Guest Helinä

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista

989 posts in this topic

Kysynpä vielä lisää:

 

Voisiko joku kokeneempi kertoa, miten noita pistoshoitoja käytännössä toteutetaan? Kuinka usein ja missä vaiheessa kiertoa pistetään? Pitääkö käydä jossain seurantaultrassa (itse en ole käynyt kuin kaksi kertaa seurannassa clomien aikana ja niistäkin toinen oli oikeastaan "poikkeustilanne")?

 

Vastaankin itse omaan kysymykseeni:

 

"Hormonipistokset aloitetaan 5:nä kiertopäivänä. Hoitajan ohjauksessa on helppo oppia Gonal-F, Puregon tai Menogon pistosten ottaminen; yksi lääkepistos kerran vuorokaudessa vatsaan ihon alle itselleen parhaiten sopivana ajankohtana, päivittäin suurin piirtein samana kellonaikaan."

 

Lähde: http://www.felicitas.fi/suomi/tietopankki/...oninduktio.aspx

Edited by Korppu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Mena ja Kitekat punktio-vastauksista!

 

Minäkään en ole kertonut töissä syytä lääkärireissuille, onneksi kukaan ei ole sen tarkemmin sitten kysellytkään. Laparoskopiaan mennessäni sanoin olevani sairaslomalla pienen gynekologisen toimenpiteen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oletteko kertoneet töissä käyvänne lapsettomuushoidoissa vai mitä tekosyitä olette esittäneet, jos on täytynyt jatkuvasti ravata kesken työpäivän erilaisissa operaatioissa?

 

Minä ja mieheni olemme samassa työpaikassa, ja meillä on ollut periaatteena, että mies on mukana kaikessa mahdollisessa mitä hoitoihin tulee. Ollaan vain merkitty firman julkiseen kalenteriin "Poissa" eikä selitelty asiaa mitenkään. Saa nähdä milloin ihmiset alkavat tosissaa ihmetellä mihin me aina molemmat kesken päivän häivymme :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraa kysymys teroluteista (tiedän, etteivät ole varsinaisia lapsettomuuden hoidossa käytettäviä lääkkeitä, mutta täältä löytynee asiasta tietäviä):

 

Olen syönyt teroja huhtikuusta alkaen (kuukautiset ovat olleet poissa viime syyskuusta lähtien ja koitetaan niitä käynnistää). Ekojen 10 napin jälkeen tuli hyvin vähäinen menkkamainen vuoto, siis todella niukka, mutta kuitenkin verensekainen, joten päättelin sen kuukautivuodoksi. Nyt on toinen 10 päivän terokuuri syöty, ja viikon olen odotellut menkkoja, mutta mitään ei näy. Miten nyt pitäisi toimia? Raskauden mahdollisuus on ihan olematon, siihen en usko lainkaan.

 

Onko täällä kenelläkään kokemuksia, jos terot eivät olekaan saaneet vuotoa alkamaan? Kuinka kauan on "normaali" odotteluaika viimeisen napin ottamisen jälkeen ennen kuin vuodon pitäisi alkaa? Eka kerralla vuoto alkoi 2 päivän kuluttua viimeisestä napista, joten siksi olen aika ymmällä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ hyvin yksilöllisestihän tuo vuoto tulee noiden terolutien jälkeen. mulle lääkäri sanoi, että vuoto tulee 2-7 päivän kuluessa viimeisen tabletin ottamisesta. Sinun varmaan kannattaa soittaa lääkärillesi ja kysyä kuinka kauan vuotoa kannattaa odotella.

Mulla vuoto alkoi aina 5. päivänä viimeisen tabletin ottamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vastauksesta! Sain lääkärille soittoajan vasta torstaille, jolloin on viimeisimmän tabletin ottamisesta jo viikko ja 4 päivää... Mutta jospa sitten saisi asiaan selvyyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palailisin vielä tuohon töistä poissaoloon..

Kaipailisin vielä keinoja miten selitellä poissaoloa töistä (siis hoitojen takia)?

Olen sellaisessa paikassa töissä, että kesken työpäivän en voi poistua kuin työterveyshuoltoon ja mieluusti ei sinnekkään. Teen vuorotyötä, joten ajat saattavat käydä loistavasti tai sitten ei ollenkaan.. Suurinosa duunikavereista on sellaisia kotkia, jotka levittää tiedon koko maailmalle jos saavat sen tietoonsa, joten en oikein haluaisi töissä hoidoista julkisia. Yksi vaihtoehto olisi, että kertoisin yhdelle työkaverille ja pyytäisin häntä vaihtamaan vuoroja hädän tullen, mutta jotenkin se ei tunnu kovinkaan reilulta häntä kohtaan. Minkä verran etukäteen olette saaneet tietää seuraavan käynnin ajankohdan? Oletteko saaneet sairaslomaa tarvittaessa/millaisista hoidoista/toimenpiteistä?

Diagnoosinumeroiden selvittäminen ei nykyisin kovin hankalaa ole kun google kertoo kaiken, joten pomo saa ainakin sitä kautta tietoonsa missä olen ollut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rölli: Mulla on ollut sellaisia nopsia gynekäyntejä, joista olen sanonut vain, että käyn ruokatunnilla asioilla ja tulen hieman myöhässä takas tms. Eipä oo kukaan kyselly. En oo vieny noista ees mitään lappuja.

 

Sitten nää pidemmät sairaslomat (IVF/ICSI) on ollu sillä tavalla, että olen ilmoittanut esimiehelleni heti, kun olen saanut tietää tarkat ajat, että olen X aikaa sairauslomalla. Sen tarkempaa selvitystä en ole antanu, laput olen toimittanu töihin palattuani suoraan esimiehelle, kuulemma voisi toimittaa myös suoraan palkanlaskentaan. Työkaverit on noista pitkistä poissaoloista kyselly, että "Oletko vielä kipeänä?" kun toinen poissaolo sattui "onnekkaasti" pahimpaan flunssa-aaltoon. En oo sitten alkanu asiaa oikaisemaan. En tiedä tai en usko, että esimies tai muut tietäisi mun poissaolojen syyn.

 

Jos sairauslomat olisi olleet vain 3 päivää tai lyhkäsempiä, oisin voinu olla töistä poissa omalla ilmoituksella, mutta oli sen verran pidempiä, että tarvitsin selitykset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en missään vaiheessa vienyt lappusia töihin, kun en ollut edes kokonaista päivää poissa kertaakaan (meille riitti inssit). Töissä vaan sanoin, että oli lääkärikäynti (olen opettaja, joten piti löytää sijaisia). Yritin aina saada ne ajat niin, että missaisin mahdollisimman vähän tunteja. (Meillä palkanlaskija olisi heti selvittänyt, mistä on kyse ja juorunnut siitä vähän kaikille...)

Voithan Rölli sanoa, että sulle tehdään gynekologinen toimenpide. Tuskin kukaan viitsii sitä tarkemmin kysyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkä verran etukäteen olette saaneet tietää seuraavan käynnin ajankohdan?

 

No inssien kohdalla, jos aamulla ovistesti näyttää plussaa, niin iltapäivällä oli inssi. Eli muutaman tunnin varoistusajalla. :huh:

Clomien seurantaultrista tiesti about viikon etukäteen. Ja mahdolliset verikokeet sain tietää about viikko etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitten nää pidemmät sairaslomat (IVF/ICSI) on ollu sillä tavalla, että olen ilmoittanut esimiehelleni heti, kun olen saanut tietää tarkat ajat, että olen X aikaa sairauslomalla. Sen tarkempaa selvitystä en ole antanu, laput olen toimittanu töihin palattuani suoraan esimiehelle, kuulemma voisi toimittaa myös suoraan palkanlaskentaan.

 

Mitä IVFn sairauslomalappuihin tulee syykoodiksi?

Esimieheni on vihonviimeinen henkilö, jonka haluan hoidoistamme tietävän, mutta hänen vaimonsa on sariaanhoitaja. Ja tunnetusti hän keskustelee kaikki työntekijöiden sairausasiat vaimonsa kanssa (omakohtaista kokemusta on) :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neferty: Yksityisellä selitin tarkasti, että esimies on vihonviimeinen ihmine, jonka haluan lapsettomuushoidoista tietävän, varsinkin, kun työsuhde oli määräaikainen ja jatko epävarmaa... Koodi oli joku N-alkuinen, ja tarkoitti suunnilleen munasarjojen stimulointia.

 

Julkisellakin lätkäsivät sen koodin mukisematta, oli joku N-alkuinen, mutta eri kuin yksityisellä.

 

Ne molemmat laput oli sellaisia, joissa lääkäri ei kirjoittanu edes toimipistettään tai tarkkaa nimikettään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiitos vastauksesta Lyylis!

 

Tässä vaan sitä ihmettelen, että miksi siirtyä niihin pistoshoitoihin (eikö niidenkin tarkoituksena ole saada ovulaatio aikaan?), kun kerran clomitkin tehoaa (olen ovuloinut joka kierrossa ainakin ovistestin ja omien tuntemuksien mukaan). Raskautta ei kuitenkaan olla saatu aikaiseksi, joten eikö nyt kannattaisi siirtyä kokonaan hiukan järeämpiin hoitomuotoihin (punktio jne.). Siis eikö ole turhaa siirtyä samassa vaivassa tehokkaampaan lääkkeeseen, jos ekakin tehoaa? Vai onko niillä pistoksilla joku muukin tarkoitus kuin oviksen aikaansaaminen?

 

 

Mulle lääkäri selitti niin, että clomit = antiestrogeeni, joka "huijaa" munasolun kypsymään, mutta samalla saattaa estää kohdun limakalvoa paksuuntumasta, mikä saattaa olla syynä siihen, että raskaus ei ala. Pistoshoidoilla tuotetaan samoja hormoneja kuin elimistö muutenkin tuottaa, eli niillä ei ole tuota limakalvo-ongelmaa. Toki jos clomien kanssakin limakalvot on paksut, niin siinä tapauksessa en tiedä, miksi piikityshoitoa käytettäisiin...Itse olen siirtymässä clomeista pistoshoitoihin juuri tuon limakalvon paksuuden (tai siis ohuuden) takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaakos joku sanoa varmaa tietoa siitä montako lasta julkinen puoli kustantaa? Ehkä hieman rujosti kysytty, mutta kun muistelen, että julkisen kautta saa hoidot kahta lasta "varten". Meillä siis ivf:llä alkunsa saaneet kaksospojat ja julkisella oltiin hoidossa, nyt mietin, että mihin ottaa yhteyttä, jos halutaan vielä perhettä kasvattaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaakos joku sanoa varmaa tietoa siitä montako lasta julkinen puoli kustantaa? Ehkä hieman rujosti kysytty, mutta kun muistelen, että julkisen kautta saa hoidot kahta lasta "varten". Meillä siis ivf:llä alkunsa saaneet kaksospojat ja julkisella oltiin hoidossa, nyt mietin, että mihin ottaa yhteyttä, jos halutaan vielä perhettä kasvattaa.

 

Ota yhteyttä julkiselle ihan suoraan ja ilmoittaudu jonoihin (mun ymmärtääkseni pääsette hoitoihin vielä, mutta kysäse suosiolla hoitaneelta taholta, ne osaa sanoa varmasti tuohon). Mun käsittääkseni julkinen kustantaa kolme hoitoa.. kelalla menossa joku uus lainsäädäntö just noista kustannusasioista joten siitä jutusta en osaa sanoa vielä mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin vasta tän palstan ja täältä löytyykin juuri sopivia keskusteluja mulle :lol: mun tyhmä kysymys olisi, että tarvitaanko aukiolotutkimusta ja simppatestejä jos takana keskenmeno ja yksi kemiallinen??? pääseekö julkiselle puolelle, jos vuosi yritystä täynnä, mutta keskenmenosta 7kk. selvää häikkää löytyy, eli ovulaatiohäiriöt. yksityisen kautta oon clomeja syönyt, mutta ne tässä kierrossa ainakaan ei tuottanut tulosta :angry: tuntuis siltä että on pistoshoidot edessä ja rahaa kun ei ylimääräistä ole, olisi kiva tietää voiko lähetteen jo laittaa, vaikka keskenmeno on välssä???

 

osaako joku sanoo TAYS:in jonotilanteesta???oon kuullut että vois olla jopa puolivuotta :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seuraa kysymys teroluteista (tiedän, etteivät ole varsinaisia lapsettomuuden hoidossa käytettäviä lääkkeitä, mutta täältä löytynee asiasta tietäviä):

 

Olen syönyt teroja huhtikuusta alkaen (kuukautiset ovat olleet poissa viime syyskuusta lähtien ja koitetaan niitä käynnistää). Ekojen 10 napin jälkeen tuli hyvin vähäinen menkkamainen vuoto, siis todella niukka, mutta kuitenkin verensekainen, joten päättelin sen kuukautivuodoksi. Nyt on toinen 10 päivän terokuuri syöty, ja viikon olen odotellut menkkoja, mutta mitään ei näy. Miten nyt pitäisi toimia? Raskauden mahdollisuus on ihan olematon, siihen en usko lainkaan.

 

Onko täällä kenelläkään kokemuksia, jos terot eivät olekaan saaneet vuotoa alkamaan? Kuinka kauan on "normaali" odotteluaika viimeisen napin ottamisen jälkeen ennen kuin vuodon pitäisi alkaa? Eka kerralla vuoto alkoi 2 päivän kuluttua viimeisestä napista, joten siksi olen aika ymmällä...

 

Saitko tähän jonkun vastauksen?

Nimim. Ei minkäänlaista vuotoa Teroillakaan. Perkele.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaakos joku sanoa varmaa tietoa siitä montako lasta julkinen puoli kustantaa? Ehkä hieman rujosti kysytty, mutta kun muistelen, että julkisen kautta saa hoidot kahta lasta "varten". Meillä siis ivf:llä alkunsa saaneet kaksospojat ja julkisella oltiin hoidossa, nyt mietin, että mihin ottaa yhteyttä, jos halutaan vielä perhettä kasvattaa.

 

 

Kysyin asiaa Tyksistä alkuvuodesta ja heillä ei ainakaan ole mitään lapsirajaa. Lisäksi mulle sanottiin, että tuo Elizan mainitsema kolme hoitoa on per lapsi. Eli kun mulla esim. on kolme hoitoa takana ja jos tämä viimeisin onnistuu ja halutaan myöhemmin toinen, on jälleen mahdollista yrittää se kolme kertaa. Lisäksi Tyksissä tuo kolme hoitoa ei edes ole ehdoton raja, vaan se katsotaan yksilöllisesti - muista sairaaloista en tiedä. Kelan korvauksista en osaa sanoa mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
osaako joku sanoo TAYS:in jonotilanteesta???oon kuullut että vois olla jopa puolivuotta :blink:

 

Ei ole puolta vuotta, sillä jonojen purku käynnissä ja jopa kesällä otetaan vastaan. Heinäkuussa pulju kiinni kaks viikkoa muuten auki.... muutenkin riippuu paljon mihin hoitoon tulossa, käsittääkseni IUI:hin pääsee helpommin kuin IVF/ICSI:iin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saitko tähän jonkun vastauksen?

Nimim. Ei minkäänlaista vuotoa Teroillakaan. Perkele.

 

S: Mulle sanottiin että menkkojen pitäisi alkaa muutaman päivän päästä viimeisen teron ottamisesta. Itse söin keväällä 3x10 kpl teroja. Kolmannessa kierrossa menkat alkoivat vasta n. viikon päästä viimeisestä terosta, mutta omien oireitteni perusteella tulkitsin sen johtuvan ovulaatiosta, joka on tapahtunut terojen syönnin loppuvaiheessa. Eli silloin oma hormonituotanto on siirtänyt menkkojen alkamisen parin viikon päähän ovulaatiosta. Ei tuo sun tilanne tunnu olevan ainakaan ihan sellainen, johon teroilla on pyritty. Saisitkohan lääkärille soittoajan, että voisit kysyä, miten toimitaan?

Edited by tigru

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onnistuin saamaan vielä ens viikoks ajan polille, hoitaja huolestui mun asiasta ja raivasi tilaa kalenteriin ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön clomeja ja teroluteja.. Ja tästä ekasta clomikierrosta kiitoksena menkat oli myöhässä viikon.. :angry: Mutta jos oikein itseäni osasin tulkita, mulla saatto olla clomeilla aikaansaatu ovis kp 18,niin ihanhan se myöhästyminen oli oikein.

 

Katsotaan miten tässä kierrossa käy..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta eihän sulla silloin ole menkat myöhässä, jos ovis oli kp 18 ja menkat alkoi siitä kahden viikon kuluttua? Clomeilla ei välttämättä tule samat kierrot kuin Teroluteilla, koska ovishan ei ole aina kp 14...

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Mutta eihän sulla silloin ole menkat myöhässä, jos ovis oli kp 18 ja menkat alkoi siitä kahden viikon kuluttua? Clomeilla ei välttämättä tule samat kierrot kuin Teroluteilla, koska ovishan ei ole aina kp 14...

 

joo, toi myöhästyminen oli väärä sana, mutta kun ajattelee että se normikerto oli sen 27pvää, nii sen mukaanha se on myöhässä.. ;) Eli joo, jos ovis oli tuollon niin ajallaanha ne alko.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten lääkkeelliseen kiertoon tehty PAS eroaa omaan kiertoon tehdystä?

Aikaisempi tehtiin omaan kiertoon, kun sellainen sattui löytymään, mutta seuraava tehdään ilmeisesti lääkkeelliseen.'

 

Mitä ne lääkkeet on?

Saadaanko se PAS päivä lääkkeellisellä kierrolla säädettyä paremmin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.