Kirppu

Phil & Teds [sport vs vibe]

1200 posts in this topic

Vastaanpa tuohon mitä eroa on sporteilla ja exploreille. Tästä tulee kyllä plus-miinus -lista molemmille malleille

 

Explorerin paremmat ominaisuudet sportteihin verrattuna:

- ei kippaa, jos ottaa etupenkistä lapsen pois (kun siis taakse jää toinen kyytiin vielä)

- parempi jarru

- kuomu myös takapenkissä

- molemmat kuomut menee yli "etureunan", eli suojaa auringolta paremmin

- turvakaukalon saa kiinni yhtä aikaa toisen penkin kanssa

- taskut kuomussa

- etupenkin selkänojan pohja on kovempi, eli ei mene kaarelle

- irroitettavat istuinpehmusteet

- ei ole edessä kiviä keräävää koloa, vaan muovinen taso jaloille

- molempien kuomujen korkeutta voi säätää

- etupenkin näppärä säätö mihin asentoon vain (en muista saiko sporteissa takapenkin ollessa paikoillaan yhtään selkänojaa kallistettua)

 

 

Explorerin huonot ominaisuudet verratunan sportteihin:

- raskas nostaa etupäätä, kun painopiste on aika edessä

- sisaristuin ei ole kallistettava (ellei osta Hammerhead-mallin istuinta)

- meillä ainakin kuomujen kiinnikkeistä jää jäljet kankaisiin ja voi olla reiät siinä kohdin muutaman vuoden päästä

- 5-piste valjaat aina, ei mahdollisuutta 3-piste valjaisiin

 

 

Mitä matkarattaita muuten olet ajatellut Kohta kolmen mamma? Minä en ole ainakaan mitään näppärämpiä vielä löytänyt phil&teds rattaiden sekä britaxin b-dualin lisäksi, kun on kyse tuplakärryistä.

 

 

NNanna meillä on Carenan pehmeä kantokassi explorereissa. Kassin pohjalevy on lyhennetty 60cm mittaiseksi, jottei se nouse jalkopäästä korkealle. Meillä ollut käytössä helmikuussa syntyneelle vauvalle. Sinne mahtui hyvin fleece-peittoon kiedottuna toppapuvussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kl, en oo vielä sen enempää matkisvertailuja tehnyt. Päikyt niissä pitää pystyä nukkumaan, siis reissussa. Ei siis tarvii molemmille olla makuuasentoon meneviä paikkoja. En haluis mitään gracon peräkkäinistuttavia, kun ne näyttää niin junalta :girl_crazy:

 

 

 

Ja sit tuli mieleen nää phil&tedsit et jos nää ois kevyet ottaa mukaan niin plussaa ois sit muut ominaisuudet. Ja näillä kai pääsis talvellakin eteenpäin. Matkiksissa kun on niin pienet pyörät yleensä, et ei oikeen lumessa kulje ja me autoillaan talvellakin :girl_wink:

 

 

 

Mistä nettikaupasta ootte ulkomailta tilannu? Jos vaikka ostaiskin uutena, kun tuntuu et sieltä saa uudet samaan rahaan ku Suomesta käytetyt. Saako täällä muuten kertoa ulkomaisten kauppojen nimiä? Sit yksäriä jos ei saa :girl_haha:

Edited by Kohta kolmen mamma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tein muutaman minuutin matkisvertailut ja todellakin ostetaan jotkut Phil&Tedsit!! Noi tuplamatkikset (katsoin siis vaan Gracon ja Maclarenin) on ensinnäkin samanpainoiset tai painavammat ja melkein yhtä kalliit ainakin jos PTt (esim classic) tilaa ulkomailta.

 

 

 

Nyt siis kaivataan vielä mielipiteitä siitä mitkä me ostetaan!

 

 

Olen jotenkin mieltynyt noiden kolmipyöräisten ulkonäköön mut oisko nelipyöräiset kuitenkin parempi?

Vibet on alumiinirungon takia kevyemmät ku esim sportit, mut onko ne sen isomman koon takia huonommat "matkarattaina"?

 

Classicit ois tosi edulliset mut arvostan kyllä sitä et molemmilla ois kuomu.

 

 

 

Vinkkailkaahan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vertaa esim. kokoa kasattuna, miusta vibet menee näppärämpään kasaan kun sportit. Tai on jotenkin kompaktimpi paketti kasattuna ja menee kasaan sisaristuimen kanssa. Jos vertaan omia vibejä ja naapurin sporteja on noi sportit hiukan kivemmat työnnellä. Mut makuasioitahan nämä on, toiset tykkää sporteista toiset vibeistä. Noista uudemmista explorerista ja verveistä ei oo mitään kokemusta. Niin ja mikä miusta on ehdottomasti viben plussa on se ettei tarvii erillisiä adaptereja sisaristuimelle, kun sen laittaa ylös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vervet, edelleen :girl_dance: ihan loistavat!!! Tosin sinne sisaristuimen alle ei mahdu vauva pitkään, se miinuksena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohta kolmen mamma: Mulla ei oo kokemusta kuin Vibeistä, mutta vastaanpa silti oman kokemukseni mukaan. Mun mielestä Vibet oli jotenkin kohlot ja isot, joten jos nyt ostaisin PT tuplat, ostaisin ehdottomasti sportit tai explorerit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tohon Letiman kommenttiin liittyen: Osaako kukaan verrata vibejä esim. Britaxin b-dualeihin koon puolesta? Ne meinaan on tosi kolhot tällaisen tapin noin 160 cm työnnettäväksi. Olen kokeillut :girl_smile: Onko vibet pienemmät? Sporteja oon kokeillu työntää ja ne on näpsäkän kokoiset. Miten dash sijoittuu tähän kokotaulukkoon? Niitä sais suht edullisesti Enkuista.

 

 

Fysiikan lait siis, pieniin kärryihin ei saa paljoa tilaa. Mutta haluan mieluummin pienet ja helposti käsiteltävät rattaat kuin isot. Olen tätä ketjua lueskellut, infoa on paljon, ja jos mietin tulevaa vauvaa niin vibet ois tietty oikea valinta kun saa vauvan pidemmäks aikaa vauvamodeen. Mut jos sit käyttää vaan jotain jääkarhupussia tai muuta ja laittaa vauvan siinä sinne koloon..

 

 

Kallistun ehkä explorerin ja dashin välille.. Osaako kukaan selvittää niiden eroja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäli vibet ovat saman kokoiset kuin nuo vervet niin ovat todellakin kuin yö ja päivä noiden britaxien kanssa. Ne britaxit on ihan kamalat!!! Todella leveät(69cm) ja niin isot kohlot että hyvä että mua näkyi sieltä takaa kun niitä katselin liikkeessä(oon 163cm).

Noi vervet on ainakin todella hyvän kokoiset mun käyttöön :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohta kolmen mamma, mäkin oon vaan 163 cm pitkä ja koin ne Vibet jotenkin hirveen isoiksi. Ja meillä vauva ei viihtynyt kuin ihan pienenä siellä vauvaosastossa vaikka koitin viritellä kaikkia leluja sinne.

 

Eikö explorerissa saa sitä sisaristuinta kallistettua, jos se on takana? Saako siihen vauvan siirrettyä aiemmin? Meillä ainakin pienemmän viihtyvyys nousi 100%, kun pääsi taakse istumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas mielipiteistä ja infosta!

 

Mä oon katellu youtubesta noita videoita ja pää menee vaan enemmän sekaisin :girl_to_take_umbrage2:

 

Voi voi, mitähän tässä tekis. Pitäis päästä kauppaan kokeilemaan.

 

 

 

Mun mielestä explorerissa ei saa kallistettuu sitä takapenkkiä, dashissa saa mut se kallistus oli kyllä vähän pöljä, kun se istuja ei kovin pitkä saa olla muuten ottaa pää siihen rautaputkeen. Yhdessä videossa tais olla sportit ja kyllä siinä sellainen 5 kk vauva istui ihan hyvin siellä alhaalla eli ei se istuin mikään kirkon penkki ole :girl_haha:

 

Noi vibet on kyllä hyvännäköiset, mut jos ne on kolhot niin sit ei niitä missään nimessä. Haluun tosiaan näpsäkät rattaat ja helpot kasattavat. Molemmat taitaa kyllä olla helpot kasata.

 

Jos lopettais pähkäämisen ja ostais vaan noi explorerit.. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä pähkäillään Viben ja Verven välillä. Aiemmin olin jo varma Vibestä ja tilasin jo niihin ne skip hopin satulalaukut. Nyt olen kuitenkin ehkä kallistumassa noiden vervejen puoleen (koska meillä tulee kaksosille eli kahdelle taaperolle ja verveissähän sisaristuimessakin 20kg painorajoitus ja vielä toi kallistettavuus).

 

Kysympä nyt vielä teiltä viisaammilta että kumpia suosittelisitte kahdelle taaperolle vibeja vai vervejä? sopiikohan noi skip hopin satulalaukut verveihin, jos ne nyt kuitenkin päädyn tilaamaan? Entä onko noihin verveihin saatavana sellaista base bagia kuin vibe-malliin on?

Edited by sinetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiän pikkusisko on nukkunut 8kk saakka siellä Explorereiden "pesässä". Talvella jääkarhupussissa, keväällä/kesällä äitiyspakkauksen makuupussissa (kuumalla se vain pehmusteena alla). Ostin Phil & Tedsejen cocoonin, mikä oli aika turha hankinta, kun oli niin kylmä talvi - niin siksi tykkäsin laittaa mieluummin jääkarhupussiin.

Puolivuotiaasta saakka on istunut alaistuimessa hereillä ollessaan, onneksi ne on kätevät vaihdella liikenteessäkin (kun käy nukkumaan tehdä taas se pesä). Puolivuotiaaksi saakka viihtyi siellä pesässä hereilläkin katsellen äitiä ja leikkien jollain lelulla.

 

Nykyään olen usein laittanut pienemmän pääistuimeen päälle ja isomman alle (kun tykkää paljon kävelläkkin). Explorereissa eikös näin saa tehdä?

Kun niissähän isompi saa istua sisaristuimessa alla pienemmän ollessa kaukalossakin päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Joo, mun mielestä Explorereissa voi laittaa isomman sinne taaksekin taapero-taapero moodissa. Meillä vauva on jo melkein yhdeksän kiloa ja taapero 11,5 kg, joten kauhean suurta painoeroa ei muutenkaan ole.

 

Explorereihin voi laittaa taakse sisaristuimeen vauvan 6kk eteenpäin ja Vibeihin 4kk eteenpäin kun sitä pystyy kallistamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miksi vasta 6kk iästä alkaen? Meillä esikoinen ei ainakaan suostunut hereillä ollessaan enää makoilemaan 3kk iästä lähtien. Meidän lastenlääkäri sanoi, ettei ole mitään syytä, miksi vauva ei saisi tuetusti istua jo alle 6kk iässä. Se on vanhaa tietoa, että selkä menisi. Tietenkään lapsi ei ole valmis tuetta istumaan, ennen kuin hän itse sen osaa, mutta tuetusti saa istua. Eikä tuossa explorerin sisaristuimessa tosiaan istuta kuin kirkonpenkissä, vaan pieni takanojahan siinä on.

 

Meillä nyt ajatuksena ostaa nuo Explorerit, kun kakkonen tekee tuloaan. Käytiin liikkeessä hypistelemässä, mutta tilataan ehkä Englannista, koska säästöä tulis jopa 60€ postituskuluista huolimatta (kun liikkeessä eilen myyjä mainosti sisarrattaiden hinnaksi 585€, sitten pitäis vielä ostaa se tuplasadesuoja..). Kaipa se vain pitäis tilata, eikä jäädä mähkimään :) Sitten mietin, et jos odottais vielä, nii jos hinta laskis tms.

 

Meillä muuten on se isompi jääkarhupussi olemassa.. se taitaa olla liian iso Explorerin makuuosaan?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä muuten on se isompi jääkarhupussi olemassa.. se taitaa olla liian iso Explorerin makuuosaan?

 

Me käytettiin koko talvi siellä alla sitä isoa jääkarhupussia, oli oikein toimiva. Se tulee sieltä sisaristuimen alle saakka, mutta ei käytössä mitenkään haitannu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Explorerit tilattu Enkuista!! :girl_in_love: Säästöä lähiliikkeen hintoihin noin 100 euroa. Jäin pähkäilemään väriä, mut sit päätin et ostan toiset pehmusteet jos tuli väärä värivalinta. Nyt siis mustat kiesit ja applet pehmusteet (sillä tota pähkäilin ku taitaa olla yleisin väri).

 

 

Käytiin liikkeessä vertailemassa Vibe vs. Explorer ja kyllä nuo jälkimmäiset on tosiaan paljon sirommat ja jotenkin pienemmän oloiset vaikka ku ne oli vierekkäin ni saman korkuiset ainakin olivat :o Ja niin kuin on jo selväksi tullut ni me ostettiin nuo "matkarattaiks" :girl_crazy:

 

 

^Mä en oo tiennykään et noita jääkarhupusseja on erikokoisia!

 

^^Suht edullisesti saisitte Suomestakin. Meidän lähiliikkeestä irtois 664 eurolla tuo meidän paketti eli se sadesuoja mukana.

 

^^^^En osaa varmaksi sanoa tuosta kopasta, mut luulisin et ei käy ku sehän laitetaan joillain adaptereilla ymmärtääkseni kiinni.

 

 

Nyt vielä sivulaukku pitäis saada :girl_dance: Jos löytyis käytettynä, ku en tajunnu sitä tarvitsevani tilatessa :girl_sigh:

Voiko muuten käyttää vaan toisella puolella laukkua vai pitääkö olla tasapainon takia molemmilla puolilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miksi vasta 6kk iästä alkaen?

 

Kaipa Explorereissa sisaristuimeen voi alle puolivuotiaankin laittaa jos siltä tuntuu? Itse kokeilin aiemmin 3-4kk ikäistä neitiämme huvikseni siihen ja kovin pieneltä tuntui siihen vielä. Nyt vasta lähempänä puolta vuotta itse laittaisin. Explorereiden sisaristuimessa lukee ettei istuinta suositella alle 6kk ikäisille, mutta vauvathan on yksilöllisiä. Meidän neiti varmasti viihtyy vielä hyvän aikaa siellä vauvan makuutilassa joten ei kiire istuimeen vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Explorereihin voi laittaa taakse sisaristuimeen vauvan 6kk eteenpäin ja Vibeihin 4kk eteenpäin kun sitä pystyy kallistamaan.

 

Eikö explorereissa voi kallistaa molempia istuimia? Voiko verveissä? Voiko kummissakaan kallistaa pääistuinta, kun alla on sisaristuin? Entä onko sillä välilä kummassa istuimessa vauva/taapero on "vauvapussiajan" jälkeen?

Edited by Blanca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö explorereissa voi kallistaa molempia istuimia? Voiko verveissä? Voiko kummissakaan kallistaa pääistuinta, kun alla on sisaristuin? Entä onko sillä välilä kummassa istuimessa vauva/taapero on "vauvapussiajan" jälkeen?

 

 

Verveissä voi kallistaa molempia istuimia taapero taapero-moodissa, vauva-taapero -moodissa ei sisaristuinta (päällä olevaa pikkuistuinta siis) voi kallistaa. Toki jos taaempi istuin on ihan ylhäällä istuma-asennossa, ei ylempää istuinta voi kallistaa ihan makuulle, mutta kyllä voi molempia kallistaa reilusti. Ja tosiaan Vervejen taapero-taapero -moodissa sisaristuin kallistuu sen verran mukavasti, että vauva-pussiaika varmasti lyhenee haluttaessa. Ja muuten, mun mielestä Phil & Ted'sien istuimet on koko ajan aika takakenossa. Ainakin esikoinen pönöttää nyt niissä kokoajan selkä irti takanojasta selkä suorana ja pitäen kiinni turvakaaresta.

 

Huom. meillä siis rattaat kotona, mutta kuopus vielä mahassa, joten ei olla käytännössä naperoiden kanssa päästy kokeilemaan vauva-taaperoa.

Edited by liikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blanca: Muistaakseni Explorereissa ei voi kunnolla kallistaa pääistuinta kun takana on sisaristuin tai ehkä vähän voi. Muuten takana istuvan tila jää tosi ahtaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertoisivatko Phil&Tedsien (verve) omistajat onko kuomun takaosa aivan avoin. Nämä ovat yksi vaihtoehto tulevalle talvivauvalle jos vaan rattaiden kuomu on tarpeeksi suojaisa. Mielestäni kuvissa näyttää ihan siltä, että kuomu on avoin?

 

Kiitos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä ole kokenut Vibeja mitenkään kolhoiksi, päin vastoin, mielestäni ne ovat erittäin tyylikkäät cityvaunut. Ihan sopivan keveät ja ketterät. Päädyin aikanaan niihin erityisesti siksi, että silloin pitkä 2-vuotias mahtuisi hyvin. Nykyään rattaat ovat oikeastaan ainoat, joita tarvittaessa käytämme pitkähköllä 3-vuotiaalla ja meinaamme ottaa ne esim. Muumimaailman reissulle mukaan, jos reippaasti kävelevälle touhottajalle tule uni jossain vaiheessa ;)

 

Tosin itse olen pitkähkö n. 170 cm, joten en osaa sanoa, että miltä ne lyhyemmällä tuntuisi. Painopiste menee kolmipyöräisissä aina vähän hassusti, joten voivat lyhyelle olla raskaammat työntää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.