Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

Noro-virus

44 posts in this topic

Kertokaapas kaikki, joilla on kokemusta tästä viruksesta (siis Noro-virus), että minkälaista sairastelua tästä on seurauksena? Onko tauti vienyt sairaalaan? Jos on, onko tautia jotenkin todettu testein tms.?

 

Mitä hygieniaohjeita Noro-viruksen varalle on tai miten itse olette toimineet (mahdolliset likaiset vaipat, lakanat, vaatteet jne.)?

 

Netistä löytyy varmasti hirveästi tietoa tästäkin viruksesta, mutta haluaisin kuulla kommentteja ja kokemuksia teiltä muilta vanhemmilta.

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tietoa mitä on suosituksia hygieniasta, mutta omia kokemuksia on kyllä kertoa (valitettavasti...).

 

Mä sain ton per***een taudin sairaalasta tuliaisina, kun siellä oltiin muutama päivä antibioottitiputuksessa typyn kanssa. Ja en kyllä suosittele kelleen, muutoin kuin erittäin tehokkaana laihdutuskuurina. Yäks. Tavaraa tuli molemmista päistä, ripuli oli ihan vesiripulia ja ekaan 10 h mikään ei pysynyt sisällä (ei edes suullinen vettä, vaan se tuli n. puolen tunnin päästä mahahappojen kanssa hissillä ylös). Kuumetta oli, eli tauti veti sen parin päivän jälkeen niin veteläksi ettei tosikaan. Ruokaa kun ei sattuneesta syystä juurikaan tehnyt mieli. Onneks sen ekan 10 h jälkeen alkoi Osmosal pysyä sisällä... Miehellä oli sama kuvio, typyllä oli onneksi vähän lyhyempi versio taudista eli oksensi vaan 3 krt (itse kävin vessanpönttöä halaamassa 30-45 min välein ekat 10 h) ja vesiripuloi suunnilleen päivän, puolitoista (itsellä kolme-neljä päivää).

 

Sairaalaan (takaisin) ei joutunut meidän perheestä onneksi kukaan, mutta tauti kyllä kävi läpi ihan jokaisen joka oli meidän kanssa tekemisissä sen kahden vkon aikana mitä sairastettiin meidän perheessä (kukin oli siis vuorollaan kipeänä). Eli mummot ja vaarit kävi saman tehokuurin läpi :P .

 

Eli siis tiivistetysti - noro leviää ainakin mun kokemuksen mukaan tuhannen tehokkaasti pisaratartuntana (en ollu sairaalassa missään tekemisissä muiden potilaiden kanssa, kävelin vaan osaston käytävällä pari kertaa...). Oman sairastelun aikana olin koko ajan pesemässä / desinfioimassa käsiä, en suukotellut / halinut ketään ja koskemaankin pyrin mahdollisimman vähän. Typyn ollessa sairaana pesin likaiset vaatteet ja vaipat joka päivä, lakanat vaihdoin tosin vasta kun tyttö oli parantunut - me kun oltiin siinä vaiheessa miehen kanssa omat taudit jo sairastettu niin ei ollut enää siitä huolta... Norosta kun tulee onneksi se muutaman kk:n immuniteetti.

 

Muoks. Niin ja ihan aikuisten oikeesti jos/kun haluaa säästää muut tolta taudilta niin olkaa pois hoidosta/töistä sen pari oireetonta päivää - meillä toinen mummi ja vaari kun sai tartunnat vasta kun luultiin että ollaan terveitä ja uskallettiin pyytää ne käymään...

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekava ja kiireessä kirjoitettu viesti:

 

Meillä neiti ripuloi viisi päivää, mutta oli muuten ihmeen pirteän oloinen. Mumminsa sai saman taudin ja oksenteli 4 päivää, me vanhemat olemme selvinneet toistaiseksi vaan mahan vellomisella ja väsähtäneellä ololla. Oletan että tauti on meillä kaikilla sama.

 

Me yritimme vain tehostaa käsienpesua kun neiti sairastui, mutta myöhästyimme:( Tauti saattaa itää 2 päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mekin luultiin että mm. mies pääsi pelkällä vatsan vellonnalla, mutta varsinainen tauti puhkesi vasta pari päivää myöhemmin... Sama juttu tuolla mummilla joka sai taudin vasta "jälkijunassa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain noroviruksen mun kotihoidon asiakkaalta jonka passitin sairaalaan. Tosin siinä vaiheessa en vielä tiennyt että kyseessä oli noro. Sairastuin itse siihen seuraavana yönä ja se oli ihan helvettiä siis jotain aivan kamalaa. Molemmista päistä tuli tavaraa ja hyvä kun pöntöllä pystyi edes istumaan. Musta tuntui että oisin ollut tuhannen pöllyssä sen koko yön.

Työnantajani vaati että testauttaisin onko minulla oikeasti se virus, hän kun ei sitä uskonut ja me emme tienneet tämän asiakkaan norosta ennenkuin hänet kotiutettiin. Kysyin testauksen mahdollisuutta terveyskeskuksessa, mutta hoitaja sanoi etteivät he lähde sitä milläänlailla testauttamaan kun se on niin kallis toimenpide. Tai sen toteaminen maksaa, tiedä sitten. Joka tapauksessa sain kaken tämän hyvän lisäksi työnantajaltani syytteen työyhteisön terveydentilan vaarantamisesta kun en ollut itseltäni tätä noroa testauttanut, no mutta se onkin jo toinen tarina...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katz: Eeeeeih! Mä en meinaa saada tautia! Sairastin tammikuussa ihan tavisvatsataudin ja siinäkin oli riittämiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omakohtaista kokemusta ei onneksi ole.

 

Kannattaa muistaa vielä taudin mentyä ohi siivota kunnolla kaikki paikat, missä virusta voi olla: vessa, ovenkahvat, lattiat (jos on siis oksennettu lattialle) jne. Mielellään klooripuhdistusaineella. Tauti kun voi oikeissa olosuhteissa vielä parin viikon päästä tarttua pinnoilta.

 

Vaippojen, vuodevaatteiden yms. pesemiseen riittää kai normaali 60 asteen pesu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on sellanen tauti, että luulee kuoleman jossain vaiheessa tulevan. Meillä kävi niin, että meillä oli toisakymmentä vierasta kylässä eikä edes vielä silloin tiedetty tautia kantavamme, mutta kaikki vieraat sairastui parin vuorokauden sisällä tautiin eli on tosi ärhäkkä tarttumaan. Me saatiin se melko varmasti yhdestä kyläpaikasta, jossa oli tauti ollut viikko sitten eli suosittelen kyllä huolellista desinfiointia ja siivousta jos tauti iskee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ite sairastanut noron. Se on aivan karmea tauti ja mää päädyin tsiljoonan asteen kuumeessa puolalaiseen sairaalaan tiputukseen. Jos jotain sai pysymään sisällä niin pitkään, ettei sitä oksentanut pihalle, se tuli hetken päästä toisesta päästä pihalle.

 

Se myös tarttuu erittäin herkästi ja vielä senkin jälkeen, kun oksentelu on alkanut ja jopa jonkin aikaa sen jälkeen, kun oireet ovat kadonneet. Hyvää käsihygieniaa kannattaa toki ylläpitää, mutta yhdetkin noro-oksut, jos joutuu siivoamaan (tai edes näkemään), tartunta on usein siinä. Ja se tosiaan tarttuu pinnoilta pitkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinnoilta tarttumisesta vielä sen verran, että siitä löytyy todnäk meillä tuo viimeisten tartuntojen lähde. Eipä sitä silloin tiedetty, mut tulevaisuudessa tietää paremmin.

 

Ja tosiaan, pöpön ollessa pahimmillaan jopa toivoo että kuolema tulis niin ei tarttis enää oksentaa ja/tai juosta vessaan toivoen ehtivänsä... Raskaana ollessa tuo on meinaan vielä tuhannen paljon pahempi kokemus, mulla alkoi järjettömän kipeät supistelut sen 10 h pahoinvoinnin jälkeen, kun vatsalihakset oli ihan krampissa. Ja kesti pitkään, varmaan parisen viikkoa, että ne loppui (osittain, jatkuu välillä edelleenkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko munkin kommentoida, kun kolahti tää aihe. Meillä sairastettiin viime kuussa tuo norovirus. Rajuin tauti, mitä olen kokenut. Tavaraa tosiaan tuli molemmista päistä, kuumetta oli yli 39 ja tauti oli tosi kauhea. Meillä aikuisilla oli nopeaa ja itse vessassa juoksua kesti vain 12h, mutta neidillä tauti kesti 8 vrk. Käytiin lääkärissä kahteen otteeseen, mutta kun saatiin kotona juotettua niin ei onneks tarvinnut mennä sairaalaan. Meille sanottiin myös että kaikki pinnat pitää desinfioida kunnolla, eli lattiat, pöydän pinnat ja ovenkahvat pestiin kloritella. Kaikki vaatteet, lakanat ja pyyhkeet pesin 60 asteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten Norovirus eroaa Rotaviruksesta??? Eiks molemmat ole yhtä tappotauteja??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se voi tarttua vielä 5-10 päivää sairastamisen jälkeen. Eritteistä eli käsihygienian pitää olla tosi hyvää.

 

Ja kaikki mitä vaan voi pestä 90:ssä, kannattaa pestä.

 

Ovenkahvat ja hanat voi desinfioida käsidesillä. Meilla on kaksi vessaa ja mahataudeissa varaamme yhden vessan vain potilaan käyttöön, kukaan muu ei käy silloin siellä (siis oven sisäpuolella) ennen kuin se on kunnolla pesty kloriitilla.

 

Noro

 

Rota

 

En nyt lukemieni linkkien perusteella kuitenkaan osaa sanoa mikä ero noilla olisi. Tai siis ainakaan merkittävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rota on tavallisin lapsilla ja sitä vastaan on rokote. Taudin sairastaminenkin tuo melko hyvän immuniteetin sitä vastaan.

 

Noroa esiintyy kaikissa ikäryhmissä ja siihen ei muodostu samanlaista vastustuskykyä eli sen voi sairastaa useamman kerran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vaan tuossa mietin rota-rokotteen hyötyä kun mistä sitä tietää mitä mahatautiripuli viruksesta on kyse. Huonolla tuurilla säästyt rotaviruksen aiheuttamalta kakalta, mutta vedät noroviruksen tauteja pari putkeen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noroon tulee sairastamisen yhteydessä muutaman kk:n kestävä immuniteetti, mutta ei siis pidempi. Nimim. Mulla oli melko varmasti vuoden sisään jo toinen noro, eka viime juhannuksen alla ja nyt uudenvuoden jälkeen. Samasta taudista oli ihan satavarmasti kyse, ja jo ton ekan jälkeen toivoi ettei sitä saa enää IKINÄ uudestaan...

 

Ja Rotaan tulee siis kertasairastamisella pysyvä immuniteetti, siihenhän koko tuo rokote perustuu. Se kun on yleisin alle 2v lasten ripulitaudin aiheuttaja. Noro sen sijaan on yleisin nuorilla ja aikuisilla.

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuinka kauan noroviruksen sairastanut voi viela tartuttaa? Kuinkakohan pian sairastaneeseen huusholliin uskaltaa menna vauvan kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

me oltiin su synttäreillä jossa perheellä oli 2vko aiemmin ollut noro. olivat putsanneet kaikki paikat kloritella mutta silti 2pv juhlien jälkeen kaikki juhlissa olleet (paitsi he itse) olivat norssa. tarttui siis ilmeisesti jostain pinnalta, rappustenn kaiteesta tms. minulla tauti kesti vain vuorokauden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jostain luin, että norovirus elää tosi kauan. Voi mm. jossain matossa tai sohvassa elää jopa 12 vuorokautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistelen lääkärianoppini viime vuonna sanoneen, että noroviruksen tarttuma-aika on n. 2 viikkoa. Kannattaa tosiaan olla vähän liiankin varovainen tuon taudin kanssa, on se sen verran kamala pienillä lapsilla. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itämisaika Norossa on vähän lähteestä riippuen 10-48h, mutta tartuntakykyisenä se säilyy paljon kauemmin. Ulosteisiin virusta erittyy vielä 1-3 viikkoa ripulioireiden loputtuakin ja esim. oksennuksen tahraamassa matossa voi elää 12 vuorokautta, jostain luin, että jopa kolme viikkoa!

 

Ihan kamala tauti!

 

Ktl:n sivuilla on hyvää tietoa, samoin Terveyskirjastossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpa vanhaa aihetta.

 

Meillä oireina on ollut todella vetinen ripulointi (keskivaiheilla tautia pienemmän lapsen kakka oli kuin riisimuroa, ihan näöltäänkin), oksentelua ja lämpöilyä. Olo on kuin olisi isompikin kuume, mutta ihan vain lämmön puolella mittari on. Voisko tämä nyt olla sitä norovirusta? Tarttuma-aika oli noin 48h, äkilliset oireet alkoi oksentamisella ja ripuloinnilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan... Mythän tätä on taas liikkeellä...

Voi ällötys. Sairastettiin noro 2008 kun poika oli vielä alle vuoden ikäinen. Hirveä tauti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me sairastettiin noro jouluna. Mies, minä ja vaari sairastuttiin aattoyönä. Miehelle riitti yksi oksennus+lämpö. Itse oksensin tunnin välein + ripuloin. Kuumetta 38 astetta. Oireet kesti reilu 24 h.

Ehdittiin jo toivoa, ettei lapset sairastuisi mutta esikoinen sairastui 3 päivää myöhemmin. Vatsa löysällä ja oksensi kerran. Kuumetta 38.8 astetta. Mutta siinä oireet sitten olikin.

Pidetään 2 viikkoa karenssissa asuntoa, koska voi tarttua vaikka pinnat on pyyhitty.

Inhottava tauti :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0