Snazu

Tekeekö jonkun muun vauva tätä

102 posts in this topic

Oon aiemminkin kaipaillut ketjua, jossa vois kysyä ihan pienistä merkityksettömistä asioista isompiinkin siitä, että tekeekö muidenkin vauva tällaista mitä minun. Tänne saa kaikki kirjoittaa kysymyksiä omasta vauvastaan.

 

Meidän poika on alusta asti melkeen kuikuttanut. Aloitti siinä 3-4 kk iässä sanomaan tutti suussa "kui kui kui". Matkii myös kun aloittaa itse kuikuttelun. Se onnistuu siis vain tutti suussa. Kuikuteltu on aina ja nyt varsinkin viime kuukauden aikana täällä kaikuu "kui kui kui" kaikilla eri äänenpainoilla, äänensävyillä, äänenkorkeuksilla ja -voimakkuuksilla. Poika on nyt 9 kk. Eli meillä puhutaan paljon paljon paljon kuikuttelemalla.

 

Kuikutteleeko muiden vauvat? Jos kuikuttelee niin kuinka paljon ja missä iässä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meillä kuikuteltu, mutta meillä naksuteltiin. En muista tarkkaan missä iässä se alkoi (oisko noin 6kk?), mutta siitä asti meillä juteltiin naksuttamalla. Aina kun itse naksutti, niin poika vastasi. ja aloitti itsekin aina, ilahtui kun hälle vastattiin.

Siis se naksutus on sellainen mikä tehdään laittamalla kieli taakse kitalakeen, vissiin hevosille jotain käskyjä annetaan sillä äänellä..

 

Mun mielestä tuo oli ihanaa, siis että meillä oli sellainen "juttu" jo pienenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo meilläkin naksutellaan. Mutta "puheesta" ja ääntelystä 90% on tuotu kuikuttelua. Siksi mietinkin, et mahtaako kenenkään muun tehdä tätä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ei kuikutella (naksutellaan kyllä), mutta meillä 90% keskustelusta käydään hokemalla "Ynk-KÄ!" ... että repikää siitä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika hokee tutti suussa "goi goi goi" tai "gai gai gai". Välillä hän melkein kuiskuttelee, välillä goigottelu tulee todella kovalla äänellä! :lol: Tämä alkoi siinä 5-6 kk:n iässä, muistaakseni. Kyllä poika joskus jotain muutakin "sanoo", mutta pääasiassa siis vain goigottelee.

 

Itse olen muuten vauvana myöskin hokenut "gai gai gai". Taitaa olla periytyvää ja varsin "yleisvauvallista". ;)

 

Tytön puhe on taas puolestaan lähestulkoon pelkkää "väyväyväy" tai "tättättättää".

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei taideta tehdä mitään tuollaisia hauskoja ääniä. Tuli tuosta ^ "gai gai gai" jutusta mieleen kun meitä aina naurattaa kun poika sanoo "blaa blaa blaa" jotenkin se vaan on huvittavan kuulosta. Etenkin kun ekan kerran sanoi sen, me miehen kanssa juteltiin tai väiteltiin (rauhallisesti) jotain, poika oli hiljaa ja sitten yht äkkiä huokas syvään ja sanoi ton blaa blaa blaa-litanjan, sopi hyvin siihen hetkeen, ehkä tylsät jutut meillä pojan mielestä tai sitten yritti saada meidät tajuamaan miten tyhmästä me väiteltiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauskoja äänitaitoja näyttää täällä monien vauvoilla olevan! :lol:

 

Nukkuuko kenenkään muun vauva välillä ihan "pää pyllyssä" :lol: eli siis niin kaarella, että oikein pahaa tekee!! Ihan kuin niskat olisivat pois sijoiltaan! :blink: Nukkuu toki muissakin asennoissa. Jos yrittää hienovaraisesti korjata tätä asentoa, niin väenvängällä vetää siihen itsensä uudelleen! Ei näytä kovin mukavalta nukkuma-asennolta... mutta ehkä äiti on väärässä... :rolleyes: Mun vauva on siis iältään nyt hieman yli 5 kk.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, meillä vänkäydytään myös tohon asentoon kun yritetään saada unta... onneksi nukkuessa on kääntynyt sitten johonkin parempaan asentoon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä tyttö on nukkunut ihan pienestä saakka monesti tuollaisessa asennossa, että selkä on ihan kaarella. :rolleyes: Aluksi näytti pahalta, mutta kai hänellä siihen on jotkut omat syynsä... Onpahan ainakin hengitystiet auki! :D Kun nukkuivat kahdestaan poikittain pinnasängyssä yhteisen peiton alla niin tytöstä pilkisti usein vain nenä peiton alta, vaikka kuinka kävi repimässä sitä vähän väliä alas päin. Ja nykyään lempi nukkuma-asentoon on lisätty se, että vartalo on kiertynyt niin, että peppu ja jalat ovan ns. mahallaanmakuuasennossa ja ylävartalo kyljellään. Yritä siinä sitten paniikissa kuunnella, koska kierähtää masulleen kokonaan ja saako happea. Tai että kiertääkö alimmassa kädessä edes veri kun on koko kropan alla. :huh:

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ ja ^ Okei! Normaalia siis!! :lol: Varmaan tuossa asennossa on sitten vauvojen mielestä jotain hohtoa! :rolleyes: Kiitti vastauksista!! :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko vielä sanoa, että meilläkin nukuttiin ihan "pää pyllyssä" vähän aikaa sitten (nyt poika on 8,5 kk). Kyllä se pisti ihmettelemään, että miten vauvan kroppa edes taipuu moiseen asentoon ja saatika miten se voi tuntua hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sitä on oltu kohdussa niin kauan kippurassa toiseen suuntaan, että tuntuu hyvältä venytellä selkä kaarella hetki. :D

 

Meilläkin gnoi gnoi gnoi gnoiteltiin kun syötiin tuttia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika juttelee tutti suussa "eu eu eu" tai "au au au". Pari kertaa on myös ihanasti tullut "oi oi oi".. Pienen elämä on rankkaa.. :P

 

Ja meidän poju myös vääntäytyy kaarelle nukkuessaan ja usein yrittää sitä myös sylissä ollessaan.

 

Onko teidän muiden vauvat ihan pieninä nyyhkytelleet unissaan? Meidän tyttö välillä nyyhkyttelee (sitä kestää siis noin 5s, eikä hän herää siihen ollenkaan).. Tuntuu pahalta, että näkeekö meidän muru jotain painajaisia jo tässä vaiheessa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyyhkyteltiin jossain tuossa iässä paljonkin, nyt se on onneksi vähentynyt... Se kun tosiaan teki pahaa kuunnella toisen "painajaista" :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyyyhkyteltiin unissa ihan pienenä, muttei tosiaan herättänyt poikaa.

 

Meillä myös sanotaan tuttia syödessä joskus "eu eu eu"", varsinkin jos tutti on erityisen hyvä tai sitten on nälkä. Myös "au au au"ta tulee ja ihan pienenä tuli usein ilman tuttia "apua".

 

Keinuuko jonkun muun alle 1v vauva itse? Me vietiin toista kertaa poika keinumaan ja hän alkoi itse keinua, eli vauhdin mukaan vääntää kroppaa ees taas (linkki videoon tästä löytyy mun päiväkirjasta).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hauskoja äänitaitoja näyttää täällä monien vauvoilla olevan! :lol:

 

Nukkuuko kenenkään muun vauva välillä ihan "pää pyllyssä" :lol: eli siis niin kaarella, että oikein pahaa tekee!! Ihan kuin niskat olisivat pois sijoiltaan! :blink: Nukkuu toki muissakin asennoissa. Jos yrittää hienovaraisesti korjata tätä asentoa, niin väenvängällä vetää siihen itsensä uudelleen! Ei näytä kovin mukavalta nukkuma-asennolta... mutta ehkä äiti on väärässä... :rolleyes: Mun vauva on siis iältään nyt hieman yli 5 kk.

 

 

 

Meillä nukutaan kanssa noin (5kk 3vkoa vanha muksu). Pää tungetaan pinniksen toiseen kulmaan ja sitten ollaan selkänotkolla kyljellään. :huh:

 

 

Meillä tutti-ääni on etenkin väsyneenä GOJO-GOJO ja se vaan yltyy, mitä väsyneempi.

Ja meillä kanssa joskus nyyhkitään unissaan, se on kyllä niin sydäntä särkevä ääni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näyttää siis muidenkin vauvat pitävän tästä merkillisestä nukkuma-asennosta!! :lol: Hyvä kuulla! TIME, meidän tyttö onkin aikalailla saman ikäinen. :)

 

Onko teidän muiden vauvat ihan pieninä nyyhkytelleet unissaan? Meidän tyttö välillä nyyhkyttelee (sitä kestää siis noin 5s, eikä hän herää siihen ollenkaan).. Tuntuu pahalta, että näkeekö meidän muru jotain painajaisia jo tässä vaiheessa..

 

Meitin neiti nyyhkytti myös aika usein ihan pikkuisena, se tuntui kurjalta kun pienellä oli murhe! :huh: Jos kerran jatkoi uniaan niin en siihen mitenkään puuttunut vaikka olisi tehnyt mieli ottaa vauva syliin ja lohduttaa. Jos heräsi, niin silloin tietysti niin teinkin. Mikäköhän niiden mielestä voikaan olla niin surullista? Ottaakohan äiti siinä unessa tissin pois suusta tai jotain vastaavaa... ;) Nykyisinkin välillä meitin tyttö näkee jotain ikävää unta. Joskus nyyhkyttää tai päästää ihan itkun tirahduksen, mutta ei edes herää ja se menee itsestään ohi.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä venytellään tuossa asennossa kun otan vauvan päikkäreiltä vaunuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samoin. Ja kun lattialle laskee riisuttavaksi niin jää kantapäiden ja takaraivon varaan "sillaksi" pieneksi hetkeksi. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä poika hokee tutti suussa "goi goi goi" tai "gai gai gai".

Meillä tehdään tätä myös aina välillä :D

 

Meidän pojan viimeaikainen villitys on lattian hakkaaminen jaloilla... Poika siis makaa selällään esim. leikkimatolla ja "heittelee" suoria jalkojaan lattiaa vasten niin että kuluu äänekäs tam, tam, tam! Ja tätä tehdään ihan koko ajan!

 

Onneksi emme asu kerrostalossa, :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muiden vauvoilla jotain lempilelua tai rättiä tms? Meidän tyttö on rakastunut yhteen värikkääseen vilttiinsä ja aina kun herää aamulla tai päikkäreiltä niin konttaa äkkiä vilttinsä luo ja nauraa ja nyhrää sen kanssa jonkin aikaa ihan onnessaan. Meillä onkin se nykyään aina joka paikassa mukana että jos tyttö vierastaa tai muuten vaan jännittää uutta paikkaa niin tuttu viltti lohduttaa. Ihan hassua tuommonen vilttifanitus :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiuhti79: Itse asiassa mun miehellä on ollut tuo "vilttifanitus"! Hän raahasi riepua perässä

joka paikkaan! Ja melkeinpä kaikissa lapsuuden ajan kuvissa hänen viltti aina vilahtaa..

Ja kerran kun he oli ruotsinlaivalla, niin viltti oli sielläkin mukana ja huuto syntyi kun viltti

meinasi unohtua laivaan. Ei muuta kuin mummo palaa juoksu jalkaa takaisin laivaan,

että saadaan pojan rakas viltti takaisin.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now