Antsa

Milloin kerroitte raskaudesta työnantajalle?

541 posts in this topic

Olin ajatellut kertovani vasta viikon 12 ultran jälkeen, mutta minulle löytyikin ainoastaan sellainen ultra-aika, joka menee hiukan työajalleni. Niinpä taidan joutua kertomaan esimiehelle tästä raskaudesta jo aikaisemmin, jotta voin sinne ultraan lähteä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisin kertoa toiselle pomolle aika pian plussan jälkeen. Joka sanoi huomanneensa jo jotain tällästä. tää tais olla jollain vkolla 5.

Työkavereille piti pimittää niin kauan et on ensimmäinen ultra ollut mut ne huomas sen jo aikasemmin. :lol:

Siitä kun en pystyny juomaan kahvia, ja aiemmin join kahvia ihan koko ajan. :lol:  Ne tais sitä multa kysyä jollain 6-7 vkolla. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouduin kertomaan hyvin varhaisilla viikoilla (5+) , koska esimies kyseli kevään loma-aikeistani. Jos kaikki menee hyvin, niin huhtikuussa olisin siis äitiyslomalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin heti, kun pomo tuli lomalta takaisin töihin, eli muistaakseni viikolla 6+. Meillä on tosi mukava esimies, jolle oli helppo kertoa. Muuten olisin varmaan kertonut myöhemmin, mutta koska olen asiakaspalvelutyössä, niin mun poissaolot vaikuttaa myös muiden hommiin ja ajattelin, että jos joudun olemaan pois, niin pomo ainakin tietää asioiden oikean laidan :). Ja ihan hyvä että kerroin, ihan siinä alussa pitikin lähteä useamman kerran töistä pois karmean pahoinvoinnin takia... Muutamalle läheiselle työkaverille kerroin kanssa aika lailla saman tien ja lopuille muutama viikko sitten, viikolla 8+. Olivat vaan loputkin jo arvanneet ennen kertomista, itsekin kun lapsellisia ( :lol:) ihmisiä ovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kerroin kun olin Rv 6+jotakin, sillä työni on fyysistä niin halusin että siellä tiedetään asiasta sitten :) Enkä kadu että kerroin niin aikaisin koska erinlaisissa työtehtävissä sai sitten ymmärrystä ja apua enemmän eikä enää ihmetelty kamalaa väsymystäni ja poissaolevaisuutta jota väsymys aiheutti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomolle kerroin samantien kun palasin kesälomalta, taisin olla plussannut viikkoa aikaisemmin. Ihan noin siksi, että saatan joutua olemaan sikiölle vaarallisten aineiden kanssa tekemisissä, ja kertomalla voin välttää sellaiseen työtehtävään joutumisen. Onnittelut ja halit tuli, onneksi olin jo aiemmin keväällä pohjustanut perhesuunnitelmistani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

7. viikon paikkeilla, kun meinasin oksentaa työpaikalla roskikseen työpisteelläni...

 

Toisesta sitten samoihin aikoihin. Olen hoitovapaalla ja sijaisen pesti piti päättyä tässä näihin aikoihin. Esimies otti yhteyttä keväällä tiedustellakseen, että tekeekö jatkosopparin sijaiselle vuoden loppuun hoitovapaan alkuperäisen sovitun päättymisen mukaisesti vai kuinka pitkäksi ajaksi. AR-ultrakin oli vasta tuloillaan, mutta mainitsin silti, tilanne olisi nyt tämä, enkä olisi tulossa takaisin ainakaan v. 2014 loppuun mennessä.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan ultran jälkeen, oisko ollut joskus viikon 14 tietämissä. Tuli kertomaan että nyt täytyisi mullekin laittaa yövuoroja kun vaikuttaisi olevan pulaa tekijöistä, joten täytyi torpata ne aikeet heti alkuunsa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri kirjauduin uutena jäsenenä tänne, jippii! Kerroin tänään esimiehelleni asiasta ja viikkoja 9+2. Olen kamala ihminen, mutta osittain syynä oli se, että aloin pelkäämään potkuja. Mulla on tarkoitus joka tapauksessa vaihtaa asuinkuntaa, jolloin en kuitenkaan voisi jatkaa nykyisessä työssäni. Nyt tuntuu työpaikka sentään vähän enemmän turvatulta sille ajalle, jonka vielä olen maisemissa. Meillä on kauhean kiva työpaikka, mutta sen historia irtisanomisissa vain alkoi hermostuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin tästä toisesta kertoa np-ultran jälkeen, Ensimmäisen kohdalla taisin kertoa vähän aiemmin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut onnekkaasti opintovapaalla tekemässä lopputyötäni tämän alkuraskauden, joten epämääräisiä poissaoloja pahoinvoinnin takia ei ole tarvinut selitellä, vaan olen saanut yökkiä kotona ihan rauhassa. Töihinpaluu siintää marraskuun alussa ja np-ultrakin on sitä ennen, joten jos siellä kaikki ok, kerron varmaan heti töihin palattuani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin heti nt- ultran jälkeen, olisko ollu viikkoja 12+6. Halusin kertoa, sillä työtilanne oli aika kuormittava ja takana oli myös tilanne, joka olisi ainakin loppuraskaudessa saattanut olla vauvalle vaarallinen. Vastaisuuden varalle kysyin, miten pitäisi toimia vastaavissa tilanteissa jatkossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suunnitelmissa olisi kertoa vasta rv12+. Työkuviot ovat juuri muuttumassa ja niiden myötä palkkakin, joten en halua ottaa sitä riskiä, että raskauden takia jo puhuttuja asioita alettaisiin perua. Nyt täytyy vain toivoa, että olo pysyy sellaisena, että ei tarvitse saikutella tai valikoida työtehtäviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin ollessani 16. viikolla. Asia vähän kuin lipsahti esimiehelleni, tarkoitus olisi ollut kertoa vasta viikon tai parin päästä. Kasvanut vatsa on varmaankin jo laitettu töissä merkille. Lisäksi tunnen esimieheni myös työn ulkopuolelta, joten en halunnut, että hän kuulee asiasta jotakin muuta kautta. Työkavereille en ole kertonut, he kyllä huomaavat asian sitten ajallaan.

Edited by Ansku-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin aika pian plussauksen jälkeen. Oliskohan ollut viikolla 6. Halusin heti kertoa kun pelkäsin väsymystä niin paljon ja en halunnut että pomo ajattelee mun laiskistuneen :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin pomolleni jo joskus 6-7 viikoilla, ajattelin että jos joudun olla poissa esim. pahoinvoinnin vuoksi tms. Muille työpaikalla en ole vielä kertonut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palasin töihin perjantaina, enkä ole vielä kertonut pomolle, nyt viikkoja 12+4. Oon töissä isossa firmassa ja esim. ens viikon poissaolo neuvolalääkärin takia hoituu suoraan HR:n kanssa, eikä siitä mene mun pomolle erillistä tietoa. Oon nyt kahden vaiheilla kertoako keskiviikon kehityskeskustelussa. Pomo on kyllä kiva ja ymmärtäväinen, eli sikäli voisikin paljastaa. Toisaalta mietin, onko siihen vielä mitään syytä. Hmmh...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jouduin kertomaan pomolle ihan alussa jo jotain viikolla 7-8, kun joudun välttelemään tiettyjä työtehtäviä raskauden takia. Suurin osa työporukasta ei tiedä vieläkään (11.vko) ja tuntuu vähän vaikeelta olla töissä pahoinvoiva ja väsynyt, kun ei voi selittää tilannetta mitenkään. Lopuille aion kertoa seulontojen jälkeen, jos jäävät negatiivisiksi ja toivon, että töissä on sen jälkeen hieman helpompi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin lähimmille työkavereille heti loman jälkeen (rv6-7?) ja esimiehelle joskus ennen np-ultraa. Lähinnä sen takia kerroin kun en halunnut valehdella poissaoloistani mitä aamuiset neuvolat yms. verikokeet toivat. Tällöin kuitenkin korostin että asian pitää pysyä salassa, koska halusin saada ultrasta tietynlaisen varmuuden, enkä muutenkaan ollut vielä valmis kertomaan muille työkavereille.

 

Esimies kuitenkin päätti "vahingossa" julkistaa tiedon kaikille joskus rv16 aikoihin. No, ei hän pahalla tätä tehnyt ja pääsinpähän itse kertomisen roolista pois.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin tänään kun mittarissa on rv 13+1. Kerroin lähinnä sen vuoksi, että mut maanantaina määrättiin vuodelepoon pariksi viikoksi (kuulemma kohonnut keskenmenoriski) niin esimiehelle parempi sanoa syy suoraan kuin yrittää kärvistellä töissä. Nyt oon pari päivää että saa projektin kasaan, sit olen, hyvällä omalla tunnolla, pitkällä joululomalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli pakko kertoa joskus rv12-13, kun olo oli niin karmiva että juoksin vessassa oksentamassa ja välillä makasin lattialla töissä jalat kattoa kohti. Sitten jäinkin saikulle pariksi päiväksi. Muille työkavereille kerroin noin rv16.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now