Antsa

Milloin kerroitte raskaudesta työnantajalle?

541 posts in this topic

Nadda, olen LeeLoon kanssa asiasta samaa mieltä. Eli jos kerrot työnantajalle raskaudesta siinä vaiheessa, kun sinulle on jo tarjottu työtä, mutta et ole vielä allekirjoittanut työsopimusta, niin olet toiminut työnantajaa kohtaan reilusti eikä työntarjoaja voi enää (lain mukaan) vetää tarjoustaan takaisin. Mutta on tosiaan hyvä, että joku muukin tietää asiasta jollain todistettavalla tavalla. Muuten riitatilanteessa tulee olemaan sana-sanaa-vastaan ja tilanne sinänsä ratkaisematon. Näin ainakin rikosoikeudellisissa asioissa ja samoissa käräjäoikeuksissahan riita-asioitakin ratkotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kannustuksesta. Mietin vain tuota, että miten minä teen asiasta kenetkään muun tietoiseksi? :unsure: Pitäisikö sen olla työnantajan puolelta joku toinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä ettet kertonut! ^_^ Asiat pitää laittaa tärkeys järjestykseen ja sun oma hyvinvointi on työnantajan tiliä tärkeämpi.

 

Nyt sitten omatunto soimaakin, että jos tulen valituksi (huomenna saan tietää), niin pitäisikö minun kertoa raskaudestani ennen työsopimuksen kirjoittamista vai vasta sen jälkeen? Luulen, että joudun raskaudesta kuitenkin kahden ensimmäisen viikon aikana työnantajalle kertomaan, koska silloin on mm. rakenneultra. Haluaisin siis puhua asioista niiden oikeilla nimillä enkä vain kertoa meneväni lääkäriin. Työsuhde olisi toistaiseksi voimassa oleva, joten todellakin haluaisin tämän työn. En kuitenkaan haluaisi olla heti alkuunsa epärehellinen, mutta tuntuu, että olen sitä jo ollut.

 

Raskaus ei ole valehtelua tai epärehellisyyttä, eikä siitä tarvitse noin aikaisin kertoakaan. Nyt turhat itsesyytökset pois ja peukut pystyyn että saat vakipaikan. :) Minusta sun ei kannata kertoa mitään ennen rakenneultraa, jossa on todettu että kaikki on hyvin. Sitten joskus parin viikon töissä olon päästä kun kerrot, niin voit hyvillä mielillä perustella kertomatta jättämisen sillä, että halusit varmistaa että lapsella on kaikki ok. Mitäpä tuohon kukaan voi mitään sanoa.

 

Toisaalta haastattelija kysyi multa vain, että olisinko valmis aloittamaan työn silloin, kun se alkaisi... Mitään puhetta siitä ei ollut, voinko myös jatkossa tehdä töitä. :rolleyes: Myös jatkosta puhuttiin, että minä olisin hyvä valinta tulevaisuuttakin ajatellen, koska pystyisin hoitamaan monenlaisia työtehtäviä. Ensisijaisesti en siis olisi niin "hyödyllinen" tässä hetkessä, vaan nimenomaan tulevaisuudessa. Tilalleni löytyisi siis varmasti pätevä sijainen siihen saakka, kunhan saan äitiyslomani ja hoitovapaani pidettyä. Olenko ihan sika, jos jätän raskaudesta kertomisen vasta siihen, kun (jos) työsopimus on allekirjoitettu?

 

Aivan. Ne haluaa sinut tulevaisuutta varten, koska ne näkee sun potentiaalin. :) En tiedä miten vanha olet, mutta noin 30v naisella on työuraa ainakin 40-45 vuotta edessä päin. Siinä sun tuleva äippäloma ja hoitovapaa ei paljon tunnu. Jos sä et ole hyödyllinen nyt, niin eihän se siinä tapauksessa haittaa ollenkaan, vaikka sinut korvattaisiinkin vähäksi aikaa jollain ei-niin-hyvällä-kuin-sinä -sijaisella. :)

 

Eli et ole sika ollenkaan.

 

Olet taas sitten siinä mielessä, että jäät kuitenkin melko nopeasti jo äitiyslomalle ja työnantajalle on tosi kurja paikka alkaa heti etsimään sijaista. Vaikka se työnantaja kuinka onkin työnantaja ja varmasti ennenkin äitilomien kanssa tekemisissä ollut, niin ei se kiva ole sillekään saada kuulla tuollaista noin myöhään.

 

Mitä sitten vaikka jääkin? Jos ajatellaan irtisanoutumisen kannalta tätä aikataulua, niin työnantajalla on "ruhtinaalisesti" aikaa varautua tulevaan työntekijävajaukseen, vaikka raskaudesta kertoisikin vasta rv20+. 1-4 vuotta töitä tehneellä on 1kk irtisanoutumisaika joten käytännössä tuollainen työntekijä on riski, koska saattaa irtisanoutua milloin vaan. Pahimmassa tapauksessa irtisanoutumislappu tulee pöydälle ja tyyppi ilmoittaa pitävänsä lomat ennen työsuhteen loppua, eikä käytännössä tule enää työpaikalleen koskaan. Parhaassakin tapauksessa korvaavan työntekijän etsimiseen jää vain kuukausi. Joten tuo ei ole todellakaan liian myöhään kerrottu. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vääntäisikö joku minulle vielä rautalangasta tämän neuvola- ja tutkimusasian? Jos käytössä on kulunvalvonta eli toisin sanoen kellokortti, ja työaika on päivittäin tietty määrä, niin miten neuvolakäyntien kanssa tulisi toimia? Meillä on annettu ohjeeksi, että nämä käynnit ovat omaa aikaa, eli ulos on leimauduttava sen käynnin ajaksi, koska ne tunnit voi sitten korvata myöhemmin. Kaikilla (esim. vaikka opettajilla) ei tätä mahdollisuutta tietenkään ole, koska on hommattava sijainen eikä niitä tunteja voi mitenkään myöhemmin korvata.

Oon kanssa kunnalla töissä, np-ultran otin omaan korvasin tunti tunnista, koska en halunnut vielä raskaudesta kertoa. Olen kuitenkin tulevia tutkimuksia varten tankannut KVTES:iä ja itse ymmärsin asian seuraavasti.

 

Raskauden aikaiset tutkimukset tulisi järjestää pääsääntöisesti työajan ulkopuolella ja ilmoittaa niistä mahdollisimman pian esimiehelle, jotta hän voi tarpeen vaatiessa huomioida asian työaikajärjestelyissä. Kuitenkin "mikäli mainittu hoitotoimenpide matka-aikoineen ajoittuu viranhaltijan/työntekijän varsinaiseen työaikaan, työaikaa ei tästä syystä pidennetä."

 

Eli musta tuo vaatimus tuntien korvaamisesta kuulostaa tosi erikoiselta. En ole KVTES:in asiantuntija, mutta minusta tuo kohta näyttää kyllä aika selvältä. Suosittelisin ottamaan yhteyttä luottamusmieheen, jos johonkin liittoon kuulut ja tarkistamaan asian. Aion itse tehdä samoin ennen seuraavaa tutkimusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sain samansuuntaisen vastauksen liiton lakimieheltä, kun kysyin. Olen kysellyt ehkä kerran kussa jotakin, ollaan jo varsin hyviä tuttuja :P Meillä ei ole töissä luottamusmiestä ollenkaan, niin siksi asioin liittoon. En aio kyllä jatkossa leimata itseäni ulos vaan käyn vain vähin äänin työajalla, vaikkei sekään kivalta tunnu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain sen paikan. :girl_smile: Tulevaisuutta ajatellen tosi loistojuttu, mutta kyllä tässä saa omantunnontuskia vielä vähän aikaa kärsiä, kun ajattelin kertoa raskaudesta vasta töihin mennessä. (Ja jos siinä vaiheessa haluavatkin jonkun toisen tilalle, niin siinäpähän haluavat.) Yritän nyt kuitenkin ajatella, että on heillä silti vielä nelisen kuukautta aikaa etsiä mulle sijainen. Jos olisin tämän pommin pudottanut nyt, niin olisi varmaan työnantajalla mennyt kohta alkava kesäloma pilalle ja tuskin hän kuitenkaan olisi sitä sijaista lomansa aikana etsiskellyt. Eli olen vaan hyvä ihminen, kun haluan varmistella, että raskaus jatkuu ja pomollekin suon rauhallisen kesäloman. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wuhuu, onnea! Mahtava juttu. Ja ymmärrän niiiiin hyvin tuon huonon omantunnon, mutta silti kehotan vaientamaan sen. Vaikkei se helppoa olekaan. Olen istekin saanut taas muistutuksen siitä, miten epävarmaa tämä kaikki on, ja mitä vaan voi tapahtua. Siksi on ihan turhaa kertoa raskaudesta kovin aikaisin. Ja jäähän sinun sijaisesi etsimiseen ruhtinaallisesti aikaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
:girl_dance: Onnea Nadda!! Teit aivan oikein. :) Älä suotta tunne omantunnontuskia, niihin ei ole oikeasti aihetta vaikka siltä saattaa itsestä toisinaan tuntua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh, mä peruinkin sitten tänään tuon saamani paikan, koska sain lyhyen sijaisuuden toiseen, mukavampaan työhön. Olen todella helpottunut, että tässä kävi näin, vaikkei mulla olekaan sitten paikkaa, mihin mennä äitiysvapaiden jälkeen. Tuo sijaisuus on nyt sitten minulle "mitoitettu" eli loppuu sopivasti juuri ennen äitiysloman alkua ja alusta asti ovat tienneet raskaudesta. Työnantaja toivoo kovasti, että kaikki menee hyvin - ei vain heidän takiaan, vaan ihan yleisestikin. Mutta on hyvä tietää, että ymmärrystä löytyy, jos kaikki ei menekään ihan putkeen ja joudun olemaan pois. Jotenkin helpompi itselläkin aloittaa hommat, kun työpaikalla ollaan heti kartalla mun henkilökohtaisesta tilasta. :girl_smile:

 

Oon nyt tyytyväinen. :girl_dance: Tuo aiempi paikka ahdisti todella enkä olisi sitä työtä halunnutkaan tehdä. :girl_prepare_fish:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No mutta kiva, että kaikki meni nyt parhain päin :) (ja tosiaan olin aiemminkin sitä mieltä, että teit ihan oikein sen kertomattomuuden kanssa)

 

Onnittelut siis mukavasta työpaikasta! :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikkoja oli 6+jotain kun kerroin pomolle, että en voi nostella painavia asioita vaikka se kuuluu työnkuvaan (repäisykivut pahenevat) kun olisi tämmöistä pikkuista vissiin tulossa.

Nyt pomo sitten siirtyy toisaalle ja entinen inhokkiesimieheni tulee tänne... saas nähä. Hankin lekurilta kyllä todistuksen siitä, etten saa nostella - olen kyllä varautunut hakemaan siirtoa, olen tuon ihmisen takia jo kerran sen tehnyt enkä haluaisi stressata nyt raskaana idioottipomoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aion kertoa huomenna, kun viikkoja on 19 + 1. Olen opettajana valtiolla, joten siksi olen kesän onnistunut tämän salaamaan :girl_smile: Eiköhän se huomaa, kun tän pallon kanssa ovelle ilmestyn :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli koe-aikaa vielä jokunen viikko jäljellä ja viikkoja jotain 11+. Päätin silti kertoa ja hyvin kävi. Tyytyväinen olen että kerroin aikonaan, tuon jälkeen alkoikin ongelmat selän kanssa ja sairaslomalla oltu monta kk (parin viikon jaksoissa) ja varmaan ollaan loppuun asti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin työnantajalleni raskaudesta ekan neuvolan jälkeen ku tuo raskaiden tavaroiden kantaminen on nyt hiukan kiellettyä (selkä- ja vatsalihakset huonossa kunnossa). Työnantaja otti hyvin ja kun sopimukseni loppuu nyt elokuun loppuun niin syyskuun jälkeen sitten pääsen takaisin samaan taloon. Tosin osastoa joudun vaihtamaan ja pääsenki sitten ihan istumahommiin vauvan vuoksi. :) Pieni pelko oli kyllä että miten käy jos kerron raskaudesta kun ei ollut tietoa töiden jatkosta, mutta kaikki hyvin tällä hetkellä töiden osalta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT: Mitähän työnantajat tykkää äitiyslomalle jäämisestä silloin, kun hoitaa äitiyslomasijaisuutta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tykkäävät eli ei, mutta ei ne siitä voi mitään sanoa. Raskaana olevan naisen työsuhdeturva kun on parempi kuin normaali-ihmisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus olisi kertoa työnantajalle raskaudesta tulevana maanantaina, kun palaan kesälomalta. Viikkoja silloin kasassa 19+3, joten ehkä huomaavat asian itsekin :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin viikon sen jälkeen,kun sain tietää asiasta. Olin vielä 1viikon töissä,jotta heillä olisi aikaa etsiä joku tilalleni ja sitten lopetin. Tämä siksi,koska minulla on raskas ja likainen työ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin heti kun nt-ultran hyvät tulokset tulivat. Eli silloin 12+3. Hyvin tuntui naisesimies asian ottavan, meillä on yt:t päällä, joten saa sitten nähdä ens vuoden alussa, että mistä itseni löydän. Positiviinen olo on, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esimies on suhtautunut nyreästi äitiyslomiin ja ajattelinkin ilmoittaa omasta äitiyslomasta mahdollisimman myöhään joskus joulukuussa ehkä...kuinkahan realistista on odottaa jollekin 18-20 viikoille? Odotan esikoista joten minulla ei ole hajuakaan milloin maha alkaa näkymään. Olen vielä tosi pieni ja hoikka, joten....

 

Alkuraskaudesta minulla on jo ollut aika kiva pömppis, mutta nyt masu on jo turvotuksen heliitettyä jo hieman pienentynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NT ultran jälkeen kerroin, eli n. rv 12 paikkeilla.

 

Työnantaja kiitteli, kun kerroin ajoissa. Ja silti tilanne on nyt se, että olen ennen mammalomaa joutunut jäämään muutaman viikon saikulle ja töissä tilanne tuntuu olevan se, että tämä tuli kuitenkin ihan yllätyksenä.

 

No, minä en sille mitään voi. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tänään nt-ultra ja taidan yrittää saada huomenna esimiehen kiinni. Tuntuu reilulta kertoa ajoissa, kun aiheuttaa kuitenkin melko paljon uudelleen järjestelyä työpaikalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin tänään. raskausviikkoja vasta 9 mutta meillä on käynnissä yt-neuvottelut ja oman osaston osalta tulossa isojakin organisaatiomuutoksia, niin koin että hyvä jo tässä vaiheessa saattaa esimiehen tietoon (plus ihan pieni pelko persiissä että organisaatiomuutokset saattaisi tarkoittaa mun työpaikan menetystä, niin ehkä silläkin sitten hätäilin). Toivottavasti ei tarvitse päivittää omaa tilannetta uudestaan... Esimies ainakin otti asian tosi hyvin, halasi ja onnitteli vuolaasti, ja sanoikin että hänellä on sellainen täky ollutkin jo jonkun aikaa että taitaa uutisia kohtapuolin tulla... grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kerroin työnantajalle rakenneultran jälkeen, olisiko viikkoja ollut 21. Suurin syy tähän kertomiseen venyttämiseen johtui koeajastani, joka päättyi tuota kertomistani edeltävällä viikolla. Niin ja salassapitoa helpotti se, että minulla oli juuri ennen tuota kolmen viikon loma, joten eivät työkaverit nähneet paisumistani :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now