Galaxy

Minkä ikäisenä lapsi kodin ulkopuolelle hoitoon?


182 posts in this topic

Tyttö on 1v9kk, kun aloittaa ryhmiksessä. Mä jatkan opiskeluja. Saattaisin ehkä ollakkin kotona vielä jos olisin jo työelämässä (eli olisi taloudellisestikkin parempi tilanne), mutta haluan nyt saattaa nuo opinnot mahd. pian loppuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen täyttää pian viisi ja kuopus on täyttänyt juuri kolme, kun aloittavat päiväkodin ensi syksynä. Itse palaan työelämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika aloitti hoidon 2 v 9 kk ikäisenä. Olisin voinut olla vielä sen kolme kuukautta hänen kanssaan kotona ennen pakollista paluuta työelämään, mutta halusimme hänen aloittavan elokuussa uuden ryhmän muodostuessa. Muutenkin päivähoitopaikkoja vapautuu parhaiten juuri elokuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tai no, ei lapset ole vielä hoidossa, mutta suunnitelmat ovat selvillä, eli kolme vuotiaana hoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi meni päivähoitoon hilkkua vaille 2-vuotiaana. Aloitin itse tuolloin nelipäiväisen viikon, ja vapailtiin sitten yksi arkipäivä viikossa kotosalla. Päiväkoti ja sen henkilökunta olivat alusta asti aivan ihania ja lapsi sopeutui hyvin. En siis keksi oikeastaan mitään, mitä olisimme halunneet valita toisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpikaan lapsistani ei ole varsinaisesti ollut hoidossa päivääkään (lukuunottamatta 3 vko (yhteensä), kun kävin pph:n oppisopimustutkintoa pari vuotta sitten.)

 

Mutta olen perhepäivähoitaja, joten tavallaan ovat "hoidossa"..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli muutaman päivän alle vuoden aloittaessaan rymiksessä. Toista en halua ihan noin pienenä laittaa hoitoon, sillä kesäloman jälkeen 1,5-vuotiaana esikoinen oli selvästi kypsempi hoitoonmenijä ja hyvin on siitä eteenpäin viihtynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä meni poika pieneen päiväkotiin ollessaan 1v 4kk. Kävely sujui jo hyvin ja osasi syödä suht hyvin itse, joten ajankohta oli ihan hyvä. Pari kuukautta saimme kyllä silloin tällöin kuulla aamuitkua (oli raskasta äidille...), mutta tarhatätien mukaan se loppui aina nopeasti. Nyt sujuu tarhailu jo tosi mukavasti ja kaverit ovat tärkeitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli viikon yli vuoden hoitoon mennessään ja kuopus tulee olemaan 1v3kk kun hoito syksyllä alkaa.

Esikoisen jälkeen en ollut kuvitellut palaavani työelämään noin aikaisessa vaiheessa mutta sain työtarjouksen josta en voinut kieltäytyä. Tein silloin 50% työaikaa. Nyt olen taas menossa töihin, mutta teen vain 2 päivää viikossa joten saan olla töissä mutta myös kotona. Ihanaa kun tällainen mahdollisuus on!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojat menee syyskuussa päiväkotiin. Pienempi on 1 v 4 kk ja isompi 3 v 4 kk. Isompi selvästi jo kaipaakin ihan eri tavalla ohjelmaa, tekemistä ja seuraa, mutta pienempi tietysti viihtyisi vielä varsin hyvin ihan äidin seurassa.

 

Mä en vain suoraan sanottuna jaksa enää olla kotona, johan tässä on 3,5 vuotta jo oltukin. Palaan siis töihin, tai no en varsinaisesti palaa kun menen uuteen työpaikkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkaa työt ja koulu nyt elo-syyskuun vaihteessa. Mies pitää isäkuukauden ja on pojan kanssa kotona syyskuun. Poika menee perhepäivähoitajalle lokakuun alusta, ikää tuolloin hiukan vajaa 10kk. Syynä tähän, että miehellä ei ole mahdollisuutta jäädä pitemmäksi aikaa kotiin ja mun on mentävä töihin, jotta saan tehtyä viimeiset harjottelut ja kurssit pois ennen opinto-oikeuden päättymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on nyt 1,5-vuotias ja olen ollut koko hänen elämänsä osa-aika opiskelija. Osa-aika opiskelut jatkuu peräti vuoteen 2016, jolloin pitääkin siirtyä sitten kokopäiväopiskelijaksi ja poika aloittaa (osa-aika)hoidon. Ikää silloin lähemmäs 5-vuotta. Kolme-neljä vuotiaana aloittaa kerhon valmiuksien mukaan. Tämä yksi lapsi vain on ja pysyy, koska toista en voisi kotihoitaa kuin max. 2-vuotta kun opintoajat menisivät umpeen...

 

Tosin meille tulee perhepäivähoitoon ainakin yksi lapsi vuoden alusta (kaksi päivää viikossa), ehkä toinenkin ensi vuoden syksystä! Minä viihdyn kotona ja olen järjestellyt opinnot sellaisiksi, että voin olla kauan kotona (kirin vuoden eteenpäin ennen lapsen syntymää, käytän kaikki poissaolovuodet ja ylimääräiset läsnäolovuodet). Taloudellista pakkoa hoitolapsia ei olisi ottaa, mutta läheisessä ystäväpiirissä on kahdella hoidon tarve niin tarjouduin hoitajaksi. Minulla ei ole kiire valmistua ja työelämään.

Edited by tsoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muksu aloitti pph:lla 1 vuoden ja 1 kk:n iässä, kun aloitin työt. Hoitopäivän pituutena oli aluksi 6-7 tuntia ja välillä tein lyhyempää 4 pv:n viikkoa. Alunperin ajattelin töihin palaamista vasta vuoden vaihteessa muksun ollessa 1,5 v, mutta päädyttiin syysaloitukseen, kun hoitopaikan saaminen oli näin vähän helpompaa ja miehen mielestä oli parempi, että palaan töihin :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöllä oli eilen eka kokonainen hoitopäivä, ikää vähän alle 1v3kk. Osaa kävellä, ei vielä puhu mutta osoittelee ja ymmärtää paljon puhetta. Kaksi harjoittelupäivää ja varsinaisen hoitopäivän oli kuin kala vedessä :) Alle 3-vuotiaiden ryhmässä on vain 10 lasta ja kolme hoitajaa, tilat on ihanat ja hoitotädit myös. Itse palaan koulunpenkille maanantaina, mies on vuorotöissä. Olisin voinut olla kotona vielä toisenkin vuoden, mutta toisaalta alkoi olla jo semmoinen olo, että jotain kodin ulkopuolista tekemistä pitäisi olla. Mulla on enää 2 vuotta koulua jäljellä (FM), ja sen jälkeen ois tarkoitus muuttaa takas kotikonnuille. Fiilis on hyvä, ihanaa kun Tiitu saa kavereita ja oppii vähän tavoille ;) Ainoana lapsena Tiitu on vähän huono toisten lasten kanssa siten, ettei osaa oikein varoa niitä ujompia, on siis aika päällekäyvä ja nipistelee ja näin... muuten kyllä on sosiaalinen tapaus :) Eilenkin oli kuulemma yrittänyt syöttää lapiolla hiekkaa toisille lapsille... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika tulee olemaan 1v3kk, kun aloittaa päiväkodissa. 

Edited by Petralina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli hieman yli 1,5-vuotias (1 v. 7 kk) ja kuopus on hieman alle 1,5-vuotias (1 v. 4 kk) aloittaessaan päivähoidon. Sama ryhmis (2 hoitajaa + 8 lasta) kyseessä kummankin kohdalla, esikoinen jatkaa siellä näillä näkymin 5-vuotissyksyyn asti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö aloitti 1 v 11 kk:n iässä päiväkodissa. Itse olin palannut töihin täyspäiväisesti tytön ollessa 1 v 2 kk, mutta mies jäi tällöin hoitovapaalle n. 9 kuukaudeksi.

 

Lisäys: mielestäni tämä oli meille aika hyvä ikä aloittaa hoito. Nyt 2v 4kk iässä lapsi viihtyy päiväkodissa oikein hyvin, tykkää tosi paljon ohjatusta toiminnasta ja leikkii täysillä toisten lasten kanssa. Kovin paljoa pienempää en kuitenkaan haluaisi hoitoon laittaa - toki sekin riippuisi aika paljon myös lapsen luonteesta ja temperamentista.

Edited by RGB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat aloittivat 2-2,5 -vuotiaina, hyvä ikä on ollut aloittaa ja ovat sopeutuneet nopeasti ja vaivattomasti päiväkotimaailmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen hoitoura alkoi 2-vuotiaana, kuopus aloittaa elokuussa ollessaan 1v 8kk. Esikoisella hoitopäivät olivat max. 7 tuntia päivässä, nyt on tarkoitus aloittaa osa-aikahoidolla ja samalla myös esikoinen tulee eskarista kotiin lounaan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöt meni hoitoon toisen ollessa hieman reilu 4v ja toisen 2,5v. Nuoremmalla oli huomattavasti helpompi sopeutua hoitoon (tarkoitan tällä että "imeyty" porukkaan mukaan, löyty kavereita jne) kun taas vanhemmalla meni huomattavasti kauemmin aikaa sopeutua olemaan porukassa ja löytää oma paikkansa. Vieläkin kokee itsensä vähän ulkopuoliseksi ajoittain ja ovat olleet hoidossa nyt 8kk. Ovat kunnan tukemassa yksityisessä päiväkodissa, ryhmät ei mitenkään pahan kokosia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now