Antsa

Milloin kerroitte raskaudesta työnantajalle?

541 posts in this topic

Esikoista odottaessa kerroin muistaakseni siinä rv 14 paikkeilla. Olisin halunnut odottaa vielä hetken, mutta pomo oli juuri jäämässä 6 viikon lomalle, joten ajattelin että se olisi vähän liian tylyä olla kertomatta kun pomo olisi kuitenkin lomalta palattuaan huomannut mahasta. Tuntui reilulta kertoa itse, ennen mahan näkymistä.

 

Noh, nyt tilanne on se että tällä ennen niin mukavalla työpaikalla on ilmapiiri muuttunut täysin, joten nyt ei ole aikomuskaan kertoa vielä vähään aikaan. Pidän omana tietonani niin pitkään kuin pystyn. Ja tällä kertaa voipi olla että annan vain pomo(jen) itse huomata asian, kertomatta itse mitään. girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oonkin tainnut vastata tähän esikoisesta (kerroin vähän ennen puoliväliä).. Tästä toisesta kerroin esimiehelle vasta tänään, raskausviikot on siis 25+1. Meinas tulla kiire :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin pari päivää np-ultran jälkeen eli raskausviikolla 13. Kauheana en halunnut pitkittää kertomista sillä tiedän, että sijaisen etsiminen minulle tulee olemaan hankalaa. Lisäksi en usko, että tätä mahaa enää kovin montaa viikkoa oltaisiin piiloteltukkaan  ;) Vastaanotto oli todella hyvä.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion kertoa työnantajalle vasta kunhan ensimmäinen kolmannes on turvallisesti ohi :) Tämä ehkä näinkin aikaisin sillä tilalleni pitää joko etsiä sijainen kunnes kollegani palaa hoitovapaalta tai sitten kouluttaa joku sisäisesti hommaan. Tiedän, että suhtautuminen tulee olemaan pelkästään positiivinen, sillä tietävät että yritystä on ollut, ja esimieheni tuli vajaa vuosi sitten isäksi! Eräälle kollegalle kerroin kuitenkin heti plussauksen jälkeen mutta hän osaa pitää salaisuuden :)

 

Meidänkin tesissä pitäisi työnantajalle ilmoittaa vasta 2 kk ennen suunniteltua äitiyslomalle jäämistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin rv 11-12. Alunperin ei ollut tarkoitus vielä tuossa vaiheessa kertoa. Mutta halusin sairaslomalta palattuani hieman selittää miksi olin poissa muutaman viikon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vk 16. Halusin selittaa miksi joudun ravaamaan laakarintarkastuksissa ym. myos tyoajalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kerroin, kun odotusta tuli 14 viikkoa täyteen. Maha on ollut turvoksissa koko alkuraskauden ajan, ja olen joutunut käyttämään muutaman kuukauden niitä paria hassua samaa paitaa, jotka kaapista löytyivät, jotka ovat jotenkin piilottaneet pömppöni. Nyt tuntuu että tätä alkaa olla hankala piilotella ja alituinen vatsan sisään vetäminen töissä alkoi tuntua todella epämukavalta.

Esimieheni otti uutisen hienosti vastaan, onnitteli ja oli iloinen puolestani. Samalla kerroin lähimmille työkavereille, joista osa on ystäviä ihan vapaa-ajallakin. En ollut heillekään aikaisemmin kertonut, koska mielestäni oli sopivaa, että esimieheni kuulee uutisen minulta itseltäni eikä juoru mene vahingossa jotain toista kautta hänen korviinsa. En myöskään halunnut lähimpien työkaverieni kuulevan asiaa käytäväjuoruilijoilta.

Kertomisen jälkeen olen alkanut epäillä, että salaileminen aiheutti minulle jonkin verran stressiä, koska alkuraskauden ajan heräilin öisin enkä sanut enää unta ja kaiken maailman asiat pyörivät mielessä, muun muassa se, kuinka kertoa pomolle. Nyt olen kertomisen jälkeen nukkunut kuin tukki joka yö :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen suunnitellut kertovani siinä rv 12-14 paikkeilla. Olen pienikokoinen ja käytän tyköistuvia vaatteita, joten mikäli tuo maha pullistuu jo ennen niin pakko sitä sitten on tieto jakaa töissäkin. Nyt yritän vaan pakoilla yhteisiä ryyppyiltoja parhaani mukaan...hahah

 

4+5 tänään

Share this post


Link to post
Share on other sites

np ultran jälkeen, eli viikolla 13+4. Oli sopivasti juuri kehityskeskustelu jossa sai asian esitettyä :) Parille työkaverille tuli eilen kerrottua, kun täytyy vaihtaa huonetta raskauden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta kerroin vasta rv 20, kun oli sopivasti kesälomat :) Tästä raskaudesta kerroin 14+2, kun ei pystynyt mahaa enää piilotelemaan... muutama työkaveri oli jo asiaa epäillytkin :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin lähimmälle esimiehelle 13+1, kun oli täällä käymässä. Oli ultrat takana ja kaikki ok. Edellisestä kesken menneestä raskaudesta ehdin kertoa jo viikolla 6 tai 7 ja sit kävi kurjasti. Nyt otin sitten varmaan päälle. Halaukset ja onnittelut ja vointikyselyt tuli taas. Nyt tietää varmaan tän vkon työmatkan tuloksena kaikki muutkin. :)

 

Tosin piilotettua saisi varmaan vielä muutaman viikon.

 

Tässä toisessa raskaudessa kerroin 12+4. Np-ultran jälkeen. Olisin venyttänyt vielä pidemmälle, mutta oli pikkujoulut ja olisin siellä kuitenkin paljastunut. (Joo, meillä ne oli vasta/jo helmikuussa..) Sama reaktio kuin viimeksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla jännittää kertominen ihan älyttömästi, mutta kohta on varmasti jo pakko jos tämä pahoinvointi ei lopu. Jouduin eilen ja tänään jo lähtemään töistä kesken "syömään ja puhelinpalaveriin", eli kotiin oksentamaan. Myös huimaus ja yleinen kuvotus vaivaa sen verran että töitä on aivan oikeasti jo mahdoton tehdä, eli saikku on varmaan edessä. Ja sitä kautta siis kertominen. Viikkoja on kasassa 6+5 vasta, eikä yhtään haluttaisi vielä kertoa mutta pakko kai se saikkukin on jollain selittää. Saapa sitten neuvolakäynnit työajalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä joudun työssäni altistumaan säteilylle, joten jouduin kertomaan jo viikolla 10 kun en enää voinut tilannetta muuten vältellä. Joulu oli tuossa sopivasti joten jouduin vain parille työkaverille asiasta sanomaan ennen sitä kun joutuivat sitten tekemään puolestani ne työt joita en pystynyt. Joululomilta palatessa sitten kun työpaikan rytmi normaalistui niin jouduin asiasta sanomaan, koska minulla olisi ollut joka viikko suunnitellusti sellaisia töitä, joita raskaana ollessa ei voi tehdä. Olisin mielelläni lykännyt kertomista ainakin jonnekin 13-14 viikolle, mutta se nyt ei vaan ollut mahdollista. Suhtautuminen oli hienoa ja ymmärtäväistä. Nyt kun olen joutunut olemaan sairauslomalla niin on ollut helpottavaa kun on kertonut raskaudesta jo ennen tätä. Edelleenkään ns. normityökaverit eivät töissä tiedä, miksi olen pois, vain pari läheisintä kahden esimiehen lisäksi. En jotenkin muutenkaan ole tyyppiä, joka tästä kuuluttelisi kellekään, en edes kavereille jos eivät erityisesti kysy että mitä kuuluu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja siis sanotaanko, että ilman pakottavaa tarvetta työn puolesta kertoa (ja ilman näitä sairauslomia) olisin varmaan kertonut vasta sitten kun maha näkyy tai kun olisi tullut kehityskeskustelu tässä keväällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin vasta viikolla 20, koska määräaikainen työsuhde oli katkolla ja koko työkuvio muutenkin sekava. Esimiehet otti asian hyvin, vaikka muakin kyllä jännitti kertominen ihan kamalasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari selvennystä alkuun, koska muutamasta viestissä oli mainintaa työehtosopimuksista... Ensinnäkin sillä ei ole mitään väliä, mitä teidän TESseissä lukee neuvolakäynneistä työajalla, koska työsopimuslaissa (joka on TESsien yläpuolella) lukee seuraavaa: "Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella." Samaten samaisessa laissa on maininta tuosta äitiyslomalle jäämisen ilmoitusajasta (viimeistään 2 kk ennen vapaan aloitusta). Opin tämän viimeksi kantapään kautta, kun esimieheni käski minun hoitaa neuvolakäynnit omalla ajallani, vaikka tein siis silloinkin töitä ns. virastoaikaan eivätkä neuvolatkaan ole tuon ajan ulkopuolella auki. Onneksi tarkistin asian itse finlexistä, kun ihmetytti se, voiko minun työpaikkani olla ainoa, jossa tutkimuksiin ei saa osallistua työajalla.... No virhe korjattiinkin ripeästi, mutta jos en itse olisi lähtenyt asiaa selvittämään, olisi saldot ihan turhaan monta tuntia miinuksella...

Muoks: Toki TESsillä voi laajentaa noita työntekijän oikeuksia, mutta ei heikentää.

Itse kerron noin viikolla 14, koska asia selviää muutenkin esimiehelleni työaikaraportista. Muuten pitäisin asian mieluusti niin pitkään salassa, kuin maha sallii, mutta eiköhän se aika pian tuon jälkeen alakin jo pyöristyä näkyviin.

 

Edited by Hippaleidi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei hyvä pointti tuo neuvolakommentti TES:n mukaan! Pitääpä muistaa korjata noihin työaikalistoihin (joita tuskin ikinä pääsen kuittaamaan täältä saikulta)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin raskausviikolla 16, vaikka tarkoitus oli vielä pari viikkoa "pimittää" tietoa. Tuli kuitenkin hyvä tilaisuus puhua asiasta, kun työtehtävistä muutenkin juteltiin niin möläytin sitten samalla... HUH helpotusta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun oli pakko kertoo jo rv9 mun ylemmälle esimiehelle koska käytän töissä kemikaaleja.

Mun työnjohtaja pisti mut käyttään sikiölle turhankin tujua maalinpoistoainetta. Mä sit itkin pukuhuoneessa puoli tuntia parille työpaikan naiselle joille oon kertonu raskaudestani. Ne pakotti mut kertoon ensin meidän henkilöstövastaavalle joka on nainen, niin se varmasti ymmärtää. Tää sitten ehdotti kertomista meidän ylemmälle esimiehelle jotta asia saadaan eteenpäin. Tää sitten meni sanoon mun työnjohtajalle etten mä saa käsitellä niin vahvoja kemikaaleja, ja että mun työnjohtaja ei saa kysellä multa syytä.

Nykyisin mulla on työpaikan lääkärin vahvistus että mun täytyy pysyä mahdollisimman paljon erossa tietyistä kemikaaleista.

 

En halua puhua mun työnjohtajalle, koska se on sosiaalisesti erittäin huono ihminen. Sen kommentit tilanteisiin on välillä mitä sattuu, ja yhden työkaverin raskaudesta se kommentoi näin: "Mikä ihme vauvabuumi teihin naisiin on oikeen mennyt?"

Plus toisen naisen vauvauutisten jälkeen se alkoi raahaamaan tälle naiselle työtehtäviä, jotka ei ollut hyväksi sen sikiölle. Arvatkaapas kommentti! "Kyl sä pystyt tätäkin tekeen koska sä pystyt hyvin näköjään polttaan tupakkia ja vetään viinaa vaikka oot raskaana!"

Itse en kyl kannata tupakkia enkä alkoholia yhtään raskauden aikana, mutta ikinä ei kyl kävis mielessä sanoa noin kenellekkään!! Tää nainen oli juonut yhden alkumaljan yksissä työpaikan juhlissa.

 

Ymmärrätte varmaan ettei huvita kertoa, se on kummiskin vain työnjohtaja ja alempi esimies. Mä kerron sille sitten kun mun työhousut ei mahdu enään päälle koska sen kautta tarvii tilata mammahousut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aika pitkäänhän te olette pystyneet salaamaan asiangirl_sigh.gif Miten selititte pahoinvoinnin?

 

Mulla ei ollut suurempaa pahoinvointia. Mä olisin mahan koon mukaan voinut salata asian varmaan laskettuun aikaan asti, tuntuu, ettei maha kasva yhtäängirl_haha.gif

Edited by Mandii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ymmärtänyt tuon lain niin, että nimenomaan TUTKIMUKSET ovat palkallista aikaa: eli ultrissa saa käydä. Sen sijaan neuvolassa käyminen ei ole tutkimus vaan terveystarkistus, ja se on lain mukaan omaa aikaa.

 

Onneksi meidän tessin mukaan myös neuvolassa saa käydä työaikana

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meidän liitossamme asia tulkittiin siten, että koska neuvolassa tutkitaan mm. virtsanäyte, verenpaineet ja hemoglobiini, kuuluvat neuvolakäynnitkin tuossa tarkoitettujen lääketieteellisten tutkimusten piiriin. Muilla osastoilla työskentelevillä odottajilla ei ollut asiassa mitään ongelmaa, kun hoksasin tätä jälkeenpäin kysellä ja neuvolassa ovat saaneet käydä työajalla. Itselläni ongelman aiheutti kokematon esimies.

 

Ja vielä lisäys tänne, mitä intranetissämme lukee asiasta (eli tässäkin on vahvistus juurikin noihin "tavallisiin" neuvolakäynteihin:

 

Työsopimuslain mukaan raskaana olevalla työntekijällä on oikeus ilman palkanmenetystä käydä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa työaikana, mikäli tutkimukset on suoritettava työaikana. Synnytystä edeltäviä tutkimuksia ovat erilaiset raskauteen liittyvät lääketieteelliset tutkimukset laboratoriokokeineen sekä äitiysneuvolassa käynnit. Tutkimuksen voi tehdä lääkäri tai muu terveydenhuoltohenkilökuntaan kuuluva, esim. terveydenhoitaja tai kätilö. Työntekijän tulee esittää selvitys siitä, että tutkimus liittyy työntekijän raskauteen. Selvitys voi olla esim. neuvolakortti.

 

 

Edited by Hippaleidi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now