Sign in to follow this  
Followers 0
pom

Ulkomailla syntyneen kastaminen

8 posts in this topic

Meilla olisi nyt ajankohtainen tuon pienen kastaminen. Ensi viikolla on aika paikalliseen town halliin rekisteroimaan syntyminen, josta saadaan syntymatodistus.

Onko kastamiselle joku aikaraja? Kun jossain sanotaan etta se tulisi tehda (tai tehdaan yleensa?) parin kuukauden kuluttua syntymasta, muuten lasta ei rekisteroida kirkkoon vaan maistraatin rekistereihin tjsp. Vai onko silla valia vaikka meneekin maistraatin rekisteriin, voiko sen siis kastaa sitten kirkkoon vaikka puolen vuoden ikaisena?

Kummit ja muut sukulaiset eivat tule olemaan paikalla, joten voimmeko pitaa ns muodollisen tai virallisen kastetilaisuuden vaikka Lontoon suomalaisella kirkolla jolla lapsi saadaan rekisteroitya kirkkoon, ja sitten myohemmin Suomessa sen itse kastejuhlan siunaamisen kera kummeille ja sukulaisille? Tai viela parempi, onnistuuko jos lapsi vain rekisteroidaan kirkkoon 'paperilla' nain aluksi ja sitten myohemmin taas pidetaan tuo tilaisuus?

Sori sekavat sepustukset, ja kiitos jos joku osaa opastaa. Evl.fi sivuilta en paljoa apuja loytanyt, pitaa viela yrittaa googlettaa.

 

Ja sitten seuraavaksi passin hankkiminen ja Suomen konsulaatin ihanien virkaintoisten tatien kanssa asioiminen <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä selvittelin asiaa Belgian kannalta, kun meidän lapsi tullaan kastamaan Suomessa. Mä en tiedä onko sun mies suomalainen, mutta koska äiti on suomalainen, niin kansalaisuuden saa 'automaattisesti'. Tämä tarkoittaa sitä, että täällä syntymätodistus pitää viedä apostillella vahvistettuna lähetystöön ja sieltä sitten toimittavat tiedot maistraattiin, jotta lapsi rekisteröityy Suomen kansalaiseksi.

 

Mitään ns. välikastetta ei ole pakko tehdä, koska lapsi on rekisteröity, vaan voitte kastaa lapsen sitten kuin haluatte vaikka Suomessa. Kastamisella ei ole aikarajaa, mutta nimen ilmoituksella ja rekisteröinnillä on. Eihän kaikkia lapsia kasteta ikinä, jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon tms. Näin mulle ainakin selvitettiin :lol:.

 

Jos haluat toimittaa kasteen Suomessa, niin lapsella tulee olla kaksi ev. lut kirkkoon kuuluvaa kummia. Näitten kahden lisäksi voi ottaa sitten muistakin uskonnoista kummeja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin poika syntyi täällä Norjassa ja kastettiin n.6kk ikäsenä Suomessa kun oltiin kesälomalla :)

Eli riittää kun rekisteröi vaan aluks.

Ja tosiaan kasteelle ei ole mitään aika rajaa, kastetaan niitä aikuisiakin ja joitain ei koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hyva tietaa etta ei silla kasteella mitaan kiiretta ole, kunhan vaan rekisteroi tuon pirpanan lahetystossa.

Kiitti neuvoista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

pom, ei ole kiiretta. Meidan tapaus kastetaan huhtikuun alussa ja se on silloin viikon paalle vuoden vanhan :P Nyt just olen hommaassa apostillea hanen syntymatodistukseen jotta voin ilmoittaa tiedot Suomen vaestorekisteriin. Tama on se asia joka olisi ilmeisesti pitanyt hoitaa jo aikaisemmin mutta saamaton kun olen :rolleyes:

 

Katetilaisuus pidetaan suomalaisella merimieskirkolla ja papin mukaan kummien paikalla olo ole valttamattomyys mutta toki suotavaa. Kirkon sivuilta loytyy kanssa aika paljon infoa, http://www.finnishchurch.org.uk/

 

Muoks, samaa siis kaikki muutkin ovat jo sanoneet, tuli vaan nyt itsekkin kirjoitettua :)

Edited by Helsbels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitaan sen kummempaa lisattavaa, paitsi etta yhdelle Suomalaiselle (nyt jo aikuisten lasten) aidille oli kaynyt niin, etta Suomalaisen merimieskirkon papin kastaessa lapset paikallisessa kirkossa (tulee siis n. kerran vuodessa Lontoosta tanne periferiaan) han oli ilmoittanut sitten lapset Suomen vaestorekisteriin. Aiti ei ollut tasta siis tiennyt mitaan ennenkuin aikuinen poika sitten Suomessa pidatettiin kun ei ollut kaynyt asepalvelusta! Sai helposti vapautuksen, koska on ulkomailla vakituisesti asuva, mutta siis ihan noin vaan (taysin OT:na) poikien aideille tiedoksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi syntyi ulkomailla, ja jokunen suomalaistuttu on kysellyt, että milloin kastetaan. Ruvettiin miehen kanssa miettimään, että hmm, milloin, missä, ja lopulta: miksi? Syntymämaassa piti joka tapauksessa ilmoittaa jo lapsen nimi ja se on jo annettu ja rekisteröity sekä syntymämaassa että Suomessa (eli ilmoitimme maistraattiin lapsen syntymän + nimen +syntymätodistuksen, jossa lapsen koko nimikin on jo näkyvissä). Tiedänhän mä toki, että kaste on muuta(kin) kuin nimen anto- ja julkistustilaisuus, mutta käytännössä se on mun mielessäni aina vain palvellut tuota nimiasiaa. Itse oon tyypilliseen suomalaiseen tapaan tullut vauvana kastetuksi, käynyt riparin, mutta yhteys kirkkoon on jäänyt lähinnä häät ja hautajaiset-tyyppiseksi, mitä nyt kerran kakarana käytiin joulukirkossa. Nyt sit mietin, että miksi ihmeessä mun pitäisi liittää väenvängällä toisella puolella maapalloa asuva vauvani suomalaiseen ev.lut. kirkkoon jäseneksi (ehtiihän sen myöhemminkin, tai viimeistään lapsi sitten teini- tai aikuisiässä, jos itse haluaa niin, eli oikeastaan, miksi ja millä oikeudella mä päättäisin lapsen puolesta tän asian?). En ole vielä keksinyt hyvää syytä, joten lapsi on yhä kastamatta. Tyytyväisenä silti porskuttaa, pikkupakana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0