mimmynmama

Todella allergiset lapset

374 posts in this topic

Joo, Nuppunenkin on allerginen mustikalle. Meilläkin neuvolan täti suositteli kokeilemaan sitä, kun sille ei kukaan ole allerginen, just joo :girl_haha:

Meillä tuli ihan himskatinmoiset oireet kun olin antanut yhteensä 3tl mustikkasosetta kahtena päivänä, silloin alkuun nuo altistukset tehtiin noin että joka päivä yksi teelusikallinen kerrallaan enemmän joka päivä, nyt annostusta ja kokeiluja saa olla kerran viikosta noista pahimmista kuten juustoa pitäisi nyt kokeilla tuolla tavalla.

 

Mulle on useampi lääkäri sanonut, että kyllä ne vähän helpottaa 2-ikävuoteen mennessä, no joo, pahemmaksi vaan on mennyt... :girl_sigh:

 

Nupulle ei määrätty sitä Epipeniä, koska tuo Atarax näyttää toimivan. Nyt täytyy vaan roudata sitä tuonne päikkyyn, mitähän ne siellä tuumaa, kai ne sitä uskaltavat antaa siellä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on ollut alusta asti atarax mukana (meni 10,5kk iässä päikkyyn) ja hyvin on mennyt. Kuitenkin virheitä tulee (etenkin sijaisilla) ja nyt palmian takia sitten ihan jatkuvasti. Laita vaan hyvä ohjeistus mukaan! Mä olen kirjoittanut oman ohjeen, ja kiinnittänyt korkkiin maalarinteipillä (siis siitä, missä tilanteissa annetaan ja myös sen ettei pidä olla turhan varovainen, koska pienempi paha on antaa lääkettä kun soitella lanssia :girl_sigh: ). Kannattaa myös ottaa huomioon ettei sitä lääkärin ohjeistusta saa repiä irti pullosta! Muuten he ei saa sitä antaa (siis sitä, mikä tulostuu apteekissa ja laittavat yhdestä reunasta kiinni pulloon).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin päiväkodista, että suostuvat antamaan lääkkeitä vain, jos ne ovat valmiiksi annosteltuja. Eli siis tarkottaakohan se nyt sit sitä, että jos haluan viedä varmuuden vuoksi ataraxia päiväkotiin, niin se pitäis olla valmiiksi vedetty ruiskuun..? Ja miten mä pakkaan sen ruiskun, että lääke säilyy hyvänä?

 

Sitten toinen juttu. Meidän muksu sai penisiliinistä allergisen reaktion, koko kroppaan ihottuman. Nyt enää kasvot on pahana, iho on ihan kuiva ja kesii irti. Voiko siihen laittaa hydrokortisonia? Oon ihan ulalla näistä iho-oireista, kun meillä iho on aina ollut ihan täysin terve..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ olen laittanut röllin iholle kortisonia aina, kun se on pahana - huolimatta siis siitä, onko rikki, rakkuloilla tms. Ja niin kauan, että on oikeasti parantunut. Ruiskuihin on saatavilla korkkeja, eli ne voi pakata niin. MUtta, miten nimikoita ja merkkaat kaikki tarvittavat tiedot ruiskuun??? Ja ei se lääke kyllä kauhean kauaa ruiskussa hyvänä säily, kannattaa tarkistaa apteekista.

 

Voiko Zyrtecille olla allerginen? Epäilen sitä... siis sitä, että rölli olisi tai sitten joku mystinen aine aiheutti samanaikaiset oireet (meidän pitäisi käyttää 2 viikon kuurit jaksottain zyrteciä ja nyt olen "unohtanut" antaa, kun katson, että pärjättäis ilmankin (varsinkin jos se oikeasti ne oireet lisäsi. kerta-annoksiin ei ole aiemmin reagoinut).

 

Meilläkin on mustikalle allerginen.

 

Meillä Rölli 1vkohta 4kk saa syödä: perunaa, hirvenlihaa ja hirssiä. Kerran viikossa voi antaa maissinaksun tai pari, poroa ja päärynää (hillittyjä määriä). Ja rotaatio on alkanut pari viikkoa sitten. Tiity, vihdoin siis sekä minä että lääkäri uskoimme, että se on paras tapa edetä tässä ruokavalion laajentamisessa ;) Vaikuttaa ihan hyvälle.

 

tsemppiä kaikille ♥

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin päiväkodista, että suostuvat antamaan lääkkeitä vain, jos ne ovat valmiiksi annosteltuja. Eli siis tarkottaakohan se nyt sit sitä, että jos haluan viedä varmuuden vuoksi ataraxia päiväkotiin, niin se pitäis olla valmiiksi vedetty ruiskuun..? Ja miten mä pakkaan sen ruiskun, että lääke säilyy hyvänä?

 

Sitten toinen juttu. Meidän muksu sai penisiliinistä allergisen reaktion, koko kroppaan ihottuman. Nyt enää kasvot on pahana, iho on ihan kuiva ja kesii irti. Voiko siihen laittaa hydrokortisonia? Oon ihan ulalla näistä iho-oireista, kun meillä iho on aina ollut ihan täysin terve..

 

Just! Kyllä heillä on ihan velvollisuus antaa lääkettä. Kattia kanssa valmiiksi annosteltuna! :skilletgirl: Ruisku vaan mukaan ja ohjehan löytyy siitä apteekin printtaamasta lapusta. 5ml ataraxissa yleisin (jos ei ole tollanen hento laps, kun meillä. Paino rajottaa annostusta :D). Kyllähän heille opetetaan lääkeannostustakin ennenkuin pääsevät virkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin pk:sta ja ainakaan meillä ei ole mikään ongelma, sanoi just sitä että heidät on koulutettu niin että osaavat antaa mm.astmalääkettä ja epipeniä, joten Atarax ei ole ongelma.

 

Ja tuosta paheen lapsen ruokavaliosta päätellen,meidän neidillä menee ihan hyvin :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko Zyrtecille olla allerginen?

 

Voi olla.

 

 

Vaikka eihän sitä tietenkään ehkä lääkärit usko. :girl_to_take_umbrage2:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitos Hernyo ja Neven! Ehkä mä vielä vähän kitisen meidän päiväkotiin lääkitysjutuista. Tosin en mä tiedä onko se edes täysin välttämätöntä, että ataraxia on siellä. Ei meillä sitä ole juuri koskaan jouduttu käyttämään. Toisaalta, kotona lapsen syömiset on varmasti paljon tarkemmin kontrolloitu tähän asti.. Meillä ei esim. ekana päivänä, kun lapsi oli hoidossa syömässä, tullut sille ollenkaan ruokaa keskuskeittiöltä. Ja silloin kun tulee, niin en kyllä yhtään luota siihen mitä se sisältää tai ei sisällä. girl_sigh.gif

 

pahe: Tänks kortisoni-neuvoista! Kiva oli muuten lukea teidän kuulumisia. Hienoa, että rotaatio tuntuisi toimivan. girl_smile.gif Toivottavasti ruokavalio tuosta pikkuhiljaa laajenee. Kuulostaa aika haastavalta tuo nykyinen versio. girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiity:kysyin päiväkodista että miten haluavat tehdä, ja he haluavat sinne saada sen lääkkeen varmuuden vuoksi joten toimitan sitä sitten sinne, helpompi niin ei heti tarvitse olla kutsumassa ambulanssia tai minua paikalle jos tarve vaatii.

 

Minäkään en luota siihen että keittiöltä tulee oikea ruoka, mutta koska päikyn tädit ovat tosi skarppeja, olen 98%varma siitä että Nuppu saa oikeaa ruokaa. Olen vienyt sinne kuitenkin varalle pari Pilttiä, joten ainakin jotakin sapuskaa on lapselle tarjolla :grin:

 

Ja olen vakuuttunut siitä että valitettavasti kaikelle voi olla allerginen :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä koitin kysellä, josko saisin tuoda pakastimeen vaikka pari annosta jotain ruokaa varalle. Mutta jonkun hygieniasäädöksen tms. takia päiväkotiin ei kuulema saa viedä ruokaa kukaan muu, kun viralliset tahot. Toivon vaan, että tajuavat itse hommata pakastimeen jotain vararuokia. Tuolla on kielletty esim. lasten synttärikeksien tms. tuominen myös.

 

Meillä ei kyllä lanssia tarvita varmasti, kun ei mitään niin rajuja oireita ole koskaan tullut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meilläkään ambulanssia ole tarvittu, mutta lähinnä nuo ovat ne vaihoehdot jotka päiväkodin henkilökunnalla on. Joten ensiapuna on kyllä todella hyvä, että siellä on sitä Ataraxia, mistäs sitä tietää millaisia oireita tulevaisuus tuo tullessaan.

 

Teillä on kyllä niuhon kuuloinen päiväkoti, varmaan muuten ihan mukava paikka, mutta kyllä allergisten lasten kohdalla täytyy olla hiukan poikkeuksia.

Täällä asia oli ihan ok, että vein pari omaa Pilttiä, myöskin siksi että heille jäi mallikappaleet mitä tilata. Ja luulisi kaupasta ostetun suljetun lasipurkin olevan ihan ok, kuka tahansa sen sitten ostaakin ja sinne päikkyyn tuo.

 

Täällä lapset saavat tuoda myöskin synttäritarjoomuksia, mikä onkin hyvä, niin saapi vietyä Nupullekin tarjottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tohon lanssijuttuun (tai reaktioihin ylipäätään): me ei kyllä tiedetty että on niin allerginen lantulle ja nauriille, kun ei itse käytetä niitä koskaan ruoanlaitossa. Muutenkin tehdään ei niin perisuomalaista ruokaa (liekö syy sukujuurissa :D), joten ihan on puun takaa tulleet muutamat allergiat. Voihan se olla, ettei koskaa reagoi rajusti millekään, mutta ihan yhtä hyvin voi olla ettei ole vaan saanut vielä mitään, mille olisi tosi allerginen. Never say never pätee tässäkin, valitettavasti :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on kyllä ihan totta, että koskaan ei voi tietää. girl_sigh.gif Kyllä mä sen ataraxin päiväkotiin taidan kiikuttaa. Pullossa tosin, saavat nyt vaan luvan osata sen annostella tarvittaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuppukaan ei tod. ole saanut maistaa vielä kaikkia ruoka-aineitä, mitä maa päällään kantaa, niin mistäs sitä tietää millainen reaktio sitä on sitten vastassa?

 

Onko teillä muuten itsellänne allergioita? Mietin vaan, että kun itselläni on allergisoivia ruoka-aineita ananas, avokado, kiiwi ja melonit vesimelonia lukuunottamatta, niin niitä ei varmaan kannata lapselle olla ihan heti tarjoamassa?

En kyllä tiedä onko nuo kuinka yleisiä allergioita moniallergisilla lapsilla, kun harvemmin törmää aikuisiinkaan joilla on noita allergioita. Kiiwi nyt tietysti on aika yleinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvolalääkäri varoitteli jo etukäteen altistamasta lasta ainakaan ihan pienenä niille ruoka-aineille, joille itse olen allerginen, että saattavathan nuo periytyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten nämä allergiat oikein etenevät?

 

Esikoisella oli 3-vuotiaaksi asti vilja-allergia, kunnes sitten alkoi sietää kaikkea, no nyt sitten on syönyt päiväkodissa omenaa (jolle ei ole ollut aiemmin allerginen) ja tuloksena hirveät mahakivut ja nyt tänään meni mahakin sekaisin, ei kuitenkaan ripuliksi asti eikä ole oksentanutkaan, ei siis vaikuta mahataudilta vaan on juuri samanlaista kuin suolioireinen allergia aiemminkin.

No mietin nyt sitten että voiko näitä tulla nyt sitten vielä lisää ja jos niin mitkähän on niitä jotka helpoiten ovat omenan kanssa allergisoivia?

 

Ja voiko sitä olla allerginen vain yhdelle ruoka-aineelle? Kaipa sitä voi...

 

Olis kyllä riittänyt noi Nupun allergiat tähän perheeseen, onneksi Nuppukaan ei voi syödä omenaa, eikä me aikuisetkaan siitä välitetä närästyksen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omenan kanssa ristireagoivat lienevät seuraavat mahdolliset (tai sitten se jää tuohon omenaan). Ja koska omena allergisoi niin uskoisin, että ensi keväänä saattaa alkaa siitepölyallergia koska nehän aika usein seuraavat toisiaan. Tai sitten kyseessä onkin omenan kautta reagoiva siitepölyallergia...

 

Itselläni oli pienenä selkeää siitepölyallergiaa kunnes ruoka-aineallergiat "paranivat" (koska selkeästi olivat vain lepovaiheessa innostuakseen vanhempana uudelleen).

 

Allergiajutut on kyllä siitä "ihania", etteivät ainakaan ole liian helppoja.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän viikon vajaa 10kk. ikäinen tyttö on allerginen maidolle, mustikalle, päärynälle ja kauralle, luultavasti myös hirvelle, joskin tämä hieman epävarma vielä (täytyy kokeilla uudelleen).

 

Tähän mennessä kokeilluista on sopinut kesäkurpitsa, pakastettu luomuperuna, riisi (Muksun riisipuuro), maissi, bataatti, kana, kalkkuna, kukkakaali, mango, vadelma, ruusunmarja, persikka, ja possu sekä porkkana näyttäisivät myös käyvän. Eli hyvin on saatu eri ruoka-aineita ruokavalioon. Nyt päänvaivaa tuottaa vehnän kokeilu. Sairaalassa tehdään vehnäaltistus 11kk. iässä, ellei sitä ole kokeiltu kotona tai jos kotona on tullut oireita. Ravitsemusterapeutti ei antanut mitään vinkkejä tuon vehnän kokeilun suhteen ja neuvolasta käskettiin antamaan muussa muodossa kuin pastana, tyyliin vaikka ranskanpullana. Onkohan tuo ranskanpulla (se valkoinen vehnäleipämössö) paras mahdollinen vaihtoehto vai miten muuten tuo vehnä kannattaisi kokeilla, että olisi mahd. puhdasta vehnää? Kun tuosta kaurastakin tuli oireita, luulen että tulee vehnästäkin, mutta haluisin olla varma, että on juuri vehnän aiheuttamaa, kun nyt koitetaan. Tästä taisi joku jo muutama sivu sitten kyselläkin, mutta en nopeasti löytänyt vastausta :girl_sigh:

 

 

Minulla itselläni on tullut astman puhkeamisen myötä monia allergioita ja yliherkkyyksiä, mm. kalalle ja sitrushedelmille, omenalle ja raa`alle banaanille. Passionhedelmästä, tuoreesta limestä ja kiivistä tulee pahimmat reaktiot. Kala aiheuttaa päänvaivaa, kun on hankala kokeilla tytölle mitään kalaruokaa, kun en voi juurikaan käsitellä kalaa, saati lämmittää sitä esim. mikrossa (kalan hajusta tulee oireita) ja kalaruoan koskettamisestakin saan oireita. Pahin kuitenkin tuo haju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nopsaan vaan vastaan, ettei ainakaan millään ranskanleivällä kannata kokeilla vehnää. Leivässä kun on yleensä mm. hiivaa, lisäaineita ja joskus jotain öljyäkin. Eli mä lähtisin etsimään ihan jotain puurohiutaleita tai sitten ihan jauhoja, jotka olis puhtaita ja niistä keittelisin jonkun puuron tms. Käypäs katsomassa histamiini.com-sivustolla ja hae vaikka "puhdas vehnä" hakusanalla keskusteluja. Sieltä mä olen ainakin saanut hyviä vinkkejä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysin puhdasta vehnää ei ole olemassa, olen itse paininut saman ongelman kanssa, koska neiti ei voi syödä mitään pullaa tms. kananmunan ja muiden aineiden takia.

 

Vehnää olen kokeillut esikoiselle silloin aikoinaan niin, että olen ostanut vehnäpuurohiutaleita ja laittanut sitä sitten pienen määrän kaurapuuron joukkoon, toki mikä tahansa muu vilja käy myöskin, mikä teille vaan on sopiva, tälle toiselle olen laittanut riisipuuron joukkoon.

 

Missään tapauksessa ei kannata kokeilla tuolla tavalla vaan aina niin että joukossa on mahdollisimman vähän muita ainesosia, siten saa parhaan mahdollisen tuloksen.

Myöskin vehnäjauhot olen ostanut luomuna, kun tavan jauhoissa on niissäkin jotain ihme säilöntäaineita... :girl_sigh:

Voihan sitä varmaan kokeilla niinkin että sekoittaa tavan ruoan joukkoon hiukan vehnäjauhoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisiko sitä kalaa antaa joku muu silloin kun et ole kotona vai riittääkö esim että olet viereisessä huoneessa kun isä/mummo/ukki/kummi antaa sitä kalaa? Kaipa sitä voisi pyytää että tekisivät tuon kalakokeilun neuvolassa tai allergiapolilla?

Meillá ainakin neuvolassa tuon tekisivät jos olisi tarvetta, siitä olen varma.

 

Ja onnittelut, teillä on suurinpiirtein sama määrä ruoka-aineita jo nyt, kuin mitä me on saatu kahdessa vuodessa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein muuten neidille ekan kerran leipää, kun huomasin että Semperin jauhoseoksen pitäisi sopia. No parissa päivässä nähdään sopiiko vai ei...

Olisi kyllä kiva niin saisin tuosta jauhosta vaikka mitä :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kellään on tiedossa joulupipareiden ohjetta, jonka voisi toteuttaa luontaisesti gluteenittomana, maidottomana ja munattomana, niin olisin iloinen reseptistä :girl_smile:

 

Lisähaastetta tuo se, että tattari sekä gluteenittomat jauhoseokset eivät sovi myöskään... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskoisin, että tästä voi jättää munan pois (vaikuttaahan se rakenteeseen, mutta sen tiesitkin), margariinia muistaakseni löytää maidottomana ja kaurajauhot voi käsittääkseni korvata riisijauhoilla jos kaura ei käy.

 

"Meidän äidin pipariohje

 

1½ dl siirappia

1 tl kanelia

1 tl kardemummaa

1 tl inkivääriä

½ tl neilikkaa

½ tl pomeranssinkuorta

 

Mittaa kattilaan ja kiehauta. Anna jäähtyä hieman aikaa.

 

100 g huoneen lämpöistämargariinia

100g sokeria

 

Vatkaa keskenään vaaleaksi vaahdoksi.

Lisää 1 kananmuna hyvin vatkaten.

 

Yhdistä siirappi-mausteseos margariini-sokeri-muna vaahtoon hyvin sekoittaen.

 

Sekoita 1 tl soodaa ja 1 tl vettä hyvin ja lisää edelliseen.

 

Lisää yhdellä kertaa 300g kaurajauhoja ja sekoita hyvin. Älä vatkaa. Jauhot alkuperäisessä ohjeessä ovat vehnäjauhoja.

 

Jätä jääkaappiin lepäämään yön yli. Leivo pipareita, jotka paistat 200 asteisessa uunissa n. 7 min.

 

Kokemuksesta sanoisin että ei kannata tehdä kahta annosta pienempää. Säilyy hyvin jääkaapissa, joten voi leipoa pitkin joulukuuta vähän kerrallaan. Taikina on pehmeää ja saattaa olla vaikeaa leipoa. Helpottaa kun ottaa reilusti jauhoja pöydän reunalle odottamaan tarvetta eikä ahnehdi taikinaa leivotavaksi. Lapset ovat yllättäen onnistuneet hyvin leipojina."

 

Näitä meidän äiti teki silloin kun en sietänyt vehnää. Tässä joku vuosi sitten. :grin:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein yhden muokkaamani reseptin mukaan (aika samantapainen kuin Chiamakan tuoma) joulupipareita, laitoin vain pikkuisen kanelia, ja neiti sai siitä allergisen reaktion iholle sekä hengitys alkoi rohista, joten sitä ei kannata laittaa tänä jouluna. En uskalla laittaa mitään muutakaan, joten siirappi saa olla joulun tuojana näissä pipareissa :grin:

 

Ovat oikeastaan vain vaaleita pipareita kun en uskalla laittaa mausteita, mutta kyllä ne neidille kelpaavat, kun näyttävät muuten ihan samalta ja maistuivat vielä minunkin suuhun tosi hyvältä. Laitan muokkaamani joulupiparireseptin tähän jos jollain muullakin olisi tarvetta.

 

Pikku Nuppusen "joulupiparit"

 

100g sopivaa margariinia (tai rypsiöljyn ja kookosöljyn sekoitusta)

0,75dl sokeria

0,5dl tummaa siirappia (Huom: vaalean siirapin tärkkelys on ohrasta, eli se ei käy meille)

vajaa 0,5dl vettä ja 1tl psylliumia/käytin ksantaania

2,5dl hienoja riisijauhoja

1,5dl tattarijauhoja/perunajauhoja

0,5dl tärkkelysjauhoja/maissijauhoja

1tl soodaa/en pidä soodan mausta, joten kokeilin leivinjauheella ja hyvin toimii

(maustemitalliset sopivia mausteita esim. kanelia,neilikkaa,inkivääriä, pomeranssia ja kardemummaa)

 

Kiehauta margariini,sokeri,siirappi ja mausteet. Jäähdytä. Sekoita tällä välin psyllium vesitilkkaan. Lisää psyllium sokeriseokseen ja lisää jauhot, joihin on sekoitettu sooda. Laita hetkeksi jääkaappiin tekeytymään.Kaulitse taikina pienissä erissä jauhoja apuna käyttäen silikonisen alustan päällä, ota muotilla kuvioita ja paista ne uunissa 200asteessa 5-7min, kunnes ne saavat väriä ja irtoavat hyvin alustasta. Anna pipareiden jäähtyä, ennenkuin liikutat niitä

Jos piparit leviävät kovasti uunissa, lisää hiukan jauhoja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now