uhra

Ovulaatiokivut

66 posts in this topic

Onko täällä muita, joilla on voimakkaitakin ovulaatiokipuja? Itselläni on juilinut koko viikon ja tänään olen huomannut kivun säteilevän jopa laajemmalle kylkeen ja selänkin puolelle. Mistä moinen voi olla merkki? Onko se edes normaalia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on välillä just sellasia vihlovia kipuja. En tiedä mikä on normaalia, mutta joskus mulla vihlasee tuolta jostain niin, etten pysty hetkeen liikkumaan ollenkaan. :( "Kohtaus" menee yleensä nopeesti ohi. Joskus yhdyntä tuntuu epämukavalta ovulaation aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vaihtelee kierroittain. Joskus olen todella kipeä ovulaation aikoihin, ja en todellakaan voi edes istua suorassa kun sattuu niin kovasti. Kipu on näillä kerroilla jopa kovempaa kuin menkkojen aikaan ja tosiaan säteilee myös kylkiin ja pahimmillaan jopa reisiin asti. Tuollaisissa kierroissa seksi myös sattuu. Ja pieni jomotus saattaa jatkua vielä pitkään ovulaation jälkeenkin.

 

Olen nyt varannut ajan endometrioosiepäilyn vuoksi lääkäriin, ja toivon että siellä selviäisi jotain. Toivottavasti endo pystytään sulkemaan pois, mutta jotain selitystä mä toivon saavani näille kivuille. Olen lisäksi tutkinut vähän ruokavalion vaikutuksia kipuiluihin ja meinaankin alkaa tarkkailemaan syömisiäni ovulaation ja menkkojen aikaan. Teen vaikutuksen olen ainakin huomannut, se voimistaa kipuja ja sekoittaa vatsan ovulaation ja menkkojen aikana. Ja sokerit aiheuttavat sellaisen vähän kuumeisen olon. Joten niitä pyrin ainakin välttämään jatkossa.

 

Onneksi kipuja ei ole joka kierrossa, mutta kyllä mä silti tunnistan ovulaation olevan lähellä. Mulla tulee juuri tuollaisia Ninjan mainitsemia kovia vihlaisuja 3-5pv ennen ovista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkähän pitkä jomottelu on normaalia? Mulla ekassa kierrossa pillereitten poisjättämisen jälkeen ovis tuntu selvästi kirvelevänä kipuna toisella puolella mut tätä jatku melkein menkkoihin asti välillä selvempänä ja välillä pelkkänä tuntemuksena. Nyt tokassa kierrossa on välillä kans tuntemuksia.

Mietin et voiko olla esim. kysta ja millon pitäis hakeutua lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oviskivut kestää 1-2 pv, ei mitään tuollaista elämää haittaavaa, muutaman kerran vihloo ikävämmin ja muuten sitten vaan vähän juilii. Normaalista en kyllä tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kipuja pitkin kiertoa ja sen vuoksi epäilty mm. endoa, mutta mitään siihen viittaavaa tai muutakaan häikkää ei ole tutkimuksissa kuitenkaan löytynyt.

 

Kierron alkupäivinä tuntemukset on lähinnä nipistelyä, kun taas hieman ennen ovista vatsa turpoaa ja nuo tuntemukset muuttuvat kivuksi, joka voimakkuudeltaan ja tyypiltään vaihtelee kierroittain, mutta pääsääntöisesti kestää aina oviksesta siis kuukautisten alkuun, joista eka päivä on kivulias tyylin yhden panadolin tai buranan verran, ja loput vuotopäivät ei tunnu missään - ainoa aika kierrosta jolloin mulla ei ole minkäänlaista kipua missään! :D

 

Tämä kaikki siis lääkäreiden mielestä ihan ok, vaikka itsestä aina välillä tuntuukin että jatkuvat kivut ei voi kuulua asiaan ja olla normaalia hormonitoimintaa.. Kipuilu ei kuitenkaan ole voimakkuudeltaan mitään elämää haittaavaa kuten joku tuossa kuvaili, tarvitsen erittäin harvoin kipulääkkeitä. Kai siihen on jotenkin tottunut vuosien kuluessa, tiedänpähän ainakin olevani elossa kun koko ajan nippaa! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovatko rintanne ovulaation aikaa kipeät? Nyt on menossa kp 13 ja nännit on pari päivää ollut niin arat että ei koskea kärsi. Eikai sentään raskausoireita vielä :) Nyt menossa yk1 joten ei hajuakaan kierron pituudesta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla nännit/tissit kipeytyy vasta ovulaation jälkeen. Niistä siis tiedän varmasti ovulaation jo olleen, koska ennen ovista ei tissit arista koskaan. Mutta toi tissikipu on sitten vähän kinkkisempi siinä mielessä, että se saattaa alkaa vasta vähän ennen menkkoja. Joskus taas lähestulkoon heti kun ovis on ohi :huh:

 

 

 

Ainiin, nää mun oviskivut voinee selittyä lekurin diagnoosilla, PCO. En oo ihan varma, mutta käsittääkseni ne kystat voivat puhjeta itsekseen, ja se voi aiheuttaa noita kovia kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oviskivut pahentuivat raskauden jälkeen, ja jostain luinkin, että tämä on tosiaan mahdollista ja ilmeisesti ihan yleistäkin. Viime viikolla oviskivut yltyivät niin pahaksi, etten pariin tuntiin kyennyt muuta kuin makaamaan ja keskittymään hengittelemiseen. Miehelle nauroinkin jälkeenpäin, että jos nyt yritettäis toista lasta, niin nyt olis just oikea aika sekstailla, mutta ei toudellakaan tulis mieleenkään ryhtyä puuhaan, sen verran kipeänä paikat on :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, mulla katosi raskauden ja synnytyksen jälkeen kuukautiskivut, mutta tilalle tuli ihan armottomat oviskivut!! Mulla on nyt menossa toinen kierto pillereiden lopettamisen jälkeen ja kummassakin aivan käsittämättömät kivut oviksen aikaan. Juuri äsken tuntui ihan kuin olisin synnyttämässä ja harkitsin jo lähtöä päivystykseen. Hetken nettiä selattuani kävi ilmi, että ei ole lainkaan tavaton vaiva.

Mulla kesti viime kierrossa tätä muutaman päivän. Alkoi kovalla paineen tunteena alavatsalla ja tärähtelykipuna (esim. istahtaminen sattui) ja sellaista juilimista, sukkapuikkofiilistä ja paineen tunnetta aaltoilevasti jatkui ehkä 4 pv!?

Tässä kierossa on myös oksettanut ja kivut olleet kovemmat, kuin viimeksi ja tämä ilta on mennyt aika lamaantuneena sohvalla.

 

Tää on ensimmäinen kierto, kun yritetään raskautua, mutta ihan hirveesti ei tee mieli kyllä peuhata <_< Pitänee kehittää joku muu toimintasuunnitelma, että jos vaan lastin tuuppais sisään :lol: Nyt jos joku IRL mut täältä tunnisti, niin joo, toista yritetään, mutta hys hys ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei havaittavissa mitään kipuja. :huh: Liekö sitten ovuloin ollenkaan... :angry: Muitakaan merkkejä en nimittäin ole koskaan havainnut. Tässä kierrossa mulla on ovulaatiotestit, eikä sinnekään ole tullut vielä plussaa vaikka olis ehkä jo pitäny...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa raskauden jälkeen oviskivut olleet aika kovat, ennen raskautta kyllä tunsin niitä, mutta eivät olleet niin kovi. 1-3 päivää yleensä kestävät ja pahimpana päivänä on niin kovat vihlonnat, että vaikea olla joissain asennoissa (esim. istua/seisoa/kävellä kunnolla). Tuntuu aina selvästi myös, että kummalla puolella on kipu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kotimatkalla alkoi ihan yht´äkkiä ilman ennakkovaroitusta kipuilu alavatsassa munasarjan kohdalla vasemmalla puolella ja heijastuilee myös tuohon keskivatsan tienoille. Myös hieman tuntuilee ihan alaselässä juilimista.

 

Jos tätä nyt jotenkin yrittäisi kuvailla, niin tuntuu ihan siltä kuin menkat olisivat alkamassa.

Edited by Pinkki Pingu

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla joskus on vihlaissut alavatsan luota, mutta mulla kun ei ole hajuakaan milloin ovis on.. en tiedä johtuuko siitä sitten. muuten mulla on täysin kivuton vatsa (toisaalta kärsin vuosikausia niin kamalia kipuja vatsassa, että varmaan mennyt koko vatsanseutu jo tunnottomaksi..), olen kanssa miettinyt että ehken minä sitten ovuloikaan ollenkaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tunnen ovulaation (ainakin nyt clomien kanssa...) todella selkeesti. Pakottaa munasarjoja monta päivää ennen ovista, istumaan käymiset, ylösnousemiset, yskähdykset ym. vihlasevat. Itse oviksen aikaan yht'äkkiä alkaa julmettu puristava ja repivä kipu, joka vetää minut ainakin ihan kumaraan, sen munasarjan kohdalla, josta munis on irtoamassa. Kestää yleensä n. 0,5h jonka jälkeen hälvenee jomotukseksi ja tadaa, pakotus on poissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuntuu ovulaatio pienenä pistelynä munasarjan kohdalla, riippuen kummasta munasolu on irtoamassa.

Ja toinen oire on se, että oon niin levoton etten meinaa pysyä paikoillaan. Tekee siis koko ajan mieli ja mies saa suunnilleen juosta mua karkuun jos sitä ei itseään innosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on välillä ollut niin kivuliaita ovulaatioita, että on täytynyt särkylääkkeitä popsia useampaan kertaan. Sohvalla makaaminen ja kiemurteleminen kuuluvat myös asiaan. Onneksi useimmiten kestänyt vaan ihan lyhyen ajan, tunnen myös muutaman tapauksen, joissa ovulaatiokipujen takia on epäilty umpisuolta ja kystan puhkeamista, kun kivut ovat olleet niin kovat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko ovulaatioon kuulua sellainen menkkamainen kipu? En tiedä olenko ihan vainoharhainen, mutta olen huomannut ihan ihme oireita itsessäni lähiaikoina.. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ovisoireita (on tuoreena mielessä, kun oon näistä nyt pari päivää kärsinyt):

 

-kuvotus

-mielihalut

-rinnat kipeät ja arat sekä sillai "tuikkii" niihin myös

-jomottelee joskus selkääkin vaikkei tosin yhtä pahasti kuin menkkojen aikaan

-haluttaa tavallista(kin) enemmän ;)

Edited by Elena

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse oviksen aikaan yht'äkkiä alkaa julmettu puristava ja repivä kipu, joka vetää minut ainakin ihan kumaraan, sen munasarjan kohdalla, josta munis on irtoamassa. Kestää yleensä n. 0,5h jonka jälkeen hälvenee jomotukseksi ja tadaa, pakotus on poissa.

 

Tämä on täydellinen kuvaus minunkin oviksesta! Tosin minulla jomotusta on noin päivä ennen ja jälkeen tuon kamalan kivun. Tuo kipu on niin kovaa, että on pitänyt ihan testillä varmistaa muutaman kerran, että kyse on oikeasti oviksesta eikä jostain vakavammasta. Sillä jos tuon verran sattuisi johonkin "epänormaaliin" paikkaan, niin olisin jo puolivälissä matkalla sairaalaan...:girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselenpäs täälläkin..

Onko teille ovulaation jälkeisiä kipuja?

Ja jos on niin sattuuko se enemmän kohtuun kuin munasarjoihin?

 

Periaatteessa raskaus ei ole mahdollinen (tai jos on niin on kiinnittynyt toooosi nopeasti), mutta samankaltaisia kipuja oli esikoisen kanssa alkuviikoilla ehkä pari ensimmäistä kuukautta.

 

Ovulaatiosta ei ole kyse enää, kun se tuntuu minulla vain vasemmassa munasarjassa. Nyt kipu on tosiaan enemmän häpyluun alla, aivan kuin kohdussa...

 

Enhän miä vain ole raskaana taas........

Esikoinen on vasta vuoden ja ei todellakaan ole tarkoitus näin nopeasti toista hommata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kyllä huomaan tulevan oviksen, sen verran ilkeältä se tuntuu. Tulee melkomoinen jomotus tuonne nivusen yläpuolelle toispuoleisesti. Buranaa joutuu monesti ottamaan. Päivän verran se kipu on pahimmillaan. sitten valkkari muuttuu kirkkaaksi sitkeäksi limaksi ja alkaa haluttaa säryn päälle...:girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihtelee kierroittain. Jonkinmoisia tuntemuksia on yleensä, ei mitään kovin voimakkaita mutta sellaisia että kuitenkin huomaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt ensi kertaa elämässäni niin kivulias ovulaatio, että pohdin jo vaikka minkä vakavamman asian mahdollisuutta. Aiemmin en ole tuntenut ovulaatiota ollenkaan, esikoisen syntymän jälkeen se tuntui pienenä nippaisuna ja nyt toisen lapsen syntymän jälkeen ovulaatiot ovat olleet suoraan sanottuna jopa kivuliaita. Välissä on kiertoja, että ovulaation kyllä huomaa, muttei se ole kivulias, mutta tämä viimekertainen veti kyllä pohjat. Tuntemuksia on kestänyt useita päiviä ja joulupäivän iltana olin niin kipeä, että epäilin munasarjatulehdusta tai kohdunulkoista raskautta ja vaikka mitä. Kivusta tuli ihan fyysisesti huono olo ja kipu säteili selkäänkin semmoisina pistoina. Seuraavana aamuna kipu oli kadonnut, mutta toinen munasarjan seutu ja nivunen tuntuvat helliltä. Nyt alkaa olo taas olla jokseenkin normaali, vaikka esimerkiksi tietyt asennot aiheuttavat tuntemuksia. Mielessä on käynyt myös endometrioosi ja PCO, joten jos nämä oireet jatkuvat kierrosta toiseen, niin menen varmaan käväisemään lääkärissä. Menkat taas mulla ei yleensä ole kivuliaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkaa aina selkä särkemään, särky alkaa yleensä aina iltapäivällä ja jatkuu koko illan. Seuraavana aamuna ei tunnu enää missään. Särky on sellasta kaameeta, ja alavatsassa tuntuu sellasta painetta, ettei tee mieli paljoa istuskella / nousta moneen kertaan esim ylös sohvalta.

 

Vatsassa ei tunnu ikinä mitään kipuja / nippailuja, vaan sitä ärsyttävää painetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now