Hyppää sisältöön

Kuva

Todella allergiset lapset

allergia

• Kirjaudu vastataksesi
371 vastausta aiheeseen

#301 Tiity

Tiity

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 055 Viestit

Lähetetty 13 tammikuu 2012 - 13:52

Kait se periaatteessa on mahdollista, että jos ja (kaiketi teidän kohdalla kun) ruokavalio on suppea, voi vastustuskykykin olla heikompi (ts. jos esim. vitamiinien saanti jää heikoksi). Tuskin rotaatio itsessään altistaa erityisesti infektioille.. Mitä teillä nyt syödään ja onko korvike käytössä?

Meillä on kans sairasteltu koko viime syksy, kun poika aloitti päiväkodissa. Sillä tuli uusi flunssa aika tarkasti 2 viikon välein - juuri kun edellinen oli parantunut. :girl_impossible: Liekö vaikuttanut (tai sitten vaan tuuria), mutta mä aloin syöttää pojalle tossa marraskuun paikkeilla maitohappobakteereja ihan joka päivä ja sen jälkeen ei oo ollut yhtäkään pahempaa flunssaa (nenä vähän vuotanut välillä, mutta ei tosiaan sitä enempää mitään, ei ole joutunut olemaan päiväkodista poissa muistaakseni kertaakaan). Maitohappobakteereidenhan periaatteessa pitäis vahvistaa vastustuskykyä, joten kai se olisi teoriassa mahdollista, että noilla olisi joku syy-seuraus-suhde. :)

#302 pahe

pahe

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 094 Viestit

Lähetetty 15 tammikuu 2012 - 17:11

Kiitos Tiity. Meillä siis Althera korvikkeena ja hyvin menee sitä, viljoista hirssi ja riisi, lihoista hirvi ja possu, kasviksista peruna ja lanttu ja kukkakaali jonkun verran (ja ihan joskus vähän porkkanaa), marjoista ruusunmarja ja joskus mustaviinimarja, hedelmistä päärynä ja luumu ja kotimainen omena, öljynä rypsiöljy. Kaikkien pitää olla käsiteltyjä - tai no perunaa ja päärynää voi antaa raakana. Eli huomattavastihan tuo on laajentunut sitten alkusyksyn ja olen jo päässyt leipomaankin "joulutortttuja" ja muffinseja ja pannukakkua tai lättyjä.

Pitäis varmaan koittaa nyt kanssa maitohappobakteereja. Muistan vaan alkusyksystä, että röllille tuli oireita, mutta otanpa nyt sitten jonkun toisen valmisteen. Muuten käytössä on yliopiston kalsiumkarbonaatti ja D-tipat.

Ja siis tiedän kyllä, että eka hoitovuosi tuo mukanaan infektiokierrettä, mutta nyt on jo koko perhe hieman väsynyt...

#303 Tiity

Tiity

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 055 Viestit

Lähetetty 16 tammikuu 2012 - 10:20

^ Hienosti teillä on laajentunut ruokavalio, vau! :) Kun korvike on käytössä niin en olisi huolissani vitamiinien/kivennäisaineiden/rasvahappojen saannista, siinä on lisättynä kuitenkin kaikki tarpeellinen. Ja teillähän on jokaisesta ruokaryhmästäkin useampi juttu käytössä. Tsemppiä flunssakierteeseen! Kyllä se varmasti helpottaa pian (viimeistään keväällä :D).

Miten muuten oo tehnyt lettuja ja pannukakkua? Meillä kun on kananmuna vielä poissa, niin en oo lähtenyt yrittämään noita, mutta on ollut aikomus kokeilla. Oisko sulla reseptiä jakaa?

#304 pahe

pahe

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 094 Viestit

Lähetetty 16 tammikuu 2012 - 13:46

Olen kananmunan korvannut soseella (peruna tai päärynä yleensä, 1 kananmuna = 1 dl sosetta) ja maidon olen korvannut vedellä ja jauhoina käyttänyt sopivia jauhoja. Muuten siis normaali taikinaohje.

esim:
noin 1 dl päärynäsosetta
1-2 dl vettä
(olen laittanut hirssihiutaleita ja puuroakin voisi käyttää)
jauhosekoitusta, jossa noin puolet hirssjauhoja ja puolet riisijauhoja, sopivasti.

paistamiseen rypsiöljyä.

Nämä pitää paistaa vähän varovaisemmin kuin tavalliset letut, vähän miedompi lämpö ja pidempi paistoaika. Tosin viimeksi kun tein pannukakkua (sama taikinapohja, enemmän vaan jauhoja), niin laitoin kieroilmauuniin samaan aikaan meidän pannarin kanssa ja annoin olla pidempään. Varsinkin päärynäsoseeseen tehdyt letut on pojan herkkua! :)

#305 Neven

Neven

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 8 110 Viestit

Lähetetty 16 tammikuu 2012 - 14:45

On muuten olemassa valmis luontaisesti gluteeniton lettujauhe, johon ei tarvitse kananmunaa. Se on riisistä, että jos se ei käy, niin sitten hiukan huonompi juttu. Tuon paheen käyttämän päärynäsoseen tilalle voi käyttää tietysti muitakin soseita, itse käytän mangoa tai aprikoosia, kun päärynä ei sovi.
Olen kehitellyt tytölle erilaisia leivontareseptejä, jos muilla on tarvetta, voin lisäillä niitä tänne?
Ovat siis luontaisesti gluteenittomia, maidottomia ja kananmunattomia.

Lähetetty kuvaLähetetty kuva

Lähetetty kuva

#306 Tiity

Tiity

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 055 Viestit

Lähetetty 16 tammikuu 2012 - 17:29

Kiitos! Mä oon kans leiponut kakkupohjia, muffinsseja, pullaa jne ilman kananmunaa (korvannut hedelmäsoseella tai ihan no egg -valmisteella), mutta en tiedä miksi toi pannari/letut on jotenkin tuntunut siltä, ettei onnistuis. ^_^ Pitää siis kokeilla. Meillä käy vehnä eli sikäli leivonta on helppoa.. Ja maidon voi korvata kauramaidolla. Riisi ei käy eli toi gluteeniton jauho ei sovi.

#307 pahe

pahe

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 094 Viestit

Lähetetty 18 tammikuu 2012 - 09:56

Neven,
voisin mielelläni ottaa muutaman leivontareseptin, kiitos! Olen nimittäin kehitellyt päästäni ja toivonut parasta tai muokannut tavisreseptejä (eli korvannut lähes kaikki aineet) ja toivonut parasta. Me ollaan kokeiltu nostatusaineista vasta leivinjauhe eli hiiva meillä ei ole vielä käytössä, kokeilen tässä joskus alkuvuodesta.

#308 Vieras_Maria_*

Vieras_Maria_*
  • Guests

Lähetetty 24 tammikuu 2012 - 20:17

Meiltä täältä Kuopiosta saa eddoa ainoastaan Anttilasta. On muuten ravitsevampi kuin peruna.

#309 lumppa

lumppa

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 495 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 10:38

Oisko jollain hyvää vinkkiä, onko olemassa jotain kaupan sämpylää tai leipää lapselle, joka voi syödä viljoista tällä hetkellä vain kauraa? Oletteko kokeilleet onnistuuko kaurajauhoista ja kaurahiutaleista itse tehdyt sämpylät. Minun pitäisi kohta 11kk täyttävälle tyttärelleni saada jotain leipääkin pikkuhiljaa ruokavalioon ja jotakin vinkkejä kaipaisin. Ruoka-aineet, jotka hänelle tällä hetkellä käyvät: peruna, parsakaali, bataatti, kesäkurpitsa, hirvi, kana, maissi, kaura ja päärynä. Maitona on neocate LCP.
Lähetetty kuva

#310 Emni

Emni

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 3 190 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 14:11

^ Kaupan tuotteista en tiedä tarkalleen, meille ei käy tuo kaura vielä, mutta aiemmin kiinnitin huomiota, että ainakin meidän kaupassa monissa leivissä oli mm. porkkanaa tai maitojauhetta, joka meille ei sovi.

Meillä kun ei tytölle sovi muut kuin riisi ja maissi (kaura, vehnä ym. ei sovi) ja myöskään esim. porkkana ei käy, niin valmiiden gluteenittomien leipien löytäminen oli tosi haastavaa. Nyttemmin on kokeiltu ihan jotain tattaria ja quinoaa sisältäviä gluteenittomia leipiäkin, mutta alkuunsa tein ravintsemusterapeutin suosituksesta itse sellaisia "lättysiä" tai pannurieskoja. Meidän tytölle kun sopii peruna, bataatti ja kesäkurpitsa, niin niistä soseutin taikinan ja paistoin joko pannulla tai uunissa. (voin antaa ohjeen, jos jotakuta kiinnostaa)

lumppa, teille kun sopii tuo kaurakin, niin noihin lättysiin voi hyvin käyttää kaurapuuroa tai miksei ihan kaurahiutaleitakin.

Oma kysymys olisi tälläinen, olisiko kellään antaa vinkkejä, mitä ruokia voisi tytölle tehdä, kun koostumus pitäisi olla vähemmän sosetta, enemmän isojen lasten ruokaa :girl_sigh:
Meillä tytölle sopii tällä hetkellä nämä: peruna, bataatti, kesäkurpitsa, maissi, riisi, kana ja kalkkuna (ainoat lihat), kukkakaali, soija, mango, persikka, vadelma, ruusunmarja. Lisäksi kananmuna pieninä määrinä, samoin päärynä.
Tuossa 3kk. sitten jouduttiin ruokavaliosta poistamaan mm. possu, hirvi, lammas, kaura, porkkana, herneet, tomaatti. Nämä sopivat pienissä määrin harvoin annettuina, kunnes vehnäaltistus sotki kaiken ja ainoastaan kananmuna ollaan nyt saatu pienenä määränä sopimaan. :girl_sigh:

Ongelma on lähinnä se, että tyttö syö vieläkin liian vauvamaista ruokaa ja pitäisi löytää enemmän ruokia, joissa olisi pureskeltavaa jne. Jotenkin ideat on välillä ihan hukassa. Broileri/kalkkunalihapullat on tytön herkkua, samoin nyt kokeiltiin kalkkunanakkeja, mutta pelkät paistetut tai keitetyt kanasuikaleet ei kelpaa (ilmeisesti liian kuivia ja mauttomia). Peruna-bataattimuusi ja paistetut perunat alkaa olla aika loppuun kuluneita, varsinkin kun helposti tulee vain nuo perunat ja bataatit soseutettua muusiksi. Lähinnä kastikkeet mietityttää, miten esim. pastakastikkeeseen saisi makua, kun ei voi käyttää porkkanaa tai tomaattia, soijaruokakerma kyllä käy, mutta sen maku ei iske tyttöön, eli tarvii selkeästi jonkun vahvan makuisen lisäkkeen.

Tuntuu, että tyttö syö päivästä toiseen täysin samoja ruokia ja lähinnä se mietityttää, kun tyttö menee vajaan parin kuukauden kuluttua hetkeksi aikaa päivähoitoon, että mikä ongelma syömisestä siellä tulee (hoitopaikasta ja -muodosta ei vielä tietoa) jos tyttö syö tasan paria erilaista ruokaa.
Nyt siis syö vain soijajogurttia sopivan hedelmäsoseen kanssa tai riisipuuroa+hedelmäsosetta aamu- ja iltapalaksi, lounas ja päivällinen on joko broilerilihapulla ja bataattiperuna- tai bataattikesäkurpitsasose, tai nyt uutena kalkkunanakit. Välillä on saanut ihan ranskalaisia tai paistettuja perunoita.

Ja tuosta kananmunasta vielä, että nyt näyttää sietävän sitä niin, että reilussa uunipellillisessä broilerilihapullia on yksi pieni kananmuna, eli lihapullaa kohti aika pieni määrä. Tääkin on nyt vähän niin ja näin, että johtuuko löysät ja tahmeat kakat nyt tuosta kananmunasta vai ei, eli ainakaan kovin kananmunapitoisia ruokia ei viitsi nyt kokeilla :girl_sigh:

#311 Neven

Neven

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 8 110 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 20:41

Mulla on jossakin makaronilaatikon ohje, meidän tytöllä on muutama ruoka-aine enemmän kuin teillä Emni, mutta muutoin aika samoilla linjoilla mennään, ikää neidillä jo 2,5 vuotta. Meillä tilanne helpottui kun saatiin mukaan pakasteperuna, tuoreena ei käy ollenkaan, joten kaikkia pakasteperunavalmisteita on tullut kokeiltua, joissa ei siis ole mausteita tms.

Makaronilaatikkoahan pystyy tekemään riisipastasta, siihen soijakermasta ja riisijauhosta kastike, lihaksi käy sitten vaikka broilenjauheliha, meille kay sentään possu.
Uunissa voi valmistaa myös lihaperunasoselaatikkoa, siihenkin sopivat kerma/maito, sopiva liha, ja me on tehty se pakasteperunamuusista kun muuten ei sovi.
Lisäksi noistahan saisi tehtyä kanakeittoa, perunoita ja bataattia lohkoina ja sinne joukkoon kana, ja liemeksi soijakerma. Ainakin meillä uppoaa, tietysti voi lisäksi laittaa joitain mausteita, jos on sopivia.
Riisi/riisipasta ja kanakastike voisi onnistua niin, että pilppuat sen kanan joukkoon kukkakaalia, bataattia, maissia ja kesäkurpitsaa tai sitten osaa näistä ja sitten heität perään sitä soijakermaa.
Kinkkukiusaus valmistuu sitten peruna(sipuli) suikaleista, soijakermasta ja vaikka siipaloidusta kalkkunaleikkeleestä, tämäkin on meidän neidin suurta herkkua.
Jälkiruoaksi onnistuu sitten riisiletut, siihen on olemassa valmis jauheseos ja ne voi valmistaa myös ilman kananmunaa :curtsey:

Itse tein tytölle lohikeittoa sillä tavalla että siinä oli pakasteperunoita, bataattia ja kalaa sekä kaurakermaa, ja hyvin upposi, joten sillä ajattelin että voisi kai tuo kanakastikekin onnistua.

Ruoan maustaminen kannattaa alkaa kokeilla kypisllä tuotteilla, ei koskaan raakaa, esim. sipuli, purjosipuli, ruohosipuli, tilli, persilja on saatu mukaan joko kypsennettynä tai sitten kuivatettuna. Kannattaa rohkeasti kokeilla vaikka sitä sipulia, antaa ruokaan tosi kivasti makua pienikin määrä.

Leipänä meillä on oikeastaan kahta vaihtoehtoa, toinen on Semperin gluteeniton näkkileipä (olikohan se karkea) ja toinen sitten Pirkan maissinäkkileipä (muistaakseni tässä on kyllä myös riisiä) mutta taisin cittarista löytää kerran maissinäkkäriä, jossa ei ollut sitten muuta kuin maissia.
Mutta Emnin tytölle tämä sitten sopiikin.
Oletteko kokeilleet gluteenittomia maissihiutaleita? Meidän neidin herkkua on vadelmakiisseli/keitto ja maissihiutaleet, siinä tulee edes hiukan pureskeltavaa.

Kannattaa muuten yrittää keksiä moniallergikolle jotakin kovaa pureksittavaa, meidän neidillä ei sellaista juuri ole, ja se saattaa vaikuttaa puheen kehitykseen ja näin taitaa nyt meidän neidin kohdalla ollakin :girl_sigh:

En ole muistanut tuoda noita keksireseptejä, mutta yritänpä sen vielä tehdä. Ja lisäksi vielä kannattaa netistä kurkata sellaista sivua kuin Maximuksen rajatut herkut, olen sieltä löytänyt monta reseptiä, joita olen kuitenkin joutunut sitten itse muokkaamaan meille sopivaksi, mutta sieltä saa hyviä vinkkejä.

Esikoisella oli vilja-allergia, kaura sopi kuitenkin, ja huomasin, ettei ainakaan silloin ollut sellaista leipää, jota voisi antaa. Ei ole kaiketi sitten parantunut tilanne ollenkaan.

Emni voisit laittaa sen sun leipäsreseptin, meilläkin olisi sille tarvetta.

Viimeksi muokannut Neven, 26 helmikuu 2012 - 20:42 .

Lähetetty kuva

#312 lumppa

lumppa

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 495 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 22:02

Kiitos vinkeistä Neven ja Emni! Tarpeeseen tulevat kaikki vinkit, kun vasta aloittelen tätä tietä allergisen lapsen äitinä ja piakkoin kuitenkin tytölle saisi ruveta antamaan samaa ruokaa kuin mitä muu perhe syö, niin kiva on kuulla, että millaisia ruokia olette tehneet rajatuilla ruoka-aineilla. Yritän etsiä sitä maissinäkkäriä kaupasta, jospa vaikka löytyisi. Ja Emni, mielelläni minäkin ottaisin sen leipäreseptin.
Lähetetty kuva

#313 Neven

Neven

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 8 110 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 23:21

Harmi, kun en muista sen toisen näkkärin valmistajaa, onko lumppa niin että teille ei tuo riisi sovi?

Tässä ei oikeastaan auta kuin kokeileminen, jossain minulla on myös resepti maissileipien tekoon, muistaakseni oli myös jotain perunarieskaakin tms. täytyy tutkailla. Noita en usein tee, kun eivät kelpaa neidille.

Lähetetty kuva

#314 lumppa

lumppa

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 495 Viestit

Lähetetty 27 helmikuu 2012 - 09:14

Kiitos Neven, mielelläni ottaisin ohjeita vastaan, niin voisin pikkuhiljaa ruveta harjoittelemaan :) Ja joo, meidän tytölle ei tosiaankaan riisi sovi. Se oli ihan eka ruoka-aine Neocaten lisäksi jota ruvettiin iltapuuroksi kokeilemaan aikanaan ja järkytys olikin melkoinen, kun heti todettiin sille allergia. Monia ruoka-aineita ei ole vielä tietystikään ehditty kokeilla, mutta allergiat on tähän mennessä todettu maidon ja riisin lisäksi kukkakaalille, omenalle, persikalle ja vehnälle. Tosi hitaasti yritän näissä kokeiluissa edetä, kun meillä tyttö pääasiassa oireilee suolistolla kaikkiin allergisoiviin aineisiin, niin oireet tulevat aina hiukan viiveellä. Ja kurjaa tuossa riisiallergiassa tietysti on se, että juurikaan mitkään kaupan vauvanruuat eivät hänelle käy, koska suurimmassa osassa niistä on joko riisijauhoa tai riisitärkkelystä. Joten olen todennut, että matkustelu tämän pikkuneidin kanssa on melkoisen hankalaa, kun pitäisi olla mukana itsetehdyt pakasteruuat, jotka eivät tietenkään kovin pitkään sulatettuna säily. Että melkoista taiteilua tämä kyllä on.
Lähetetty kuva

#315 Emni

Emni

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 3 190 Viestit

Lähetetty 27 helmikuu 2012 - 13:46

Mä teen tälläsellä itse muunnellulla ohjeella nuo suolaiset lättyset. Tätä voi oman maun mukaan sitten muunnella ja tuo jauhojen määrä vaihtelee vähän sen mukaan, miten tykkyä taikinaa haluaa tehdä. Uunipellillä oon saanut vähän löysemmästäkin taikinasta onnistumaan paremmin kuin pannulla. Ja tästä satsista en muista tarkalleen miten monta lättystä tulee, ainahan tämän saa puolitettua, jos tuntuu suurelta määrältä, mutta niitä oon sitten pakastanut ylimääräiset ja jääkaapissa säilyy hyvänä n. 2-3vrk.

2dl. perunasosetta (oon käyttänyt Oolannin pakastemuusiainesta ja tehnyt veteen sen muusin mikrossa)
1-2dl. soseutettua bataattia (ei tarvi olla ihan sileää sosetta)
1-2dl. raastettua kesäkurpitsaa
1dl. riisijauhoa (käy myös perunajauho tai maissijauho tilalle)
1dl. perunajauhoja
tilkka vettä
1-2 rkl. maidotonta keijua tai ruokaöljyä

Nää oon vain sekoittanut yhteen ja jauhoja oon lisännyt, jos on tuntunut jäävän turhan veteläksi. Sitten nostellut ruokalusikkoja apuna käyttäen pannulle pieniä kekoja ja paistanut, saa yllättävän kauan paistaa, että tulee rapea pinta ja kypsyy sisältäkin hyvin. Uunissakin onnistuu hyvin. Täähän on sitten muunneltavissa sitä mukaa, mitä ruoka-aineita voi käyttää.

Kiitos paljon vinkeistä, Neven! :girl_in_love:
Meillä on käytössä Pirkan gluteeniton näkkileipä ja siinä on tosiaan riisijauhoja mukana. Mutta ainakin meidän Citymarketissa noiden vieressä on hyllyssä toisen merkkinen (en vain millään muista merkkiä, myös muistaakseni keltavoittoinen paketti) pelkästään maissia sisältäviä näkkileipiä.

Meillä myös peruna ei aluksi soveltunut kuin pakastettuna ja nykyäänkin käytetään paljon tuota Oolannin pakastemuusiainesta, kun siitä on niin helppo mikrossa tehdä muusia. Samoin pakastetut bataatit ja kukkakaalit on käytössä, kun on niin helppo pakastimesta sulattaa sopiva määrä.

Vähän harmittaa, kun meillä tytön kohdalla tuo liha on karsiutunut vain tuohon kanaan ja kalkkunaan, mutta toivottavasti saataisiin nyt myöhemmin hirvi (sitä olisi pakastimessa yllin kyllin..), possu tai lammas mukaan.
Mausteita on kokeiltu jonkun verran ja ne onneksi tuntuu sopivan, ainakin kuivattuna, esim. sipulijauhe, valkosipulijauhe, basilika ja mustapippuri. Niillä saa vähän makua lisää ruokiin ja jospa tottuisi sitten mausteisiin pienestä pitäen.

Täytyykin tänään ostaa ihan perunasipulisekoitus (miten en ookaan tätä aiemmin ajatellut, kiitos vielä Neven!) ja koittaa tehdä vaikka broilerikiusausta.

Onko teillä muuten kokemusta vispattavasta soijakermasta? Tai siitä valmiista painepurkissa olevasta soijakermavaahdosta? Onko se miten "viljaisen" makuista? Siis verrattavissa esim. maustamattomaan soijajogurttiin? Tekisi mieli joskus tehdä jotakin kahvitarjottavaa tai vaikka tuunattua "rahkaa" ja käyttää tuota soijakermaa, mutta mietityttää vain, onko se yhtä vehnäisen tai maltaisen makuista kuin soijajogurtti. Vai saakohan sen peitettyä hyvin sokerilla? :girl_sigh:
Kahvitarjottavista, jotka sopisi myös tytölle, lähinnä nyt tulevaisuutta ja juhlia ajatellen, olisi myös kiva saada vinkkiä. Vaikka eipä tuollaisen vuosikkaan nyt tarvikaan kahvipöydästä saada joka laatua maistaa, mutta joskus olisi kiva antaa jotakin maistaa, ettei tarvi aina tyytyä maissinaksuihin, -näkkileipiin tai gluteenittomaan keksiin, joka ei paljon miltään maistu.

Pureksittavat ruuat on tosiaan hakusessa, juuri tuon Nevenin mainitseman puheenkehityksenkin kannalta. Meille viime allergiapolikäynnillä painotettiinkin tuota, että saada tytön leuat tekemään töitä, että kasvojen lihaksisto saa tarvitsemaansa jumppaa. Onneksi meille on nyt tuon maissinäkkileivän lisäksi löytynyt gluteeniton leipä, jota voi paahtaa paahtimessa vähän rapemmaksi ja on enempi hampaille töitä.

Me saatiin rav.terapeutilta nippu mm. maissista olevia ohjeita, jos lumppa haluat, voin niistä jotakin tänne raapustaa :girl_smile:

Meilläkin on pääasiassa suolistolla oireileva tyyppi, vaikka ihollekin tulee kyllä ihottumaa, mutta ei kaikista ruoka-aineista, joista tulee vatsavaivoja ja yleensä sitten vaipansisältö "polttaa" nivustaipeet ja vaippa-alueen ihon rikki. Hidasta puuhaa tämä altistaminen tosiaan on ja meillä kun menee vielä yöunet ihan pipariksi, kun vatsavaivat valvottaa, niin kovin putkella ei huvita altistaa uusia ruoka-aineita, kun välillä olisi kertakaikkiaan kiva nukkuakin. :girl_sigh: Tässä vielä ennen hoitoon menoa täytyisi ainakin tuo possu testata.

Meillä on edessä ensimmäinen pidempi reissu tytön kanssa kuukauden kuluttua Viroon, ollaan 4 vrk. reissussa ja nyt jo ihmetettää, mihin saadaan kaikki ruuat pakattua. Kaiken lisäksi kun tytölle sopii vain pari valmisruokapurkkia (hipp:in peruna-maissi-kalkkuna, joka on sileää sosetta sekä bonan bataatti-kesäkurpitsa) noiden hedelmäsoseiden lisäksi, niin mielenkiintoista on, mitä meidän neiti syö tuon reissun ajan. Ei uskalla luottaa siihen, että Pärnun kylpylähotellista löytyy sopivaa ruokaa.

#316 pahe

pahe

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 094 Viestit

Lähetetty 28 helmikuu 2012 - 13:37

Lisää ruokavaihtoehtoja: risotto, pyttipannu, kasvispihvit, kiisseli ja murot (esim. Allermiinassa on puffimuroja eli 100% viljaa, eri laatuja).

Itse tein alkuun leivän seuraavasti: keitin paksua puuroa ja laitoin siitä "pitkulaisia kasoja" uunipellille ja paistoin noin 200 asteessa noin 20 min. Nyt, kun saa käyttää jo muitakin aineita, niin olen kaittanut taikinaan mukaan perunamuussia, vähän sopivia jauhoja ja öljyä. Esim. perunarieska onnistuu niin, että sekoittaa noin 2 dl perunamuussia, 1 dl hirssihiutaleita, pari rkl öljyä ja 1 tl leivinjauhetta. Sitten tarkentaa veden / riisijuoman ja riisijauhon avulla taikinan sopivan paksuiseksi ja taputtelee pellille rieskoiksi. Paistetaan 200 asteessa noin 20 min. Lisäksi olen antanut nyt riisikakkuja, kun riisi on ruvennut sopimaan. Hyvin voi vaihtaa sopivan viljan ohjeissa olevien viljojen tilalle.

Kahvipöytään olen kokeillut: muffinseja, pullaa ja kaurakeksejä. Reseptit näihin olen löytänyt histamiinin ja erimenun www-sivuilta.

#317 Neven

Neven

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 8 110 Viestit

Lähetetty 28 helmikuu 2012 - 21:30

Tässä on muuten yksi vauvanruokasoseen ohje, jota olen meidän neidille tehnyt, silloin kun kaupan ruoat eivät sopineet:

n.1kg-1,5kg bataattia
n.1kg-1,5kg kesäkurpitsaa
n.300-400g sopivaa lihaa, esim. kanaa, possua jne.

Tuo on helppo tehdä, keitetään liha ja vihannekset, ja sitten monitoimikoneella mössäksi, voi jättää myös hieman karkeammaksi, jos lapsi on jo isompi.
Tuota tein silloinkin, kun oltiin Hollannissa mummon luona, kun noita raaka-aineita saa aika helposti missä vaan. Suomessakin ollaan tuota sitten tehty, jos on menty jonnekin pidemmäksi aikaa. Hollannissa vaikeinta oli saada bataattia (vaikka Suomessa sitä saa täältä perähikiänkin marketista..)
ja ensin saatiinkin Rosamunda-perunaa :girl_sigh:

Jos teillä ei muuten monitoimikonetta ole, suosittelen hankkimaan, sillä on niin paljon helpompi tehdä isompia satseja vaikka tuota mössöäkin. Ja sitten sen mössö voi pakastaa piltti-purkeissa, tuosta satsista tulee n.15-20 pikkupurkillista.

Yritän kaivaa noita muita ruokaohjeita. Tänä iltana oli neitien päiväkodin talvijuhla ja olihan se kiva, kun olivat valmistaneet minun ohjeen mukaan muffinsseja myös Nupulle :give_heart: kun muut saivat pullaa, oma mehupurkkikin neidille oli hankittu, kun kaikki ei käy.

Me oltiin tänään ravitsemusterapeutilla ja sain nyt vastauksen siihen, miksi kaikki soijatuotteet eivät sovi vaikka soija muuten tuntuu sopivan. Nimittäin LISÄAINEET!!! Laitan teillekin tähän ne neljä numeroa, joita kannattaa vältellä, koska on muuten todella ärsyttävää. Jos lapsi on todella allerginen, niin silloin nuo lisäaineetkin voivat olla syynä, joten kannattaa olla tarkkana!

Lähetetty kuva

#318 Neven

Neven

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 8 110 Viestit

Lähetetty 28 helmikuu 2012 - 22:46

Tässä pari reseptiä. Pipareiden tekeminen on hieman haasteellisempaa, mutta noiden muffinssien teko on todella helppoa.Muffinsseja voi pakastaa, mutta ovat sitten hiukan kovia, mutta olen tarjoillut ne sitten pakastuksen jälkeen hillotäytteellä tai hedelmäsoseen kera ettei olisi niin kuivaa.

Meillä syötiin myös laskiaisena pullien sijaan laskiaismuffinsseja ja hyvin kelpasivat :girl_sigh:

NUPUN(JOULU)PIPARIT

100g sopivaa margariinia
0,75dl sokeria
0,5dl tummaa siirappia (Huom: vaalean siirapin tärkkelys on ohrasta, eli se ei käy meille)
vajaa 0,5dl vettä ja 1tl psylliumia/ksantaania
2.5dl hienoja riisijauhoja
1,5dl perunajauhoja
0,5dl Maizenaa
1tl leivinjauhetta
(kanelia, kardemummaa tms. maustetta joulupipareihin tai sitten ne voi jättää täysin poiskin)

Kiehauta margariini,sokeri,siirappi (ja mausteet). Jäähdytä. Sekoita tällä välin psyllium/ksantaani vesitilkkaan. Lisää psyllium/ksantaani sokeriseokseen ja lisää jauhot, joihin on sekoitettu leivinjauhe. Laita hetkeksi jääkaappiin tekeytymään.Kaulitse taikina pienissä erissä jauhoja apuna käyttäen silikonisen alustan päällä, ota muotilla kuvioita ja paista ne uunissa 200asteessa 5-7min, kunnes ne saavat väriä ja irtoavat hyvin alustasta. Anna pipareiden jäähtyä, ennenkuin liikutat niitä
Jos piparit leviävät kovasti uunissa, lisää hiukan esim.riisijauhoja!

Näitä keksejä voi tehdä eri variaatioita, olen tehnyt myös täysin ilman maissia, jolloin olen laittanut 2,5dl riisijauhoja ja 2dl perunajauhoja, mutta tämä saattaisi onnistua myös niin, että korvaa riisijauhon perunajauho/maissijauhoseoksella, kannattaa itse hakea sopiva koostumus.
Ja lumppa voisi tietysti kokeilla kaurajauhoa ja perunajauhoja/Maizenaa.
Tämän taikinan tekemiseen kannattaa käyttää aikaa ja noudattaa ohjeita huolella, lopputulos on silloin varmemmin hyvä...

NUPUN MUFFINSSIT

1dl aprikoosisosetta(1prk Pilttiä) TAI muuta sopivaa sosetta mangoa, päärynää tms.

1dl margariinisulaa

1dl sokeria

1dl perunajauhoja

1dl maissijauhoja

1tl leivinjauhetta

Sekoita kaikki aineet sähkövatkaimella vatkaten. Annostele muffinivuokiin. Paista 200 asteessa noi 15 minuuttia.

alkuperäisestä reseptistä meille sopivaksi muokattu

BATAATTIMUFFINIT (maidoton, munaton, luontaisesti gluteeniton)

1 dl bataattisosetta
1 dl margariinisulaa
1 dl sokeria
1 dl tattarijauhoja
1 dl tapiocajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Tuosta muffinssireseptistä huomaatte, että niitä voi aika huoletta muokata itse omalle lapselle sopivaksi, niin olen itsekin tehnyt. Toki muffinsseihin voi sitten lisätä vaikka mustikoita tai muita sopivia marjoja jos haluaa, sellaista olen aikonut kokeilla seuraavaksi, tai sitten baanaaniakin voisi kokeilla.

Lähetetty kuva

#319 Neven

Neven

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 8 110 Viestit

Lähetetty 28 helmikuu 2012 - 22:52

Emni: Olemme kokeilleet soijakermoja ja minusta maistuvat paremmalta kuin kaurakermat. En muista mitähän merkkiä se oli, kun kokeiltiin miehen kanssa ja tultiin siihen tulekseen että menettelee :grin:

Kaurakermoista ja -maidoista kannattaa ottaa sitten Oatlya, tänään juuri sain kuulla, että sillä merkillä on käytetty puhdasta kauraa ja Keijun sekä Gogreenin tuotteet eivät ole puhtaasta kaurasta, vaan siinä voi olla mukana jotakin muutakin. Meidän neiti on ainakin niin herkkä että siinä syy, miksei se kaura ole sopinut tähän mennessä kermana, mutta sitten kaurajogurtti taas on, ne Yosan jogurtit ovat puhtaasta kaurasta ja siksi turvallisia kokeillla, jos vaan sitten löytyy sopiva maku. Meidän neidille siellä on tasan yksi maku olemassa tällä hetkellä...

Lähetetty kuva

#320 Tiffany

Tiffany

Tavis

• Jäsen
  • PistePiste
  • 84 Viestit

Lähetetty 29 helmikuu 2012 - 11:46

Jaanpa tässä meillä äskettäin hyväksi havaitun keksiohjeen.

1 osa sokeria
2 osaa margariinia tai voita
3 osaa sopivia jauhoja

sekoita kulhossa pehmennyt margariini sokerin ja jauhojen kanssa käsin. Kauli, tai painele käsillä pieni määrä kerrallaan vajaan sentin paksuiseksi ja ota muoteilla kuvioita tai tee pallosia ja litistä sormin tai haarukalla leivinpaperin päällä. Paista 160 asteessa 15 minuuttia.

Taikinaan voi lisätä kaikenlaisia omia mausteita mitkä sattuvat sopimaan, vaikkapa vanilliinisokeria, rusinoita, kuivattuja marjoja jne. Ja päälle voi ennen paistamista laittaa sopivia koristeita. Vaikka raesokeria tai strösseleitä tai muita kaupan kakunkoristeita, mitkä sattuvat sopimaan. Tosin kakunkoristeiden kanssa joutuu olemaan tarkkana, muistelen että nonparelleissa on vehntärkkelystä mutta strösseleissä ei.

Itse tein ekan taikinan seuraavalla ohjeella:
25g sokeria
50g sinistä keijua
75g täysjyvämaissijauhoja

Nelivuotiaan vehnäallergikon kanssa saatiin tästä leivottua melkein pellillinen pieniä keksejä piparimuoteilla ja hän koristeli ne strösseleilllä ja värillisillä sokerirakeilla.

Vehnällisille tein jokseenkin samalla ohjeella vehnäjauhoista rusinakeksejä ja sellaisia peruskeksejä missä oli vähän raesokeria koristeena ja olivat hyviä. Suklaakeksejäkin tuosta saisi lisäämällä suklaamuruja ja vaikka korvaamalla osan jauhoista kaakaojauheella, meillä vain suklaa on vielä poissa käytöstä (mutta äiti haaveilee...)

Muoks. Huom! Korjaus!
Olin vaihtanut vahingossa sokerin ja margariinin paikat ohjeessa. ja nyt ne on siis tässä oikein päin, mutta jos ehdit jo ottaa ohjeen niin tarkista se. Pahoitteluni :(
(sen siitä saa kun kirjoitttaa väsyneenä, mutta kun pienempi lapsista sairastaa...)

Viimeksi muokannut Tiffany, 01 maaliskuu 2012 - 11:53 .

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: allergia