Sign in to follow this  
Followers 0
onion

Saako kylpylässä kuvata?

29 posts in this topic

Ollaan menossa puolivuotiaan kanssa ekaa kertaa kylpylään, ja tietty ois kiva ottaa pari kuvaa kökötyksestä lastenaltaassa ja vaikka kylpytakki päällä kahviosta.. Mutta onkos kylpylöissä kuvauskielto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uimahalleissa ainakin on, joten voisin kuvitella saman koskevan kylpylöitä. Ihmiset eivät ole kovin innostuneita joutumaan tuntemattomien kuviin uimapukusiltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin jo ja olihan siellä kuvauskielto allasosastolla. Otin kuitenkin puolisalaa pari näppäsyä lastenaltaassa pelkästään omasta muksusta, muita ei näkynykään mailla halmeilla. Tavallaan kyllä ymmärrän tuon kiellon mutta mutta.. Pakko omasta ottaa silti. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Serenassa käy kamerat vähän väliä. Ties kuinka monen venäläisen lomakuvia mäkin bikineissäni "kaunistan". <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei miulla ollut käynyt mielessäkään, ettei kylpylöissä saisi kuvata, toisaalta nuo syyt ovat kyllä ihan ymmärrettäviä. Eikä itsellä ole tarvetta ollut kuvatakaan, otsikko vaan herätti mielenkiinnon, miksei saisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan aina kuvattu lastamme kylpylässä ja en ole kyllä kieltoja huomannut. Usein olen kyllä aika sokea eli hyvinkin olen voinut kävellä huomaamatta niiden ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei käynyt mielessäkään että kylpylässä voisi edes kuvata. Itse en uskaltaisi kameraa viedä veden lähelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihih, vähän huvittaa ja ahdistaa ajatus siitä, että joku täysin tuntematon olisi tallentanut mut uimapukusillani valokuva-albumiinsa. Tosin eihän kyllä kukaan kiellä kuvaamasta kesällä uimarannallakaan, ja aika paljon vähäpukuista porukkaa sielläkin on. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän muiden asiakkaiden kuvauskiellon, mutta josko sitten saisi kuvata, jos rajaa kuvaan vain sen oman lapsen? Ei kyllä ole tullut itselleni mieleenkään kylpylässä tai uimahallissa kuvaaminen, enkä minäkään tahtoisi patsastella kenenkään toisen kylpyläkuvissa, mutta eiköhän jokainen osaa olla hienotunteinen ja rajata kuvan niin ettei siinä näy ylimääräistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katselin tuossa juuri tuttavaperheen lomakuvia kylpylästä, enkä kyllä osannut edes ajatella että olisi ollut jotenkin epähienoa kuvata siellä. Pääasiassa oli tietysti kuvattu omaa perhettä, mutta väkisinhän siellä joku muukin on kuvien reunoille eksynyt.

 

Entäs sitten uimarannat? Kyllä meillä on ainakin kamera ollut käytössä rannallakin, eikä siinäkään ole käynyt mielessä että mahtaako nuo lähellä olevat kuvitella että kuvataan salaa niitä tai jotain muuta kieroutunutta.

 

Olen sitten vissiin kovin sinisilmäinen, kun ei ole moiset ongelmat edes mieleen juolahtaneet.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan kyllä kuvattu kylpylässä ja rannalla, niin etelässä kuin kotimaisissakin oloissa. Jos olis ollut kieltolappu, en olisi sitä viitsinyt varmaan uhmata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On mullakin paljon uimarannalla otettuja kuvia, joissa näkyy myös muita ihmisiä, vaikka tietenkään en heitä ole kuvannutkaan mitenkään tarkoituksella. Täydellä rannalla vaan on lähes mahdoton rajata kuvaa niin, ettei ketään muuta osu kuvaan. Mä olen huomannut, että kummasti sitä omia kuviaan katsoo niin, että kiinnittää huomionsa vain niihin omiin lapsiin eikä meinaa huomatakaan sitä pulskaa bikinitätiä siellä reunassa... Onkohan mulla sitten valikoiva näkö vai osaanko keskittyä olennaiseen, en tiedä, mutta olen aika varma, että se täti bikineissään ei olis mielissään, jos tietäis komeilevansa meidän perhealbumissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalevassa oli eilen juttua tästä.

 

Jutun mukaan kuvauskielto on laiton, koska lipun ostamalla kuka vaan voi uimahalliin/kylpylään tulla, joten se on yleinen paikka. Ainoastaan jos pesutiloissa kuvailisi yksityistä loukkaavalla tavalla, niin sitten asia olisi toinen. Kieltokyltitkin ovat siis perusteettomia. Mutta jutussa käsitellyn uimahallin kanta oli se, että jos virkavalta ei kieltokylttiä revi seinältä alas, niin he eivät asialle tee mitään, vaan pitävät laittoman kieltonsa. Perusteena se, ettei nykyaikana voi tietää mitä itse kukin altaassa kuvailee.

Mut mä kyllä näkisin lastansa kuvaavan vanhemman liikkuvan vähän eri sarjassa mitä esimerkiksi piilossa olevalla kameralla kuvaavan miehen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kuin Unna kertoikin, mullakin on se käsitys, että kylpylöissä voi kuvata siis allasosastolla ei tietty suihkussa/saunassa. Ja rannalla nyt ainakin saa kuvata, sillä se on julkinen paikka, jonne kuka tahansa voi mennä. Kuvan käyttötarkoitus se kai ratkaisee, mikä on kiellettyä ja mikä sallittua. Jos vaikka kylpyläkuva julkastaisiin epähygieenisistä asiakkaista kertovan jutun yhteydessä ja siinä olisi selvästi tunnistettavissa olevia ihmisiä, niin silloin olisi eri asia. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin töissä paikassa, jossa oli allasosasto ja kuvaaminen altaalla oli ehdottoman kiellettyä. Luvan kysymällä sai kuvata omaa muksuaan, jos muut asiakkaat eivät joutuneet kuviin. Ja tästä oltiin tosi tarkkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näin myös meillä vauvauinnissa joka siis on uimahallissa että kysymällä saa omaa vauvaa kuvata, mutta topakasti kävivät huomauttamassa jollekin tuntemattomalle mummolle joka otti kuvia meistä yleensä. Mikä on ihan hyvä mun mielestä, en todellakaan haluaisi meidän jälkikasvun päätyvän jonkun hullun pervon kotikokoelmiin... :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miettikääs sitä että joku pedofiili/vanha likainen äijä koskettelee itseään teidän/teidän uimapukuisten lastenne kuvien kanssa... En todellakaan ihmettele kuvauskieltoa. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä on ok, jos ottaa omasta porukasta (lapsista tms.) kuvia ja siihen tulee vahingossa/tilanteen pakosta yksittäisiä ulkopuolisia mukaan. Siinä vaiheessa alkaisin huolestua, jos huomaisi että joku näpsii kuvia ihan satunnaisista ihmisistä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miettikääs sitä että joku pedofiili/vanha likainen äijä koskettelee itseään teidän/teidän uimapukuisten lastenne kuvien kanssa... En todellakaan ihmettele kuvauskieltoa. <_<

 

Mun mielestä tää on jo vähän ylihuolestunutta. Inhottava ajatus, tottakai, mutta voihan se äijä niitä kuvia räpsiä esim. uimarannalla tai leikkipuistossa (kesäinen shortsit+t-paita-asu ei loppujenlopuksi paljon enempää peitä kuin uimapukukaan) tai vaikka kadulla kulkiessa. Ja kuva on kuitenkin vaan kuva, enemmän mua huolestuttais, jos se äijä tulis sinne kylpylään tai leikkipuistoon paikanpäälle itseään hiplaamaan, saati sitten että lapsia hiplais.

 

Mun mielestä on ok kuvata omaa lastaan/seuruettaan, vaikka siihen sitten joitain muita ihmisiä sattumalta tulisikin taustalle. Sen sijaan ei ole ok alkaa vartavasten kuvaamaan ventovieraita ihmisiä (ainakaan kysymättä lupaa siihen). Tietysti jos paikassa on kuvauskielto, niin sitä pitää noudattaa sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin ajattelisin asian niin ettei mitään kieltoa tarvi olla.. Kunhan pysytään kameroiden kanssa siellä altaiden puolella missä on ihmiset pukeissa.. Ja voihan sitä kameraa kaivaa näkyville vähän ennen kuvan ottamista, niin tietää sitten ihmiset ympäriltä siirtyä jos eivät välttämättä halua kuvaan.. Tai vaihtoehtoisesti itse katsoa ketä takana on.. Mä en ainakaan välttämättä haluais omiin kuviin kauheesti vieraita taustalle hengailemaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olimme juuri pari viikkoa sitten kylpylässä ja kamera mukana altaalla. Kukaan ei tullut kieltämään tai kommentoinut mitään... ??? eli en sitten tiedä mikä olisi ihan virallinen kylpylän vastaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkkana julkaisemisessa

Pelkkä lupa kuvaamiseen ei anna kuvaajalle mahdollisuutta käyttää kuvaa haluamallaan tavalla. Omaan albumiin otoksen toki saa liimata, mutta kuvan julkaiseminen esimerkiksi näyttelyssä, lehtikuvana, internetissä tai mainoksessa onkin jo toinen juttu.

 

Rikoslaki kieltää levittämästä yksityiselämää loukkaavaa tietoa suunnilleen näin:“Joka oikeudettomasti joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamallalukuisten ihmisten saataville esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa... on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.”

 

Olennaista ei ole väline - lehti, kadunvarsi-ilmoitus tai vaikkapa internetin keskustelupalsta - vaan kuvan saattaminen lukuisten ihmisten saataville. Todellista vahinkoa ei tarvitse tapahtua, jo pelkkä mahdollisuus riittää

 

Tuon enempää en löytänyt kuvaamisesta ja laista... eli kait periaatteessa voi kuvata yleisesti kylpylässä, kunhan ei missään nimessä mitään noloa muista ihmisistä, eikä tietenkään wc, tai pukuhuoneiden alueilta. Eikä tietenkään julkaise niitä kuvia missään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylpylä on yksityinen tila, joten varmaan lupa kannattaa kysyä ennen kameran käyttöä, vaikka muita asiakkaita ei linssin taakse sattuisikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0