Guest Helinä

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista

989 posts in this topic

Eikös kaikki pistoksena otettavat hormonit laiteta rasvakudokseen (mahamakkaraan), eikä lihakseen tai ihon alle niin kun monien käyttöohjeissa sanotaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua ainakin käskettiin ottaa hyvä ote massun läskimakkarasta ja tuikata siihen kohtisuoraan Puregon & Pregnyl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle hoitava lääkäri sanoi nähdessään kerran mustelmaisen mahani, että ihan yhtä hyvin voi pistää perskankkuunkin, jos vain ylettää. Siellä on vähemmän herkkä nahka. Jenkkakahvaan tuikkaaminen on tosiaan mukavampaa kuin oppikirjan mukaiseen navanympärysnahkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kysymys heti perään: voimistaako / aiheuttaako Lugesteronit valkovuotoa?

 

Inssi tehtiin viikko sitten perjantaina. Otan Lugeja 400mg alakautta iltaisin. Aloitin maanantaina ja olen nyt kolmena tai neljänä yönä herännyt siihen tunteeseen, että makaan lätäkössä. Siis silkkaa valkovuotoa tulee kuin hanasta. Päivisin sama fiilis. Olen nyt viimeisen puolen vuoden ajan syönyt Lugeja yhtä kiertoa lukuunottamatta joka kierrossa eikä vastaavaa hanailmiötä ole aiemmin ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista! :) Halusin varmistua, kun ohjeeksi kyllä minäkin sain Menopurin kohdalla tuon mahamakkaran, mutta nyt myös Pregnyl käytössä enkä ohjeita saanut, että laitetaanhan ne kaikki samaan paikkaan.. :P

 

^Olen kuullut noista Lugeista, että se täyteaine voi sulaessaan sitten valua pois, että tuo vuoto olisi sitä.. mutta jos sinulla ei aikaisemmin ole noin käynyt, niin en sitten tiedä.. Mutta jos se on jauhomaista niin se on sitä Lugen täyteainetta.

 

..Joista tuli mieleen kysyä, että tuleeko teille muille käyttäjille oireita Lugeista? Minkälaisia? Aloitan itse ne ensimmäistä kertaa ensi viikolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
..Joista tuli mieleen kysyä, että tuleeko teille muille käyttäjille oireita Lugeista? Minkälaisia? Aloitan itse ne ensimmäistä kertaa ensi viikolla.

 

Ihan samanlaisia, kuin PMS- tai raskausoireet. Ja mulla ja monella muulla menkatkin pysyvät poissa kunnes Luget lopetetaan -> pari päivää. :/ Ikävä siis olla näin pessimistinen, mutta try not to get your hopes too high vaikka miten lupaavalta tuntuisi... Onnea yritykseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Olen kuullut noista Lugeista, että se täyteaine voi sulaessaan sitten valua pois, että tuo vuoto olisi sitä.. mutta jos sinulla ei aikaisemmin ole noin käynyt, niin en sitten tiedä.. Mutta jos se on jauhomaista niin se on sitä Lugen täyteainetta. 

 

..Joista tuli mieleen kysyä, että tuleeko teille muille käyttäjille oireita Lugeista? Minkälaisia? Aloitan itse ne ensimmäistä kertaa ensi viikolla.

Ei ole jauhomaista, vaan ihan vetistä. Aiemmissa kierroissa olen syönyt Luget, nyt päätin koittaa ottaa alakautta, koska nieltyinä niistä meni herkästi maha sekaisin. Ehkä lotina sitten liittyy siihen, että lääkitys muuttui vaginaaliseksi. 

 

Lugeista saa hyvin herkästi "iik raskausoireita" -fiiliksiä, joten kannattaa pistää kaikki nipistelyt, tissienaristelut ja -kasvut sun muut poikkeavuudet hormonilisän piikkiin. Varaudu ostaan uudet rintsikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

takussa, kyllä ne luget alakautta otettuina tuppaa sieltä lirahtamaan, ainakin mulla. Pikkuhousunsuojat kehiin! Siihen öiseen valumiseen tottuu muutamassa yössä, mutta kannattaa laittaa jotain imemään ne ettei tarvi heräillä.

 

Valitettavasti lugeista saattaa tulla myös sellaisia pieniä kouristuksia/tuntemuksia, joista mä sain aiheen (ennenaikaisesti) olettaa että jotain kiinnittymisen kaltaista tapahtuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Alya.

 

^^ Oi, saanko mä tissit :lol: Mutta joo, täytyy siis koittaa pitää jalat maassa mahdollisten oireiden kanssa.

 

Multa nyt pulppuaa näitä kysymyksiä noihin lugeihin liittyen.. montako päivää ovulaation jälkeen teitä on ohjeistettu ne aloittamaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan menossa Ava-klinikalle ensikäynnille ja siellä tehdään myös kohdun ja munasarjojen ultraus. Tossa laskeskelin, että saattaa sattua kuukautiset juuri sille päivälle. Tarviiko nyt aikaa siirtää vai voiko tutkimukset tehdä myös kuukautisten aikaan? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei saa olla (jos mahdollista) vuoto päällä. Niin ainakin mulle on aina sanottu.

 

Muoks. "Aina" :lol: En ole käynyt ensikäynnillä kuin kerran kuitenkaan... ;) Mutta siis tämä on aina ollut vastaus gynekologisten tutkimusten yhteydessä.

Edited by Alya

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sitten toivotaan kovasti ettei menkat osu samaan aikaan... Ne kun on niin oikukkaat ajankohdiltaan, siksi minä klinikalle ajan varasinkin. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Multa nyt pulppuaa näitä kysymyksiä noihin lugeihin liittyen.. montako päivää ovulaation jälkeen teitä on ohjeistettu ne aloittamaan?

Mulla oli viimeisin inssi perjantaina (LH-huippu torstaina) ja Luget aloitin maanantaina. Eli jos hoitopäivä on päivä 0, niin Lugekuuri alkoi päivänä 4. Mutta tämä on mun henkilökohtainen ohjeistukseni, joten tarkasta omalta lääkäriltäsi!

 

Tissien lisäksi tulee myös turvonnut maha, joten en hurraisi liian aikaisin. :lol:

Edited by takussa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kyllä nuo Luget on itsestään paholaisesta! :lol: Ihan kuin tavalliset PMS-oireet ei olisi tarpeeksi hämääviä... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ollaan menossa Ava-klinikalle ensikäynnille ja siellä tehdään myös kohdun ja munasarjojen ultraus. Tossa laskeskelin, että saattaa sattua kuukautiset juuri sille päivälle. Tarviiko nyt aikaa siirtää vai voiko tutkimukset tehdä myös kuukautisten aikaan? :unsure:

Kysyin klinikalta ja kuulemma ei haittaa tutkimusta. Sitten jos tarvitsee näytteitä ottaa (esim. papa) niin silloin ei saa olla vuoto päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, no hyvä juttu! :) Tsemppiä matkaan!

Kiitos. Toivotaan ettei mun tarvi tulla sitten "kaapista" näihin ketjuihin omalla nimimerkillä... ;)

 

Teille kaikille tsempit!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noviisi kyselee perustutkimuksista teiltä kokeneimmilta :rolleyes:

Olemme siirtyneet julkiselta yksyiselle helmikuussa, lasta on toivottu nyt n. 14kk. Perustutkimukset meillä määrättiin jo NKL:llä eli tiedän mitä ne olisivat olleet, niihin asti ei siis päästy vielä.

 

Minulla on alkamassa kierronkartoitus nyt yksityisellä ja kp8 ultran lisäksi (ovuloin kp12-13, siksi kai noin aikaisin?) otetaan verikoe loppukierron puolella (prolaktiini). Miehelle tulee aluksi vain simppatestit.

 

Julkisella meillä olisi ollut lisäksi miehen verikokeet ja minun verikoe kp3-5. Aion kyllä kysyä ultran yhteydessä eikö näitä tehdäkään mutta siihen käsitykseen jäin ensikäynnillä. Osaatteko viisaammat neuvoa mitä näillä pois jäävillä verikokeillä SAISI selville?

 

Taustaksi että kiertoni on kutakuinkin säännöllinen 25-27 päivää ja ovuloin ilmeisesti lähes joka kierrossa. Siirtymisen syy on lähinnä odottamisesta ja soittoajoista eroon pääseminen, haluan faktaa pöytään!

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Niinpä, vaikka nyt jää mysteeri tietysti vaivaamaan :D Mutta näin toivotaan!

*vilkuttaa kaapin ovelta*

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu kierrosta. Joissain kierroissa (kuten tässä juuri käynnissä olevassa) kivut on ihan saatanalliset, eikä niitä voi olla huomaamatta. Joskus taas ei tunnu miltään, ja vain limoista ja lämmöistä voin päätellä sen olevan ohi.

 

Mutta noi kivuthan ei välttämättä kovin tarkasti ovista paikanna, ja joillain niitä on jo monta päivää ennen ovista. Johtunee follien hurjasta kasvusta tms? Omalla kohdalla taas veikkaan, että noi pahimmat kivut iskee munasolun irtoamisen aikana, tai hetki sen jälkeen, koska ovulaatio on aina paikantunut juuri sille päivälle kun särkee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.