa vaille 2v 8kk. Epävirallisesti aloitti jo tänään käymällä harjoittelemassa osan päivää. Sovittiin tytölle hoitopäiviä neljä per viikko ja tyttö viettää perjantait joko kotona tai mummolassa. Olen aikuisopiskelja ja opiskelen osan viikosta koulussa ja osa päivistä on etäpäiviä. Perjantait on useimmiten vapaita, ts. etäpäiviä, joten ehdin olla tytön kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä aiheesta sitä on riittänyt puhetta lähiviikkoina ihan kyllikseen. Onko kukaan seurannut HS:n ja iltapäivälehtien kirjoittelua, lähti liikkeelle Hesarin sunnuntaisivuilla olleesta kasvatuspsykologi Eija Rahkosen haastattelussa jossa jälleen nostettiin esille, ettei muka alle 3 vuotiaiden paikka ole päivähoidossa. Ja kukas maksaisi sitten näiden alle 3 vuotiaiden lasten vanhempien asuntolainat ym. elämisen...?!??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, muksu menee hoitoon 2v 10kk iässä eli vajaan vuoden päästä. Syy on se, ettei 3+v kotihoidosta taida kukaan mulle maksaa. :D Koulunpenkille palaan tuolloin ellen keksi jotain muuta sitä ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin töihin samaan vakkarityöhöni, josta jäin äippälomalle, kun lapsi oli 1 v 4 kk. Lapsen isä jäi silloin kotiin. Hoidon lapsi aloitti 2 v 4kk vanhana.Pitkän harkinnan tulos,mutta olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä.

 

Kun vastasin polliin, olin yllättynyt tuloksesta, että suurin osa lapsista menee hoitoon 1 v-1,5 v ikäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuorempi poika oli 1v4kk kun aloitti päiväkodissa, vanhempi oli 2v2kk mennessään osa-aikasena hoitoon. Menin itse töihin ja lapset päiväkotiin tänä syksynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti on menossa päiväkotiin täyttäessään kolme vuotta.

Silloin on pakko palata töihin kun hoitovapaa loppuu. :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat lapset aloitti hoidossa ihan hitusen alle 1-vuotiaana. Hoitajana tuolloin oli ihana perhepäivähoitaja eikä mitään isompia ongelmia hoidon aloittamisessa kummallakana ollut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näillä näkymin 1 v 2kk, ja päiväkotiin mennään. Lapsi on kyllä reipasta sorttia, en odota suurempia ongelmia. Alotellaan lyhyemmällä päivällä (eka vuosi max 7h päivät).

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 v 7 kk kunnalliseen päivähoitoon. Tosin hoitopäivän pituus maksimissaan 5 tuntia ja aluksi niitä oli vain kaksi viikossa. Mä aloin kirjoittamaan gradua, joten tutkimuksen edetessä hoitopäivät lisääntyvät. Nyt on vielä kolme päivää viikossa, mutta keväällä tulee varmaan 4 päivää viikossa. Mitään ongelmia ei ole onneksi ollut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen meni "hoitoon", kun aloitti eskarin. Eskarissa on sen 4 tuntia, ei muuten hoidossa. Kuopuksen kanssa samat suunnitelmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitti hoidon 13kk iässä ensin 11päivää kuussa ja sitten 16 päivää kuussa jota jatketaan edelleen lapsen ollessa pian 2,5v. Hyvin on sopeutunut hoitoon:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöt edelleen kotohoidossa esikoinen 4v ja kuopus 2v, mutta kun kupus täyttää kolme on heidän mentävä hoitoon :girl_cry2: Puoli vuotta vielä saavat kotosalla aikaa viettää :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapset aloittivat tänä syksynä päiväkodissa ja olivat silloin 3,5 v. ja 1 v 7 kk. Hoidon aloitus sujui pienemmän osalta tosi hyvin, isompi taas on välillä ikävöinyt äitiä. Ovat onneksi samassa ryhmässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen meni hoitoon päiväkotiin suunnilleen, kun vanhempainvapaa loppui eli oli 11-kuukautinen. Kun kakkonen syntyi noin vuoden päästä, jäi esikoinenkin kotiin. Yhdessä lapset aloittivat taas hoitotaipaleen ryhmäperhepäiväkodissa, kun kakkonen oli 11 kuukautta ja esikoinen siis vajaa 3-vuotias. Kun kuopus syntyi lapset jatkoivat edelleen ryhmiksessä, johon kuopus meni esikoiselta peritylle paikalle, kun oli 1 v. 8 kk. Kakkonen on siis ollut samassa ryhmiksessä koko hoitouransa, joskin hoitajat ja lapset ovat matkan varrella vaihtuneet, mutta tosi ihania hoitajia on tuossa ryhmiksessä ollut. Vastikään tosin kakkosen ensimmäinen omahoitaja palasi töihin hoitovapaalta. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö on muutaman päivän päästä 1v 8kk kun aloittaa tarhan nyt perjantaina. Työt aloitin jo ensimmäisen kerran vuosi sitten, mutta tyttö oli kotona ja välillä mummolassa ne päivät. Nyt olen ollut kesän ja syksyn kotona tytön kanssa, ja palailen työelämään. Miksi? Rahat loppuu ja kaipaan työympäristöä, aikuiskontakteja ja mahdollisuutta käydä "isossa kaupassa" ruokaostoksilla ;) (mitkä valikoimat, olo kun pikkutyttönä karkkikaupassa). Mut siis pääasiallisesti rahat, kun ne ei enää riitä laskuihin vaikka menot on minimoitu jo aikaa sitten.

 

Esikoinen aloitti tarhauran pari päivää ennen kuin vanhempainvapaa olisi loppunut, koska jatkoin opiskeluja ja koulun aloitus osui juuri siihen. Oli tarkoitus olla vielä vuosi kotona mutta kohtalo muutti suunnitelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu on 1v 1kk, kun menee hoitoon helmikuun alkupuolella. Vielä ei tiedätä, minne menee. Toivomus olisi ryhmäperhepäivähoitoon, mutta todennäköisesti joutuu tavalliseen päiväkotiin pienten ryhmään.

 

Itse menen töihin tammikuun alussa, mutta mies pitää isäkuukauden siinä välissä niin, että saamme hoitoon menoa edes vähän pitkitettyä. Teen ainakin kesään asti 4-päivästä työviikkoa ja tarkoitus on pitää hoitopäivät alle 7-tuntisina siten, että toinen vie ja toinen noutaa.

 

Suurin syy töihin menoon on, että toiveissa olisi toinen lapsi mahdollisimman pian ja haluan olla töissä siinä välissä. Jos tämä esikoinen jäisi ainoaksi, niin olisin ollut kotona, kunnes hän olisi ollut 1,5 vuotias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli 1v 8kk aloittaessaan päiväkodissa.

Kuopus tulee menemään kahden vanhana hoitoon, vielä on auki minne.

Esikoinen jatkaa syksyllä eskarissa oltuaan tässä välissä kaksi vuotta kotihoidossa kuopuksen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now