Sign in to follow this  
Followers 0
Nipsanteri

LKS

55 posts in this topic

Mun äiti, joka on töissä LKS:ssä, oli käyny vakoilemassa uusia tiloja, ja siellä on kuulemma tosi hienoa, ja IHANA TÄHTITAIVAS -katto, ja hyvä ammehuone. :girl_smile:

Edited by enkulipeikko

Share this post


Link to post
Share on other sites

No se tähtitaivas-katto oli yhtä tyhjän kanssa :) Siellä semmosia ehi katella kun on muutakin mielessä. Isille tietenkin on telkkarit saleissa mut eipä sitäkään paljoa tullu kateltua. Meillä ainakin oli sillon vissiin ruuhka-aika kun kaikki salit oli varattuja ja piti odottaa salin vapautumista..sitten se olikin menoa :D Enkä mie päässy ammeeseen, suihkua ehotettiin mutta ei paljoa haluttanu lähteä sinne suihkuun seisomaan, kun ovat osaston yleisessä vessassa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin tiedossa lokakuussa synnytys LKSssä.

 

Tiiättekö muuten onko kaikkien ultrat siellä vai ultrataanko kuntien omissa terveyskeskuksissa/neuvoloissa? Menee aina koko päivä puolen tunnin ultran takia jos sinne asti pitää lähteä (juuri täältä Inarin seuduilta tullaan eli 300 km on matkaa).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ultrattiin LKS:ssä np-ultra ja rakenneultra, muut oli omissa terveyskeskuksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nostetaanpas tätä. Olisi mukava kuulla lisää kokemuksia noista LKS:n uusista synnytyssaleista. Eikös niitä ollut vähemmän kuin aiemmin? Miten toimivat ruuhkan aikana? Onko kaikissa ammeet, vai yhdessä vain?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannanpa korteni kekoon ja kerron omat kokemukseni :)

 

Esikoinen synty helmikuussa -08, ja aivan hyviä kokemuksia jäi sairaalasta ja henkilökunnasta. Tosin sen sain jo tässä vaiheessa huomata, että ei kannata olettaa, että vauvan kokeista ja mittauksista tai mistään tultaisiin näin vain kertomaan, olisi osattava itse kysyä, ja niitähän varmasti osaatkin ensisynnyttäjänä tentata - NOT! Eli kyselkää ja kyselkää!

 

Kuopus synty lokakuussa -10, ja tää on vielä tuoreemmassa muistissa ko esikoinen. Kivunlievitys kannattaa pyytää heti kun sitä tarttee, ja jos et halua esim. ilokaasua niin älä anna kenenkään pakottaa, minut pakotettiin kokeileen sitä vaikken olis halunnu... Mutta sain kyllä nopiasti sitten semmosta kivunlievitystä ko halusinkin.

Osastolla ilmeisesti oletettiin, että kun on uudelleensynnyttäjä, ei tarvii neuvoa ollenkaan. Enkä siis saanutkaan neuvoja oikeastaan mihinkään, kaks muuta huoneessa ollutta ensisynnyttäjää kyllä sai ohjeita ja neuvoja ihan koko ajan, en semmosta olis kaivannu. Mutta se, että olis kysytty ees kerran, että onnistuuko, tarviitko apua, miten menee... Ei mitään. Että jos ette halua selvitä kokonaan omillanne, niin pyytäkää apua, sitä ei tyrkytetä, todellakaan!

 

Mutta kaikenkaikkiaan hyvät kokemukset synnäriltä ja osastolta, kätilöt ihania ja mukavia, samoin ko muuki henkilökunta :) Äitipolista en taas meekään niin vannomaan, sieltä puolelta oon saanu usiammin ko kerran todella tylyä kohtelua. Pitäis kai vain olla hiljaa eikä kysellä tyhmiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin tiedossa lokakuussa synnytys LKSssä.

 

Tiiättekö muuten onko kaikkien ultrat siellä vai ultrataanko kuntien omissa terveyskeskuksissa/neuvoloissa? Menee aina koko päivä puolen tunnin ultran takia jos sinne asti pitää lähteä (juuri täältä Inarin seuduilta tullaan eli 300 km on matkaa).

 

Voisin käydä itse vastaamassa vielä jos joku muukin miettii: eli juurikin NP-ultra ja rakenneultra on LKS:ssä. Lisäksi yliaikaiskontrolli on siellä. Muuten kun on lääkärineuvolakäyntejä ja niissä ultrataan niin sitten täällä omassa, vaikkakin laitteet on vissiin jostain kultaiselta 80-luvulta eli ei todellakaan mitään kovin tarkkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistipä silmään Uusi Rovaniemi -lehdestä LKS:n käytäntö yöpäivystykseen ja sektioihin. Öisin siis leikkaussalin henkilökunta päivystää kotonaan, eli tarvittaessa pääsevät paikalle 10-15 minuutissa. Kuulostaa aivan hurjan pitkältä ajalta! Eikös hätäsektio pitäisi tehdä ihan muutaman minuutin kuluessa kun tarve siihen nähdään?

 

 

Kyllä siellä on päivystys yölläkin hätäsektion varalta. Ei välttämättä gynegologia, mutta kirurgi ainakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnytytin esikoisen Lapin keskussairaalassa 07/10 ja hyviä muistoja vain jäi ! Paitsi yksi..

 

Synnytys siis käynnistettiin, ja päästiin onneksi viimoseen saliin, että mies sai olla yötä mun kanssa siellä, kun tultiin 90km päästä.

Hyvin huomioitiin kivut, ja sain epiduraalin vaikka en sitä edes itse tajunnu pyytää, en edes tiennyt että sen jo siinä vaiheessa sai ottaa :D

Kätilöt oli mukavia, ja yksi joka oli sitten synnytyksessäkin mukana oli tarpeeksi kova suustaan, että sain pidettyä itteni kasassa. Synnytyksen jälkeen hän sitte kysyki ettei kai jäänyt pahamieli, kun piti komentaa. Myöhemmin itelle tuli pahamieli siitä, että olin ite niin kauhee. :girl_to_take_umbrage2:

 

Mulle ainakin ekana ehdotettiin kyljelleen ponnistusta, mutta aika nopeesti se sitten vaihtui puoli-istuvaan mikä olikin mulle parempi.

Kätilöt jaksoi hyvin tsempata vaikka ite olin ihan poikki 36minuutin ponnistuksen aikaa.

Salissa oli telkkari, jota ei saanu sulkea edes ponnistuksen ajaks, koska sieltä tuli McLeodin tyttäret! Ihan kun mä sitä oisin siinä voinu samalla kattoa :D

 

Osastolla sain heti hyvän vastaanoton. En kerinny kauaa siinä edes olemaan, kun kohtu rupes vuotamaan verta liikaa. Mies hälytti hoitajat paikalle, ja kohta niitä olikin siinä 6kpl. Mies ja vauva vietiin pois, ja hoitajat tilas jo verta ensiavusta lisää. Jota kuitenkaan ei tarvittu, vaikka 2,5l verta menetin.

Sen jälkeen 2päivää hoitajat jaksoivat höösätä, kantoi ruoat huoneeseen ja aina piti soittaa kelloa, kun vauva piti nostaa pois omasta sängystä, koska mulla oli itellä molemmissa käsissa tipat.

2päivän aamuna kysyin n. 9 aikaan hoitajalta, että päästäänkö tänään kotiin. Niin hoitaja sano, että ei se käy, kun lääkäri on nyt just kierroksella, ja vauva ei oo vielä täyttänyt 2vuorokautta, ja tosiaan poika ois sen täyttäny 10.22, että mua otti päähän. Muutenkin ahdisti olla sairaalassa ja itkin vaan, vaikka kaikki oli oikeasti ihan hyvin.

Imetys alko heti takkuamaan, ja epäilen sen johtuvan siitä, että hoitajat anto tosi helposti lisämaitoa. Välillä yöllä hoitaja saatto tulla huoneeseen jos kuuli vauvan itkevän ja sano että hän voi syöttää ja laittaa nukkumaan, että nuku sinä rauhassa.. :huh:

Oikeesti niillä ei varmaan ollu siellä tekemistä, kun mun lisäks oli vaan toinen äiti. :DD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jännä miten on erilaisia kokemuksia tuosta imetyksestä. Itsestä tuntu et sai aina mennä pyytämään sitä lisämaitoa, kun mulla ei vaan noussu maito. Ja yks hoitaja oli niin imetyksen puolesta puhuja, että tuli katsomaan vierestä et yritin imettää ennen kuin antoi lisämaitoa.

 

Seuraavalla kerralla osaa sitten paremmin hoitaa tämänkin asian :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on esikoisen laskettu aika kesäkuussa ja LKS:ssä synnytän. Rakenneultra on ensi kuussa ja odotamme sitä mieheni kanssa kovasti. Niskaturvotus-ultrassa kuvista ei saanut mitään selvää ja toiveena olisi että tässä seuraavassa ultrassa päästäisiin näkemään pikkuinen kunnolla. Kauhistutti lukea että jollakin oli ollut rakenneultrassa HUONOMPI kuva kuin np-ultrassa! Pitääkö tässä mennä yksityiselle jos haluaa kunnollista kuvaa nähdä? :unsure: Miten muuten, onko rakenneultrasta LKS:ssä mahdollista saada DVD:tä mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauhistutti lukea että jollakin oli ollut rakenneultrassa HUONOMPI kuva kuin np-ultrassa! Pitääkö tässä mennä yksityiselle jos haluaa kunnollista kuvaa nähdä? :unsure: Miten muuten, onko rakenneultrasta LKS:ssä mahdollista saada DVD:tä mukaan?

 

Me saatiin ainakin rakenneultrasta tosi selkeet kuvat. Np-ultra kuvat meilläkin oli yhtä puuroa.

Meille ei ainakaan sillon puhuttu mistään DVD mahdollisuuksista, epäilenpä ettei saa. Ellei sitte ole tullu uudet laitteet 2010 jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tosi selkeät kyllä molempien ultrien kuvat :) DVDtä ei tarjottu, ei kyllä kysyttykään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko Lapin keskussairaalassa perhehuoneita, että saako isä olla nuo päivät siellä läsnä? Tai onko millaiset vierailuajat? Onko tilat siis ihan uudet vai uusittu? Saako vauvaa pitää yöt ja päivät vieressä jos äiti niin haluaa. Ku en haluais vauvan vauvalassa olevan vaan mun vieressä vierihoidossa. :) Tulipas paljon kysymyksiä, kiitos jos joku osaisi noihin edes johonkin vastata. :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos nyt muistan ihan oikein, niin LKS:ssä on yksi perhehuone, jossa isäkin saa yöpyä. Vierailuajat ovat klo 14-18. Synnytys- ja äitipoliosastossa tilat ovat uusittu (siirtyneet alimmasta kerroksesta kuudenteen). Vauvan saa pitää vieressä yötä päivää (lukuunottamatta tutkimuksia), jos kaikki on vain normaalisti. Vauvan kanssa ei kuitenkaan saa nukkua samassa pedissä.

Jos jotkut tiedot ovat vääriä, niin korjatkaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On yks perhehuone jossa isä saa olla myös yöt, sen saa jos se on vapaana eikä etukäteen voi varata. Niin ja pitkämatkalaiset on etusijalla sinne pääsyssä. Me saatiin, oli kyllä tosi kiva! Siellä on oma jääkaappi ja parisänky, ja miehelle kuuluu myös kaikki ruuat sairaalassaoloajan. Vierailuaika on isällä muistaakseni 10-18 tai jotain sinnepäin, isovanhemmilla ja lapsen sisaruksilla vähän lyhyemmät (olisko 12-16?). Muitahan siellä ei saa käydäkään.

 

Vauvanhoidosta en osaa kyllä varmasti sanoa, me kun oltiin siellä perhehuoneessa ja siellä tosiaan on nimenomaan ideana se itsenäinen oleminen ja vauvanhoito eli tyttö oli meidän kanssa siellä ekaa yötä lukuunottamatta koko ajan (tyttö syntyi siis illalla, oltiin huoneessa joskus 21-22 aikoihin ja kätilöt suositteli että me nukutaan se eka yö kunnolla ja otetaan vauva sinne sitten aamulla). Mutta siis sen mitä nopeasti siellä muiden touhuja katteli niin kyllä siellä vauvat oli suurimmaksi osaksi ihan vierihoidossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos pikaisista vastauksistanne! :) Kuullostaa oikein hyvälle! :)

 

Kun tilat on uusittu, niin ilmeisesti siel ei ole mitään homeongelmia yms mitä kuullostaa vähän joka paikassa olevan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei, mä oon tosi allerginen homeelle ja reagoin herkästi, mutta tuolla ei ollut mitään ongelmaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Ida-Mari! Kiitos paljon huojentavasta vastauksestasi!

Minun pitäisi oikeastaan synnyttää Oysissa, mutta oys on niin homeessa koko paikka, että pelottaa mennä sinne synnyttämään. (Olen pahasti altistunut homeelle työpaikallani.) Lapsivuodeosastot on nyt siellä remontissa, ja ovat jossain evakossa. Kamala pelko mennä homeiseen sairaalaan synnyttämään. Löysin kuitenkin lakipykälän, että viime vuodesta lähtien on äiti voinut valita synnytyssairaalansa omalta alueeltansa. Niin mietin nyt juuri tuota, että jos yrittäisin, että saisin synnyttää LKS:ssa. Joten tosi kiva kuulla, että LKS on homeeton sairaala. Alanpa kyselemään neuvolantädiltä ja lääkäriltä, jos vaikka voisinkin synnyttää LKS:ssä. :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

07/10 isän vierailuajat oli 12-18. Isovanhempien ja sisarusten vierailuaika oli 16-18.

Tosin meillä isä sai olla hiukan pidempään, kun huoneessa ei ollu muita.

 

Vierihoidossa tosiaan sai olla, ja sitä suosittelivatkin. Ite yks aamu aloin itkemään väsymystäni kesken aamutarkastuksien, niin hoitaja vei pojan mukanaan vauvalaan, että sain nukkua ja sanoi vielä että Pitää viedä vauva aamuyöstä vauvalaan, jos alkaa siltä tuntua, niin ne muutkin tekee.

Ja melkein heti, kun päästiin osastolle niin menetin n.3l verta, ja hoitsut nappas pojan siitä samantien mukaansa. Piti ihan ruveta anelemaan takasinpäin sen shown jälkeen, kun oisivat pitäneet muuten vauvalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä ketään, joka olisi tietoinen ihan nykytilanteesta ? ei sillä että tilanne olisi välttämättä muuttunut, mutta mietityttää kuitenkin kun viime kirjoituksesta on jo niin pitkä.

Sitten toinen juttu, oma äitini puhui ettei aikoinaan LKS:ään ole päässyt katsomaan kuin isovanhemmat ? Mutta ilmeisesti sisaruksetkin pääsevät nykyään ? Miten on kummien yms. laita ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnyttänyt LKS:ssa reilut 9 viikkoa sitten. :) vierailuajat isille ja vauvan sisaruksille klo 12-18 ja isovanhemmille klo 16-18. Ei muita vieraita, mutta itsellä kyllä joka kerralla (kolme synnyttänyt) käynyt pari kaveriakin, jos huonetovereille sopinut tai jos muuten rauhallista. Ja huonetovereillakin käynyt. Mutta tosi on, että vain isi, vauvan sisarukset ja isovanhemmat saa vierailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0